IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : De Zwarte Romantiek Vorige pagina | Volgende pagina
Meulen35
Vic Rattlehead
Usericon van Meulen35
Posted 29-01-2003 22:24 by Meulen35 Wijzig reactieProfiel van Meulen35Quote dit berichthttp://www.chat4all.nl/members/strangewings

quote:
Op 29 januari 2003 21:27 schreef madeline usher het volgende:
Hé,hé,niet wanhopen!Vergeet niet dat ik een literaire opleiding gehad heb en je dus heel veel kan vertellen over zwarte romantiek...vraag maar raak.


een kleine omschrijving... wat is het?


The military intelligence, Two words combined that can\'t make sense


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 30-01-2003 1:15 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Ben ik nou gek of is Zwarte Romantiek nou gewoon hetzelfde als gothic?


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 30-01-2003 17:58 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 1:15 schreef Egregius het volgende:
Ben ik nou gek of is Zwarte Romantiek nou gewoon hetzelfde als gothic?
Je bent gek

Het is een literaire stroming, waar de zwaarmoedigheid en het pessimisme van afdruipt,....Daarom vinden goths er wel veel in terug ,maar de stroming is al veel ,veel eerder ontstaan ,in de 19 eeuw geloof ik, samen met de romantiek


true disco chick


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-01-2003 18:01 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

De Romantische liefde de liefde waarbij verliefdheid overheerscht.
Onstaan in de 19de eeuw ja, toen kwam ook eerst de verzorgingsstaat om de hoek kijken.


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 30-01-2003 19:15 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 1:15 schreef Egregius het volgende:
Ben ik nou gek of is Zwarte Romantiek nou gewoon hetzelfde als gothic?


EN BEDANKT HE!

nee, 't is dus niet 'tzelfde als Gothic (waarom zegt iedereen 't eigenlijk in het engels, het is gewoon Gotisch hoor!)
en trouwens, ja je bent gek.. (je vraagt er naar)

groeten! Mordon


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 30-01-2003 19:37 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 17:58 schreef pale enchantress het volgende:
Je bent gek

Het is een literaire stroming, waar de zwaarmoedigheid en het pessimisme van afdruipt,....Daarom vinden goths er wel veel in terug ,maar de stroming is al veel ,veel eerder ontstaan ,in de 19 eeuw geloof ik, samen met de romantiek


romantiek bestont ook al voor de 19e eeuw hoor


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 30-01-2003 19:52 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 30 januari 2003 19:37 schreef Dargull het volgende:
romantiek bestont ook al voor de 19e eeuw hoor


Met een t??
bestond kerel.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 30-01-2003 20:09 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 19:52 schreef Rasputin het volgende:
Met een t??
bestond kerel.



pest de dyslect maar


Rasputin
Baard
Usericon van Rasputin
Posted 30-01-2003 20:12 by Rasputin Wijzig reactieProfiel van RasputinQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/barsebert

quote:
Op 30 januari 2003 20:09 schreef Dargull het volgende:
pest de dyslect maar


Ben jij dyslect??
Hmm, weet ik veel.
Sorry heur.


Je voelt de bas in je buik trappen, je voelt de hogen in je muil klappen


Meulen35
Vic Rattlehead
Usericon van Meulen35
Posted 30-01-2003 20:14 by Meulen35 Wijzig reactieProfiel van Meulen35Quote dit berichthttp://www.chat4all.nl/members/strangewings

quote:
Op 30 januari 2003 20:09 schreef Dargull het volgende:
pest de dyslect maar


je schrijft dyslect anders wel goed


The military intelligence, Two words combined that can\'t make sense


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 30-01-2003 20:20 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Zullen we het weer over romatiek hebben ipv mijn spellings gebreken


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 30-01-2003 21:49 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

Zoals ik al zei : zwarte romantiek verwoordt de wanhoop van mensen uit de 2de helft van de 19de eeuw die zich uit in vluchtgedrag,zie drugs,onbestaande werelden,het occulte en een geïdealiseerde versie van het verleden+de alles overstijgende liefde.

Nuttige werken :
E.A.Poe,H.P.Lovecraft, B.Stoker, de kerkhofpoëzie van Young,Baudelaire,...
en dan vergeet ik er nog een paar.

Ook een Vlaamse dichter uit de jaren '70,Jotie 't Hooft,kunnen we onder (neo-)zwarte romantiek plaatsen.Alle kenmerken komen in zijn werk voor : doodsverlangen,de geïdealiseerde
(ge)liefde,horror en sprookjeswerelden.


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 31-01-2003 1:09 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 19:15 schreef Mordon het volgende:
EN BEDANKT HE!

nee, 't is dus niet 'tzelfde als Gothic (waarom zegt iedereen 't eigenlijk in het engels, het is gewoon Gotisch hoor!)
en trouwens, ja je bent gek.. (je vraagt er naar)

groeten! Mordon


Zeg waarom voel jij je aangesproken?

Maar euh...ok goed het is geen gothic/gotisch/gottik, maar het klinkt als de literaire equivalent van de muziekstroming als ik dat zo hoor: escapisme, zucht naar het occulte, idealiseren van het verleden, overweldigende emotie/liefde.
Allemaal elementen uit gothic metal en gothic.
Met aansluiting op het gothic-horror genre binnen de literatuur..

Maar Lovecraft zou dan niet helemaal aansluiten op dat rijtje dat genoemd werd (niet ERG romantisch..) ook al zie ik het wel helemaal in dat wereldje geplaatst worden qua 'mensen worden overweldigd door de ontwikkelende maatschappij en vinden een vlucht in het occulte'.


campske666
Usericon van campske666
Posted 31-01-2003 13:26 by campske666 Wijzig reactieProfiel van campske666Quote dit bericht

k ken er nie zoveel van, ma hebben Byron en Shelley daar niks mee te maken ?
K ken ne gast die zich daarmee nogal bezig houd, t schijnt dat cradle daar veel invloed vanaf haalt. voor de geinteresseerden:
www.geocities.com/marco_filth


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 31-01-2003 15:00 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 31 januari 2003 1:09 schreef Egregius het volgende:
Zeg waarom voel jij je aangesproken?

Maar euh...ok goed het is geen gothic/gotisch/gottik, maar het klinkt als de literaire equivalent van de muziekstroming als ik dat zo hoor: escapisme, zucht naar het occulte, idealiseren van het verleden, overweldigende emotie/liefde.
Allemaal elementen uit gothic metal en gothic.
Met aansluiting op het gothic-horror genre binnen de literatuur..

Maar Lovecraft zou dan niet helemaal aansluiten op dat rijtje dat genoemd werd (niet ERG romantisch..) ook al zie ik het wel helemaal in dat wereldje geplaatst worden qua 'mensen worden overweldigd door de ontwikkelende maatschappij en vinden een vlucht in het occulte'.
Je bent dus niet gek. Er is wel degelijk een grote overlap met het literaire Gothic genre. Neem bijvoorbeeld "the female gothic" novel. Die werden in het begin ook wel "romantic" novels genoemd. Lees een "the Mysteries of Udolfo," "Wuthering Heights" enzovoorts, and you'll see what I mean. In dit genre komen vele elementen voor die 'geleend' zijn van andere schrijvers danwel genres. Zo is daar bijvoorbeeld een verschijning als de "Byronic hero," dat een standaard ingrediënt vormt voor de "female gothic."

Gothic en zwarte romantiek zijn dan misschien niet exact hetzelfde, maar goed, je kan hetzelfde zeggen van bepaalde romans die onder hetzelfde genre vallen maar onderling toch behoorlijk verschillen.


Touché, pussycat!


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 31-01-2003 15:13 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 30 januari 2003 21:49 schreef madeline usher het volgende:
Zoals ik al zei : zwarte romantiek verwoordt de wanhoop van mensen uit de 2de helft van de 19de eeuw die zich uit in vluchtgedrag,zie drugs,onbestaande werelden,het occulte en een geïdealiseerde versie van het verleden+de alles overstijgende liefde.


Dit geld ook voor de gewone romantiek stroming. alen is het minder occult


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 31-01-2003 21:16 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 31 januari 2003 1:09 schreef Egregius het volgende:
Zeg waarom voel jij je aangesproken?

mag ik...

trouwens, kunnen jullie me een beetje op een spoor helpen met die zwarte romantiek?
ik heb me daar nooit in verdiept...
maar 't klinkt wel interresant

groeten! Bart


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 01-02-2003 19:01 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 31 januari 2003 21:16 schreef Mordon het volgende:
mag ik...

trouwens, kunnen jullie me een beetje op een spoor helpen met die zwarte romantiek?
ik heb me daar nooit in verdiept...
maar 't klinkt wel interresant

groeten! Bart


quote:

Nuttige werken :
E.A.Poe,H.P.Lovecraft, B.Stoker, de kerkhofpoëzie van Young,Baudelaire,...
en dan vergeet ik er nog een paar.

Ook een Vlaamse dichter uit de jaren '70,Jotie 't Hooft,kunnen we onder (neo-)zwarte romantiek plaatsen.Alle kenmerken komen in zijn werk voor : doodsverlangen,de geïdealiseerde
(ge)liefde,horror en sprookjeswerelden.





Als Lovecraft in het rijtje past, moet Clark Ashton Smith er ook tussen passen.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 01-02-2003 20:36 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ik heb nou nooit gesnapt, waarom gothic zich gothics noemen?

Hebben ze dit van de gothische kerken en/of de westgoten/oostgoten afgepakt? of?


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 01-02-2003 22:12 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 20:36 schreef wladimir het volgende:
Ik heb nou nooit gesnapt, waarom gothic zich gothics noemen?

Hebben ze dit van de gothische kerken en/of de westgoten/oostgoten afgepakt? of?


hey, leuk idee voor een nieuw onderwerp!

(aan jou de eer)
ik noem me ook geen gothic, ik ben wie ik ben, en als mensen denken dat ik daarmee tot een bepaalde "groep" hoor, dan mogen ze dat vinden van me...

maar ik denk dat gothic een soort stroming is geweest in de bouwkunst oa


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


Mordon
and don't deny your life's a living hell...
Usericon van Mordon
Posted 01-02-2003 22:13 by Mordon Wijzig reactieProfiel van MordonQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 22:12 schreef Mordon het volgende:
hey, leuk idee voor een nieuw onderwerp!

(aan jou de eer)
ik noem me ook geen gothic, ik ben wie ik ben, en als mensen denken dat ik daarmee tot een bepaalde "groep" hoor, dan mogen ze dat vinden van me...

maar ik denk dat gothic een soort stroming is geweest in de bouwkunst oa


*maakt het later af* ik moet weg nu


sweetened horizons dance away the pain tonight, just like you and I...


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 01-02-2003 22:19 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

quote:
Op 1 februari 2003 22:12 schreef Mordon het volgende:
hey, leuk idee voor een nieuw onderwerp!

(aan jou de eer)
ik noem me ook geen gothic, ik ben wie ik ben, en als mensen denken dat ik daarmee tot een bepaalde "groep" hoor, dan mogen ze dat vinden van me...

maar ik denk dat gothic een soort stroming is geweest in de bouwkunst oa


Ja,dat is ook zo.Kenmerken : zeer hoge,vrij duistere gebouwen met kruisribgewelven die tot de verbeelding spreken.Torenhoge,glas-in-loodramen en streng uitziende beelden...


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 01-02-2003 22:20 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

Ben wel in de stemming voor romantiek. En het maakt niet uit welke kleur.


madeline usher
The sow is mine!!
Usericon van madeline usher
Posted 01-02-2003 22:26 by madeline usher Wijzig reactieProfiel van madeline usherQuote dit bericht

( denkt ff na)...en in de wereld van de muziek is gothic een stijl,ontstaan in de vroege nineties,gebaseerd op de new wave van de jaren '80,maar veel gekwelder en getormenteerder.Da's dan weer een ander topic,geloof ik-



[Dit bericht is gewijzigd door madeline usher op 01-02-2003 22:44]


Hello-hooray-let the show begin-I've been ready


Marco_Filth
Usericon van Marco_Filth
Posted 02-02-2003 0:58 by Marco_Filth Wijzig reactieProfiel van Marco_FilthQuote dit berichthttp://www.geocities.com/marco_filth

Ok, Zwarte Romantiek is een substroming van de bredere stroming van de Romantiek waarin dood en melancholie centraal staan. De belangrijke vernieuwing van de Romantiek is dat de aandacht verschuift van de externe werkelijkheid naar de interne gevoelswereld van het menselijke subject. Op die zoektocht doorheen de menselijke ziel wou men ook de extreem donkere kanten van die menselijke ziel niet onbezocht laten. In het licht hiervan kunnen we denk ik ook een figuur als de Marquis de Sade bekijken.
Al voor we eigenlijk van Romantiek spreken waren er al aanzetten te vinden voor zulke duistere omzwervingen in de poezie van de Graveyard poets. Later spreekt men voor de hele 19de eeuw over gothic poetry, waarmee me dan ook de zwartgallige inhoud bedoelt. Gothic betekent namelijk oorspronkelijk ook duister, schemerachtig (waarmee men dan de vele donkere nissen en ruimten bedoelde in Gothische kathedralen).
Ik moet toegeven dat ik dit onderwerp nog niet echt grondig heb onderzocht, maar ik kan denk ik wel de belangrijkste figuren, of volgens mij toch representatieve figuren, voor het verschijnsel geven.
Algemeen wordt 'The Castle of Otranto' van Horace Walpole als de eerste gothic novel beschouwd en ook Edgar Allan Poe was zonder enige twijfel een vertegenwoordiger van de Zwarte Romantiek. Hier zien we bijvoorbeeld de subjectgerichtheid terugkomen in het veelvuldig gebruik van krankzinnige vertellers. We krijgen dan een voorstelling van het verhaal vol spookbeelden en waanideeën, maar het is dan maar de vraag of dit nu aan bovennatuurlijke verschijnselen moet toegeschreven worden of aan de onbetrouwbaarheid van de verteller.
Ik kan hier nog wel meer specifieke vragen over beantwoorden... Laat dus maar iets weten


And the earth was without form and void - And darkness was upon the face of the deep


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen