IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Deense P2P-gebruikers krijgen boete thuisgestuurd
Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 27-11-2002 12:48 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Y Draig GochQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Joris_/

De Deense site Computerworld schrijft dat de Antipiratgruppen (APG, het Deense equivalent van in ons land actieve organisaties als BUMA en BSA) boetes heeft verstuurd naar 150 gebruikers van eDonkey en KaZaA. In totaal wordt van deze mensen één miljoen kronen (134.670 euro) geëist omdat ze spellen, films en muziek zouden hebben aangeboden op een peer-to-peer netwerk. De individuele boetes verschillen; de bedragen liggen tussen de 135 en 13.467 euro, afhankelijk van de hoeveelheid en soort van het gedeelde materiaal. Voor ieder muziekalbum wordt 8 euro in rekening gebracht, voor iedere film die wordt aangetroffen wordt de boete met 27 euro verhoogd, en per compleet spel moet de deler ruim 40 euro neertellen. Dit is echter slechts de boete; het bedrag wordt op het einde van de rit verdubbeld bij wijze van schadevergoeding. De mensen die hun spullen snel deleten en de ingevulde acceptgiro voor 1 december terugsturen hoeven echter maar de helft van het bedrag te betalen.

De Denen zijn erg fanatiek in het bestrijden van warez op internet - in tegenstelling tot de Nederlandse BSA, die voornamelijk op bedrijven let. Vijf of zes mensen van de APG zijn fulltime op zoek naar illegale sites, ftp-servers en andere dingen die niet door de beugel kunnen. Eerder werd bekend dat men ook eDonkey-servers aanpakte, maar nu zijn dus ook gewone gebruikers het doelwit geworden. De organisatie is namelijk naar de rechter gestapt om de adresgegevens los te krijgen die bij de gebruikte IP-nummers horen en werd in het gelijk gesteld; de providers moesten dus meewerken aan het onderzoek.

De mensen die nu worden beboet konden dankzij deze hulp in slechts acht dagen worden opgespoord, reden genoeg om aan te nemen dat er nog veel meer boetes kunnen volgen als de campagne succesvol blijkt te zijn. Als het tot een rechtszaak mocht komen - en wie niet voor 1 december betaald heeft zal volgens de brief worden aangeklaagd - zal duidelijk worden of de screenshots die de APG als bewijs aandraagt voldoende grond zijn om mensen schuldig te bevinden.

bron: http://www.tweakers.net/nieuws/24447
Of:
http://www.zwaremetalen.com/nieuws/776.html

Ik heb deze niet bij (on)zinnig nieuws geplaatst omdat hier mesgien nog een discussie uit kan komen.

Maar ik vind dit echt te achterlijk voor woorden, straks gaat dit misschien ook hier gebeuren en krijg je plotseling een rekening thuis omdat je een paar files shared op kazaa

commerciele kutmaatschappij

(edit: bedankt voor die andere link helmet, ik heb hem er maar bij gezet, ik had hem nog niet gezien )

[Dit bericht is gewijzigd door Y Draig Goch op 27-11-2002 12:56]


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-11-2002 12:51 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

http://www.zwaremetalen.com/nieuws/776.html

*kuch* Tweakers is traag

Maar wat mij vooral zorgen baart is dat de rechter de uitspraak heeft gedaan dat de ISPs klantgegevens moeten vrijgeven zodat de muziekindustrie (APG in dit geval) tot deze facturering kan komen. Tot nu toe beriepen de ISPs zich altijd op privacy wetgeving om deze gegevens niet vrij te hoeven geven.. als deze uitspraak overgenomen gaat worden door andere Europese of Amerikaanse rechters (in Amerika lopen een aantal vergelijkbare zaken, onder andere tegen Verizon) zit de toekomst van illegale online muziekuitwisseling er niet rooskleurig uit.


I'm not being rude. You're just insignificant.


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 27-11-2002 13:20 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Er staat ook op the inquirer een stukje over hoe de ISP's en media-industrie niet 100% ZEKER WETEN wat de inhoud van die bestanden zijn.

Dus je kan bijv. een bestandje hebben die "Christina_aguilera.mp3" heet terwijl daar alleen tekst in staat, daar kunnen ze geen fuck mee. Probeer dat maar voor de rechter hard te maken.
DILDO's


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-11-2002 13:26 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 27 november 2002 13:20 schreef MBMarduk het volgende:
Er staat ook op the inquirer een stukje over hoe de ISP's en media-industrie niet 100% ZEKER WETEN wat de inhoud van die bestanden zijn.
Hmm, kunnen ze niet simpelweg het bestand downloaden?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Fire
Usericon van Fire
Posted 27-11-2002 13:50 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Tja je kan altijd nog als argument aanvoeren dat je gewoon op zoek bent naar leuke muziek en dat je alles d/l en indien het niet legaal is weer verwijderd (hebt). En omdat lang niet alles illegaal is zijn het de mensen die het aanbieden die illegaal bezig zijn, jij bent immers op zoek naar bandjes die hun eigen muziek promoten zonder dat dat illegaal is



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 27-11-2002 14:41 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

djiez..

alleen nog maar met een gespoofd IP-adres surfen/ dl en dan..

Anyway -- er zijn TIG gebruikers die op een universiteitsnetwerk zitten - die gaan allemaal met hetzelfde IP-adres naar buiten toe. Hoe willen ze dat aanpakken dan?


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-11-2002 14:53 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 27 november 2002 14:41 schreef Snaack het volgende:
alleen nog maar met een gespoofd IP-adres surfen/ dl en dan..

Dat zal niet zomaar werken. Ten eerste kun je natuurlijk nooit informatie terug verwachten op een gespoofd IP adres, omdat de andere kant je simpelweg niet kan vinden. Bovendien is het echt spoofen van IP adressen onmogelijk als je door routers heen moet. Je kunt het sender IP wel veranderen in het netwerk pakket, maar dan ben je nog te traceren als ze het netwerk goed doorlichten.
quote:
Anyway -- er zijn TIG gebruikers die op een universiteitsnetwerk zitten - die gaan allemaal met hetzelfde IP-adres naar buiten toe. Hoe willen ze dat aanpakken dan?
Hmm, universiteitsnetwerken hebben meestal per PC 1 enkel IP adres, die hebben daar al jarenlang veel subsidie voor gekregen. Veel (hoge)scholen werken inderdaad met masquerading, en om mensen daar aan te pakken heb je de medewerking van het lokale beheer nodig. Echter, aangezien alles op 1 IP adres gebeurd is de eigenaar dat IP adres nog wel verantwoordelijk voor wat er mee gebeurd, dus die medewerking krijgen ze echt wel.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 27-11-2002 15:00 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 27 november 2002 14:53 schreef helmet het volgende:
Dat zal niet zomaar werken. Ten eerste kun je natuurlijk nooit informatie terug verwachten op een gespoofd IP adres, omdat de andere kant je simpelweg niet kan vinden. Bovendien is het echt spoofen van IP adressen onmogelijk als je door routers heen moet. Je kunt het sender IP wel veranderen in het netwerk pakket, maar dan ben je nog te traceren als ze het netwerk goed doorlichten.


Hmm.. ik ben geen netwerk-pro..

Is er dan GEEN ENKELE manier om volledig anoniem te kunnen surfen? En -- als ze dus een gespoofd IP-adres willen tracen moeten ze de logs van de routers die je gehopt hebt doorlopen om zo je echte IP-adres te achterhalen. Dat is wel erg veel werk niet

quote:

Hmm, universiteitsnetwerken hebben meestal per PC 1 enkel IP adres, die hebben daar al jarenlang veel subsidie voor gekregen. Veel (hoge)scholen werken inderdaad met masquerading, en om mensen daar aan te pakken heb je de medewerking van het lokale beheer nodig. Echter, aangezien alles op 1 IP adres gebeurd is de eigenaar dat IP adres nog wel verantwoordelijk voor wat er mee gebeurd, dus die medewerking krijgen ze echt wel.


Hmm.. en als je dan op je eigen account illegaal bezig bent geweest hebben ze je gelijk te pakken.. Dus - fake account gebruiken op een hogeschool


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 27-11-2002 15:15 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 27 november 2002 15:00 schreef Snaack het volgende:
Is er dan GEEN ENKELE manier om volledig anoniem te kunnen surfen? En -- als ze dus een gespoofd IP-adres willen tracen moeten ze de logs van de routers die je gehopt hebt doorlopen om zo je echte IP-adres te achterhalen. Dat is wel erg veel werk niet
Ja, zoals ik al zei ligt het heel erg aan de manier waarop de provider de boel opgezet heeft. Hoe geavanceerder en hoe meer tijd ze er al ingestoken hebben, hoe moeilijk het wordt om vals te spelen en hoe makkelijker het wordt om de valsspelers te traceren.

Leuk leesvoer om het idee een beetje duidelijk te krijgen is The Cuckoo's Egg (het Koekoeksei) van Clifford Stoll, over een waargebeurde speurtocht naar een hacker.

quote:
Hmm.. en als je dan op je eigen account illegaal bezig bent geweest hebben ze je gelijk te pakken.. Dus - fake account gebruiken op een hogeschool
Duuhh.. natuurlijk Als je ongein uithaalt, altijd iemand anders z'n account gebruiken.

Ik had toen ik er nog studeerde een lijst met ongeveer 50 logins en wachtwoorden van studenten op de KUB, overal vandaan geraapt. Altijd handig.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 27-11-2002 15:21 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 27 november 2002 15:15 schreef helmet het volgende:
Ja, zoals ik al zei ligt het heel erg aan de manier waarop de provider de boel opgezet heeft. Hoe geavanceerder en hoe meer tijd ze er al ingestoken hebben, hoe moeilijk het wordt om vals te spelen en hoe makkelijker het wordt om de valsspelers te traceren.


Ik zou me weer eens in die materie moeten verdiepen.. Mijn laatste college's hierover heb ik jaren geleden gevolgd en ik doe er in de praktijk niets mee dus zakt de kennis snel weg

quote:

Leuk leesvoer om het idee een beetje duidelijk te krijgen is The Cuckoo's Egg (het Koekoeksei) van Clifford Stoll, over een waargebeurde speurtocht naar een hacker.



Is dat die Japanner die Timothy McVeigh getraced heeft (of ben ik nu in de war met de terrorist die de kelder van het WTC had opgeblazen..)

Zal is kijken of ik dat boek kan vinden (e-versie of papier ) Bedankt voor de tip iig!

quote:

Duuhh.. natuurlijk Als je ongein uithaalt, altijd iemand anders z'n account gebruiken.

Ik had toen ik er nog studeerde een lijst met ongeveer 50 logins en wachtwoorden van studenten op de KUB, overal vandaan geraapt. Altijd handig.


Mwoehahahahahahahahahaha

Same here..


Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen