IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : bezuinigingen in het hoger onderwijs Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-02-2003 16:07 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Als dit doorgaat is het onderwijs in Nederland in 10 jaar tijd vakkundig om zeep geholpen..

Straks wordt studeren echt weer uitsluitend voor de "rijken"

quote:

Het collegegeld moet omhoog naar 2900 euro en de studiefinanciering moet niet langer een gift zijn, maar een lening. Dat vinden topambtenaren van zes ministeries. De ingrepen zouden het rijk 700 miljoen euro per jaar opleveren.

De ambtenaren maken deel uit van de Centrale Economische Commissie (CEC), die tijdens de formatie de informateurs en onderhandelaars van financiële adviezen voorziet. Het plan gaat de ambtenaren van het ministerie van Financiën nog niet ver genoeg, zij hebben plannen gemaakt waarmee per jaar 1,9 miljard euro per jaar op het hoger en wetenschappelijk onderwijs zou kunnen worden bespaard.

Hoewel financiën zo haar eigen plannen heeft, heeft het de plannen van het CEC, waar het deel van uitmaakt, al goedgekeurd. Maar volgens het ministerie zou ook de OV-jaarkaart wel kunnen worden afgeschaft, zou er een maximale leeftijdsgrens voor deelname aan het onderwijs moeten komen, moeten universitaire masteropleidingen en onderwijs aan Nederlanders in het buitenland niet langer door het rijk worden betaald. De rest van het geld wordt met een legio aan andere maatregelen binnengehaald.

Studenten en onderwijsinstellingen kijken kritisch naar de plannen. Men is bang voor weer een bezuinigingsronde, zeker omdat het plan om het collegegeld te verdubbelen en de studiefinanciering om te zetten in een lening door alle ambtenaren worden gedeeld.


Van FOK! gehaald..

Ik ben blij dat ik al gestudeerd heb en het achterlijk gedoe rond het studiehuis nét heb gemist..

Als dit echt doorgaat kunnen veel mensen 'straks' niet meer gaan studeren, wat is het effect daarvan op de lange termijn? Moeten we dan kennis gaan importeren?

Wordt Nederland dan eindelijk een 3e wereld land?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-02-2003 16:08 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Tja ..
Was te verwachten, onderwijs wordt een melkkoe ..


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 17-02-2003 16:08 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Godverdomme ... dit is echt belachelijk ...

En mij staat nog een studie te wachten, verdomme .. wie verzint zoiets nou weer ?


Ik, Wil Schuurman


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 17-02-2003 16:09 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht



Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 17-02-2003 16:11 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Eeuhm tja; misschien komt er dan weer motivatie voor studenten om eens echt wat te doen. Er zijn genoeg studenten die gaan studeren omdat ze dan uit huis kunnen gaan wonen en een beetje studentenleven kunnen gaan leiden.

Daar komt bij dat als je succesvol een goeie studie doorloopt je een goeie baan kunt krijgen en zo die lening zo weer hebt terugbetaalt. Als je maar lang genoeg mag lenen en met niet al te hoge rente.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 17-02-2003 16:13 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Dat slaat nergens op claw ..

Haha je kan als je met je studie klaar bent je kamer uit, en daarnaast kan je ook een lening even afbetalen. Dat kan geen EEN student betalen !!



Ik, Wil Schuurman


Barrrman
Stage-diver
Usericon van Barrrman
Posted 17-02-2003 16:15 by Barrrman Wijzig reactieProfiel van BarrrmanQuote dit berichthttp://www.the-stage.be

In België is men al jaren aan't zeuren over te hoge werkdruk, stress, te lage lonen, slechte indeling van de "probleemgevallen" te weinig bijstand voor minder competenten ... en nog zoveel meer

ik denk da alles gewoon onoplosbaar geworden is, en dat ze nu op een punt staan waar alles maar slechter kan. Volgens mij proberen ze dat nog wat te rekken door wat cash ertegenover te zetten.


If you're not a metalhead, you might as well be dead (Piledriver)


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-02-2003 16:15 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Als ze niks doen, blijven ze zitten en moeten ze meer geld betalen.
Lijkt me sterk.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 17-02-2003 16:16 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 17 februari 2003 16:13 schreef Snagger het volgende:
Dat slaat nergens op claw ..

Haha je kan als je met je studie klaar bent je kamer uit, en daarnaast kan je ook een lening even afbetalen. Dat kan geen EEN student betalen !!





Daarom zeg ik: je moet na je studie nog een ruime tijd hebben om die lening terug te betalen. Dat moet voor de overheid ook niet uitmaken, zolang ze het uiteindelijk maar terug krijgen.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 17-02-2003 16:17 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2003 16:11 schreef Claw het volgende:
Eeuhm tja; misschien komt er dan weer motivatie voor studenten om eens echt wat te doen. Er zijn genoeg studenten die gaan studeren omdat ze dan uit huis kunnen gaan wonen en een beetje studentenleven kunnen gaan leiden.


We hebben toch de prestatiebeurs al?

Nu ben ik liberaal maar dit gaat me toch echt te ver.. Is het weleens in je opgekomen dat er nu al mensen zijn die amper kunnen gaan studeren?

quote:
Daar komt bij dat als je succesvol een goeie studie doorloopt je een goeie baan kunt krijgen en zo die lening zo weer hebt terugbetaalt. Als je maar lang genoeg mag lenen en met niet al te hoge rente.


Wishfull thinking, zeker gezien de huidige malaise in de economie.. Als je zoveel in jezelf moet gaan investeren om een goede baan te kunnen krijgen, terwijl niet eens zeker is of je überhaupt wel zo'n baan kunt krijgen haken er waarschijnlijk veel mensen af..

En niet iedereen studeert omdat diegeen "later" veel geld wil gaan verdienen. Er zijn ook mensen die zichzelf willen ontwikkelen.


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 17-02-2003 16:18 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Als dit allemaal doorkomt dan ga ik wel ergens anders studeren...



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-02-2003 16:21 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Waar dan?
Ik denk niet dat je het veel beter kunt krijgen ..


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-02-2003 16:22 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Buitenland.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 17-02-2003 16:23 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 17 februari 2003 16:17 schreef Snaack het volgende:
We hebben toch de prestatiebeurs al?

Nu ben ik liberaal maar dit gaat me toch echt te ver.. Is het weleens in je opgekomen dat er nu al mensen zijn die amper kunnen gaan studeren?



Wishfull thinking, zeker gezien de huidige malaise in de economie.. Als je zoveel in jezelf moet gaan investeren om een goede baan te kunnen krijgen, terwijl niet eens zeker is of je überhaupt wel zo'n baan kunt krijgen haken er waarschijnlijk veel mensen af..

En niet iedereen studeert omdat diegeen "later" veel geld wil gaan verdienen. Er zijn ook mensen die zichzelf willen ontwikkelen.


Als je wilt gaan studeren doe je een beroep op de maatschappij. Je verwacht dat er goede voorzieningen zijn, goede docenten, mensen die tijd in je steken. Ik vind het niet meer dan redelijk dat je als tegenprestatie na je studie een baan moet vinden waarbij jij weer een dienst kan bewijzen voor de maatschappij en tegelijk je studie-schulden terug kan betalen.

Natuurlijk moet het niet zo zijn dat mensen met geen mogelijkheid meer kunnen studeren omdat ze het niet kunnen bepalen; maar als er nieuwe regelgeving komt, neem ik aan dat ook daar rekening mee wordt gehouden.

Het wordt vast niet zo zwart/wit dat het er op neer komt dat iedereen meer gaat betalen, en dat daardoor sommigen eeuwig dom zullen blijven omdat hun vader en moeder niet zo veel geld hebben.

(Ik geloof nog een beetje in de maatschappij, nou nog hopen dat dat terecht is )


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Sjaan
R.I.P. trouwe vriend (01-01-2000)
Usericon van Sjaan
Posted 17-02-2003 16:24 by Sjaan Wijzig reactieProfiel van SjaanQuote dit berichthttp://www.wastelands.tk

Als ze GVD maar van de OV-kaart afblijven anders wordt het echt op een harde manier protesteren!

Kloothommels!


Jesus wept so man could live forever on earth. In peace. But my tears. They fall for you. Only you


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 17-02-2003 16:25 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Sja, je had dit soort dingen kunnen verwachten aangezien 'rechtse' politici meer te zeggen hebben in Nederland. Onderwijs is een kostenpost en dat heeft rechts liever niet. Rechts bezuiningt liever om maar geld in de economie te kunnen stoppen

En zoals Snaack ergens hierboven al zei; op het moment dat dit doorgevoerd wordt zal dat op de lange termijn ten koste van de welvaart in Nederland gaan omdat er veel minder goed opgeleidde mensen zijn.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 17-02-2003 16:25 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 17 februari 2003 16:21 schreef Jenje het volgende:
Waar dan?
Ik denk niet dat je het veel beter kunt krijgen ..


Belgie ofzo..



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-02-2003 16:26 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Is onterecht

Als je 2900 euro aan collegeld moet gaan betalen (en dan komen de jaarlijks stijgende kosten voor boeken en allerlei zooi er ook nog eens bij)

Ergo: studeren wordt weer voor de elite .. ergo, het verschil tussen arm en rijk wordt nog groter, ergo: cda en pvda breken nu al hun beloftes.

Politici: bij adolf hitler was de waanzin tenminste nog aanwijsbaar, bij deze ondingen wordt de mentale status als normaal beschouwd.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-02-2003 16:27 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ze kunnen beter gaan bezuinigen bij de politiek, het leger (weg met Amerikaanse vliegtuigjes) in ieder geval geen oorlog voeren in Irak.


Falkh
Usericon van Falkh
Posted 17-02-2003 16:29 by Falkh Wijzig reactieProfiel van FalkhQuote dit bericht

Het Nederlandse onderwijs niveau lag al geluik met tjechie en Polen. Dus moeten ze vooral nog meer gaan bezuinigen op het onderwijs
aan de lui.


Immortal Pride


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 17-02-2003 16:30 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Ik ben trouwens "principieel" ook tegen bezuiniging op het onderwijs. Onderwijs is de toekomst. Er zou veel meer geld voor beschikbaar moeten zijn om de kwaliteit ervan te verbeteren.

Maaaar, het is ook zo dat er wel wat meer van de studenten mag worden ge-eist. Vind ik dan. Als student zijnde zelfs


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Falkh
Usericon van Falkh
Posted 17-02-2003 16:32 by Falkh Wijzig reactieProfiel van FalkhQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2003 16:25 schreef Jebes het volgende:
Sja, je had dit soort dingen kunnen verwachten aangezien 'rechtse' politici meer te zeggen hebben in Nederland. Onderwijs is een kostenpost en dat heeft rechts liever niet. Rechts bezuiningt liever om maar geld in de economie te kunnen stoppen

En zoals Snaack ergens hierboven al zei; op het moment dat dit doorgevoerd wordt zal dat op de lange termijn ten koste van de welvaart in Nederland gaan omdat er veel minder goed opgeleidde mensen zijn.


Onderwijs is de belangrijkste drijfveer in de Economie! slimmerik

[Dit bericht is gewijzigd door Falkh op 17-02-2003 16:33]


Immortal Pride


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 17-02-2003 16:32 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2003 16:30 schreef Claw het volgende:
Ik ben trouwens "principieel" ook tegen bezuiniging op het onderwijs. Onderwijs is de toekomst. Er zou veel meer geld voor beschikbaar moeten zijn om de kwaliteit ervan te verbeteren.

Maaaar, het is ook zo dat er wel wat meer van de studenten mag worden ge-eist. Vind ik dan. Als student zijnde zelfs

Zeg dat dan meteen. Mij lijkt het dat die rijke lui, het meeste op hun kont zitten .


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-02-2003 16:33 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Als onderwijs nou ook eens niet zo deprimerend in elkaar steekt. Onderwijs kenmerkt zich in mijn ogen door constante veranderingen in lesinhoud, opleidinginhoud, opzet van opleiding. Wat resulteerd in veel verwarring onder studenten (veel voorkomend: je hebt een vak in jaar 1 niet gehaald, je wilt hem in jaar 2 overnieuw doen, kan niet, vak is vervangen door een ander vak, wat nu? Geen leraar weet het).

Ook onder lesgevend personeel hangt vaak een erg negatieve sfeer over de school, de leiding en de regering. Als ze dat nou eens gingen aanpakken .. dan zouden er meer mensen sneller afstuderen.


ryn
God-forsaken?
Usericon van ryn
Posted 17-02-2003 16:38 by ryn Wijzig reactieProfiel van rynQuote dit berichthttp://www.myspace.com/rienus

mischien moet er eerst bovenin eens wat gekort worden: eens zien hoeveel dat opleverd
daar zit in ieder geval meer geld dan nodig is


the blueprint of sin: www.controlhumandelete.com


Falkh
Usericon van Falkh
Posted 17-02-2003 16:39 by Falkh Wijzig reactieProfiel van FalkhQuote dit bericht

quote:
Op 17 februari 2003 16:33 schreef Jenje het volgende:
Als onderwijs nou ook eens niet zo deprimerend in elkaar steekt. Onderwijs kenmerkt zich in mijn ogen door constante veranderingen in lesinhoud, opleidinginhoud, opzet van opleiding. Wat resulteerd in veel verwarring onder studenten (veel voorkomend: je hebt een vak in jaar 1 niet gehaald, je wilt hem in jaar 2 overnieuw doen, kan niet, vak is vervangen door een ander vak, wat nu? Geen leraar weet het).

Ook onder lesgevend personeel hangt vaak een erg negatieve sfeer over de school, de leiding en de regering. Als ze dat nou eens gingen aanpakken .. dan zouden er meer mensen sneller afstuderen.


Daar ben ik het helemaal mee eens. Om de tijd dan wordt het hele lessen pakket weer omgegooid je weet mijn god niet of je nog les hebt in een bepaald vak, misschien is het vak wel geschrapt. Ook de scholen organisaties zijn meestal een ongeregeld bende. Alles steekt zo amateuristisch in elkaar. Een beetje meer geld in het onderwijs is hard nodig zeker omdat de studenten de toekomst zijn.


Immortal Pride


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen