IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : Europa's grenzen vervagen Volgende pagina
Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 0:49 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

Positief/Negatief?


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Slechtheid
Usericon van Slechtheid
Posted 23-07-2002 0:50 by Slechtheid Wijzig reactieProfiel van SlechtheidQuote dit bericht

Positief voor de portemonnee. Negatief voor ons aller chauvinisme [ach, een beetje mag ].


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-07-2002 0:51 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 0:49 schreef Ulfhednir het volgende:
Positief/Negatief?
Wat vind je zelf? En waarom?


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 23-07-2002 0:53 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Topic wat duidelijker aangeven aub.


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 0:59 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 0:51 schreef Dwaallicht het volgende:
Wat vind je zelf? En waarom?


Ik vind het negatief vanwege mijn ‘nationalisme’ Grenzen mogen duidelijk zijn, met het vervagen van grenzen vervaagt ook cultuur en dat vind ik heel jammer. Ik ben een groot voorstander van het behouden van welke vorm van cultuur dan ook.


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:00 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 0:53 schreef Asherah het volgende:
Topic wat duidelijker aangeven aub.


Ik nam aan dat er een degelijke discussie uit zou kunnen voortkomen, ligt ook bij de motivatie van anderen hoor ;-)


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:01 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 0:50 schreef Slechtheid het volgende:
Positief voor de portemonnee. Negatief voor ons aller chauvinisme [ach, een beetje mag ].


idd, je hoeft voor een andere cultuur een ander land niet meer te bezoeken ;-)


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 23-07-2002 1:02 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Dat ;-) kan ook zo...


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 23-07-2002 1:04 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

laat ze maar vervagen, die euro heerst voro ons collectors en traders!, en 't is makkelijker de grens over te steken naar een optreden of so of vrienden te bezoeken je moet het niet dagen vantevoor plannen en al

das wel heel cool


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:05 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:02 schreef Asherah het volgende:
Dat ;-) kan ook zo...


Dat versterkt een groepsvorm waar ik enigzins los van wil staan, zodoende dat ik alternatief gebruik maak van smileys :-)


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:05 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:04 schreef IronGlory het volgende:
laat ze maar vervagen, die euro heerst voro ons collectors en traders!, en 't is makkelijker de grens over te steken naar een optreden of so of vrienden te bezoeken je moet het niet dagen vantevoor plannen en al

das wel heel cool


Heb jij geen last van fantoom-nostalgie?


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 23-07-2002 1:06 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

On topic blijven hé...


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 23-07-2002 1:06 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda

Positief of negatief , dat hangt van veel zaken af
1) de kwaliteit van de regeringen van de afzonderlijke landen en de communicatie tussen de regeringen .
2)de internationale economie (stabiliteit )
3) het bestuur van de EU , en hun visie ,zowel korte termijn als lange termijn en hun vermogen om problemen op te lossen .(zowel binnen de EU als internationaal )




Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-07-2002 1:08 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Da's het bekende verhaal, Ulfhednir.

Intussen ben je Nederlander (neem ik aan, misschien heb je ouders uit een ander land?) maar gebruik je wel een Scandinavische naam en noem je Wotan in je subtitle. Dus dan komt het een beetje raar over.
Ja okay, ik snap ook wel dat we voor een deel van de Germanen afstammen etc. maar ik ben eerst en vooral Nederlander.

Dat gezegd hebbende ben ik het in zekere mate met je eens dat het cultureel besef afneemt, maar dat is een wereldwijde kwaal en heeft niet per sé te maken met het vervagen van (lands)grenzen maar eerder met een consumenten-cultuur en een uit het oog verliezen van waarden waaruit een maatschappij opgebouwd wordt.
Sterker nog, ik vind het fijn dat ik geen gezeik meer heb met marken, franken en andere guldens maar gewoon met euro's kan betalen. Ook als ik Aken of zo wil bekijken kan dat een stuk makkelijker dan vroeger; in die zin heeft het openstellen van grenzen ervoor gezorgd dat ik meer van de culturen kan opsnuiven waar (waarschijnlijk) mijn voorouders vandaan komen.

Ook vind ik het feit dat Europese landen meer gaan samenwerken goed, in die zin dat ik van Amerika niets moet hebben en men als Europa een blok dient te vormen tegen die verschrikkelijk ouderwetse V.S.; maar dan wel binnen Europa met de nadruk op de eigen culturele identiteit.

Overigens blijft het vaak bij het roepen van 'behoud van cultuur' (terwijl ik dus het verlies van cultuur eerder wijt aan de consumentenmaatschappij dan aan het feit dat je tas bij de douane niet meer doorzocht wordt!) en is onduidelijk hoe dat 'cultuurbehoud' dan verder ingevuld dient te worden.

Hoe doe jij dat?

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 23-07-2002 1:12]


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 23-07-2002 1:14 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

quote:
Op 23 juli 2002 1:05 schreef Ulfhednir het volgende:
Heb jij geen last van fantoom-nostalgie?
fantoom nostalgie????? WTF is datte?


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:17 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:08 schreef Dwaallicht het volgende:
Da's het bekende verhaal, Ulfhednir.

Intussen ben je Nederlander (neem ik aan, misschien heb je ouders uit een ander land?) maar gebruik je wel een Scandinavische naam en noem je Wotan in je subtitle. Dus dan komt het een beetje raar over.
Ja okay, ik snap ook wel dat we voor een deel van de Germanen afstammen etc. maar ik ben eerst en vooral Nederlander.

Dat gezegd hebbende ben ik het in zekere mate met je eens dat het cultureel besef afneemt, maar dat is een wereldwijde kwaal en heeft niet per sé te maken met het vervagen van (lands)grenzen maar eerder met een consumenten-cultuur en een uit het oog verliezen van waarden waaruit een maatschappij opgebouwd wordt.
Sterker nog, ik vind het fijn dat ik geen gezeik meer heb met marken, franken en andere guldens maar gewoon met euro's kan betalen. Ook als ik Aken of zo wil bekijken kan dat een stuk makkelijker dan vroeger; in die zin heeft het openstellen van grenzen ervoor gezorgd dat ik meer van de culturen kan opsnuiven waar (waarschijnlijk) mijn voorouders vandaan komen.

Ook vind ik het feit dat Europese landen meer gaan samenwerken goed, in die zin dat ik van Amerika niets moet hebben en men als Europa een blok dient te vormen tegen die verschrikkelijk ouderwetse V.S.; maar dan wel binnen Europa met de nadruk op de eigen culturele identiteit.

Overigens blijft het vaak bij het roepen van 'behoud van cultuur' (terwijl ik dus het verlies van cultuur eerder wijt aan de consumentenmaatschappij dan aan het feit dat je tas bij de douane niet meer doorzocht wordt!) en is onduidelijk hoe dat 'cultuurbehoud' dan verder ingevuld dient te worden.

Hoe doe jij dat?


Ik ben Nederlander, das correct maar mijn naam en ondertext komt voort uit mijn sterke voorkeur voor de Germaanse religies. Verder ben ik nog bezig met een stuk achtergrond onderzoek in de zin van ‘wat is mijn cultuur en oorsprong?’. Ik weet dat ik o.a. afstam van de Noren, Germanen, Franken en Romeinen en dat doet me goed gezien het allemaal heidenen zijn ;-)

Ik kan me vinden in je gevestigde uitspraken over de hedendaagse mobiliteit. Nu ben ik nog niet zo heel oud (17) dus zit veel reizen er nog niet echt in, maar ik zie wel dat de Euro en EU zo zijn uitkomsten bied hoewel ik echter ook vind dat het vaderland het beste land is. Misschien is het mijn bekrompenheid/kortzichtigheid maar ik vind dat dit als algemeen hoort te gelden.

Hoe definieer je eigenlijk die consumptiemaatschappij, is dit woord te vinden in samenhang met het kapitalisme?


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:19 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:14 schreef IronGlory het volgende:
fantoom nostalgie????? WTF is datte?


Een herrinering van iets wat je in feite nooit hebt meegemaakt, tenminste zo bedoel ik het terwijl ik niet eens weet of die term wel bestaat :p


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 23-07-2002 1:24 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

quote:
Op 23 juli 2002 1:19 schreef Ulfhednir het volgende:
Een herrinering van iets wat je in feite nooit hebt meegemaakt, tenminste zo bedoel ik het terwijl ik niet eens weet of die term wel bestaat :p
wat heb ik nooit meegemaakt? (sorry off topic Ashera)


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 23-07-2002 1:25 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Niet slowchatten, on topic... whaaaa, *tilt*

On topic dus.


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:26 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:24 schreef IronGlory het volgende:
wat heb ik nooit meegemaakt? (sorry off topic Ashera)


Oud Europa


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 23-07-2002 1:29 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

toch wel?!


Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 23-07-2002 1:30 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 1:17 schreef Ulfhednir het volgende:
Ik ben Nederlander, das correct maar mijn naam en ondertext komt voort uit mijn sterke voorkeur voor de Germaanse religies. Verder ben ik nog bezig met een stuk achtergrond onderzoek in de zin van ‘wat is mijn cultuur en oorsprong?’. Ik weet dat ik o.a. afstam van de Noren, Germanen, Franken en Romeinen en dat doet me goed gezien het allemaal heidenen zijn ;-)
Wel, dat is allemaal goed en wel, maar ik denk ook dat je er donder op kan zeggen dat je voorouders vanaf, pak hem beet, 1200 (en de meesten nog verder terug) christenen waren. En, aan de andere kant, uiteindelijk stammen we allemaal van heidenen af aangezien het christendom en jodendom helemaal niet zo oud zijn. Maar goed, ook ik haal een zeker soort voldoening uit het feit dat er geen midden-oosters bloed in mijn aderen stroomt en mijn voorouders Friezen waren. Trots op je voorland is een goede zaak inderdaad, niet dat het verder iets concreets oplevert, behalve een positief zelfbeeld.
quote:
Ik kan me vinden in je gevestigde uitspraken over de hedendaagse mobiliteit. Nu ben ik nog niet zo heel oud (17) dus zit veel reizen er nog niet echt in, maar ik zie wel dat de Euro en EU zo zijn uitkomsten bied hoewel ik echter ook vind dat het vaderland het beste land is. Misschien is het mijn bekrompenheid/kortzichtigheid maar ik vind dat dit als algemeen hoort te gelden.
Een ongelukkige formulering, denk ik. Ik vind Nederland helemaal niet 'het beste'; de teringzooi ligt hier op straat, de steden zijn te vol maar intussen liggen hele stukken polder braak, er zijn veel junks, om de haverklap breekt onder de veestapel een epidemie uit, de gezondheidszorg en het onderwijs gaan langzaam naar de klote, etc. etc.

Daarentegen heb ik wel een soort 'trots' in de zin van een gevoel dat ik voor Nederland de schouders eronder wil zetten en mijzelf als Nederlander naar de buitenwereld presenteer. Ook ben ik geneigd dit soort gezonde vaderlandsliefde te respecteren bij mensen uit andere landen; ik ben dan ook altijd nieuwsgierig hoe dat in andere Europese landen gaat en bereid om culturele zaken uit te wisselen (gewoon door te praten over hoe het hier, en hoe het daar gaat).
Maar een hiërarchie aanbrengen o.i.d. is mijns inziens absurd, het dient geen enkel doel.

quote:
Hoe definieer je eigenlijk die consumptiemaatschappij, is dit woord te vinden in samenhang met het kapitalisme?
Precies. Kapitalisme is geworteld in het utilitarisme, kort gezegd 'de grootste hoeveelheid geluk/genot voor de grootste hoeveelheid mensen'. Probleem van utilitarisme is a. dat het meent geluk te kunnen kwantificeren en b. dat het 'geluk/genot' als grootste goed ziet ipv zaken als ontwikkeling, kennis, uitvinden, verkennen, vooruitgaan, groei. In wezen is het dus een nihilistische (in de negatieve zin van het woord) ethiek.
Kapitalisme pikt de 'waarden' van het utilitarisme op en zo komen wij in een vrije markteconomie waar de grootste gemene deler (gewoonlijk de laagste gemene deler) wet is en het geld helemaal. De enige waarde is een monetaire; in een kapitalistische wereld maken verschillende culturen niets uit, zolang het maar centen oplevert.

Dat weet niemand en daarom kijkt iedereen naar TV en koopt dingen die ze verteld wordt om te kopen. Zoals ik al zei: de grootste hoeveelheid geluk voor de grootste hoeveelheid mensen. Slechts een kleine groep heeft geen boodschap aan die modder, maar die groep is volkomen irrelevant.


Trotz
Usericon van Trotz
Posted 23-07-2002 1:37 by Trotz Wijzig reactieProfiel van TrotzQuote dit bericht

Het is nu inderdaad wel lekker gemakkelijk in meerdere Europese landen te kunnen betalen met dezelfde munt.
Cultuurvervaging of cultuurverstrengeling een nadeel van de "éénwording" van Europa? Ik betwijfel het of landen nu echt hun eigen identiteit verliezen. Nederland zal wel altijd Nederland blijven.


Ulfhednir
Wotanskind
Usericon van Ulfhednir
Posted 23-07-2002 1:43 by Ulfhednir Wijzig reactieProfiel van UlfhednirQuote dit bericht

Waarom ik trots ben op mijn vaderland? Nederland bied een diversiteit aan karakter. Zo heb je de nadrukkelijk aanwezige agrarische sector. Ik woon in het oosten 's Nederlands dus op dat gebied komt het hier niet te kort, en ik vind het landschap tot aan de horizon hier prachtig maar dat is wanneer ik mij niet in stedelijk gebied bevind. Het is jammer, dat het geen ongerept natuur meer te noemen valt. Ik had liever gezien dat Nederland nog enigzins oerbos bezat maar dat zit er niet in maar aan de andere kant bezit Nederland wel een rijke historie aan scheepsvaart e.a. Enkele steden echter, hebben voor mij ook de smaak van Nederland. Amsterdam bijvoorbeeld, ondanks de clichè van grachtengevels/grachten/bloemen en klompen vind ik het een heus mooie stad waar ik mij graag in waan :-)

Nu is het in feite ondenkbaar een societeit op te bouwen naar de richtlijnen van een stokoud haast vergeten volk maar de door jou genoemde factoren geven mijns inziens toch een paar redelijke bouwstenen voor een ietwat betere maatschappij


Heil uw heengaan! Heil uw terugkeer! Heil u op heel uw tocht!


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 23-07-2002 18:40 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Ik vind er niks mis mee dat grenzen binnen Europa vervagen, alleen Frankrijk en Turkije moeten we loszagen en laten afdrijven. Maar grenzen lig ik niet van wakker, ik ging een paar jaar geleden heel veel met duitsers en vlamingen om. Voor mij is eigen bloed en cultuur het belangrijkst. En dat is grensoverschrijdend. De 'moderne' grenzen is waar koningen en de rijken voor hebben gestreden. Niet het volk.
Waar ik woon was het voor 1830 pruisisch en daarna een paar jaar belgisch. De laatste 150 jaar is het pas Nederland. Ik denk meer in stammen.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 23-07-2002 20:48 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2002 0:59 schreef Ulfhednir het volgende:
Ik vind het negatief vanwege mijn ‘nationalisme’ Grenzen mogen duidelijk zijn, met het vervagen van grenzen vervaagt ook cultuur en dat vind ik heel jammer. Ik ben een groot voorstander van het behouden van welke vorm van cultuur dan ook.


Ik had het idee dat juist met het wegvallen van de grenzen verschillende streken hun identiteit meer wilden beschermen en er meer aandacht aan zijn gaan schenken. veel streken willen hun taal/dialect als echte taal erkend zien. de enige ware vloek is het bedrijfsleven en hun globalizering. overal van die walgelijke macdonaldsen en inwisselbare bedrijfsterreinen.


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen