IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : Extreme metal albums die echt een totaalervaring bieden? Volgende pagina
FungalVoid
Usericon van FungalVoid
Posted 21-02-2018 22:39 by FungalVoid Wijzig reactieProfiel van FungalVoidQuote dit bericht

Hey iedereen,

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum.
Ik luister vrijwel alles van metal en zweef een beetje tussen vanalle subgenres naargelang, maar vooral doom, black, death en meer traditionele heavy metal.

In de aanloop naar Roadburn was ik onlangs wat muziek aan het luisteren van bands die ik voorheen niet kende, en daar Mizmor ontdekt. Holy shit, mijn mond viel wagenwijd open van dat album Yodh, WOW!

Ik vind zo'n black/doom of death/black albums echt fenomenaal, het zette me even aan het denken welke andere albums in dat genre echt een totaalervaring zijn die je van begin tot einde gewoon er helemaal inzuigt en je compleet crushed achterlaat.

De laatste plaat die ik daarvoor luisterde en dat bereikte was Spectral Voice - Eroded Corridors of Unbeing. Portal is ook altijd een massieve belevenis (vooral Seepia en Outre voor mij). Een heel andere sound maar ook een album dat een enorme indruk achterliet was Dragged Into Sunlight - Hatred For Mankind.

Een vrij generieke vraag tbh, maar ik ben zeker dat jullie wel een beetje een idee hebben over het gevoel waar ik naar op zoek ben? Het hoeven dus geen bands/albums te zijn die qua sound vergelijkbaar zijn, anything goes, zolang het maar een extreme metal album is dat echt aanvoelt als een totaalervaring. Atmospheric black metal misschien even buitengerekend btw, hoewel ik dat fantastisch vind ben ik op zoek naar iets "agressiever" (beetje foute woordkeuze).

Wat zijn voor jullie zulke albums die onmiddellijk in je opkomen? Thanks!

Mizmor - Yodh


Spectral Voice - Eroded Corridors of Unbeing


Portal - Seepia


Dragged Into Sunlight - Hatred For Mankind


[Dit bericht is gewijzigd door FungalVoid op 21-02-2018 22:42]


Tool-fan
Usericon van Tool-fan
Posted 21-02-2018 23:06 by Tool-fan Wijzig reactieProfiel van Tool-fanQuote dit bericht

Alles van The Ruins Of Beverast.
Alles van Celeste.
Elysian Blaze - Blood Geometry
Rorcal - Vilagvege
Disembowelment - Transcendence Into the Peripheral

Misschien ook wel dingen van Ataraxie en Funeralium?


cataclysm child
Usericon van cataclysm child
Posted 22-02-2018 0:59 by cataclysm child Wijzig reactieProfiel van cataclysm childQuote dit bericht

Het eerste dat me op dit moment te binnen schiet:



Faustian Spirit of the Earth


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 22-02-2018 5:38 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Corrupted - Paso Inferior
Hell - III
Neurosis - Through Silver in Blood
Sleep - Dopesmoker


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


zodiac lung
Usericon van zodiac lung
Posted 22-02-2018 8:55 by zodiac lung Wijzig reactieProfiel van zodiac lungQuote dit berichthttp://https://www.last.fm/user/Panzerke

Black One van Sunn O))).
De titelloze plaat van Khanate.
En misschien niet helemaal wat je zoekt, maar omdat ze 'm integraal spelen aankomende Roadburn: Selfless van Godflesh flikt dat ook. Na dat laatste monsterlijke laatste nummer (Go Spread Your Wings) ben je gesloopt.


One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz.


Burzum
Usericon van Burzum
Posted 22-02-2018 9:01 by Burzum Wijzig reactieProfiel van BurzumQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Raymond1982





[Dit bericht is gewijzigd door Burzum op 22-02-2018 9:02]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 22-02-2018 9:25 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

Goed topic. Stelletje theeleuten.


When your people matter, menstrual health matters


Sater
Usericon van Sater
Posted 22-02-2018 10:10 by Sater Wijzig reactieProfiel van SaterQuote dit bericht

AmenRa - Mass VI
Oranssi Pazuzu - Värähtelijä
Throane - Plus une Main à Mordre


one who puts salt in the sugarbowl is a misantrophe


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 22-02-2018 10:18 by HierIsMike Wijzig reactieProfiel van HierIsMikeQuote dit berichthttp://hierismike.wordpress.com/

Gaaf topic.

Hét extreme metalalbum dat mij het meeste in een totaalervaring brengt is The Call of the Wretched Sea van Ahab. Net alsof je zelf op zee rondwaart. Fenomenaal!



[Dit bericht is gewijzigd door HierIsMike op 22-02-2018 10:18]



PandroidJack
The Paranoid Android
Usericon van PandroidJack
Posted 22-02-2018 10:50 by PandroidJack Wijzig reactieProfiel van PandroidJackQuote dit bericht

(ik vind dit ook redelijk extreem in zekere zin)



en nog veel meer, want 1 nummer maar



The man who comforts himself not with what he achieves, but with what he dreams of achieving.


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 22-02-2018 15:30 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht



signature


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 22-02-2018 16:20 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht



Crushing, maar op een ander vlak.


Volgens velen generiek, maar wat mij betreft de heavy sludgey moker die ik de afgelopen jaren zocht (en dan vooral dit nummer in tijdens liveshows):



Geen metal, maar: alles van Swans. In dusdanige mate zo, dat ik er lang niet altijd voor in de bui ben.

wellicht kan je ook iets met deze:



en deze:




BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 22-02-2018 16:28 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2018 16:20 schreef Dirge for november het volgende:
Geen metal, maar: alles van Swans. In dusdanige mate zo, dat ik er lang niet altijd voor in de bui ben.

Exact. Vooral alles van 2010 tot 2016.

En vind With the Dead nu niet zo goed dat het in dit topic past, maar een aanrader is het wel.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 22-02-2018 16:30 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 22 februari 2018 8:55 schreef zodiac lung het volgende:
Selfless van Godflesh flikt dat ook. Na dat laatste monsterlijke laatste nummer (Go Spread Your Wings) ben je gesloopt.




... hoe de hazen lopen ...


mikkasscar
Usericon van mikkasscar
Posted 22-02-2018 16:58 by mikkasscar Wijzig reactieProfiel van mikkasscarQuote dit bericht

Van de reeds aangehaalde sluit ik me aan bij Svartidaudi en dISEMBOWELMENT.

Deze doet het ook voor mij:



[Dit bericht is gewijzigd door mikkasscar op 22-02-2018 16:58]


Dark incarnation
First I was a cruel dark beast until i became.....
Usericon van Dark incarnation
Posted 22-02-2018 19:29 by Dark incarnation (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dark incarnationQuote dit bericht

Wat mij betreft

Mayhem De Mysteriis Dom Sathanas
Mactatus Suicide
Evoken Quietus
Emperor In the Nightside Eclipse
Shining IV - The Eerie Cold
Aborym With No Human Intervention
Wormfood L'Envers
Immolation Unholy Cult
Krohm A World Through Dead Eyes

En waarschijnlijk vergeet ik er nog een hele hoop.
Maar deze grijpen me bij de strot en laten me niet los, als dat is wat je verstaat onder `totaalervaring´


[Dit bericht is gewijzigd door Dark incarnation op 22-02-2018 19:53]


an evil incarnation of DEATH!


Steel Jaw
Usericon van Steel Jaw
Posted 22-02-2018 20:09 by Steel Jaw Wijzig reactieProfiel van Steel JawQuote dit bericht

Enkele albums die mij van begin tot eind bij de strot grijpen:







Check ook eens Obscura van Gorguts, ook een totaalervaring die je half doodgemept achterlaat. (vreemd genoeg vind ik niks meer van Obscura op Youtube)

Enja, tis allemaal meer avant-garde/experimentele stuff, maar das nu eenmaal wat mij hard aanspreekt de laatste jaren op metalvlak... Ik hoop dat je er iets mee kan



[Dit bericht is gewijzigd door Steel Jaw op 22-02-2018 20:10]


ex-filosofem
Usericon van ex-filosofem
Posted 22-02-2018 21:04 by ex-filosofem Wijzig reactieProfiel van ex-filosofemQuote dit bericht














Music for pleasure It's not music no more Music to dance to Music to move This is music to march to


ex-filosofem
Usericon van ex-filosofem
Posted 22-02-2018 21:04 by ex-filosofem Wijzig reactieProfiel van ex-filosofemQuote dit bericht













Music for pleasure It's not music no more Music to dance to Music to move This is music to march to


Dirge for november
Ik zeg: Doom!
Usericon van Dirge for november
Posted 23-02-2018 9:54 by Dirge for november (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Dirge for novemberQuote dit bericht

Hoe ongedefinieerd de vraag ook was, dit is me potverdikkie een topic aan het worden met het allerhoogste gehalte aan goede platen op het hele forum. Gaaf!



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 23-02-2018 10:11 by bastianus Wijzig reactieProfiel van bastianusQuote dit bericht

Extreme conditions demand extreme response van Brutal Truth al genoemd? Die blies me indertijd echt van de sokken.


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


GinaG
Usericon van GinaG
Posted 23-02-2018 10:38 by GinaG Wijzig reactieProfiel van GinaGQuote dit bericht

Ok echt geweldig topic, duizendmaal dank
Het eerste wat mij te binnen schiet is
Pale Folklore - Agalloch
Helemaal van t padje als ik deze plaat luister...



[Dit bericht is gewijzigd door GinaG op 23-02-2018 10:40]


Eikel


miikja
Usericon van miikja
Posted 23-02-2018 11:39 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

Qua totaalervaring vind ik dat je deze (funeral doom) albums niet moet overslaan:

Tyranny - Tides of Awakening
Longing for Dawn - between Elation and Despair

Wat ze gemeen hebben is dat ze niet zo zeer een verzameling nummers bieden maar eerder een soundtrack vormen voor cosmisch onbehagen. Longing for Dawn doet dat met dissonante, ambient toetsen op een loodzware fundering met hier en daar een akoestisch rustpuntje of soundscape-achtig intermezzo. Tyranny verpulvert gewoon.


Ravnajuv
Satyr
Usericon van Ravnajuv
Posted 23-02-2018 14:16 by Ravnajuv (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van RavnajuvQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com

Er is wel een hele hoop 'totaalervaring' blijkbaar. Nou is dat natuurlijk persoonlijk, maar dit zijn wel heel erg veel opties.

Ik vraag me af hoe 'De Mysteriis Dom Sathanas' een totaalervaring is. Of die rist post-Black bands. De term sfeervol lijkt bij het gros van de linkjes bedoeld te worden.

Als ik nou één enkele plaat mag noemen, waarvan ik zeg: Dáár zit echt alles in, dan kom ik met niks aanzetten. Elke plaat heeft wel iets wat minder (aanwezig) is. Het dichtst in de buurt van 'totaalervaring' komt voor mij dan 'Anthems' van Emperor



Hafgufa


HierIsMike
Usericon van HierIsMike
Posted 23-02-2018 16:39 by HierIsMike Wijzig reactieProfiel van HierIsMikeQuote dit berichthttp://hierismike.wordpress.com/

quote:
Op 23 februari 2018 14:16 schreef Ravnajuv het volgende:
Er is wel een hele hoop 'totaalervaring' blijkbaar. Nou is dat natuurlijk persoonlijk, maar dit zijn wel heel erg veel opties. De term sfeervol lijkt bij het gros van de linkjes bedoeld te worden.


Ik heb "totaalervaring" geïnterpreteerd als een album dat je een andere wereld insleurt tijdens zijn gehele speelduur. The Call of the Wretched Sea van Ahab is gebaseerd op het boek Moby Dick en is qua sfeer zo belachelijk goed neergezet. Tijdens het beluisteren komt de mist op zee bijna letterlijk je speakers uit.



BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 23-02-2018 17:05 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 23 februari 2018 14:16 schreef Ravnajuv het volgende:
Er is wel een hele hoop 'totaalervaring' blijkbaar. Nou is dat natuurlijk persoonlijk, maar dit zijn wel heel erg veel opties.

Ik vraag me af hoe 'De Mysteriis Dom Sathanas' een totaalervaring is. Of die rist post-Black bands. De term sfeervol lijkt bij het gros van de linkjes bedoeld te worden.

Als ik nou één enkele plaat mag noemen, waarvan ik zeg: Dáár zit echt alles in, dan kom ik met niks aanzetten. Elke plaat heeft wel iets wat minder (aanwezig) is. Het dichtst in de buurt van 'totaalervaring' komt voor mij dan 'Anthems' van Emperor



Dat zijn veel woorden om te zeggen dat het jouw smaak niet is.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen