IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Tarot Volgende pagina
§inner
HAIL THE FALLEN
Usericon van §inner
Posted 05-12-2002 19:43 by §inner Wijzig reactieProfiel van §innerQuote dit berichthttp://www8.50megs.com/moonspell

ja, ik heb eens een serieus topic.
wie heeft hier verstand over tarot en hoe werkt het?


Thou blessed by night


soepkoeltoer
Fashion Police
Usericon van soepkoeltoer
Posted 05-12-2002 19:49 by soepkoeltoer Wijzig reactieProfiel van soepkoeltoerQuote dit bericht

onzin.


ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 05-12-2002 19:49 by ZwaarMetaal Wijzig reactieProfiel van ZwaarMetaalQuote dit berichthttp://www.kommando.nl

i have to agree with her, lon



IceQueen
Intelligentiequotiënt
Usericon van IceQueen
Posted 05-12-2002 19:50 by IceQueen Wijzig reactieProfiel van IceQueenQuote dit bericht

quote:
Op 5 december 2002 19:43 schreef §inner het volgende:
ja, ik heb eens een serieus topic.
wie heeft hier verstand over tarot en hoe werkt het?



De meeste boekenwinkels liggen vol met goede boeken over Tarot,check them out...


Here's your knife back, I finally got it out of my back. I'm sure you'll be needing it again soon...


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 05-12-2002 20:00 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Heb wel een tijd geleden veel over Tarot zitten lezen. Uiteindelijk ook voor een vriendin uit amerika (ik was daar op vakantie) kaarten gelegd om een voorspelling te doen over hoe haar leven zou gaan.

De voorspelling luidde dat ze binnen snelle tijd haar leven om zou gooien en alles wat ze op dat moment belangrijk vond zou achterlaten om een nieuwe richting te kiezen.
Ik vond het zelf nogal onlogisch klinken op dat moment omdat ze net super-enthiousiast naar de University of Wisconsin was gegaan op een sport-scholarship. Het leek allemaal alsof het nog jaren goed zou gaan...

Ik sprak haar ongeveer een half jaar later pas weer, en toen vertelde ze me dat haar hele leven inderdaad was omgedraaid. Niet meer naar school, niet meer sport, etc. etc. Best eng soms hoe je dat dan kan voorspellen... maar ja.

Tarot lezen is niet makkelijk, en ik ben van mening dat je de persoon voor wie je ze leest ook wel enigszins moet kennen. En je moet je niet laten leiden door wat je "wilt". Veel mensen proberen het zo te interpreteren dat het positief klinkt.. da's ook onzin.

PS. Ik gebruikte alleen de Major Arcana, niet de minor cards.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


IceQueen
Intelligentiequotiënt
Usericon van IceQueen
Posted 05-12-2002 20:07 by IceQueen Wijzig reactieProfiel van IceQueenQuote dit bericht

Ik leg de kaarten alleen voor mezelf omdat ik zo niemand de foute dingen kan vooerspellen...Ben ik gevraagd om iemand z'n kaarten te leggen(best wel iemand die snel op z'n paard zit) en eigenlijk zie ik dat zo niet zitten.maar desondanks ga 'k 't proberen omdat ik de persoon in kwestie dor en door ken.


Here's your knife back, I finally got it out of my back. I'm sure you'll be needing it again soon...


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 05-12-2002 20:12 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

@ Icequeen; Wees niet nerveus ofzo, en wees zeker niet bang om op je eigen intuitie te vertrouwen.

Denk maar zo; als men niet wilt horen wat jij denkt dat er in de kaarten ligt, moeten ze je ook niet vragen Tarot te lezen


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


§inner
HAIL THE FALLEN
Usericon van §inner
Posted 05-12-2002 20:14 by §inner Wijzig reactieProfiel van §innerQuote dit berichthttp://www8.50megs.com/moonspell

ehm hoe moest je tarot lezen?

quote:
Op 5 december 2002 20:00 schreef Astaroth het volgende:
Heb wel een tijd geleden veel over Tarot zitten lezen. Uiteindelijk ook voor een vriendin uit amerika (ik was daar op vakantie) kaarten gelegd om een voorspelling te doen over hoe haar leven zou gaan.

De voorspelling luidde dat ze binnen snelle tijd haar leven om zou gooien en alles wat ze op dat moment belangrijk vond zou achterlaten om een nieuwe richting te kiezen.
Ik vond het zelf nogal onlogisch klinken op dat moment omdat ze net super-enthiousiast naar de University of Wisconsin was gegaan op een sport-scholarship. Het leek allemaal alsof het nog jaren goed zou gaan...

Ik sprak haar ongeveer een half jaar later pas weer, en toen vertelde ze me dat haar hele leven inderdaad was omgedraaid. Niet meer naar school, niet meer sport, etc. etc. Best eng soms hoe je dat dan kan voorspellen... maar ja.

Tarot lezen is niet makkelijk, en ik ben van mening dat je de persoon voor wie je ze leest ook wel enigszins moet kennen. En je moet je niet laten leiden door wat je "wilt". Veel mensen proberen het zo te interpreteren dat het positief klinkt.. da's ook onzin.

PS. Ik gebruikte alleen de Major Arcana, niet de minor cards.


Thou blessed by night


IceQueen
Intelligentiequotiënt
Usericon van IceQueen
Posted 05-12-2002 20:16 by IceQueen Wijzig reactieProfiel van IceQueenQuote dit bericht

quote:
Op 5 december 2002 20:12 schreef Astaroth het volgende:
@ Icequeen; Wees niet nerveus ofzo, en wees zeker niet bang om op je eigen intuitie te vertrouwen.

Denk maar zo; als men niet wilt horen wat jij denkt dat er in de kaarten ligt, moeten ze je ook niet vragen Tarot te lezen


Thanks!!!


Here's your knife back, I finally got it out of my back. I'm sure you'll be needing it again soon...


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 06-12-2002 0:56 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 5 december 2002 20:14 schreef §inner het volgende:
ehm hoe moest je tarot lezen?



Hoe bedoel je? Je hebt er meerdere manieren voor. De manier die ik volgde was door de major arcana te pakken (alleen de beeld-kaarten) en die door de "vrager" te laten schudden. Daarna pakte ik de kaarten van de stapel af en legde die in de volgorde van het keltisch kruis. (Als je op google zoekt naar "tarot card positions", vind je het celtisch kruis patroon ook wel.)

Anyways, hoop dat je dat bedoelde.

Oh, en hoe je tarot "leest"...? Dan bedoel ik; Kijken naar de kaart, en de betekenis daarvan interpreteren binnen het groter geheel van de alle kaarten op tafel. Ook heeft de positie van de kaart zelf invloed (ligt ie op de kop of niet).


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 10-12-2002 13:56 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

Ik gebruik het vaak althans geloof ik er niet zo in - als in de zin dat ik het bij astrologie doe. Ik vind het een mooi advies waar ik rustig van wordt.

Het verbaasd me natuurlijk wel als ik notities uit mijn schrift bekijk en later teruglees; ze zijn akelig correct. Vaak zet ik daar dan mijn vraagtekens bij of het niet altijd mooi correct op elkaar afgestemd is (iets wat velen van jullie beweren over astrologie). Ik weet het niet - het enige wat ik weet is dat het voor mij persoonlijk doel dient om kaarten te leggen; ik wordt daar rustig van. En dat is genoeg voor mij.

Overigens denk ik ook; dat de tarot precies voor dit doel gemaakt is. Astrologie niet helemaal; het kan je eerder onrustig dan rustig maken. Pas zodra je een aantal dingen over het leven begrepen hebt dan kan je rust vinden in astrologie.


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 10-12-2002 14:23 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Het verschil tussen Tarot en Astrologie is volgens mij dat je meer persoonlijk betrokken bent bij het uitlezen van Tarot. (Het schudden van de kaarten, en je bent aanwezig op het moment dat de kaarten getrokken worden.)

Then again, als ik 'astrologie' hoor, denk ik voornamelijk aan horoscopen en die vind ik nogal algemeen en onpersoonlijk.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Sorpresa
love sucks
Usericon van Sorpresa
Posted 10-12-2002 14:26 by Sorpresa Wijzig reactieProfiel van SorpresaQuote dit berichthttp://www.thats-me.nl/apocalypse

Ik heb ooit ook Tarotkaarten gekocht en geprobeerd het door middel van allerlei handleidingen uit te zoeken.
Het lukt me echt voor geen meter, snap er niets van


"If God were suddenly condemned to live the life which he had inflicted on men, he would kill himself"


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 10-12-2002 14:38 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 10 december 2002 14:26 schreef Sorpresa het volgende:
Ik heb ooit ook Tarotkaarten gekocht en geprobeerd het door middel van allerlei handleidingen uit te zoeken.
Het lukt me echt voor geen meter, snap er niets van


Toen ik de kaarten gekocht had, heb ik eerst de betekenis van alle kaarten doorgelezen. Het belangrijkste is het weten wat de kaart symboliseerd.

De Doodskaart staat bijvoorbeeld niet altijd voor letterlijke dood. Het wordt gezien als een einde. Waaraan is vaak onzeker, maar altijd iets belangrijks. Het belangrijkste is dus het interpreteren van symbolen en hoe ze ten opzichte van andere symbolen liggen. Bij zoiets is intuitie het belangrijkst. Logisch nadenken helpt je voor geen meter namelijk


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 10-12-2002 15:28 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 14:23 schreef Astaroth het volgende:
Het verschil tussen Tarot en Astrologie is volgens mij dat je meer persoonlijk betrokken bent bij het uitlezen van Tarot. (Het schudden van de kaarten, en je bent aanwezig op het moment dat de kaarten getrokken worden.)

Then again, als ik 'astrologie' hoor, denk ik voornamelijk aan horoscopen en die vind ik nogal algemeen en onpersoonlijk.


Oi, hier kom ik weer...

Als tarotist ben je dan voor de rest slecht op de hoogte van andere occulte onderwerpen . Maar dat maakt niet uit. Horoscoop is een loos woord dat zelfs ook geen vakterm is in astro. Noem het geboortehoroscoop (radix) en dan komen we al dichterbij, die is geen voorspellingstool. Wat jij een horoscoop noemt; noem ik actualiteitsanalyse (gebaseerd op 1 individueel persoon). Die kan niet opgesteld worden voor een dag of een week. We gebruiken daarvoor alleen planeten met langzame omloop omdat die zich daar alleen daarvoor lenen (jupiter, saturnus, uranus, neptunus, pluto). Die zijn altijd heel sterke aanduiders voor voorspelling; d'r is gewoon geen misser mee te maken. Maar goe; ik snap nu waarom veel astrologen zich kosmobioloog willen gaan noemen omdat alleen de naam al dat soort associaties oproept.

Waar is het dat de client niet aanwezig is tijdens het interpreteren van zo'n kaart (of het nu actualiteitsanalyse in samenwerking met radix of relatie analyse of enig ander deel uit de horoscoop is). Maar er is niks persoonlijkers dan bij een astroloog op de bank zitten en zodoende een consult te houden. Dit is ook hoe het zou moeten gaan, een fatsoenlijk consult. Als de client wenst aanwezig te zijn tijdens interpretatie en berekening kan dat altijd (dit laat ik ook altijd open). Het enige probleem is; d'r zitten soms 15 uren in één kaart. ^_^

Maar goe, tis jammer dat iedereen meent te weten wat astrologie is terwijl eigenlijk maar een select groepje over de juiste informatie beschikt. En zelfs al weten mensen wat het inhoudt om astrologie te beoefenen zullen ze het toch zelf moeten uit proberen in al zijn facetten om tot een goed waardeoordeel te komen. Maar zo is het met alles in het leven.



Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 10-12-2002 15:33 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 14:38 schreef Astaroth het volgende:
Toen ik de kaarten gekocht had, heb ik eerst de betekenis van alle kaarten doorgelezen. Het belangrijkste is het weten wat de kaart symboliseerd.

De Doodskaart staat bijvoorbeeld niet altijd voor letterlijke dood. Het wordt gezien als een einde. Waaraan is vaak onzeker, maar altijd iets belangrijks. Het belangrijkste is dus het interpreteren van symbolen en hoe ze ten opzichte van andere symbolen liggen. Bij zoiets is intuitie het belangrijkst. Logisch nadenken helpt je voor geen meter namelijk


De angst voor de tarot kaart de dood is altijd leuk om te zien. Althans zie ik het als iets dat moet sterven omdat het zich anders niet opnieuw kan ontwikkelen. Er wordt ruimte geschapen voor iets nieuws. Dit probeer ik althans mensen mee te geven als ze het plaatje op 'de dood' nogal griezelig vinden. En zo is het in feite ook.


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 10-12-2002 15:38 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 5 december 2002 20:07 schreef IceQueen het volgende:
Ik leg de kaarten alleen voor mezelf omdat ik zo niemand de foute dingen kan vooerspellen...Ben ik gevraagd om iemand z'n kaarten te leggen(best wel iemand die snel op z'n paard zit) en eigenlijk zie ik dat zo niet zitten.maar desondanks ga 'k 't proberen omdat ik de persoon in kwestie dor en door ken.


Tarot is qua vermogen tot voorspelling compleet minderwaardig aan astro. Hoe ongelofelijk dat ook kan klinken. Astro is accurater en wijst het betreffende levensgebied aan en het kan een redelijk tijdsbestek aangeven.

Neemt niet weg dat ik OOK denk dat tarot een geweldig ingenieus systeem is en dat ik er hele goede resultaten mee behaald heb.



[Dit bericht is gewijzigd door Argentumfeles op 10-12-2002 15:39]


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 10-12-2002 18:03 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Tja... ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit echt geinteresseerd heb in astrologie. Vooroordelen zullen daar waarschijnlijk de oorzaak voor zijn.

De reden dat ik meer vertrouwen heb in Tarot komt ook grotendeels door een paar dingen uit mijn "geloof". Ik geloof namelijk in menselijke energie-velden en in het feit dat mensen onbewust hun wil op realiteit kunnen uitoefenen.
Zodoende kunnen jouw onbewuste gedachten de kaarten beinvloeden (in mijn mening). Ik zie echter niet hoe planeten, sterren, e.a. dingen beinvloedbaar zijn door de mens.

Als ik Tarot lees, is dat ook vaak niet de toekomst gedefinieerd. Meer een schets van hoe die persoon zijn eigen toekomst ziet (onbewust weten we wel hoe dingen gaan lopen, welke beslissingen we moeten nemen, etc. Onze bewustzijn zit echter vaak in de weg).

Nogmaals, mijn kennis van Astrologie is miniem, dat geef ik openlijk toe. Teveel slechte voorbeelden van "hoaxes", denk ik. Mocht ik binnenkort weer eens tijd hebben, zal ik er aan denken om anders over astrologie toch wat na te lezen.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Argentumfeles
Usericon van Argentumfeles
Posted 10-12-2002 18:38 by Argentumfeles Wijzig reactieProfiel van ArgentumfelesQuote dit bericht

quote:
Op 10 december 2002 18:03 schreef Astaroth het volgende:
Tja... ik moet eerlijk bekennen dat ik me nooit echt geinteresseerd heb in astrologie. Vooroordelen zullen daar waarschijnlijk de oorzaak voor zijn.

De reden dat ik meer vertrouwen heb in Tarot komt ook grotendeels door een paar dingen uit mijn "geloof". Ik geloof namelijk in menselijke energie-velden en in het feit dat mensen onbewust hun wil op realiteit kunnen uitoefenen.



In feite is het voorspellingsgedeelte van astro daar ook op gebaseerd. Wat in de radix (geboortehoroscoop) staat zijn de motieven en de drijfveren van iemand.

quote:

Zodoende kunnen jouw onbewuste gedachten de kaarten beinvloeden (in mijn mening). Ik zie echter niet hoe planeten, sterren, e.a. dingen beinvloedbaar zijn door de mens.



Tsja, het enige bewijs dat 'planeten' invloed uitoefenen is dat de maan en de zon al zeker fysieke en ook geestelijke invloed hebben op de mens. Wetenschappelijk is het dus nét zo moeilijk te bewijzen als de werkzaamheid van tarot.

quote:

Als ik Tarot lees, is dat ook vaak niet de toekomst gedefinieerd. Meer een schets van hoe die persoon zijn eigen toekomst ziet (onbewust weten we wel hoe dingen gaan lopen, welke beslissingen we moeten nemen, etc. Onze bewustzijn zit echter vaak in de weg).



Met tarot is dat zeker zo; daarom zie ik het ook als zo'n rustgevende eenheid. In grote lijnen is astrologie hetzelfde; maar een krachtiger tool.

quote:

Nogmaals, mijn kennis van Astrologie is miniem, dat geef ik openlijk toe. Teveel slechte voorbeelden van "hoaxes", denk ik. Mocht ik binnenkort weer eens tijd hebben, zal ik er aan denken om anders over astrologie toch wat na te lezen.


Een vriendin van me krijgt les van een astrologe in haar regio die eerst 20 jaar tarot heeft gedaan. Als je eenmaal in het wereldje zit; kom je er slecht vanaf De hoaxes zijn ook niet veroorzaakt door échte astrologen. Normaal zijn deze mensen best praktisch en geen Jomanda figuren. Karen Hamaker is de bekendste astrologe in Nederland en heeft ook heel wat goede boeken geschreven. Neem anders maar eens contact met me op zodra je tijd en zin hebt; dan wijs ik je wel de beste 'goodies' aan.



Vinay
Usericon van Vinay
Posted 22-08-2004 2:08 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

geen Tarot maar andere soort kaarten : ik was van plan "moeder aarde kaarten" te kopen , ben gaan zoeken op internet en je kan ze trekken bij deze site
http://www.dewegvanhethart.com/kaartleggen/moederaardekaarten.html



[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 22-08-2004 2:09]



she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 22-08-2004 2:33 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

heb een set kaarten gekregen...wil me er wel in gaan verdiepen maar heb mezelf er nog niet echt toe gezet..
iemand heeft ze ook voor me gelegd en t klopte redelijk...


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 22-08-2004 2:43 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

ik heb pas het boekje gelezen dat hoort bij kaarten van "Tarot van de Liefde" (Jane Lyle) , best een goed boek ,als je bent ge-interesseerd in verschillende typen mensen( en/of mensen in diverse spirituele ontwikkelkingsstadia/levensfasen ) en wat de invloed daarvan kan zijn op een eventuele relatie .

op deze site kan je tarotkaarten trekken by the way
http://home.hetnet.nl/~doreen1611/trekkingtarotvdliefde.html

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 22-08-2004 3:10]



Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 22-08-2004 22:41 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Heb ze (Tarot-kaarten) hier ook liggen en ben er ooit eens mee begonnen maar het is één van die dingen die het bospad heeft genomen en ver het bos is ingedwaald...

Ik geloof dat de Rider-Waite kaarten het eenvoudigst zijn om mee te beginnen (hoorde ik destijds van alle kanten). En ik heb er zelf twee boeken over die ik wel goed vind, de ene is van Hayo Banzhaf - Handboek Tarot(NL-talig) en de andere is meer een werkboek, maar vond ik zelf prettiger om te lezen, Joan Bunning - Learning the Tarot (Engelstalig). Het laatste boek is prettig omdat het voor beginners is en je een algemene uitleg van de betekenis van de kaarten geeft, maar het uiteindelijk overlaat aan jouw eigen interpretatie. Verder gaat het in op diverse leggingstechnieken met alle en/of een deel van de kaarten.

Wat ik ervan begrepen heb is dat je leert uit te leggen door het te doen. Als je b.v. dagelijks voor jezelf legt en interpreteert en het opschrijft kun je aan het einde van de dag (of de volgende dag) kijken of jouw interpretatie van de legging van de dag daarvoor klopte of dat je nog wat moet bijsturen op de interpretatie van de kaarten.

Maar goed, moet het zelf ook nog verder oppakken en ik zag dat ze binnenkort hier in de buurt een 6-delige avondcursus wordt gegeven over de Tarot. Dus misschien haal ik de kaarten binnenkort weer 'uit het bos'...


Hatsjikidee!


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 23-08-2004 23:51 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

iemand ervaring met softwarepakket "merlijn" ?
http://www.ganesha.be/merlijn.html

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 23-08-2004 23:52]



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 24-08-2004 1:05 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 5 december 2002 19:43 schreef §inner het volgende:
ja, ik heb eens een serieus topic.
wie heeft hier verstand over tarot en hoe werkt het?


De woorden serieus en tarot kunnen onmogelijk correct in een zin gebruikt worden.


Ik snap niet dat mensen werkelijk geloven in iets wat jaren geleden bedacht is om geld op de kermis te verdienen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Spiritist
Usericon van Spiritist
Posted 24-08-2004 1:28 by Spiritist Wijzig reactieProfiel van SpiritistQuote dit bericht

quote:
Op 24 augustus 2004 1:05 schreef Chelman het volgende:



Ik snap niet dat mensen werkelijk geloven in iets wat jaren geleden bedacht is om geld op de kermis te verdienen.


Dit laat al zien dat jij geen recht van spreken hebt over dit onderwerp.


You don't need to have respect for him because he pretends that he's holy...


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen