IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : (Nationale) intelligentie en het belang ervan Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-06-2002 17:41 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Kijk eens wat ik las:

http://www.nrc.nl/nieuws/binnenland/1024464431158.html

Hollandse kinderen zijn structureel dommer dan Vlaamse!! (nu ja, volgens die test dan)

Twintig procent van de NL kinderen wist niet wat het woord 'ezel' betekende (tegen tien procent van de Vlaamse kinderen) en geen enkel nederlands kind wist wat 'mecenas' was (ik ook niet het blijkt een begunstiger van kunst e.d. te zijn). 6% van de Vlaamse kinderen wist het wel.

Maar eh, wat vinden jullie hier nu van? Ja, natuurlijk wisten de Vlamingen dit ALLANG enzo, maar heeft het wat te zeggen? Moeten onze scholen verbeteren? Hoe zit dat in andere landen?

Hoe belangrijk is dat, in welke mate intelligentie gestimuleerd wordt op school, moet er meer feitenkennis gestimuleerd worden, etc.?

Ik kom hier later nog op terug, als ik wat reacties zie.
Mijn stelling is iig dat ik vind dat de feitenkennis schromelijk verwaarloosd wordt en dat de veelgeprezen nadruk op 'de eigen mening' zwaar overdreven is. Iedereen heeft toch al een mening en we krijgen alleen maar meer debatten en discussietjes en praatgroepen. Stampen zal men!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 19-06-2002 17:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Dat die test stom is puh.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 17:45 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

yep, een goede basis is heel belangrijk!

Het woord mecenas ken ik volgens mij uit een Garfield stripje (heel oud zelfs)

Ik ben mezelf wat feitenkennis wel tegengekomen tijdens mijn examen trouwens: ik kwam van de Vrije School MAVO/HAVO niveau en moest in 1 jaar tijd ff VWO doen. Dan leer je hoe je examens moet maken, maar feitenkennis heb je geen tijd voor.

[Dit bericht is gewijzigd door elessar op 19-06-2002 17:46]



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 19-06-2002 17:46 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Hmm is de kennis van woorden die men amper gebruikt een maat van intelligentie?

Ik vind iemand die meer kan bereiken met minder woorden eigenlijk intelligenter!


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 17:47 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 19 juni 2002 17:46 schreef Jenje het volgende:
Hmm is de kennis van woorden die men amper gebruikt een maat van intelligentie?



Het zegt iig iets over hoe goed je dingen kunt onthouden en begrijpen.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 19-06-2002 17:48 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Of over hoe beroerd je school is/was.

Ik ken het woord ook niet by the way ...


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 17:50 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Mijn school was op bepaalde punten zeker vrij beroerd, maar ik heb veel gelezen. Als je het gewoon over kennis van woorden hebt dan leer je toch het meest van lezen denk ik.



Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 19-06-2002 17:50 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

Je hoeft niet beknopt te lullen om iets duidelijk te maken. Veel mensen denken dat ze dan meteen een "stuk" interessanter zijn dan de rest.





elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 17:51 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Ja maar mensen die het tegenovergestelde denken zijn vaak irritanter!



Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 19-06-2002 17:54 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

Vooral domme mensen die geen dure woorden in hun mond durven te nemen.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 19-06-2002 17:54 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Meer nog dommere mensen die hun domheid verbergen achter gebloemde zinnen


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-06-2002 17:57 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik vind feitenkennis wel belangrijk en ik vind ook dat het er bij de meeste mensen danig aan schort. Natuurlijk is intelligentie belangrijk, maar de nadruk in NL is komen te liggen op het geven van je mening en het mondig zijn. Dat is doorgeschoten, waardoor je als leraar voor een klas staat vol eigenwijze kinderen die hun eigen programma willen samenstellen maar die niet weten hoe Willem van Oranje is gestorven of hoe je het kofschip gebruikt.
Ik vind woordenschat en zinsbouw ook een teken van intelligentie (natuurlijk niet het ENIGE teken, je moet ook wat zinnigs te zeggen hebben) en het enige dat goed is om dat te stimuleren is veel lezen, veel praten en veel schrijven. School is geen bezigheidstherapie voor zelfontplooiing en dat soort onzin, als ik af en toe de vakken hoor die men hier krijgt.... fotocollages over je levensstijl?? Ik bedoel, what the fuck? Dat hoefde ik niet!! En ik ben pas 23!

Je kunt wel een IQ hebben van 160, maar zonder een redelijke kennisbagage kom je er volgens mij niet. Mensen die alleen maar over hun werk of zo kunnen praten.... armoedig hoor. Ik ben absoluut voorstander van een brede algemene ontwikkeling. Meestal leggen intelligentietests toch al veel te veel nadruk op de exacte disciplines.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 17:58 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Een soort Vrije School op VWO niveau dus... maar dan wat minder creatieverig.



Muilkorfje
Usericon van Muilkorfje
Posted 19-06-2002 18:01 by Muilkorfje Wijzig reactieProfiel van MuilkorfjeQuote dit bericht

quote:
Op 19 juni 2002 17:54 schreef Jenje het volgende:
Meer nog dommere mensen die hun domheid verbergen achter gebloemde zinnen



Combinatie van EQ en IQ...

Zie Jomanda, puur EQ...


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 19-06-2002 18:09 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Vlaams is wat puristischer wat taal betreft . tenminste dat heb ik op school geleerd ( het woord puristisch en ook het feit dat Vlamingen dat meer schijnen te zijn ) . als je naar de belgische tv kijkt merk je het ook . in Suriname bedient men zich ook van woorden die hier niet echt bekend meer zijn . misschien dat Surinaamse kinderen ook beter scoren .
ik denk dat zoiets ('taalpurisme' ) ook een effect heeft op de jongere generatie .
ik weet niet of er ook (recente)Engelstalige (Amerikaanse ) leenwoorden zijn getoest bij de test , misschien dat de Nederlandse kinderen dan beter scoren .
Intelligentie meet je volgens mij niet met een test ,maar zie of merk je aan de persoon , heeft hij of zij bereikt wat hij wilde bereiken en hoe los je een probleem op etc

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 19-06-2002 18:14]



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 19-06-2002 18:42 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

ik denk ook dat het Engels ( spreekvaardigheid en woordenschat ) van Nederlandse jongeren beter zou scoren dan bijvoorbeeld jongeren uit Frankrijk en Duitsland en rest van Europa ( uitgezonderd Ierland ,UK , scandinavie ) .niet dat ik daarmee een competitie wil opstarten . ik geloof niet in competitie omdat dit je verder breng van wat je echt wil bereiken .



Morbid Death
JAMMIE!!
Usericon van Morbid Death
Posted 19-06-2002 18:51 by Morbid Death Wijzig reactieProfiel van Morbid DeathQuote dit bericht

Maecenas was een kerel uit de Romeinse tijd die een hoop geld had, en daarmee allerlei kunstenaars subsidieerde (kring van Maecenas). Vandaar de naam.

Anyway, dat de belgen meer TALENkennis (niks gezien over feiten in de 1e post van Dwaallicht!) hebben wisten we toch al lang? Die gasten winnen toch ook altijd 10 voor Taal of het Groat Dictee der Nederlandsche Tael. Zo'n onderzoekje zegt mij dus niet zo heel veel.


Drink met matuh............., nooit alleen.


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 19-06-2002 18:55 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

Ja maar wat over de vraag of feitenkennis meer gestimuleerd zou moeten worden? Ik ben het daarin met Dwaallicht eens, je hebt nou eenmaal een goede basis nodig.



Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 19-06-2002 19:00 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Mjah tzal wel kloppen want zit bijna in 6vwo, maar hoe het kofschip werkt ben ik weer vergeten en ik zou al helemaal niet weten hoe die Oranje is doodgegaan


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Morbid Death
JAMMIE!!
Usericon van Morbid Death
Posted 19-06-2002 19:04 by Morbid Death Wijzig reactieProfiel van Morbid DeathQuote dit bericht

Een goede basis is inderdaad belangrijk, maar ik denk dat dat best aardig voor mekaar is in Nederland. Ik weet 't niet precies hoor, ik ben ook al een jaar of 5 van 't voortgezet onderwijs af .
Wat misschien wel een goed idee is is om kinderen eens wat vaker verplicht de krant te laten lezen, of naar 't nieuws te laten kijken. (sjeezus wat klinkt dat pedagogisch verantwoordt)


Drink met matuh............., nooit alleen.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 19-06-2002 19:05 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Heh Nederland is echt slecht in taal! Muwahahaha...ik zit in klas 4 van een vrij gymnasium, dus geen scholengemeenschap shit....En mijn belgische neefjes en nichtjes uit de 1e en 2e klas van het middelbaar onderwijs wat je kunt vergelijken met mavo en sommige neefjes en nichtjes met havo...die kennen echt zoveel woorden die ik niet begrijp...en dat zijn dan niet eens vlaamse woorden, maar die staan hier gewoon in het nederlands woordenboek. Op zich vind ik de scholen in nederland wel redelijk goed, want alleen op taal zijn de belgen beter, de rest valt volgens mij best wel mee. En zoiezo belgische scholen zijn bagger, want ik hoor van mijn nichtje die nu een piercing heeft (klein bolletej in haar kin) dat ze die op school af moet plakken!!! en die mogen nie eens van die hempjes aan zonder dat hun schouders bedekt zijn!!!!! ARGH! dat lijkt me echt erg!



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 19-06-2002 19:12 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 19 juni 2002 19:04 schreef Morbid Death het volgende:
Een goede basis is inderdaad belangrijk, maar ik denk dat dat best aardig voor mekaar is in Nederland. Ik weet 't niet precies hoor, ik ben ook al een jaar of 5 van 't voortgezet onderwijs af .
Wat misschien wel een goed idee is is om kinderen eens wat vaker verplicht de krant te laten lezen, of naar 't nieuws te laten kijken. (sjeezus wat klinkt dat pedagogisch verantwoordt)

hangt van het kind af ,denk ik .
als het kind al veel de krant leest hoeft dat niet gestimuleerd te worden . als het weinig wil zien van de wereld en alleen maar boeken wil lezen is het misschien beter het kind te stimuleren om meer te ontdekken . zelf ontdekken vind ik belangrijker dan feitenkennis .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 19-06-2002 19:22]



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-06-2002 19:38 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 juni 2002 19:00 schreef Sjaan het volgende:
Mjah tzal wel kloppen want zit bijna in 6vwo, maar hoe het kofschip werkt ben ik weer vergeten en ik zou al helemaal niet weten hoe die Oranje is doodgegaan
Als jij representatief bent, dan is het idd vrij triest gesteld. Of was je ironisch aan het zijn? Ik kan het me nl. niet voorstellen, ik heb op de basisschool al geleerd hoe het kofschip werkt, EN hoe willem van oranje doodging!

Kofschip: spelling van zwakke werkwoorden! Werkwoordsstam eindigend op één van de medeklinkers uit "'t kofschip"?? Dan krijgt de verleden tijd en het voltooid deelwoord een t (werken - werkte - gewerkt). En anders een d (proberen - probeerde - geprobeerd). Damn, als je zoiets al niet weet...

En Willem van Oranje is doodgeschoten door Balthasar Gerards, in Delft. Jaartal weet ik niet meer .
Als VWO'ers niet weten hoe ze moeten spellen EN dit soort 'key events' van de vaderlandse geschiedenis niet kennen, damn.... ik zou d'r bijna leraar van worden!


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 19-06-2002 19:46 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

quote:
Op 19 juni 2002 19:38 schreef Dwaallicht het volgende:
Als jij representatief bent, dan is het idd vrij triest gesteld. Of was je ironisch aan het zijn? Ik kan het me nl. niet voorstellen, ik heb op de basisschool al geleerd hoe het kofschip werkt, EN hoe willem van oranje doodging!

Kofschip: spelling van zwakke werkwoorden! Werkwoordsstam eindigend op één van de medeklinkers uit "'t kofschip"?? Dan krijgt de verleden tijd en het voltooid deelwoord een t (werken - werkte - gewerkt). En anders een d (proberen - probeerde - geprobeerd). Damn, als je zoiets al niet weet...

En Willem van Oranje is doodgeschoten door Balthasar Gerards, in Delft. Jaartal weet ik niet meer .
Als VWO'ers niet weten hoe ze moeten spellen EN dit soort 'key events' van de vaderlandse geschiedenis niet kennen, damn.... ik zou d'r bijna leraar van worden!


Nah vwo'ers hebben gewoon geen kofschip nodig, die doen dat op gevoel


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 19-06-2002 19:54 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 19 juni 2002 19:46 schreef Sjaan het volgende:
Nah vwo'ers hebben gewoon geen kofschip nodig, die doen dat op gevoel
Ja, ja. De ex-VWO'ers die ik als practicumbegeleider op de universiteit (gedurende 5 jaar) heb binnen zien komen werden iig elk jaar DOMMER.

Met als toppunt 'tien tot de macht min twee = 0,02' . Dankbaar werk hoor .


Angela Mortis
Sinistre Française
Usericon van Angela Mortis
Posted 19-06-2002 19:59 by Angela Mortis Wijzig reactieProfiel van Angela MortisQuote dit bericht

Ik vind eerlijk gezegd wel dat het niveau op de scholen heel erg omlaag gaat. Bij veel vakken wordt nadruk gelegd op een bepaald thema, en de rest wordt slechts zijdelings behandeld


MuayThaigerrr!!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen