IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Stephen Hawking's "Het Heelal" Vorige pagina | Volgende pagina
Kramy
Usericon van Kramy
Posted 19-01-2003 17:34 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Daar zit wel iets in, maar als zo'n theorie echt grote onzin is dan publiceren ze hem niet waarschijnlijk. En vergeet niet dat een theorie ook vrijwel altijd later nog onderzocht wordt door een andere wetenschapper om een nieuwe theorie te onderzoeken of om hem gewoon te controleren.
En ook veel experimenten die gebruikt worden voor zo'n theorie worden later precies nagedaan bij universiteiten om de studenten dingen te laten leren over het heelal (ligt er natuurlijk aan bij welke studie, ik weet zo niet precies hoe die studie heet)

Dus meestal klopt zo'n theorie wel hoor, en op zijn minst gedeeltelijk. Maar er zijn meerdere theorien over het begin van het heelal, je weet nooit welke het nou echt geweest is.



No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 19-01-2003 17:37 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 19 januari 2003 17:34 schreef Kramy het volgende:
Daar zit wel iets in, maar als zo'n theorie echt grote onzin is dan publiceren ze hem niet waarschijnlijk. En vergeet niet dat een theorie ook vrijwel altijd later nog onderzocht wordt door een andere wetenschapper om een nieuwe theorie te onderzoeken of om hem gewoon te controleren.
En ook veel experimenten die gebruikt worden voor zo'n theorie worden later precies nagedaan bij universiteiten om de studenten dingen te laten leren over het heelal (ligt er natuurlijk aan bij welke studie, ik weet zo niet precies hoe die studie heet)

Dus meestal klopt zo'n theorie wel hoor, en op zijn minst gedeeltelijk. Maar er zijn meerdere theorien over het begin van het heelal, je weet nooit welke het nou echt geweest is.


Precies, persoonlijk vind ik niet dat meerdere theorieen kunnen kloppen tenzij ze op 1 lijn liggen met elkaar.
En als een theorie gedeeltelijk klopt dan klopt hij dus eigenlijk gewoon niet.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 19-01-2003 18:02 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

OT - als je lang genoeg zoekt kun je voor de meeste theorien wel bewijs vinden


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 19-01-2003 18:37 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 19 januari 2003 18:02 schreef Phriar het volgende:
OT - als je lang genoeg zoekt kun je voor de meeste theorien wel bewijs vinden


Maarja, wat voor de bewijs is is voor de ander weer ronduit belachelijk.
En zo krijg eindeloze argumenten heen en weer.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 19-01-2003 18:44 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 19 januari 2003 18:02 schreef Phriar het volgende:
OT - als je lang genoeg zoekt kun je voor de meeste theorien wel bewijs vinden


...Trouwens, dit lijkt me praktisch onmogelijk.
De meeste theorieen staan in strijd met elkaar das logisch omdat de één er anders over denkt dan de ander.
Je kunt mischien wel bewijs vinden voor het één zowel als voor het ander maar 1 theorie zou dan toch al af moeten vallen tenzij beide theorieen op één lijn liggen natuurlijk, want er moet er uiteindelijk toch 1 over blijven.
Meerdere opties zijn onmogelijk.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 20-01-2003 11:38 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

"meerdere opties zijn onmogelijk"

Alleen omdat de meerderheid heeft beslist dat de andere "onmogelijk" zijn


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Schaffelaer
many miles from Spancil Hill
Usericon van Schaffelaer
Posted 20-01-2003 13:07 by Schaffelaer Wijzig reactieProfiel van SchaffelaerQuote dit bericht



Waarom komen dit soort discussies altijd op hetzelfde neer... Wetenschappers doen hun werk... vervolgens begrijpen velen niet hoe dat in hun werk gaat (denken dat de theorieën als absolute waarheid worden gezien door de wetenschappers...) proberen de onwaarheid van de theorie te bewijzen -net als de wetenschappers zelf- maar in hun geval enkel met het doel om hun 'absolute waarheid' te kunnen installeren.

Als je (nog) niet hoe het allemaal begon, wat is dan het nut om daar zonder enig bewijs een superwezen bij te bedenken dat het allemaal fikst? Bovendien zit je dan met een fictief superwezen opgescheept, waar je niet alleen niets van weet, bovendien rijst de (onnodige) vraag waar dit superwezen dan wel weer niet vandaan komt...



Dear dirty delightful old drunken old days


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 20-01-2003 15:03 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 18 januari 2003 22:13 schreef Rasputin het volgende:
Dat vraag ik me nou ook al jaren af, als er niets is kan er ook niets gebeuren toch??
Dus vanwaar die ontploffing??

Je zou toch bijna in god gaan geloven.


en dan ook: wat was er dan toen er niks was... en hoe ver ging dat? (lees: oneindigheid)

echt iets om niet over te denken, en gewoon te laten rusten, want oneindig is veer verder dan je denken kunt...


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 20-01-2003 15:35 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Zeg laten we niet vergeten dat wetenschap niet gelijk staat aan concrete werkelijkheid in formules, maar bestaat uit aannemelijke beschrijvingen.

Big bang theorie sluit overigens het bestaan van God niet uit. Iemand wel eens geprobeerd theisme met atheisme te syncretiseren?


Darkfang
lifeless end is near...
Usericon van Darkfang
Posted 20-01-2003 16:52 by Darkfang Wijzig reactieProfiel van DarkfangQuote dit bericht

In principe zou het kunnen om theisme en atheisme samen te voegen. Zo ver is het nou ook weer niet van elkaar verwijderd. Het zoekt namelijk allebei naar antwoorden op vragen waar geen antwoorden op te vinden zijn. Of eigenlijk zoekt atheisme naar antwoorden waar de ratio niet uitkomt (zie de problemen bij concepten als "het niets" en "oneindigheid") en theisme geeft het antwoord maar kan dat niet rationeel onderbouwen.
Theistische atheisten... , maar misschien toch mogelijk


The educated differ as much from the uneducated as the living differ from the dead. --Aristotle--


Hitokiri Battousai
Johnny the Homicidal Maniac
Usericon van Hitokiri Battousai
Posted 20-01-2003 19:13 by Hitokiri Battousai Wijzig reactieProfiel van Hitokiri BattousaiQuote dit bericht

Doet me denken aan een quote van een wetenschapper:

"Ofcourse I believe in God, I'm a scientist!"

(Heeft geen betrekking op mij btw)


I have great faith in fools, self-confidence my friends call it


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 21-01-2003 0:37 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Het is heel simpel. Als je God gelijk stelt aan de realiteit heb je het eigenlijk al. Het wordt pas moeilijk als je alle religies met elkaar probeert te verenigen, maar niet onmogelijk.

Nou klinkt het waarschijnlijk een beetje zinloos om God in de wetenschap te verwerken, maar je zult zien dat zo goed als alle creatie mythes en theorien overeenkomen in essentie:
er was niets behalve het eerste principe, het eerste puntje, of de potentialiteit, of whatever, toen kwam er iets(onstond in het niets) en dat werd steeds meer en uitgebreider, en uiteindelijk zal het weer terugkeren tot dat niets/eerste kleine puntje. En dan begint het weer overnieuw.

De theorie van Hinduisme dat Brahman eerst uit en dan in ademt, en dat zodra hij klaar is met inademen dit universum voorbij is en bij z'n volgende adem het volgende begint, verschilt niet bepaald super veel van de bigbang theorie die stelt dat we uit een puntje komen, dat uitzet, tot het uiteindelijk weer begint in te krimpen tot het weer terug is tot dat puntje, en dat het daarna weer overnieuw begint. Het is een kwestie van woorden die gebruikt worden, maar de essentie is hetzelfde.

In de Genesis staat dat eerst de hemel werd gecreerd, toen de aarde werd gecreerd (ok ze staan tegelijkertijd vermeld maar wel in die volgorde). Ook staat het in de volgorde van Water>water/land>planten>waterdieren>land en luchtdieren>mens.

Komt redelijk overeen met de gemiddelde evolutietheorie, niet?

Goed ik heb het nu best flexibel gelezen, en dat stukje over licht/duisternis en nacht/dag overgeslagen, maar verschillende religies hoeven niet met elkaar in de clinch te liggen in principe.
De problemen beginnen pas wanneer evolutionisten en creationisten elkaar beginnen uit te sluiten, waar ze elkaar aan zouden moeten vullen (en wetenschap van nu zou voor moeten latengaan op de wetenschap van vroeger natuurlijk, niets is zo ergerlijk als creationistische sterrenkundigen met hun 'God must have created light in transit!')

Maar goed voordat we te ver van het topic af dwalen: naar mijn mening hoeven de wetenschap en religie elkaar niet uit te sluiten (zeg nee tegen religieuze onderdrukking van wetenschap en vice versa!).

Naar het schijnt heeft Stephen Hawking nogal wat te verduren gekregen sinds hij de tweede wet van de thermo-dynamica formuleerde: alles streeft naar entropie. Maar, zeggen de creationisten dan, dat zou de evolutie ontkrachten omdat leven juist het tegenovergestelde van entropie is.
MAAR: zoals MC Hawking zegt: "f* the Creationists, the earth is not a closed system."
(dus niet de echte Stephen, maar degene van de link die ik eerder hierboven gepost heb).


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 21-01-2003 1:37 by Freduk Wijzig reactieProfiel van FredukQuote dit bericht

Ik vind het een matig boek omdat het de dingen die vrij logisch zijn volledig uitdiept (en dat wisten we dus eigenlijk al) en de belangrijkere theorien (zoals waarom tijd en ruimte eigenlijk hetzelfde is) kortsluit met een paar voorbeelden, zonder verdere uitleg.
Ik geloof niet dat er iets gezegd wordt over hoe het heelal ontstaan is, wel hoe sterren ontstaan. Maar dat kan ik natuurlijk mishebben want het is weeral een paar jaar geleden dat ik het las.


Follow the freezing moon...


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-07-2004 19:21 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:

Hawking was in the news in July 2004 for presenting a new theory about black holes which goes against his own long-held belief about their behaviour, thus losing a bet he and Kip Thorne made with John Preskill, a particle physicist. Classically, it can be shown that information crossing the event horizon of a black hole is lost to our universe. This is known as the no hair theorem. The problem with the no hair theorem is that it implies the black hole will emit the same radiation regardless of what goes into the black hole. So if you throw a pure quantum state into a black hole, you will get out a mixed state. This runs counter to the rules of quantum mechanics and is known as the black hole information paradox.

Hawking had earlier speculated that the singularity at the center of a black hole could form a bridge to a "baby universe" into which the lost information could pass; such theories have been very popular in science fiction. But according to Hawking's new idea, presented at the 17th International Conference on General Relativity and Gravitation, on 21 July 2004 in Dublin, Ireland, black holes eventually transmit, in a garbled form, information about all matter they swallow.

"The Euclidean path integral over all topologically trivial metrics can be done by time slicing and so is unitary when analytically continued to the Lorentzian. On the other hand, the path integral over all topologically non-trivial metrics is asymptotically independent of the initial state. Thus the total path integral is unitary and information is not lost in the formation and evaporation of black holes. The way the information gets out seems to be that a true event horizon never forms, just an apparent horizon." - GR Conference website (http://www.dcu.ie/~nolanb/gr17.htm) summary of Hawking's talk.

Having concluded that information is conserved, Hawking conceded his bet in Preskill's favor, awarding him Total Baseball, The Ultimate Baseball Encyclopedia, an encyclopædia from which information is easily retrieved. However, Thorne remains unconvinced of Hawking's proof and declined to contribute to the award.



[Dit bericht is gewijzigd door Chelman op 23-07-2004 19:21]


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 24-07-2004 11:09 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

quote:
Op 21 januari 2003 1:37 schreef Freduk het volgende:
Ik vind het een matig boek omdat het de dingen die vrij logisch zijn volledig uitdiept (en dat wisten we dus eigenlijk al) en de belangrijkere theorien (zoals waarom tijd en ruimte eigenlijk hetzelfde is) kortsluit met een paar voorbeelden, zonder verdere uitleg.
Ik geloof niet dat er iets gezegd wordt over hoe het heelal ontstaan is, wel hoe sterren ontstaan. Maar dat kan ik natuurlijk mishebben want het is weeral een paar jaar geleden dat ik het las.


Je hebt het mis.


When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 24-07-2004 13:51 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

"The Euclidean path integral over all topologically trivial metrics can be done by time slicing and so is unitary when analytically continued to the Lorentzian. On the other hand, the path integral over all topologically non-trivial metrics is asymptotically independent of the initial state. Thus the total path integral is unitary and information is not lost in the formation and evaporation of black holes. The way the information gets out seems to be that a true event horizon never forms, just an apparent horizon."

Ik ben best goed in engels maar dit gaat me toch echt effe te ver.

Vertaal eens Chelman


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Argh
Usericon van Argh
Posted 25-07-2004 3:02 by Argh Wijzig reactieProfiel van ArghQuote dit bericht



Over Pagan/Viking metal en aanverwanten: "Kan je wel janken over je voorvaderen die draaien zich 2x om in het graf als ze die tyfus fluit horen" - © Burzum 2010


---Spike---
Use the Force, dude.
Usericon van ---Spike---
Posted 23-08-2004 17:59 by ---Spike--- Wijzig reactieProfiel van ---Spike---Quote dit berichthttp://www.pyter.tk

quote:
Op 25 juli 2004 3:02 schreef Argh het volgende:


flauw flauw

Oh, en even een vraag, wat is enthalpie? Ik probeer even die discussie van jullie te volgen, en.. naja

[Dit bericht is gewijzigd door ---Spike--- op 23-08-2004 18:29]


Do or do not. There is no try.


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 06-04-2021 18:25 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 18 januari 2003 19:13 schreef Slechtheid het volgende:
Stephen Hawking is jarenlang mijn grootste idool geweest [in de tijd dat ik nog astrofysicus wilde worden].

Maar aan lezen doe ik niet.

quote:
Op 18 januari 2003 19:16 schreef Slechtheid het volgende:
Nee, want dan krijg ik weer neigingen naar astrofysica en dus kom ik erachter dat ik m'n school had moeten afmaken om m'n droom te verwezelijken.

Niet dus.


Dit verklaart veel. Echt heel veel.


... hoe de hazen lopen ...


Machtig
Usericon van Machtig
Posted 07-04-2021 16:33 by Machtig Wijzig reactieProfiel van MachtigQuote dit bericht

Zm vergeet nooit, ik weet er alles van.


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 07-04-2021 18:29 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Reuze handig. Ik moest een keer m'n gewicht door de jaren heen weten, hier makkelijk terug te vinden.

Verder, jammer dat hij overleden is. Speelde ook leuk mee in the big bang theory.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 07-04-2021 20:15 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

quote:
Op 7 april 2021 18:29 schreef F.Jacobse het volgende:

Verder, jammer dat hij overleden is.




Hij mag blij zijn dat ie nog zo oud geworden is.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


F.Jacobse
Usericon van F.Jacobse
Posted 07-04-2021 20:31 by F.Jacobse Wijzig reactieProfiel van F.JacobseQuote dit berichthttp://www.metal-archives.com/artists/Wim_van_Burken/73487

Dat gaat niet, omdat hij dood is, hè.




"De Tegenpartij is de bonafideste, de soliedeste en de dynamooste partij van heel Nederland."


Natural Disaster
The Dude
Usericon van Natural Disaster
Posted 07-04-2021 20:37 by Natural Disaster Wijzig reactieProfiel van Natural DisasterQuote dit berichthttp://www.nu.nl

Misschien is die daar wel heel blij om.



Rule #6 | Op 13 augustus 2021 22:26 schreef Eindbaas het volgende: "Het stelletje dwazen dat klakkeloos alles overneemt uit boekjes en dan denken te weten hoe de wereld in elkaar zit."


faalhaas
EINDBAAS
Usericon van faalhaas
Posted 07-04-2021 20:56 by faalhaas Wijzig reactieProfiel van faalhaasQuote dit bericht

quote:
Op 7 april 2021 20:31 schreef F.Jacobse het volgende:
Dat gaat niet, omdat hij dood is, hè.



... hoe de hazen lopen ...


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen