IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Wiskunde is leuk! Vorige pagina | Volgende pagina
1bobbes1
Usericon van 1bobbes1
Posted 23-11-2010 21:11 by 1bobbes1 Profiel van 1bobbes1

quote:
Op 5 februari 2003 14:10 schreef Zenial het volgende:
Dus post hier je vragen, filosofische dilemma's, verhalen, ontdekkingen over wiskunde!



Iemand bij mij in de klas heeft iets "ontdekt":
Als je een willekeurig getal vermenigvuldigd met 9, en daarna de individuele cijfers van de uitkomst bij elkaar optelt, kom je ook weer uit op 9.
bijv:
11*9= 99          9+9= 18          1+8= 9
8*9= 72 7+2= 9
0.3546*9= 3.1914 3+1+9+1+4= 18 1+8= 9


Let op! met pi werkt het niet, omdat de decimalen immers niet allemaal op het schermpje van je rekenmachine passen, en daardoor kun je ze dus niet allemaal optellen, en krijg je ook niet 9 uit.




Ook heb ik eens (ik weet niet meer van wie) gehoord dat bijna alle woorden op 4 uitkomen:
auto -> vier letters, vier heeft ook vier letters.
metal -> vijf letters, vijf heeft vier letters.
wiskunde -> acht letters, acht heeft vier letters.
etc. etc.


Dat waren de ontdekkingen, ik hoop dat dat iets toevoegde aan het topic


Av jord er du kommet, til jord skal du bli


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-11-2010 21:19 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

Die eerste is wel tof, maar mn opa legde hem me al uit op jonge leeftijd. Vandaar dat ik de tafel van 9 nog altijd beter beheers dan andere tafels.

Die laatste is een beetje bullshit,

een twee drie vier vijf zes zeven acht negen tien

6 van de 10 telwoorden heeft 4 letters en je gaat net zo lang door tot je op 4 uitkomt.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


1bobbes1
Usericon van 1bobbes1
Posted 23-11-2010 21:31 by 1bobbes1 Profiel van 1bobbes1

Ja , dat is wel waar, maar ik had er nog nooit van gehoord, en ik vind ze gewoon wel leuk.
en ik ben pas nieuw dus ik weet eigenlijk niet waar ik eens zal beginnen met posten, omdat ik de helft van alle topics hiet toch niet snap en ik heb geen zin om 36+ pagina's te gaan lezen om het onderwerp te snappen. misschien een tip voor een discussie ergens waar ik meteen mee kan meedoen?

[Dit bericht is gewijzigd door 1bobbes1 op 23-11-2010 21:35]


Av jord er du kommet, til jord skal du bli


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-11-2010 21:34 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

dan gaat er na 50 posts een hemel voor je open


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


1bobbes1
Usericon van 1bobbes1
Posted 23-11-2010 21:36 by 1bobbes1 Profiel van 1bobbes1

lol, nu maar genoeg zinnige posts verzinnen

maar nog een tip dan, voor een echte discussie ofzo waar ik als beginneling aan kan meedoen?

[Dit bericht is gewijzigd door 1bobbes1 op 23-11-2010 21:38]


Av jord er du kommet, til jord skal du bli


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 23-11-2010 21:44 by ElitE Profiel van ElitEhttp://www.last.fm/user/brambeer/

misschien dat je hier kunjt meepraten:

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic/3595134


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Forever After
Fading to Black
Usericon van Forever After
Posted 25-11-2010 21:30 by Forever After Profiel van Forever After



 


1bobbes1
Usericon van 1bobbes1
Posted 25-11-2010 21:39 by 1bobbes1 Profiel van 1bobbes1



Av jord er du kommet, til jord skal du bli


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 25-11-2010 22:26 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

Maar dat Wiskunde hè, dat was toch voor watjes?

Blegh, 10 uur aan partiële integratie m.b.v substitutie achter de rug afgelopen 24 uur, wat een hoofdpijn levert dat op zeg. Nog 3,5 kwartaal dit en 1 kwartaal lineaire algebra en dan zit het er voor mij op .


Leuk donderdagavond doe-ding voor Wiskunde beginners: integraal van 0 to 2 van sqrt(28-7t^2)

[Dit bericht is gewijzigd door GrindMaster op 25-11-2010 22:31]


Why doesn't my music get me all the chicks?


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 1:50 by Nimbus Profiel van Nimbus

8.31


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 6:48 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

Da´s niet exact hè.


Why doesn't my music get me all the chicks?


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 10:16 by Nimbus Profiel van Nimbus

((Sqrt[7]*(x*Sqrt[4 - 2^2] + 4*ArcSin[2/2]))/2) - ((Sqrt[7]*(x*Sqrt[4 - 0^2] + 4*ArcSin[0/2]))/2)


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-11-2010 10:17 by M. Profiel van M.

Ja wel lollig, ik moest weer even een en ander ophalen maar als je het trucje doorhebt gaat het weer snel. Uitkomst is pi*SQRT(7).
Goniometrische substitutie en even kijken wat je met die 4 moet doen. t = 2 sin u is dan handig. dt = 2 cos u du. Grenzen aanpassen, ff wat gonio gegoochel (maar dat zijn alles bij elkaar een regeltje of tien die je in principe uit je hoofd zou kunnen leren) en klaar is grindmastert toch?


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 14:16 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

Jep, exact! Volgende week bolcoördinaten en meervoudige integralen, één keer vluchtig voorbij zien komen en zag er wel erg ingewikkeld uit. Gelukkig hebben we een leraar die 1) hyperactief is 2) Limburger is en 3) alle rekenvoorbeelden aan de hand van zijn katten, nachtmerries en honden doet.


Why doesn't my music get me all the chicks?


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 26-11-2010 14:47 by M. Profiel van M.

Leuk hoor. Lukt je wel. Ik vond Wiskunde B/Integraalrekening/Analyse/Calculus (noem het wat je wil) één van de leukste vakken om te doen altijd. Ik ben beslist geen groot wiskundige, maar Analyse heeft, als je het eenmaal een beetje beheerst, een zekere elegantie.

Bovendien ben ik van mening dat het niet iets is wat je "moet zien" maar iets wat je je door oefening gewoon eigen kunt maken. Gewoon alles rustig uitschrijven en niet denken dat je alles in zo min mogelijk stappen "moet" doen.

Ik zou volgens mij best een goede wiskundeleraar zijn maar ik ben bang dat er in elk (VWO-)klasje wel twee of drie snotneuzen zitten die beter in wiskunde zijn dan ik. Misschien, ooit .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 15:33 by Nimbus Profiel van Nimbus

Net bezig geweest met differentiaalvergelijkingen, homogeen is niet zo'n probleem, maar particulier samengesteld en dan ook nog voorkomend als oplossing van het homogene gedeelte is aardig vervelend.

Nu maar een begin maken met Fourier.


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 17:15 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

Ah Fourier-transformaties? Die zorgen er blijkbaar voor dat mijn HNMR-spectra er zo lekker fijn leesbaar uitzien.


Why doesn't my music get me all the chicks?


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 17:19 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

quote:
Op 26 november 2010 14:47 schreef M. het volgende:
Leuk hoor. Lukt je wel. Ik vond Wiskunde B/Integraalrekening/Analyse/Calculus (noem het wat je wil) één van de leukste vakken om te doen altijd. Ik ben beslist geen groot wiskundige, maar Analyse heeft, als je het eenmaal een beetje beheerst, een zekere elegantie.

Bovendien ben ik van mening dat het niet iets is wat je "moet zien" maar iets wat je je door oefening gewoon eigen kunt maken. Gewoon alles rustig uitschrijven en niet denken dat je alles in zo min mogelijk stappen "moet" doen.

Ik zou volgens mij best een goede wiskundeleraar zijn maar ik ben bang dat er in elk (VWO-)klasje wel twee of drie snotneuzen zitten die beter in wiskunde zijn dan ik. Misschien, ooit .


Daar hebben leraren hele handige trucjes voor, als je het zelf even niet meer weet, vraag je of iemand in de klas het misschien weet, en dan intussen zelf snel aan het rekenen slaan. Als je geen respons hoort, zijn er geen snotneuzen, hoor je wel respons, dan hoef je het zelf niet te doen.


Why doesn't my music get me all the chicks?


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 26-11-2010 17:30 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Profiel van Ascendant Grotesque

quote:
Op 26 november 2010 15:33 schreef Nimbus het volgende:
Net bezig geweest met differentiaalvergelijkingen, homogeen is niet zo'n probleem, maar particulier samengesteld en dan ook nog voorkomend als oplossing van het homogene gedeelte is aardig vervelend.

Alleen de oplossingen noem je homogeen en particulier, toch? De differentiaalvergelijking zelf is homogeen of inhomogeen.

Ik begrijp je tweede zin namelijk niet


Quis moderabat ipsos moderatores?


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 19:14 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 26 november 2010 17:30 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Alleen de oplossingen noem je homogeen en particulier, toch? De differentiaalvergelijking zelf is homogeen of inhomogeen.

Ik begrijp je tweede zin namelijk niet


Ja notatie die bij sommige vakken gebruikt wordt, Calculus gebruikt Yc van complementary en Yp voor de particuliere oplossing.
We gebruiken de methode van undetermined coefficients om het particuliere gedeelte te bepalen.
Voor een polynoom neem een je proefoplossing in de vorm van een polynoom, met dezelfde orde, voorbeeld: Yp = x^2 --> Ax^2+Bx+C
(Voor e-machten en goniometrische oplossingen geldt hetzelfde.)
Die differentieer je dan een en twee keer (tweede orde dv's) invullen in de vergelijking en de constanten bepalen.
Maar nu kan het zijn dat de partiële oplossing een combinatie is van de bovenstaande functies, een som van meerdere is minder problematisch, die kun je dan los van elkaar oplossen, maar xe^x of xcosx is wat vervelender. Vooral als je particuliere gedeelte een oplossing is van je homogene gedeelte, dan moet je vermenigvuldigen met x of zelfs met x^2, voorbeeld:
je homogene/complementaire oplossing Yh/Yc is C1e^x + C2xe^x (twee dezelfde wortels uit je karakteristieke vergelijking) en je particuliere gedeelte is xe^x, dat is al een oplossing voor het homogene gedeelte dus moet je "promoveren" zoals de docent van het vak het noemt, vermenigvuldigen met x.
Ik twijfelde even omdat het niet direct uit het boek volgde, maar naar het lijkt moet je eerst de proefoplossing (Ax+b)e^x vermenigvuldigen met x en niet xe^x en daar dan een polynoom voorzetten, want dan krijg je (Ax^2+Bx+C)e^x, dat scheelt een orde.

Het is toch nog een lang verhaal geworden, maar duidelijk zo? Jij hebt dit ook ongetwijfeld gehad?
Het is zoals zo vaak een kwestie van goed boekhouden en netjes alles uitschrijven zoals M. al aangeeft.


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 19:16 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 26 november 2010 17:15 schreef GrindMaster het volgende:
Ah Fourier-transformaties? Die zorgen er blijkbaar voor dat mijn HNMR-spectra er zo lekker fijn leesbaar uitzien.


Ja die, daarnaast ook Laplace-transformaties bij dit vak.

Je doet scheikunde?

[Dit bericht is gewijzigd door Nimbus op 26-11-2010 19:18]


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 22:07 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

Ik doe eerste jaar Natuurwetenschappen, tot nu toe nog een mengeling van allerlei bèta-vakken, dus Wiskunde, Natuurkunde, Biologie en Scheikunde, waar extra aandacht is voor de overlappende gebieden.

Jij doet puur Wiskunde zeker?


Why doesn't my music get me all the chicks?


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 26-11-2010 22:11 by Nimbus Profiel van Nimbus

quote:
Op 26 november 2010 22:07 schreef GrindMaster het volgende:
Jij doet puur Wiskunde zeker?


Nee, niet echt, wil het wel vertellen, maar vind wel wel grappig hoe je daar zo bij komt?



bastianus
Usericon van bastianus
Posted 26-11-2010 22:17 by bastianus Profiel van bastianus

quote:
"Griekse tango"

Verleden week bezocht ik voor de eerste maal mijn bovenbuur
Het had te maken met lekkage, naar ik meen, of met de huur
Er hing een levensecht portretje van een cirkel aan de muur
En hij ontpopte zich als vreemde en ascetische figuur
Die zich in leven hield met brokjes en augurken in het zuur
"Het schikt me slecht, ik moet veel werk verrichten", sprak hij overstuur
"Ik heb al jaren een obsessie en die geeft me rust nog duur
Daar ik verslaafd ben aan de cirkelkwadratuur"

"Als men de omtrek van de cirkel", zo begon hij zijn verhaal
"Gaat delen door de doorsnee, uiteraard is die twee keer de straal
Dan komt er een quotient, ja mag ik even stilte in de zaal
Vaak zegt met tweeentwintig zevende maar dat is te globaal
In feite is het twee pi r en dat is lang niet zo banaal
Het blijkt dat pi irrationeel is en daarbij transcenataal
En een computer heeft het uitgerekend, is dat niet geniaal
Tot in de weet ik veel hoeveelste decimaal"

"Ja deze pi, dat staat te lezen in de encyclopedie,
Is eeuwenoud en wetenschappelijk en Grieks en vol magie
Als ik zo pieker over pi spreekt u wellicht van een manie
Maar zijn wij allen niet neuro-, fana-, roman- of mystici
Een ander heeft een kolibri, een relikwie of een fobie
Maar ik verdiep me onophoudelijk en zonder compromis
In dit unieke en verheven wonder der planimetrie
Ik zoek het antwoord op het grote raadsel pi"

Na deze woorden onderbrak hij spastisch hijgend zijn gepraat
En er verscheen een onrustbarend kleurenspel op zijn gelaat
Dus ik begon al rond te kijken naar een zuurstofapparaat
Maar hij bedaarde en hervatte zijn verhandeling kordaat
"Er is een andere formule, die is ook niet van de straat
De oppervlakte van een cirkel immers is pi r kwadraat
En om de waarde van die pi nu eens te zien in vol ornaat
Dat is wat mij als ideaal voor ogen staat"

"Aldus vind ik drie komma een vier een vijf negen twee zes vijf
Etcetera etcetera, ja het heeft heel wat om het lijf
Zodat ik elke morgen na het opstaan eventjes verstijf
Bij de gedachte aan de eindeloosheid van dit tijdverdrijf
Waarna ik mij toch altijd weer verman en in mijn handen wrijf
Ik grijp de rekenlineaal of ook wel eens de rekenschijf
Ik zet me neer en calculeer en schrijf en calculeer en schrijf
En ik zal blijven zoeken tot ik er in blijf"...



[Dit bericht is gewijzigd door bastianus op 26-11-2010 22:18]


Het radicale feminisme is niet eens een lachnummer meer: het is een karikatuur van een parodie op een klucht.


GrindMaster
Usericon van GrindMaster
Posted 26-11-2010 22:19 by GrindMaster Profiel van GrindMaster

quote:
Op 26 november 2010 22:11 schreef Nimbus het volgende:
Nee, niet echt, wil het wel vertellen, maar vind wel wel grappig hoe je daar zo bij komt?




vanwege dit:

quote:

Daar zit ik al niet ver meer vanaf. Begonnen met een pre-master en dat is bijna alleen wiskunde, dit kwartiel Calculus A en B, Lineaire Algebra A en Kansrekening.


Zo blijft er vrij weinig tijd over om nog iets anders te studeren.


Why doesn't my music get me all the chicks?


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen