IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Auteur:
Topic : Geloof? Vorige pagina | Volgende pagina
attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 06-12-2001 21:25 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 6 december 2001 21:03 schreef Dwaallicht het volgende:
Dan is het dus een zinloze waarheid. Een waarheid zonder reden of doel... hij bestaat, zeg jij, maar we kunnen hem nooit kennen. Een opake waarheid, waarvan we niet weten of hij bestaat, en niet weten hoe hij is, maar tòch bestaat hij?
[quote]

volgens mij wel ja. ik kan het niet bewijzen of zo maar het is gewoon een gevoel.er moet een echte waarheid/werkelijkheid zijn. maar dit is geen toetsbare hypothese uiteraard ( ik bedoel er ook niks religieus mee overigens)

[quote]
Zo een waarheid ontken ik; sterker nog, het is mijn filosofische plìcht haar te ontkennen, en de oorlog te verklaren aan zo een laffe waarheid, die schuilt achter menselijke beperkingen, en zichzelf buiten de wereld plaatst.


ik zie niet in wat er laf aan is trouwens. ik zoek liever voor mijzelf naar de "echte" waarheid dan me een waarheid te laten opdringen door een zognaamde machtiger iets (bijv. georganiseerd geloof) en dat ik die nooit zal vinden kan mij geen fluit schelen. dit is een van de weinige gevallen waarin de tocht interesanter is dan het einddoel (om maar eens een zweverige kreet erbij te halen). is dat niet juist een soort lef hebben? je met iets bezig houden wat nooit een definitef antwoord zal opleveren?


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 06-12-2001 21:29 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ik noemde jou niet laf: ik noemde de waarheid laf, omdat zij zich verschuilt achter menselijk onvermogen.

Natuurlijk is de tocht interessant; dat is het leven, dat is de strijd, of het spel, zo je wil. Maar aan de waarheid heb ik totaal geen boodschap, die waarheid maak ik terwijl ik ga, temidden van entropische draaikolken sticht ik mijn goddelijkheid.

Wow


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 06-12-2001 21:35 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 6 december 2001 21:29 schreef Dwaallicht het volgende:
Natuurlijk is de tocht interessant; dat is het leven, dat is de strijd, of het spel, zo je wil. Maar aan de waarheid heb ik totaal geen boodschap, die waarheid maak ik terwijl ik ga, temidden van entropische draaikolken sticht ik mijn goddelijkheid.

Wow


ja, het gaat wel diep vanavond!


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 07-12-2001 14:18 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

Ik proef tijdens het lezen van de reacties op dit topic vaak een sfeer van 'ik respect voor iemand anders' opvattingen, maar ik vind ze toch slecht' (even heel cru gezegd).
Ik ben natuurlijk zwaar bevooroordeeld. Ik ben ook maar een mens. Het gaat er dus om hoe je met je vooroordelen omgaat. Of je vindt dat ze terecht zijn. En het gaat er om hoe je met diegenen omgaat die bepaalde opvattingen hebben, waar jij dan weer een oordeel over hebt.
Essentieel is het om het geloof/de religie te scheiden van de instanties en personen (gemeenschappen) die dat geloof uitoefenen.
Iemand verdient het in principe met respect behandeld en beoordeeld te worden. Iemand mag niet op voorhand be/veroordeeld worden op basis van handelingen van anderen met soortgelijke opvattingen.
Dit is, dacht ik, allemaal al wel eerder gezegd, maar ik wilde het toch nog even kwijt.
Als je maar een fatsoenlijk mens bent, daar gaat het om.

M.v.g. Sporty Voleg


Touché, pussycat!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 07-12-2001 14:39 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 6 december 2001 21:29 schreef Dwaallicht het volgende:
Ik noemde jou niet laf: ik noemde de waarheid laf, omdat zij zich verschuilt achter menselijk onvermogen.



Juist de mensen die zich achter leugens vershuilen zijn laf, gevaarlijk en decadent. Dus de nut om de waarheid te achterhalen is juist om hun "uit hun holen te roken".
Zodra de leugens als waar worden gezien begint het kracht te krijgen en is de reactie geleidelijk verval.

Waarheid vershuilt zich niet, netzomin als leugens dat doen.




Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 07-12-2001 14:41 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 7 december 2001 14:18 schreef Sporty Voleg het volgende:
Als je maar een fatsoenlijk mens bent, daar gaat het om.



Wie bepaalt dan wat "fatsoen" is ...?




Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 07-12-2001 14:43 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

wie bepaalt wat normaal is?


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 07-12-2001 14:45 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

mensen zijn nog te geindoctrineerd met dingen van vroeger wat wel kan en wat niet kan. Mensen willen nog te veel voldoen volgens de normen en waarden van de gemeenschap. fuck it. overal gewoon schijt aan hebben.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 07-12-2001 16:10 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Leugens kunnen wel verscholen worden, net zoals men de waarheid kan verschuilen.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 09-12-2001 20:51]



Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 08-12-2001 13:21 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

quote:
Op 7 december 2001 14:41 schreef Azagthoth het volgende:
Wie bepaalt dan wat "fatsoen" is ...?




Ik bedoelde eigenlijk ook niet dat het allemaal heel simpel is, maar inderdaad, wie bepaalt het? Misschien iedereen met z'n allen, of ben ik een hippie als ik dat zeg?


Touché, pussycat!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-12-2001 13:30 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Fatsoen is een moralistisch concept gebaseerd op een beginsel van schaamte. Ben je niet fatsoenlijk, dan moet je je schamen. Fatsoen is een uitstekend gereedschap voor de ressentimentele mens.

Oftewel: fatsoen zorgt er alleen maar voor dat je met jezelf in de knoop komt; fatsoen zorgt voor lijden (want iedereen heeft wel een niet-fatsoenlijke kant). Dat lijden heeft geen gezonde uitweg (immers je schaamt je en door de fatsoensnorm kan je het niet uiten) en dus vertaalt het zich naar ressentiment: anderen 'moeten' ook fatsoenlijk zijn omdat het onverdraaglijk is dat jij als enige lijdt (door jouw eigen fatsoensnorm). Dat ressentiment is natuurlijk ook niet 'fatsoenlijk', dit besef je ook, hierdoor ga je je nog meer schuldig voelen, meer lijden, en zo kom je in een spiraal terecht.

Fatsoen is een doodlopende weg, je eigen Via Appia, je hangt jezelf aan je eigen kruis.

Kernachtiger: fatsoen --> OVENS.


Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 08-12-2001 19:23 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

altijd leuk hoe je dat doet Dwaallicht

heel verhaal en dan:

Kernachtig: Fatsoen -> OVENS


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 08-12-2001 20:00 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Ja ik hou niet zo van halfslachtige meninkjes, maar dat was al wel duidelijk natuurlijk.

Plus, het geeft een makkelijk te begrijpen conclusie voor mensen die geen zin hebben het hele verhaal te lezen


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 09-12-2001 16:41 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

ik geloof in mezelf!


"This one is older than shit, heavier than time!"


Duxmortem
MURDER JUNKIE
Usericon van Duxmortem
Posted 09-12-2001 17:58 by Duxmortem Wijzig reactieProfiel van DuxmortemQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2001 16:41 schreef 0Tolerence het volgende:
ik geloof in mezelf!



Iedere mongool gelooft in zichzelf, so what's your point? Dit is weer zo'n zogenaamd "wijze" opmerking, zo clichee als de tering en zonder ook maar enige inhoud. Het klinkt gewoon wel tof.
Ik kan mij altijd mateloos ergeren aan dit soort opmerkingen. Denk verdomme eerst een keer na voordat je zomaar wat roept.


SCUM FUCK


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 09-12-2001 20:47 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

*BLAM* en Duxmortem slaat alweer een homerun...

Mensen masturberen teveel, weet je. Geloven in jezelf... Gebruik eerst maar eens je hersens!


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 09-12-2001 20:51 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

hehe




Ik ben het wel me Dux eens, al zou ik het in een andere toon hebben gezegd

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 09-12-2001 21:27]



FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 09-12-2001 23:52 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2001 20:51 schreef Azagthoth het volgende:
hehe




Ik ben het wel me Dux eens, al zou ik het in een andere toon hebben gezegd

sja sommige mensen denken geloof ik dat ze beter of overtuigender overkomen als gelijk over mongolen beginnen en verdomme schreeuwen


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 10-12-2001 0:29 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Ik ben 'n soort van mega scepticus, en hang dien ten gevolge eigenlijk geen enkele religie aan, voel me soms wel aan gesproken tot bepaalde religie's maar zordra ik me er dan in verdiep, overleven ze mijn nogal kritische blik niet, als gevolg daar van blijf ik tot nog toe de mening toegedaan dat mensen slechts biologische mechanismen zijn, door evolutie en toeval uitgegroeid tot zijn hedendaagse vorm. Na dat ik voer voor de wormen ben geworden verwacht ik dan ook niks meer. Dus leef ik gewoon hier en nu en probeer er het beste van te maken.

[Dit bericht is gewijzigd door Dargull op 10-12-2001 0:30]


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 10-12-2001 10:29 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2001 17:58 schreef Duxmortem het volgende:
Iedere mongool gelooft in zichzelf, so what's your point? Dit is weer zo'n zogenaamd "wijze" opmerking, zo clichee als de tering en zonder ook maar enige inhoud. Het klinkt gewoon wel tof.
Ik kan mij altijd mateloos ergeren aan dit soort opmerkingen. Denk verdomme eerst een keer na voordat je zomaar wat roept.

HAAHAH, lmao. leuk , leuke reactie.
Het is gewoon ook de waarheid, dus als je je eraan ergert. Jammer voor je


"This one is older than shit, heavier than time!"


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 10-12-2001 10:33 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

quote:
Op 9 december 2001 16:41 schreef 0Tolerence het volgende:
ik geloof in mezelf!

zelfs dat doe ik nog niet eens, als ik wil stoppen met roken weet ik vanmezelf dat ik mezelf voor de gek ga houden. wordt maar nihilist denk ik


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Sporty Voleg
Dude Nukem v2.0
Usericon van Sporty Voleg
Posted 11-12-2001 12:04 by Sporty Voleg Wijzig reactieProfiel van Sporty VolegQuote dit bericht

[quote]Op 8 december 2001 13:30 schreef Dwaallicht het volgende:
Fatsoen is een moralistisch concept gebaseerd op een beginsel van schaamte. Ben je niet fatsoenlijk, dan moet je je schamen. Fatsoen is een uitstekend gereedschap voor de ressentimentele mens.

Oftewel: fatsoen zorgt er alleen maar voor dat je met jezelf in de knoop komt; fatsoen zorgt voor lijden [...]


Dat 'beginsel van schaamte' kan ik me wel in vinden, maar bij je theorie over 'lijden' wil ik toch een kanttekening plaatsen.

Fatsoen heeft ook alles te maken met een soort wederzijds respect. Je houdt je aan bepaalde fatsoensnormen omdat je van anderen verwacht dat ze dat ook doen. Het is niet alleen een vorm van lijden door schaamte. Je doet bepaalde dingen niet omdat je weet dat je het zelf heel erg vervelend zou vinden als mensen het bij jou zouden doen. Dat is geen lijden, maar het voorkomen ervan.

Sporty


Touché, pussycat!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 11-12-2001 12:10 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Hm, wat jij beschrijft is geen fatsoen, maar gewoon je eigen weg gaan en als mensen met elkaar omgaan. Respect komt bij mij daar niet bij kijken. Er is gewoon een zekere regelset die samenleven mogelijk moet maken. Maar die regelset volg ik alleen maar op pragmatische gronden en omdat ik over het algemeen een aardig en wellevend persoon ben (heh, 't is echt waar...). Daarom dus.

Maar respect? Voor iedereen? Nee. Voor maar heel weinig mensen, eigenlijk (dit is al in een ander topic uitgebreid besproken, ben echter vergeten welke).


Rectum Lobotomy
Usericon van Rectum Lobotomy
Posted 11-12-2001 17:27 by Rectum Lobotomy Wijzig reactieProfiel van Rectum LobotomyQuote dit bericht

Ik volg geen geloof, veel mensen noemen me Antichrist maar ook dat ben ik niet omdat ik me dan weer aan regels enzo moet houden. Satanisme is zekersteweten boeiender dan christendom o.i.d. maar ik ga mezelf niet aan iemand onderwerpen omdat hij vindt dat ie boven mij staat. Fuck die crap, ik ben eigen baas.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 11-12-2001 17:34 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 11 december 2001 17:27 schreef Rectum Lobotomy het volgende:
Ik volg geen geloof, veel mensen noemen me Antichrist ...



Veel mensen zijn niet goed bij hun hoofd...



Dit topic is 27 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen