IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Vragen die je je stelt bij je eigen principes Vorige pagina | Volgende pagina
XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 18-07-2002 0:21 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

[quote]Op 17 juli 2002 23:50 schreef Valorian666 het volgende:
Overigens is het ook nog een utopia om al het voedsel 'eco' te maken enzo.. Las laatst een analyse waaruit bleek dat als bijv. iedereen zijn quotum varkensvlees zou kopen bij de biologische boer, waar de varkens gewoon de ruimte hebben, dat dan 66% van de grond in Nederland gebruikt zou moeten worden voor varkens... [quote]


precies, dit is dus 1 van de redenen waarom ik de bio-industrie niet wil steunen... als niemand vlees zou eten zouden we al die stukken grond kunnen gebruiken voor veel betere dingen.

en de bio industrie is trouwens ook de meest vervuilende industrie van allemaal, dus op mijn beurt zeg ik dat we allemaal beter af zouden zijn zonder.




Vargen666
Niet de bassiste van Sigh
Usericon van Vargen666
Posted 18-07-2002 0:26 by Vargen666 Wijzig reactieProfiel van Vargen666Quote dit berichthttp://www.facebook.com/ultravargen

quote:
Op 18 juli 2002 0:21 schreef XPositiveX het volgende:
als niemand vlees zou eten zouden we al die stukken grond kunnen gebruiken voor veel betere dingen.
Zoals snelwegen en fabrieken...



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 18-07-2002 0:29 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

nee daar zijn er al genoeg van


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-07-2002 2:19 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 17 juli 2002 23:22 schreef Valorian666 het volgende:
...
Dat perfectioneren, het geen enkel dier meer schenden, dat is onmogelijk. Dan moet je jezelf op sluiten in een huisje in Noord Canada ofzo en dan nog..


In India zitten Hindoes die het wel absoluut doen.

quote:
Oftewijl, in mijn ogen is totaalveganisme een utopia.. en ik denk dat veel mensen die ernaar streven zo te leven er bijna houvast aan krijgen, dat ze het als een soort richtlijn zien om naar te leven. Net als een religie.


Religie & idealisme gelijkstellen?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 18-07-2002 2:22 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 2:19 schreef Mutilator het volgende:
Religie & idealisme gelijkstellen?


ja als in leven volgens bepaalde zelfopgelegde dogma's.. in dat opzicht kan je het wel vergelijken


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-07-2002 2:37 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 juli 2002 2:22 schreef Snaack het volgende:
ja als in leven volgens bepaalde zelfopgelegde dogma's.. in dat opzicht kan je het wel vergelijken


Nee is veel te breed en kan je het op alles projecteren; bijv: zo kan je dan het voetbal bijvoorbeeld ook als een religie stellen met een stadion als tempel met voetballiederen als zingen in de kerk met de spelregels als dogma's en de coaches als priesters met hun elftal discipelen die het evangelie verspreiden en de bal als god (en maar schoppen!)met de weg naar de goal als missie en de goal zelf als levensdoel.

Het lijkt me slim om idealisme & religie gescheiden te houden; zo zijn er Hindoes die ultra veganist zijn vanuit religie en niet uit een idealistisch standpunt.

[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 18-07-2002 2:58]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 18-07-2002 2:38 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik stel geen vragen bij mijn principes, dat mogen jullie doen.
Als je een vraagt stelt over je principe is het een nep-principe.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 18-07-2002 2:55 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 2:37 schreef Mutilator het volgende:
Nee is veel te breed en kan je het op alles projecteren; bijv: zo kan je dan het voetbal bijvoorbeeld ook als een religie stellen met een stadion als tempel met voetballiederen als zingen in de kerk met de spelregels als dogma's en de coaches als priesteres met hun elftal discipelen die het evangelie verspreiden en de bal als god (en maar schoppen!) rolleyes:

Het lijkt me slim om idealisme & religie gescheiden te houden; zo zijn er Hindoes die ultra veganist zijn vanuit religie en niet uit een idealistisch standpunt.


leuke metafoor

en nee, ik ben het niet geheel met je eens.. Om jouw voorbeeld te gebruiken -- de voetbalfan leeft niet naar bepaalde zelfopgelegde regels doordat hij fan is; alleen het ritueel (de wedstrijd) kent hij..

De ultra-veganist of gelovige onthoudt zichzelf bepaalde zaken uit overtuiging.. In dat opzicht kan je de parallel trekken tussen religie en overtuiging uit idealisme..

Hmm.. En beiden handelen om innerlijke reinheid te bereiken, zij het met andere middelen en om een andere reden, dit is ook een overeenkomst.


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 18-07-2002 3:13 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 18 juli 2002 2:55 schreef Snaack het volgende:
leuke metafoor


Thanx! Ik heb 'em hem nog ietsje aangescherpt.

quote:
en nee, ik ben het niet geheel met je eens.. Om jouw voorbeeld te gebruiken -- de voetbalfan leeft niet naar bepaalde zelfopgelegde regels doordat hij fan is; alleen het ritueel (de wedstrijd) kent hij..


Het is meer dan dat; de fundamentalistische hooligans bestrijden de ongelovigen/ andersgelovigen (supporters van een andere club dus) en het is militant als de pest; qua obsessiviteit vergelijkbaar met religie want het uitroeien van de concurrerende religieuze supporters gaat boven het gebod van fairplay.

Anyway je kan dus ver gaan met de parallellen; vandaar dat ik het dus verstandiger vind om die scheidslijn te trekken om binnen de context te blijven.

quote:
De ultra-veganist of gelovige onthoudt zichzelf bepaalde zaken uit overtuiging.. In dat opzicht kan je de parallel trekken tussen religie en overtuiging uit idealisme..

Hmm.. En beiden handelen om innerlijke reinheid te bereiken, zij het met andere middelen en om een andere reden, dit is ook een overeenkomst.


Probleem is dat die overtuiging persoonlijk heel anders kan zijn dan bij een gelovige waarbij de grondslag van de overtuiging in beginsel uit een 'handleiding' komen.

Zo kan een veganist of een vegetarische motivatie ook andere motivaties hebben; zo ken ik een meisje die zegt vegetarier te zijn, maar dan blijkt dat haar stof=wisseling geen vlees kan verdragen en ken ik vegetariers die dit zijn alleen uit idealisme tegen de massaproductie, niet voor innerlijke reinheid.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 18-07-2002 16:20 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

die over voetbal is lachen..


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 18-07-2002 17:50 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 2:19 schreef Mutilator het volgende:

Religie & idealisme gelijkstellen?


In zekere zin wel ja.. zoals ik in die andere post al uitlegde, bedoel ik hier de mensen uit de Westerse wereld die absoluut veganistisch willen leven. Zij ontnemen zich daardoor heel veel dingen, en leven volgens strenge regels waar ze zelf ook vaak van zullen balen. Zij streven vaak echter niet meer naar het totaal veganisme vanuit idealisme maar meer vanuit perfectionisme, het niet tevreden zijn met 99% maar perse ook nog eens het niet willen fotograferen enzo.. Zij stoppen met het gezonde streven en dan wordt het dus, zoals al gezegd, een dogma.

Tuurlijk zullen er uitzonderingen zijn, maar over het algemeen zie ik deze groep mensen dus niet meer als idealisten maar gewoon als aanhangers van een geloof, dan wel een zonder god, maar wel met bijbel!




[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 18-07-2002 17:53]


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 18-07-2002 18:56 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

uh? "regels waar ze zelf ook vaak van zullen balen"... hmm, de veganisten die ik ken (ik zelf dus ook) kiezen er zelf voor en balen er dus niet van. ik ben blij dat ik geen vlees etc. eet! er zijn echt veel gezonde alternatieven, en, niet-te-vergeten: veel voedsel is ook al veganistisch. echt die dure soya shit kun je wel kopen maar je bent het heus niet nodig... net zoals veel andere troep wat je niet eens nodig bent... het is misschien 'simplistischer' (ofzoiets) leven.

"maar wel met bijbel" : ook niet echt, er is echter 1 principe -waar je het mee eens bent- dat je geen levend wezen wilt schaden, dus van die kant uit stop je met consumeren..blabla.. als je het van de andere kant bekijkt; 'wat is vegan, wat is niet', 'mag je dat hebben?' wordt me vaak gevraagd.. (dan zijn het regels!) mijn antwoord is dan altijd: nee ik WIL het niet hebben.

'mag' en 'wil' zit een verschil tussen.




[Dit bericht is gewijzigd door XPositiveX op 18-07-2002 19:00]


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 18-07-2002 19:03 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

ik vraag me nog steed af waarom mensen zich zo laten weerhouden van alles wat lekker, voedzaam en mooi is. Wat krijg je er voor terug. OF is het om je eigen gemoedsrust te stillen??? Ga eens gewoon lekker leven zonder dat je op alles hoeft te letten om je pricipes te volgen.

Ik heb maar 1 pricipe en dat is dat ik nooit met een christen zal gaan.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 18-07-2002 19:13 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

heheh.. veganistisch voedsel is zeer lekker, mooi en voedzaam

verder heb ik ook het 'do what you want' principe dus uhh..



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 18-07-2002 19:26 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 18:56 schreef XPositiveX het volgende:
uh? "regels waar ze zelf ook vaak van zullen balen"... hmm, de veganisten die ik ken (ik zelf dus ook) kiezen er zelf voor en balen er dus niet van. ik ben blij dat ik geen vlees etc. eet! er zijn echt veel gezonde alternatieven, en, niet-te-vergeten: veel voedsel is ook al veganistisch. etc.



Ik had het dan ook over de mensen die diehard veganist waren, zich van al het dierlijke onthouden. Dat mensen blij zijn met geen vlees eten kan ik me best voorstellen, maar ik neem aan dat de meeste diehards toch wel balen van dingen zoals niet fotograferen en niet computeren.
quote:


"maar wel met bijbel" : ook niet echt, er is echter 1 principe -waar je het mee eens bent- dat je geen levend wezen wilt schaden, dus van die kant uit stop je met consumeren..blabla.. als je het van de andere kant bekijkt; 'wat is vegan, wat is niet'


Met bijbel bedoel ik vooral dat er een leefregelement bestaat, waaraan gehouden moet worden. Natuurlijk is die bij het veganisme duizend keer simplistischer en duidelijker dan bij de bijbel, maar het blijft een leefregelement waarvan de diehards niet af mogen wijken van zichzelf, ondanks dat ze niet overal even blij mee zijn.

quote:

'mag je dat hebben?' wordt me vaak gevraagd.. (dan zijn het regels!) mijn antwoord is dan altijd: nee ik WIL het niet hebben.

'mag' en 'wil' zit een verschil tussen.





Uiteraard.. maar bij hen die zo diehard zijn dat ze zich alles ontnemen wat dierlijk is, hoeven die keuzen niet meer gemaakt te worden, omdat zij zichzelf verplichten tot het absolute veganisme. Dan is het dus niet 'ik wil dit niet' maar gewoon 'ik mag dit niet', immers zij MOGEN dit van zichzelf niet..

Bij geloof is er toch ook sprake van het niet MOGEN van dingen zoals beschreven in de bijbel, anders kun je daar ook wel zeggen 'dat MAG wel maar ik WIL het niet' ..






Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 18-07-2002 20:46 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 19:26 schreef Valorian666 het volgende:
Ik had het dan ook over de mensen die diehard veganist waren, zich van al het dierlijke onthouden.



ook beestachtige sex??
Ik zou dat veganisme nooit overleven aangezien ik dus geen groenten en fruit lus en mijn vitaminen uit een potje pillen, vlees en vooral veel melkprodukten haal. maar wat is er nu verkeerd aan melk produkten?? Het is juist erg pijnlijk voor een koe om niet gemolken te worden.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 18-07-2002 23:18 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 18 juli 2002 20:46 schreef Cadaveria het volgende:
ook beestachtige sex??
Ik zou dat veganisme nooit overleven aangezien ik dus geen groenten en fruit lus en mijn vitaminen uit een potje pillen, vlees en vooral veel melkprodukten haal. maar wat is er nu verkeerd aan melk produkten?? Het is juist erg pijnlijk voor een koe om niet gemolken te worden.


Nee.. maar het gaat om de manier waarop en de frequentie.. ZOals het vroeger ging is niets mis mee, zoals het nu gaat is jammer voor die beesten en als XpositiveX zegt dat hun levensduur daardoor zes keer korter is dan zal dat wel zo zijn..
Het weerhoudt mij echter niet van melkproducten..


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 19-07-2002 0:06 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

ja, vroeger was het beter (alhoewel, vroeger werden de beesten doodgeslagen ipv zoals 't nu gaat). de uiers v/d melkkoeien van tegenwoordig worden volgespoten met weet-ik-het-voor-troep om te zorgen dat de productie hoog is/blijft. niet echt gezond voor die beesten.. (en ook niet voor de melk, niet te vergeten!)




Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-07-2003 20:29 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

*schop*

Wat zijn je principes, waarom heb je ze? Wat voor principes?

Kom niet aanzetten met 'ik verkracht uit principe geen kleine meisjes van vijf' of 'ik ben uit principe geen vuile rat die z'n maten naait', want dat doet niemand uiteraard.

Ik had vroeger meer principes dan nu. Ik vind het meeste gewoon niet belangrijk genoeg om er een principiƫle halszaak van te maken. En 'eerlijkheid' of zo of 'te goeder trouw zijn' vind ik eerder een 'waarde' die je probeert na te leven dan een daadwerkelijk principe (principes zijn IMO toch wat concreter, zoals 'ik rijd geen auto' of 'ik maak 2% van m'n salaris over naar een goed doel').
Principieel doen over liefde en seks kan ook, sommige mensen willen uit principe slechts seks met degene met wie ze dan reeds getrouwd zijn.

Waarom heb je principes, wat voor principes, en (de moeilijkste vraag) waar komen ze vandaan?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2003 20:36 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Eentje die ik zelf heel hoog probeer te houden: Ik probeer zoveel mogelijk de dingen waarvan ik zelf een hekel heb als mensen dat bij mij doen, niet bij anderen te doen.

Verder vind ik het lastig om mijn principes te benoemen, aangezien het vaak dingen zijn die ik voor vanzelfsprekend aanneem.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-07-2003 20:38 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:36 schreef Jenje het volgende:
Eentje die ik zelf heel hoog probeer te houden: Ik probeer zoveel mogelijk de dingen waarvan ik zelf een hekel heb als mensen dat bij mij doen, niet bij anderen te doen.

Hoe bedoel je dat precies? Bedoel je dat ten aanzien van 'de neutrale buitenstaander' of echt voor IEDEREEN? Ik bedoel, er zijn toch vast mensen die je, als je de kans zou krijgen, iets zou willen doen waarvan je het haat als ze dat bij jou zouden doen?

Ik zou er in ieder geval bij sommige mensen niets op tegen hebben om die eens flink te naaien (uiteraard mogen ze heel goed weten dat ik diegene ben).


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 09-07-2003 20:40 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:36 schreef Jenje het volgende:
Eentje die ik zelf heel hoog probeer te houden: Ik probeer zoveel mogelijk de dingen waarvan ik zelf een hekel heb als mensen dat bij mij doen, niet bij anderen te doen.

.
idd. En ik doe dingen voor mensen die ik van een ander ook zou waarderen.

Verder heb ik van die principes die al jaren bestaan zoals doordeweeks voor 5 uur s'middags geen alcohol (festivals ect daarbuiten gelaten) en geen auto besturen.

Verder heb ik niet echt veel principes ik bekijk meestal per geval of ik iets wil ja of neen. Dat kan dus per keer verschillen.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-07-2003 20:42 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Ik heb geen principes omdat ik alles kapotrelativeer.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Bonnie
YEAH
Usericon van Bonnie
Posted 09-07-2003 20:43 by Bonnie Wijzig reactieProfiel van BonnieQuote dit bericht

ik in principe ook

[Dit bericht is gewijzigd door Bonnie op 09-07-2003 20:43]




No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 09-07-2003 20:43 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:42 schreef mislyd het volgende:
Ik heb geen principes omdat ik alles kapotrelativeer.


Ieder mens heeft wel een aantal principes.
Mischien noem je ze anders maar het komt op hetzelfde neer.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen