IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Vrijheid Vorige pagina | Volgende pagina
antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 14-01-2003 19:16 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 14 januari 2003 18:23 schreef Faceless Unknown het volgende:
1 van de grootste fout die de mens maakt is denken dat hij vrij is, terwijl hij in realiteit de grootste fucking slaaf is die rondloopt!!!

Jullie hebben een vrije wil, dat is alles. Een vrije wil hebben wil niet zeggen dat je vrij bent. Onthou dat goed.


[piss]
Oh wat een vertrouwen in de mensen om je heen, kijk eerst eens naar jezelf wil je....
Als jij jezelf slaaf voelt wil dat nog niet zeggen dat iedereen dat is...tssssss....
Ik heb geen frustraties hoor...
Ik zit ook echt te wachten op de vrijheid om iemand te mogen vermoorden zonder concequenties, echt heel intelligent allemaal.
Je kan wel blaten dat je niet vrij bent, maar met de vrijheid die je hebt doe je anders ook geen ene reet, toch? [/piss]

Kennelijk willen sommige mensen meer vrijheid dan ze aankunnen...


why would you listen to me?


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 14-01-2003 20:02 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Vrijheid is naar mijn idee het niet gebonden zijn aan conventies. Aan hoe meer conventies iemand gebonden is, hoe minder vrij deze persoon is om te kunnen doen en laten wat hij of zij wilt.
Gelovigen zijn dus naar mijn idee zeer opgesloten in een web van conventies, regels, die ze zichzelf opleggen..

Aangezien we met een samenleving (of maatschappij, hoe je het maar wilt noemen) zitten, is het onmogelijk om van alle conventies los te zijn. Complete vrijheid is dan dus ook onmogelijk voor ons.



Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 14-01-2003 22:00 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

quote:
Op 14 januari 2003 19:16 schreef antimetal het volgende:
[piss]
Oh wat een vertrouwen in de mensen om je heen, kijk eerst eens naar jezelf wil je....
Als jij jezelf slaaf voelt wil dat nog niet zeggen dat iedereen dat is...tssssss....
Ik heb geen frustraties hoor...
Ik zit ook echt te wachten op de vrijheid om iemand te mogen vermoorden zonder concequenties, echt heel intelligent allemaal.
Je kan wel blaten dat je niet vrij bent, maar met de vrijheid die je hebt doe je anders ook geen ene reet, toch? [/piss]
Kennelijk willen sommige mensen meer vrijheid dan ze aankunnen...
Ik weet zeker dat iedereen slaaf is. De reden? De mens is nog niet zover ontwikkeld om geen slaaf te zijn van z´n eigen aard!

Ik heb het niet over de vrijheid om iemand bijvoorbeeld te vermoorden, zoals jij dat zomaar aannam, maar ik heb het over de vrijheid waarbij we niet worden geleid door behoeften, egoisme en allerlei soorten begeerten.

We kijken naar tv, lezen de kranten, staan bij bushaltes en we worden allemaal doodgegooid met reclames over nieuwe mobieltjes etc. Ineens vinden we dat we het inderdaad nodig hebben en dat we de vrijheid hebben het te kopen!! Ha! Wat een paradox! Ben je dan vrij als je zo beïnvloedbaar bent voor de buitenwereld? Steeds vinden we iets nieuws om te begeren en we rennen erachteraan alsof ons leven ervanaf hangt . . .vrij my ass!

Zo leven we in de natuur tussen wetten die we niet kunnen overtreden. Overtreden we die, is het onlosmakelijk gevolg een reactie die een vorm van pijn met zich meebrengt. Daar we allemaal streven naar geluk en niet naar een pijnlijke situatie, kiezen we vrijwillig voor de weg die het minst pijn doet, daar de andere weg naar pijn leidt. Zijn we dan echt vrij om te doen en laten wat we willen? Fuck no! We worden in een kamer gezet en er wordt ons gezegd: zolang je in deze kamer bent, mag je doen wat je wilt! Ha, en dat dan vrijheid noemen.

P.s. Ik heb nooit beweerd vrij te zijn . . .ook ik ben slaaf van mezelf . . .

[Dit bericht is gewijzigd door Faceless Unknown op 14-01-2003 22:01]


There is no religion higher than Truth!


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 14-01-2003 23:06 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

En stel je bent in de vrije natuur ongebonden aan wat voor persoon dan ook behalve jezelf misschien.

Heb je niet de vrijheid naar bewoonde wereld te gaan BWAHAHAHA!


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 15-01-2003 0:42 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 14 januari 2003 23:06 schreef Egregius het volgende:
En stel je bent in de vrije natuur ongebonden aan wat voor persoon dan ook behalve jezelf misschien.

Heb je niet de vrijheid naar bewoonde wereld te gaan BWAHAHAHA!


Yup, iedereen heeft de vrijheid om in een kooitje te klimmen,

quote:
Op 14 januari 2003 18:23 schreef Faceless Unknown het volgende:
Jullie hebben een vrije wil, dat is alles. Een vrije wil hebben wil niet zeggen dat je vrij bent. Onthou dat goed.


Amen! Dat probeer ik nou al de hele tijd te zeggen. Maar ik denk niet dat men het wil gaan geloven. Leven met de illusie is een veel warmer en fijner gevoel, denk ik.

"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free! Amen!"

[Dit bericht is gewijzigd door Astaroth op 15-01-2003 0:45]


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 15-01-2003 11:48 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 14 januari 2003 22:00 schreef Faceless Unknown het volgende:
Ik weet zeker dat iedereen slaaf is. De reden? De mens is nog niet zover ontwikkeld om geen slaaf te zijn van z´n eigen aard!


Nogal polariserend vindt je niet?
Jij bent nog niet ontwikkeld genoeg om geen slaaf te zijn,... oordeel niet zou ik zeggen.

quote:

Ik heb het niet over de vrijheid om iemand bijvoorbeeld te vermoorden, zoals jij dat zomaar aannam, maar ik heb het over de vrijheid waarbij we niet worden geleid door behoeften, egoisme en allerlei soorten begeerten.



Ik nam dat niet zomaar aan, het was een argument van Astaroth ik citeer:
"Als ik iemand vermoord (de ultieme vrijheid, toch?) pakken ze me op en zetten ze mij in een cel. Waar is mijn vrijheid dan?"
Maar ik ben blij dat je dat ook wat ver vindt gaan.
Maar als je zegt dat vrijheid begint als je niet meer geleid wordt door "behoeften, egoisme en allerlei soorten begeerten", Dan begint vrijheid wel degelijk van binnen.

quote:

We kijken naar tv, lezen de kranten, staan bij bushaltes en we worden allemaal doodgegooid met reclames over nieuwe mobieltjes etc. Ineens vinden we dat we het inderdaad nodig hebben en dat we de vrijheid hebben het te kopen!! Ha! Wat een paradox! Ben je dan vrij als je zo beïnvloedbaar bent voor de buitenwereld? Steeds vinden we iets nieuws om te begeren en we rennen erachteraan alsof ons leven ervanaf hangt . . .vrij my ass!



Ik werk zelf in de reclame......
En ja, daar heb je gelijk in.
Ik weet hoe de systemen werken, en wat je begrijpt kun je hanteren.
Mensen zouden zichzelf dus beter moeten begrijpen, ofwel, vrijheid begint bij jezelf.

quote:

Zo leven we in de natuur tussen wetten die we niet kunnen overtreden. Overtreden we die, is het onlosmakelijk gevolg een reactie die een vorm van pijn met zich meebrengt. Daar we allemaal streven naar geluk en niet naar een pijnlijke situatie, kiezen we vrijwillig voor de weg die het minst pijn doet, daar de andere weg naar pijn leidt. Zijn we dan echt vrij om te doen en laten wat we willen? Fuck no! We worden in een kamer gezet en er wordt ons gezegd: zolang je in deze kamer bent, mag je doen wat je wilt! Ha, en dat dan vrijheid noemen.

P.s. Ik heb nooit beweerd vrij te zijn . . .ook ik ben slaaf van mezelf . . .


Zekerheid is indoctrinatie!
Leed voorkomen is indoctrinatie!
Zekerheid is stilstand, stilstand stopt ontwikkeling, als ontwikkeling stopt is er achteruitgang, zekerheid is uiteindelijk achteruitgang!
Mensen zijn te veel bezig met het voorkomen en het beperken en nemen dus zichzelf de vrijheid af!
Als je je niet blootstelt aan de wereld leef je niet...


why would you listen to me?


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 15-01-2003 12:04 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

Inderdaad Antimetal,
vrijheid begint bij het zelf. Zoals Aristoteles het uitdrukte: "I count him braver who overcomes his desires than him who conquers his enemies, for the hardest victory is over self."

Hij realiseerde zich dat de mens de grootste slaaf van zichzelf was . . .
Het is zo gemakkelijk toe te geven aan impulsen, zo moeilijk niet aan ze toe te geven.
Mensen die beweren dat ze vrij zijn want ze doen wat ze willen, doen eigenlijk niets anders dan toegeven aan impulsen en begeerten.

"Je blootstellen aan de wereld" zoals jij dat uitdrukte is inderdaad nodig. In de storm van het leven moeten wij vaste grond onder onze voeten zien te vinden. Hoemeer we met de wereld worden geconfronteerd, hoe moeilijker het wordt om toch uit de kudde te stappen en te zeggen: "ik weiger!"
Het is de wereld die ons stootblok moet zijn naar ontwikkeling. Net zoals we het kwaad nodig hebben om het goede te herkennen of te realiseren, zo hebben we de "world and its ways" nodig om te kunnen inzien wat wij zijn . . .en wat we niet zijn.

Maar ja, zo kunnen we nog uren doorgaan . . .I rest my case.

[Dit bericht is gewijzigd door Faceless Unknown op 15-01-2003 12:05]


There is no religion higher than Truth!


antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 15-01-2003 12:23 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

Waarheid in komt in vele vormen, en het is allemaal waarheid.

Cheers, faceless unknown!
(wel wat vroeg voor bier...)


why would you listen to me?


Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 15-01-2003 12:24 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht



There is no religion higher than Truth!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 15-01-2003 13:24 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 15 januari 2003 12:04 schreef Faceless Unknown het volgende:
Inderdaad Antimetal,

Hij realiseerde zich dat de mens de grootste slaaf van zichzelf was . . .
Het is zo gemakkelijk toe te geven aan impulsen, zo moeilijk niet aan ze toe te geven.
Mensen die beweren dat ze vrij zijn want ze doen wat ze willen, doen eigenlijk niets anders dan toegeven aan impulsen en begeerten.



Dus om vrij te willen zijn moet je "je wil" onderdrukken? Volgens mij is dat de beste en snelste manier om een diep ongelukkig leven te leiden, een leven die je uiteindelijk letterlijk gek zal maken. Sorry, maar dan ben ik liever niet "vrij", een leven zonder je begeertes na te streven is geen leven, dat is passief wachten todat het levensenergie je lichaam verlaat.



Faceless Unknown
Brutality is Law
Usericon van Faceless Unknown
Posted 15-01-2003 13:36 by Faceless Unknown Wijzig reactieProfiel van Faceless UnknownQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2003 13:24 schreef Azagthoth het volgende:
Dus om vrij te willen zijn moet je "je wil" onderdrukken? Volgens mij is dat de beste en snelste manier om een diep ongelukkig leven te leiden, een leven die je uiteindelijk letterlijk gek zal maken. Sorry, maar dan ben ik liever niet "vrij", een leven zonder je begeertes na te streven is geen leven, dat is passief wachten todat het levensenergie je lichaam verlaat.
Eehm, je wil onderdrukken? Wie had het daarover?


There is no religion higher than Truth!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 15-01-2003 13:45 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2003 13:24 schreef Azagthoth het volgende:
Dus om vrij te willen zijn moet je "je wil" onderdrukken? Volgens mij is dat de beste en snelste manier om een diep ongelukkig leven te leiden, een leven die je uiteindelijk letterlijk gek zal maken. Sorry, maar dan ben ik liever niet "vrij", een leven zonder je begeertes na te streven is geen leven, dat is passief wachten todat het levensenergie je lichaam verlaat.

het is een theorie, die vast voor sommige mensen werkt.

maar ik denk dat het ophoudenen met mekkeren over het niet vrij zijn de beste manier is om je vrij te voelen


XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 15-01-2003 14:12 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

cool onderwerp. ik weet wel hoe ik hierover denk, maar ik zal het later wel even onder woorden proberen te brengen.


eerst over dat moorden..

quote:
Op 15 januari 2003 11:48 schreef antimetal het volgende:

Ik nam dat niet zomaar aan, het was een argument van Astaroth ik citeer:
"Als ik iemand vermoord (de ultieme vrijheid, toch?) pakken ze me op en zetten ze mij in een cel. Waar is mijn vrijheid dan?"
Maar ik ben blij dat je dat ook wat ver vindt gaan.




iemand anders zijn/haar vrijheid belemmeren/ontnemen.. dan er is toch geen echte vrijheid meer? ik vind als je zegt dat je vrij bent/wilt zijn en je ontneemt iemand anders z'n vrijheid (door 'em te vermoorden, beheersen, etc etc) dan ben je hypocriet bezig.




Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 15-01-2003 14:24 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Misschien heb ik er wel gewoon zin in ??? Wil je mij die vrijheid ontnemen dan ?



XPositiveX
Usericon van XPositiveX
Posted 15-01-2003 14:28 by XPositiveX Wijzig reactieProfiel van XPositiveXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/timxsmit

uh-huh

tss... altijd het zelfde met die metalheads..


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 15-01-2003 14:30 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com




antimetal
Flame your moderators!
Usericon van antimetal
Posted 15-01-2003 15:41 by antimetal Wijzig reactieProfiel van antimetalQuote dit berichthttp://www.anyplace.nl

quote:
Op 15 januari 2003 13:24 schreef Azagthoth het volgende:
Dus om vrij te willen zijn moet je "je wil" onderdrukken?


Er is een verschil tussen motivatie en indoctrinatie.
Vaak "wil" je iets omdat degene die het aanbied zegt dat je er "gelukkiger" van wordt.
Het is dus niet per se "jouw wil", het is de drang om te voldoen aan een bepaald beeld. (indoctrinatie)

Juist omdat veel mensen nooit geleerd hebben om zichzelf te defineren (wie ben ik, wat wil ik?) zie je dat doctrines het gat vullen(dit ben jij,dit wil jij), maar dat wil niet zeggen dat ze het zelfde zijn.
Vrij zijn is dus inderdaad in een zekere mate "je wil" onderdrukken, namelijk het deel wat aangeleerd is.

(het is wel glad ijs hoor, het is nog maar nauwelijks beargumenteerbaar wat doctrine is en wat werkelijk vanuit je eigen ideaal komt...)

Ach....


why would you listen to me?


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 15-01-2003 16:12 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

quote:
Op 15 januari 2003 14:12 schreef XPositiveX het volgende:
iemand anders zijn/haar vrijheid belemmeren/ontnemen.. dan er is toch geen echte vrijheid meer? ik vind als je zegt dat je vrij bent/wilt zijn en je ontneemt iemand anders z'n vrijheid (door 'em te vermoorden, beheersen, etc etc) dan ben je hypocriet bezig.



Nee, da's alleen hypocriet als je zegt dat iedereen vrij moet zijn. En dat heb ik nooit gezegd. Als ik zeg dat IK vrij moet zijn, dan boeit anderen hun vrijheid mij toch niet?

Je zou eigenlijk kunnen zeggen dat je niet vrij kan zijn als anderen dat zijn. Hoe je het wendt of keert, er zijn altijd mensen die jouw vrijheid afnemen. Bewust of onbewust.

(En ter herhaling, vrije wil hebben is niet hetzelfde als vrij zijn. Activiteiten die fysiek mogelijk zijn, zijn misschien niet moreel of sociaal 'mogelijk' zonder je eigen vrijheid weer af te nemen.)


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 15-01-2003 17:04 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Je geest is vrij, je lichaam en de handelingen die het verricht zijn dat niet

En als je geest niet vrij is, zul je hem vrij moeten maken

Zo, genoeg hippie geneuzel voor vandaag


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 15-01-2003 17:19 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2003 17:04 schreef Phriar het volgende:
Je geest is vrij, je lichaam en de handelingen die het verricht zijn dat niet

En als je geest niet vrij is, zul je hem vrij moeten maken

Zo, genoeg hippie geneuzel voor vandaag


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 15-01-2003 20:32 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2003 11:48 schreef antimetal het volgende:
Zekerheid is indoctrinatie!
Leed voorkomen is indoctrinatie!
Zekerheid is stilstand, stilstand stopt ontwikkeling, als ontwikkeling stopt is er achteruitgang, zekerheid is uiteindelijk achteruitgang!
Mensen zijn te veel bezig met het voorkomen en het beperken en nemen dus zichzelf de vrijheid af!
Als je je niet blootstelt aan de wereld leef je niet...


Is dit niet een argument voor sociaal darwinisme? Of anders 'niet-sociaal anarchisme', waar het dus letterlijk neerkomt op de wet van de jungle omdat er geen wetten meer zijn? (omdat men dan pas vrij is en stilstand ontweken blijft)

Stel je doet wat je wil, en je komt uiteindelijk bij hedonisme uit, dan zal je als verstandig mens myopie ontwijken, en vervolgens jezelf limiteren. Regels opstellen waar iedereen zich dan aan moet houden, zoals 'gij zult niet moorden/stelen/etc' omdat je dan zorgt dat anderen je niet in je vrijheid gaan hinderen.

Is het niet de grootste vrijheid je eigen limieten kunnen te stellen dan?

Komt er op neer dat je pas kan doen wat je wil als je wil inhoudt dat je regels volgt


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 15-01-2003 22:44 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Wat een tot kotsen drijvende bullshit is dit allemaal zeg..

Ik neem nu even heel fijn de vrijheid om een bier te gaan drinken.


Dit slaat nergens op.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 15-01-2003 23:28 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 15 januari 2003 13:45 schreef ghoulliette het volgende:
het is een theorie, die vast voor sommige mensen werkt.

maar ik denk dat het ophoudenen met mekkeren over het niet vrij zijn de beste manier is om je vrij te voelen

volgens mij wordt de hint iig niet gesnapt


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 15-01-2003 23:52 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

JA, het is nutteloze bullshit, maar wel leuk


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 16-01-2003 14:15 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

"Freedom is a state of mind"

Ik wet niet meer precies waar ik die gehoord heb maar t is wel een mooie gedachte


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen