IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Auteur:
Topic : gothic, waar komt dat vandaan? Vorige pagina | Volgende pagina
Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 04-02-2003 2:13 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 4 februari 2003 2:02 schreef Natascha het volgende:
die jurken komen meer uit de rococo (pruiken en corsettentijd na de gotiek, duurde alleen maar ca 50 jaar...)

Dat was dan ook de tijd van de wespentaille als ik mij niet vergis, zijn veel vrouwen door ziek geworden dan, en dood ook.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Natascha
Usericon van Natascha
Posted 04-02-2003 2:55 by Natascha Wijzig reactieProfiel van NataschaQuote dit berichthttp://www.studiomystica.nl

hehe vind je het gek!
die snoerden zich veel te ver in om maar smaller te lijken!


www.studiomystica.nl --> Design & Photography


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 04-02-2003 3:48 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 4 februari 2003 2:55 schreef Natascha het volgende:
hehe vind je het gek!
die snoerden zich veel te ver in om maar smaller te lijken!

het was toen de mode, tja, sommigen zouden er alles voor doen

Waar gothic vandaan komt kun je, denk ik, het beste zoeken naar de stijl waarop er o.a. werd gefotografeerd, meestal bij kerken, kathedralen, kerkhoven in gothische stijl.

ik denk toch dat de naam "gothic" vandaar komt, met de Ostrogothen heeft het niks te maken.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Ineluki
Usericon van Ineluki
Posted 05-02-2003 13:09 by Ineluki Wijzig reactieProfiel van InelukiQuote dit bericht

Had dit al gepost in het topic over Zwarte Romantiek:

quote:
Op 1 februari 2003 20:36 schreef wladimir het volgende:
Ik heb nou nooit gesnapt, waarom gothic zich gothics noemen?

Hebben ze dit van de gothische kerken en/of de westgoten/oostgoten afgepakt? of?


Dat woord heeft feitelijk een lange omweg gemaakt doorheen de geschiedenis.

Het begint idd bij de Germaanse stam de Goten, die in de loop van 3de/4de eeuw uiteensplitste in de Oostgoten (of Ostrogoten) en Westgoten (of Visigoten). Als belangrijke tak binnen het geheel van de Germaanse bevolkingsgroepen en mede door hun aanzienlijke rol in de vernietiging van het West-Romeinse Rijk werden ze in de loop van de middeleeuwen, samen met de Vandalen, synoniem voor barbaarsheid.

Toen de hoogmiddeleeuwse gotische architectuur ontstond, werd deze opgevat als afwijkend van de traditionele middeleeuwse architectuur. De nieuwe bouwstijl, met alle overdaad aan tierelantijntjes en horror vacui, werd tijdens de renaissance beschouwd als een 'barbaarse' bouwstijl t.o.v. de sobere, 'klassieke' Romaanse stijl uit de vroege middeleeuwen en dan maar meteen de 'gotische stijl' gedoopt.

Vasari (16de eeuw):

"Then arose new architects who after the manner of their barbarous nations erected buildings in that style which we call Gothic."

John Evelyn (17de eeuw):

"The ancient Greek and Roman architecture answered all the perfections required in a faultless and accomplished building -- but the Goths and Vandals destroyed these and introduced in their stead a certain fantastical and licentious manner of building: congestions of heavy, dark, melancholy, monkish piles, without any just proportion, use or beauty."

De kunsthistorici van de renaissance hadden natuurlijk een voorliefde voor de symmetrische en sobere klassieke architectuur, wat hun aversie jegens de overdadige gotiek verklaart.
Overigens zou ik de associatie tussen deze 'gotische' architectuur en de Goten en Vandalen niet al te nauw nemen. De gotiek ontstond als bouwstijl pas in de 12de eeuw in Noord-Frankrijk. De Goten en Vandalen verdwenen reeds van het toneel in de loop van de 6de/7de eeuw. Wel gaat het om een Noordwest-Europese en dus niet-mediterrane (niet-Romeinse) bouwstijl. Sommige kunsthistorici zien er nog steeds iets 'Germaans' in ...

Enfin ... om terug bij het topic te belanden: in 1764 verscheen "The Castle of Ortanto" van Horace Walpole. De gebeurtenissen spelen zich af in macabere middeleeuwse decors: kastelen, ruïnes, kloosters, crypten, ... Dit werk lag -voor zover ik weet- aan de basis van de hele literaire stroming die men "gothic novel" is gaan noemen en bevat zo'n beetje de blauwdruk van de voornaamste genre-elementen. De term "gothic" verwijst hierbij naar de middeleeuwse architectuurstijl, tegen de achtergrond waarvan de verhalen zich afspelen ... Zoals Marco al zei dus.

En da's dan zo'n beetje de link tussen de "gothic novel" en de Germaanse Goten. Als muziekterm zal het woord dan wel weer op zijn beurt op de 18de/19de-eeuwse kunststroming slaan. Met de oorspronkelijke Goten heeft het qua thematiek en inhoud feitelijk niet veel meer te maken, maar het woord is er via allerlei betekenisverschuivingen wel op terug te voeren.


[Dit bericht is gewijzigd door Ineluki op 05-02-2003 13:10]


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 08-02-2003 4:29 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

Best interessant, het ging dus:

goten (stam), bouwstijl die on-Romeins dus barbaars was (bouwstijl), naar een genre die in die gebouwen speelde en tegelijk griezelig was (literair genre), naar een algemene term voor griezelige sfeer, tot dat verwerkt werd in muziek.

Overigens waren de Sisters of Mercy toch al in 1978 ofzo?


miikja
Usericon van miikja
Posted 08-02-2003 14:28 by miikja Wijzig reactieProfiel van miikjaQuote dit berichthttp://akelei.org

The Official Oh My Goth Top 13 Reasons You Know You're A B-Rate Goth!

13. Your fake fangs glow in the dark.
12. Your white face comes in a tin with a picture of a clown on it.
11. Black cape, check! Top hat, check! Acid wash denim jeans?!! What is wrong with you?!
10. Your cape is made of terrycloth and has the words Holliday Inn embroidered on it.
9. No, you can't be a vampire and work at Walmart!
8. For the last time, your mother's attic does NOT qualify as a "lair".
7. You change your name from Bernie Weinstein to something really pretentious like... well,
like Voltaire!
6. What's wrong with this picture? Vlad the Impaler, 520 Pleasant Valley Way.
5. Two words: black denim! Face it, you're a Goth. There's no sense in trying to be macho.
Just embrace your fagginess and let's all get on with our lives!
4. Congratulations! You're the only vampire I know who drives a Honda.
3. Please, explain to me again why someone who is 200 years old is in the 8th grade.
2. You think Switchblade Symphony is a song from West Side Story.
1. Right about now... You are Mad as Hell!


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 08-02-2003 14:31 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

leuk hoor van die aftandse grappen, maar dat was de bedoeling van dit topic niet.


Sar'Goth the Warlock
Usericon van Sar'Goth the Warlock
Posted 08-02-2003 15:21 by Sar'Goth the Warlock Wijzig reactieProfiel van Sar'Goth the WarlockQuote dit bericht

geen zin topic te lezen, en of de link er al staat, maar dit zag ik net toevallig:

http://www.home.zonnet.nl/Richardy/Gothic21.html

mischien heb je er wat aan



gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 08-02-2003 22:15 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

Hmmm gothic--> goten--> Asterix en obelix. Mijn conclusie is dat het uit een stripverhaal komt.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 09-02-2003 2:45 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 8 februari 2003 22:15 schreef gummibeer het volgende:
Hmmm gothic--> goten--> Asterix en obelix. Mijn conclusie is dat het uit een stripverhaal komt.
waar denk je dat zij het vandaan hebben.....


Metal
Usericon van Metal
Posted 09-02-2003 14:04 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

Heimwee naar vroegere tijden zou ik zo zeggen, The dark ages (Was er toen ook geen meteorietinslag?)


After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)


morticia_devil
vampire
Usericon van morticia_devil
Posted 09-02-2003 17:21 by morticia_devil Wijzig reactieProfiel van morticia_devilQuote dit bericht

ik weet niet precies waar het vandaan komt maar ik weet wel dat het gotisch is en dat het super cool is


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 09-02-2003 17:24 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ik vind jou nu al vervelend


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 09-02-2003 17:28 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 9 februari 2003 17:24 schreef aerodis het volgende:
ik vind jou nu al vervelend








gummibeer
Sommige mensen praten maar zeggen niks
Usericon van gummibeer
Posted 09-02-2003 17:29 by gummibeer Wijzig reactieProfiel van gummibeerQuote dit bericht

quote:
Op 9 februari 2003 17:24 schreef aerodis het volgende:
ik vind jou nu al vervelend
Wat zijn we weer aardig voor de nOOb's.


morticia_devil
vampire
Usericon van morticia_devil
Posted 09-02-2003 17:33 by morticia_devil Wijzig reactieProfiel van morticia_devilQuote dit bericht

jij mag mij vervelend vinden hoor daar zit ik niet mee


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 09-02-2003 17:36 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 9 februari 2003 17:33 schreef morticia_devil het volgende:
jij mag mij vervelend vinden hoor daar zit ik niet mee


aerodis is gewoon bang dat z'n kliekje uiteenvalt


I'm not being rude. You're just insignificant.


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 09-02-2003 17:36 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

ja, ik zit net lekker te eten


morticia_devil
vampire
Usericon van morticia_devil
Posted 09-02-2003 17:38 by morticia_devil Wijzig reactieProfiel van morticia_devilQuote dit bericht

dat is zijn probleem toch ja ja ik bijt wel van me af hoor


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 09-02-2003 18:01 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

on-topic stelletje homeau's + Biseksuelen.


Follow the Rapist
Prepare for the Wormageddon!!
Usericon van Follow the Rapist
Posted 09-02-2003 21:36 by Follow the Rapist Wijzig reactieProfiel van Follow the RapistQuote dit berichthttp://www.cu2.nl/metal-grindcore

Ik vind sommige kleding die ze dragen wel cool, maar voor de rest trekt het me niet zo veel


Jeffrey Dahmer Rules!!


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 09-02-2003 21:38 by Asherah Wijzig reactieProfiel van AsherahQuote dit bericht

Het irritantste aan gothicers vind ik dat je niet meteen ziet of het n jongen of n meisje is


Metal
Usericon van Metal
Posted 18-02-2003 12:26 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

quote:
Op 9 februari 2003 21:38 schreef Asherah het volgende:
Het irritantste aan gothicers vind ik dat je niet meteen ziet of het n jongen of n meisje is

Boobs man boobs


After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 18-02-2003 12:59 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

quote:
Op 2 februari 2003 13:47 schreef Stagebeast het volgende:
Gothic is dat niet een album van Paradise Lost?

Het is ook een beetje afkomsitg uit de vroege jaren tachtig met Bands als: the Cure, Sisters of Mercy, Joy Division etc.




Je moeder.


HgarrothwulfF
F.E.S.
Usericon van HgarrothwulfF
Posted 18-02-2003 17:48 by HgarrothwulfF Wijzig reactieProfiel van HgarrothwulfFQuote dit berichthttp://vilosophe.hyves.nl

quote:
Op 18 februari 2003 12:59 schreef karnivoor het volgende:



We will rave you in your grape!! - Op 24 september 2010 12:46 schreef Hypnos het volgende: Je gedrag op het forum is een weerspiegeling van je zijn, zowel je persoonlijk zijn als je maatschappelijk zijn. bla bla bla


Dit topic is 5 pagina's lang: 1 2 3 4 5
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen