IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Vragen die je je stelt bij je eigen principes Vorige pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-07-2003 20:44 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Voorbeeld:

Werk, ik gaan niet in een callcenter werken om mensen op te bellen voor shit, waarom niet? omdat ik er zelf een spuughekel aan heb om zo iemand aan de lijn te hebben.

Diefstal, ik heb nog nooit een fiets of een stuk snoep of weet ik wat gejat, om de simpele reden dat ik erg kut vind als dat bij mij gebeurt.

Kijk, als iemand mij op welke manier dan ook aanvalt, dan zal ik hem zeker terug aanvallen, dat is dan weer een andere zijde van het verhaal.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-07-2003 20:47 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 juli 2003 20:43 schreef No Nonsense het volgende:
Ieder mens heeft wel een aantal principes.
Mischien noem je ze anders maar het komt op hetzelfde neer.

Hmm.. ok, maar ik kan me echt geen enkel principe (of wat daar op lijkt) indenken.

Er zijn wel dingen die ik niet 'kan' (bv. een hond in brand steken), maar dat zijn dus geen principes, toch?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 09-07-2003 20:48 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:47 schreef mislyd het volgende:
Hmm.. ok, maar ik kan me echt geen enkel principe (of wat daar op lijkt) indenken.

Er zijn wel dingen die ik niet 'kan' (bv. een hond in brand steken), maar dat zijn dus geen principes, toch?


Nee dat is inderdaad geen principe.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 09-07-2003 20:49 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:47 schreef mislyd het volgende:


Er zijn wel dingen die ik niet 'kan' (bv. een hond in brand steken), maar dat zijn dus geen principes, toch?
Dat is meer ethisch dan een principe lijkt mij.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-07-2003 20:52 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 juli 2003 20:49 schreef Cadaveria het volgende:
Dat is meer ethisch dan een principe lijkt mij.

Ethische bezwaren zijn morele principes, dus dat is het niet.

Het feit dat ik zoiets niet kan, is gewoon omdat ik dan last heb van empathie, en pijn krijg aan de maag.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-07-2003 20:58 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:52 schreef mislyd het volgende:
Ethische bezwaren zijn morele principes, dus dat is het niet.

Dat vind ik erg kort door de bocht!

Wat is nu eigenlijk een principe? Een concrete gedragsregel, of eerder een ethische waarde die je belangrijk en bepalend vindt in je leven?


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-07-2003 21:13 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 juli 2003 20:58 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat vind ik erg kort door de bocht!

Wat is nu eigenlijk een principe? Een concrete gedragsregel, of eerder een ethische waarde die je belangrijk en bepalend vindt in je leven?

Hmm, even denken hoe ik me hieruit kan lullen..
Ok, dus een principe is iets wat je door innerlijke overtuiging doet, dat is alles.
Als je iets uit 'ethische' overwegingen (niet) doet, dan is dat toch ook uit principe, alleen is dat principe dan wat meer onderbouwd?


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-07-2003 22:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 21:13 schreef mislyd het volgende:
Hmm, even denken hoe ik me hieruit kan lullen..
Ok, dus een principe is iets wat je door innerlijke overtuiging doet, dat is alles.
Als je iets uit 'ethische' overwegingen (niet) doet, dan is dat toch ook uit principe, alleen is dat principe dan wat meer onderbouwd?



Hmm, dat is me toch echt te vaag.

Kleine hulp: het online woordenboek van de van Dale (http://www.vandale.nl)

Principe:

1 grondoorzaak, werkend beginsel => princiep
2 grondstelling, grondbeginsel => beginsel
3 stelregel => grondregel, grondstelling, princiep


Ethiek:

1 praktische wijsbegeerte die zich bezighoudt met wat goed en kwaad is => ethica, moraal, moraalfilosofie, moraaltheologie, zedenkunde, zedenleer

Ethiek, een ethisch besef, is dus een besef van wat moraal is, wat jouw moraal is, erover nadenken, etc. het abstracte gedachtenproces zeg maar. Een principe is een stelregel, een *concrete* regel dus, iets waarvan je zegt: zo doe ik dat (of: dat doe ik niet/nooit).
En om te terug te keren naar het begin, ging het dus over concrete principes en waarom je ze hebt en waar ze vandaan komen (de ethische achterliggende kant ervan). Jouw ethiek en dientengevolge jouw gedragsregels zijn dus in feite gebaseerd op empathie ('meevoelendheid'). Dat is behoorlijk concreet lijkt me zo, heel wat anders dan veel morele luchtkastelen die mensen hebben. Een principe heb je daar echter niet op gebaseerd (dat kan volgens mij ook niet, want een principe is een resoluut besluit: 'ik drink niet, want dat doe ik niet. Ik wil dat niet.' ipv: 'dit biertje laat ik staan want het voelt niet goed om het te drinken'. Als je geen empathie bij die hond had gevoeld, had je hem wel in de fik gestoken. Am I correct?)


Gwath
Usericon van Gwath
Posted 09-07-2003 22:15 by Gwath Wijzig reactieProfiel van GwathQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 20:58 schreef Dwaallicht het volgende:
Dat vind ik erg kort door de bocht!

Wat is nu eigenlijk een principe? Een concrete gedragsregel, of eerder een ethische waarde die je belangrijk en bepalend vindt in je leven?


Hm, ik vind het eerder een ethische waarde die als grondslag (of een van de grondslagen) dient van je handelingen, gedrag, gedachtes en keuzes. Een regel die niet afgeleid is van een andere, m.a.w. waarvoor geen 'waarom' meer bestaat.


The only measure of reality is nature. When people defy nature, whether through technology, insane religions, or misguided ideologies, they only increase the eventual suffering that will inevitably result. - Jesus


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 09-07-2003 22:59 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

idd...

Ik stel vaak vraag bij m'n eigen principes, ik heb af en toe nog wel eens de verleiding moeten weerstaan te vervallen in "I abide no hypocrisy but my own"-denken.

Mijn grootste zwakte is nog op dit moment dat ik geen vegetarier ben, maar ben al langer bezig af te kicken van vlees, steeds te minderen...

Nu heb ik een afspraak gemaakt (met mijn woord als onderpand), dat als een bepaalde schone dame een geheel vegetarische maaltijd maakt die ik lekker vind dat ik dan de knoop doorhak en vego ga .




"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 09-07-2003 23:09 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 9 juli 2003 22:10 schreef Dwaallicht het volgende:
Een principe heb je daar echter niet op gebaseerd (dat kan volgens mij ook niet, want een principe is een resoluut besluit: 'ik drink niet, want dat doe ik niet. Ik wil dat niet.' ipv: 'dit biertje laat ik staan want het voelt niet goed om het te drinken'. Als je geen empathie bij die hond had gevoeld, had je hem wel in de fik gestoken. Am I correct?)

Bah, dat is dan ook stom zeg, zo zonder reden..

En als ik geen empathie voelde, zou ik het niet gedaan hebben omdat het waarschijnlijk negatieve gevolgen zou hebben voor mij (als ik betrapt zou worden).


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 09-07-2003 23:10 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

quote:
Op 9 juli 2003 22:59 schreef Phriar het volgende:

Nu heb ik een afspraak gemaakt (met mijn woord als onderpand), dat als een bepaalde schone dame een geheel vegetarische maaltijd maakt die ik lekker vind dat ik dan de knoop doorhak en vego ga .




LOL sicko



Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-07-2003 23:15 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 23:09 schreef mislyd het volgende:
Bah, dat is dan ook stom zeg, zo zonder reden..

Haha, maar dat is wel hoe principes zijn.

Vraag maar door aan iemand. 'Waarom is dat jouw principe?'. Eerst zeggen dat ze zus en zo erover denken maar uiteindelijk komt het erop neer dat ze een bepaalde waarde aanhangen, een bepaald iets vinden, en het daarom doen. Punt uit. Dan is het 'waarom' er niet meer.

Raar he.


NolthuarII
Tijd maak je!
Usericon van NolthuarII
Posted 10-07-2003 0:29 by NolthuarII Wijzig reactieProfiel van NolthuarIIQuote dit bericht

quote:
Op 9 juli 2003 23:15 schreef Dwaallicht het volgende:
Haha, maar dat is wel hoe principes zijn.

Vraag maar door aan iemand. 'Waarom is dat jouw principe?'. Eerst zeggen dat ze zus en zo erover denken maar uiteindelijk komt het erop neer dat ze een bepaalde waarde aanhangen, een bepaald iets vinden, en het daarom doen. Punt uit. Dan is het 'waarom' er niet meer.

Raar he.


Je hebt toch altijd een bepaalde waarom achter je principe? ik noem als voorbeeld die van jenje

Werk, ik gaan niet in een callcenter werken om mensen op te bellen voor shit, waarom niet? omdat ik er zelf een spuughekel aan heb om zo iemand aan de lijn te hebben.

Waarom omdat je dat zelf ook niet wilt, je ervaart zoeits als een "negatieve" situatie en wil dat ook niet op een ander reflecteren.

Bij mij zit er tenminste een hele gedachtengang achter mijn principes.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 10-07-2003 0:49 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Dat laatste is gewoon een ethisch basisprincipe, dat in bijna elke religie, en in het Kantianisme terug komt: Do unto others as you wish to have done unto you.

Zolang je geen gekke voorbeelden gaat bedenken (pit-ganger die nietsvermoedende voorbijgangers op straat wegduwt) werkt dit onwijs goed. Maar je kan altijd vragen 'Waarom kies je voor iets wat zo goed werkt' (als iemand er al over nagedacht heeft natuurlijk) en uiteindelijk kom je bij het redenloze uit of slechte redenen.

Maar verder dan dat zijn de meeste principes vanwege een (arbitraire?) waarde.
Zelf ben ik 'vlees-minderaar' (aka half-vego) omdat ik vindt dat het zo met de vleesindustrie niet werkt, en ik mezelf hypocriet zou vinden als ik tenminste niet een beetje daar iets aan zou doen...en waarom dat?

Zelf vind ik die 'Waarom?'-biovlees reclame erg irri


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen