IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Wiskunde is leuk! Vorige pagina | Volgende pagina
Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 13-11-2007 15:48 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Derive gaf trouwens als antwoord sqrt(6)-1



M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 13-11-2007 16:01 by M. Profiel van M.

Het gebruik van wiskundige computerprogramma's zou verboden moeten worden voor iedereen die nog niet eens zelfstandig een kwadratische vergelijking kan oplossen.

Serieus, als je basale algebra (stof uit 2VWO nota bene) niet in orde is dan ga je alleen maar onzin produceren met die programma's.


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 13-11-2007 16:10 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Gast, ik gebruikte het alleen maar om te controleren. Ik heb een uur met pen en papier lopen zweten, ik ben geen wiskundig genie en heb zo'n som als dat nog nooit in mijn havo-carriere meegemaakt.
Kan jij dan eens de kloppende uitwerking geven, dan leer ik ook nog eens wat dan alleen maar weer eens azijn over me heen gezeken te krijgen.



Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 13-11-2007 16:21 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 13 november 2007 15:45 schreef Audiophile het volgende:
Leuk, sinds wanneer hebben wortelfuncties een negatieve uitkomst? Dat probleem had ik ook al...


Dat kan komen omdat het getal tussen haakjes in totaal wel positief is, tussen bepaalde grenzen gaat dat goed. Functie binnen de haakjes.

Maar in dat geval komt het omdat je kwadrateert, daarmee negeer je als het ware dat je wortel trekt uit een negatief getal. Daarom moet je achteraf altijd controleren of de/het antwoord(en) wel kloppen. In dit geval kan alleen 4.449, dat was ik in de haast even vergeten. Als je de eerste stappen in een wiskundeprogramma of grafische rekenmachine intypt moet je het wel kunnen zien.

[Dit bericht is gewijzigd door Nimbus op 13-11-2007 16:22]


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 13-11-2007 16:56 by M. Profiel van M.

quote:
Op 13 november 2007 16:10 schreef Audiophile het volgende:
Gast, ik gebruikte het alleen maar om te controleren. Ik heb een uur met pen en papier lopen zweten, ik ben geen wiskundig genie en heb zo'n som als dat nog nooit in mijn havo-carriere meegemaakt.
Kan jij dan eens de kloppende uitwerking geven, dan leer ik ook nog eens wat dan alleen maar weer eens azijn over me heen gezeken te krijgen.

Fair enough, sorry. Ik zie gewoon wat vaak mensen die nogal hoog van de toren blazen maar toch erg weinig op eigen houtje blijken te kunnen.

Als Nimbus' uitleg het voor jou nog niet duidelijk maakt, zet dan ff de precieze som neer, dan wil ik best even de tijd nemen om te proberen er wat zinnigs over te zeggen (vanavond of anders morgen). Mijn wiskunde is zelf vrij basic vind ik zelf, maar wat ik kan kan ik goed. En ik heb bijles gegeven aan wat paniekgevallen die vervolgens geslaagd zijn. Je gelooft het misschien niet maar ik kan erg geduldig zijn .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 13-11-2007 17:28 by Audiophile Profiel van Audiophilehttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

Nee, het begint wel te dagen, ik vraag me alleen af of dit wel echt de juiste is. Ik had het misschien ook wel aan de hand van de translatie van de standaard wortelfuntie kunnen uitrekenen.


[Dit bericht is gewijzigd door Audiophile op 13-11-2007 18:35]



Nargaroth
Usericon van Nargaroth
Posted 21-01-2008 16:24 by Nargaroth Profiel van Nargaroth

Wisten jullie trouwens dat the answer to life, the universe and everything 42 is?

The answer to life, the universe and everything


Elke dag dronken is ook een regelmatig leven.


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 21-01-2008 17:06 by Zenial Profiel van Zenialhttp://www.zenial.nl

quote:
Op 21 januari 2008 16:24 schreef Nargaroth het volgende:
Wisten jullie trouwens dat the answer to life, the universe and everything 42 is?

The answer to life, the universe and everything

Euhm ja? Iedereen die ooit van D.A. heeft gehoord weet dit ja


Zenial


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-01-2008 17:09 by Mark Profiel van Mark

quote:
Op 21 januari 2008 16:24 schreef Nargaroth het volgende:
Wisten jullie trouwens dat the answer to life, the universe and everything 42 is?



Nee, echt?


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Dypfrys
Usericon van Dypfrys
Posted 21-01-2008 17:12 by Dypfrys Profiel van Dypfrys

quote:
Op 21 januari 2008 16:24 schreef Nargaroth het volgende:
Wisten jullie trouwens dat the answer to life, the universe and everything 42 is?

The answer to life, the universe and everything


Mijn leven krijgt spontaan zin dank je!


"The riffs are great but this album would be a whole lot better if it were racist."


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 21-01-2008 22:14 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 13 november 2007 16:01 schreef M. het volgende:
Het gebruik van wiskundige computerprogramma's zou verboden moeten worden voor iedereen die nog niet eens zelfstandig een kwadratische vergelijking kan oplossen.

Serieus, als je basale algebra (stof uit 2VWO nota bene) niet in orde is dan ga je alleen maar onzin produceren met die programma's.




Ik ben nu bezig met het vak digitale signaalprocessing, de z-transformaties vliegen om je oren. Iemand hier handigheid in?


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 21-01-2008 22:19 by Kimmey Profiel van Kimmey

Wiskunde is niet leuk, het is kut en vervelend!!!

Heb morgen wiskunde toets dus hehe


Het is de lichtinval ;')


Helvete
Usericon van Helvete
Posted 21-01-2008 22:19 by Helvete Profiel van Helvete

quote:
Op 21 januari 2008 22:19 schreef Kimmey het volgende:
Wiskunde is niet leuk, het is kut en vervelend!!!

Heb morgen wiskunde toets dus hehe
+1


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 21-01-2008 22:25 by M. Profiel van M.

quote:
Op 21 januari 2008 22:14 schreef Nimbus het volgende:


Ik ben nu bezig met het vak digitale signaalprocessing, de z-transformaties vliegen om je oren. Iemand hier handigheid in?

Hm, da's van dat discrete gebeuren, daar doe ik helemaal niets mee, ik weet er ook niks van af, ehhh buiten haakjes halen en de abc-formule gebruiken zou ik zeggen .

Vandaag ben ik lekker bezig geweest, één vraagstuk kwam ik niet uit.
Ze geven twee lichamen in een 3-dimensionaal coordinatenstelsel:

de kegel z = SQRT(x^2 + y^2)
(eerder een zandloper, loopt omhoog en omlaag langs de z-as uit met het smalste stukje dus in de oorsprong)

en

de bol x^2 + y^2 + z^2 = 1
(rond de oorsprong met straal 1 dus).

Die 2 lichamen in hetzelfde stelsel. Bereken het volume van het stuk "boven de kegel en onder de bol", i.e. ondergrens wordt gevormd door de kegel en de bovengrens door de bol.
Ik kom er niet goed uit, weet niet welke grenzen ik moet kiezen. Oh ja je moet poolcoördinaten gebruiken.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 21-01-2008 22:26]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 21-01-2008 22:26 by Nimbus Profiel van Nimbus

Wiskunde is best leuk, als je er eenmaal wat handigheid in hebt.

Dit is gewoon gaaf: e^jPI + 1 = 0


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 21-01-2008 22:40 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 21 januari 2008 22:25 schreef M. het volgende:
Hm, da's van dat discrete gebeuren, daar doe ik helemaal niets mee, ik weet er ook niks van af, ehhh buiten haakjes halen en de abc-formule gebruiken zou ik zeggen .



Was het maar zo

quote:

Vandaag ben ik lekker bezig geweest, één vraagstuk kwam ik niet uit.
Ze geven twee lichamen in een 3-dimensionaal coordinatenstelsel:

de kegel z = SQRT(x^2 + y^2)
(eerder een zandloper, loopt omhoog en omlaag langs de z-as uit met het smalste stukje dus in de oorsprong)

en

de bol x^2 + y^2 + z^2 = 1
(rond de oorsprong met straal 1 dus).

Die 2 lichamen in hetzelfde stelsel. Bereken het volume van het stuk "boven de kegel en onder de bol", i.e. ondergrens wordt gevormd door de kegel en de bovengrens door de bol.
Ik kom er niet goed uit, weet niet welke grenzen ik moet kiezen. Oh ja je moet poolcoördinaten gebruiken.


Hier doe ik weer niet zoveel mee, snap ook niet helemaal wat ze willem, althans ik kan het me niet helemaal voorstellen en dat van die poolcoördinaten?

Ik zal eens wat in Matlab tekenen, mischien dat het dan duidelijker wordt. Is het niet een vergelijking met drie onbekenden?


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-01-2008 22:40 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 21 januari 2008 22:26 schreef Nimbus het volgende:
Wiskunde is best leuk, als je er eenmaal wat handigheid in hebt.

Dit is gewoon gaaf: e^jPI + 1 = 0

Zulke sommen zijn gaaf ja, net als:

5 + 20 + 33 + 2 - 30 - 20 - 10 = 0



Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 21-01-2008 22:42 by Mark Profiel van Mark

...


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


arnibes
lief jongetje
Usericon van arnibes
Posted 21-01-2008 22:42 by arnibes Profiel van arnibes

quote:
Op 21 januari 2008 22:19 schreef Kimmey het volgende:
Wiskunde is niet leuk, het is kut en vervelend!!!

Heb morgen wiskunde toets dus hehe


Jij bent een vrouw en blond van binnen.

Geen wiskunde bij nodig


Kimmey
Usericon van Kimmey
Posted 21-01-2008 22:43 by Kimmey Profiel van Kimmey

quote:
Op 21 januari 2008 22:42 schreef arnibes het volgende:
Jij bent een vrouw en blond van binnen.
Geen wiskunde bij nodig


Blond van nature :')

Maar helaas vind mijn opleiding van niet


Het is de lichtinval ;')


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 21-01-2008 22:44 by Snaack Profiel van Snaack

WR mag niet meer in dit topic posten


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-01-2008 22:44 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

quote:
Op 21 januari 2008 22:42 schreef Mark het volgende:
...

:')


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 21-01-2008 22:49 by M. Profiel van M.

quote:
Op 21 januari 2008 22:40 schreef Nimbus het volgende:
Hier doe ik weer niet zoveel mee, snap ook niet helemaal wat ze willem, althans ik kan het me niet helemaal voorstellen en dat van die poolcoördinaten?

Ik zal eens wat in Matlab tekenen, mischien dat het dan duidelijker wordt. Is het niet een vergelijking met drie onbekenden?

Nou, ik kan wel proberen uit te leggen wat ze willen, want dat snap ik nog wel . Een stuk ruimte wordt begrensd door (delen van) twee lichamen. Ze willen het volume weten van dat stuk ruimte. In dit geval is het ene lichaam een kegel die op z'n punt staat. De "basis" van die kegel zit dus aan de bovenkant. Die basis snijdt een bol; een stukje van de bol gaat dus over de kegel heen (het "kapje") verder is die bol een stuk groter dan de kegel dus de kegel valt volledig "in" de bol.

Ik hoop dat dat een beetje duidelijk was meer kan ik er, zonder plaatjes, niet van maken.

Het volume kan je berekenen met een dubbele integraal want beide lichamen zijn te beschrijven als een functie van x en y. OF als een functie van r en thèta (de griekse letter).
x, y en z zijn cartesische coordinaten. Een coordinatensysteem is een manier om je plaats te bepalen in de ruimte. x, y en z geven de richtingen aan, die spreek je af: x naar voren/achteren, y naar links/rechts, z omhoog/omlaag bijvoorbeeld.

Poolcoordinaten zijn een andere manier om je plaats te bepalen. In twee dimensies gaat dat met r en thèta. Je spreekt een as af, de pool-as, die gaat vanaf de oorsprong naar bv. rechts. Thèta geeft de hoek aan, r de straal. Het punt (r = 1, thèta = pi/2) geeft dan een punt aan waarbij je vanuit de oorsprong een hoek maakt van pi/2 rad (ofwel 90 graden, iig tegen de klok in, conventie) en daarna één eenheid "vooruit" reist. Dat punt ligt dus één boven de oorsprong.

Omdat bij het genoemde vraagstuk de integralen waarschijnlijk lastig op te lossen worden binnen het cartesische stelsel, kan je de boel transformeren naar een poolcoordinatenstelsel. Dan is het soms gemakkelijker op te lossen.

Nou ja daar was ik dus mee bezig, maar ik kom er niet uit


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 21-01-2008 22:56 by Nimbus Profiel van Nimbus

Best gecompliceerd inderdaad, ik snap nu wat ze willen. Twee ruimtelijke figuren in elkaar en dan de overlappende ruimte.
Ik dacht dat het simpeler op te lossen was.


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 24-01-2008 17:41 by WhiteRider Profiel van WhiteRider

Gisteravond begonnen met inhaallessen (kwadratische vergelijkingen). Wiskunde is echt gay als je er moeite voor moet doen. :')


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen