IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Auteur:
Topic : Wat betekent het om metal te "zijn" ? Vorige pagina | Volgende pagina
Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-04-2003 20:30 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 18:10 schreef eukaryoot het volgende:
Oja, van dat "metal" mensen=>(mensen die dus in een groep gepropt zijn om dat ze overeenkomsten hebben) in algemeen slimmer/rationeler zijn zie ik ook vaak.
Ik merk vaak dat metal mensen vaker dingen willen doorzien, en willen bergijpen. De meeste daarvan hebben ook zulke normen en waarde dat ze andere stereotype groepen respecteren.

Nou, dat heb ik nu niet bepaald. Bovendien vind ik stereotype groepen helemaal niet iets om te respecteren.

Kijk, bepaalde bands/stromingen binnen metal zijn zodanig dat je bepaalde (muzikale) (voor)oordelen opzij hebt moeten zetten. Maar dat is dan ook echt het enige verschil. Als geheel is metal eerder een dankbare (want tolerante) voedingsbodem voor hen die om de een of andere reden 'buiten de groep' vallen. En dat heeft niets met intelligentie of rationaliteit te maken.

Zo complex of 'moeilijk' is metal trouwens nu ook weer niet. Zeer knap, ja, dat wel. Maar het is allemaal niet zo moeilijk te snappen.

Mensen binnen een bepaalde subcultuur begrijpen elkaar uiteraard beter dan dat ze mensen van buiten die subcultuur begrijpen -- ik denk dat jazzliefhebbers of gothicliefhebbers net zo pedant en zelfvoldaan over zichzelf denken (dat ze rationeler/intelligenter/empathischer/wat dan ook zouden zijn).


eukaryoot
high fidelity
Usericon van eukaryoot
Posted 10-04-2003 21:03 by eukaryoot Wijzig reactieProfiel van eukaryootQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 20:30 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou, dat heb ik nu niet bepaald. Bovendien vind ik stereotype groepen helemaal niet iets om te respecteren.

Kijk, bepaalde bands/stromingen binnen metal zijn zodanig dat je bepaalde (muzikale) (voor)oordelen opzij hebt moeten zetten. Maar dat is dan ook echt het enige verschil. Als geheel is metal eerder een dankbare (want tolerante) voedingsbodem voor hen die om de een of andere reden 'buiten de groep' vallen. En dat heeft niets met intelligentie of rationaliteit te maken.

Zo complex of 'moeilijk' is metal trouwens nu ook weer niet. Zeer knap, ja, dat wel. Maar het is allemaal niet zo moeilijk te snappen.

Mensen binnen een bepaalde subcultuur begrijpen elkaar uiteraard beter dan dat ze mensen van buiten die subcultuur begrijpen -- ik denk dat jazzliefhebbers of gothicliefhebbers net zo pedant en zelfvoldaan over zichzelf denken (dat ze rationeler/intelligenter/empathischer/wat dan ook zouden zijn).


Jij stelt het nu zo dat we vooroordelen hadden, maar die niet worden getollereerd worden en we dus niet uitspreken.

Maar waarom zou je dan bij de "metal" gaan "horen"/"toevoegen" als je mening dus vooroordeel niet getollereerd word?

Dan val je ook buiten de groep, en in dit geval bij de metal groep.
We hebben nu een vicieuze cirkel van het zoeken van bij jouw passende tollerantie bij een bepaalde groep .

Maar uit eindelijk zij er tog groepen ontstaan! Dus zijn er groepen waar bij de tollerantie waarden bij jouw aansluit.

En waarom zou metal nou net niet/wel die groep zijn??

[Dit bericht is gewijzigd door eukaryoot op 10-04-2003 21:15]


grrr


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 10-04-2003 21:05 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

Om een vergelijking te trekken, vind de punk scene een stuk meer ruk dan de metal scene (over het algemeen natuurlijk, ernstig generaliserend)


And my marlboro light


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-04-2003 21:06 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

OK, sorry, maar dit begrijp ik niet.

*edit* eukaryoot z'n post

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 10-04-2003 21:06]


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 10-04-2003 21:10 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

Trouwens ik hoor van veel nederlandse metalheads die weleens naar metal in belgië gaan dat de scene daar zo goed is?

Kunnen de Belgen hier dit bevestigen? of is het juist totaal niet zo?


And my marlboro light


eukaryoot
high fidelity
Usericon van eukaryoot
Posted 10-04-2003 21:11 by eukaryoot Wijzig reactieProfiel van eukaryootQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 20:30 schreef Dwaallicht het volgende:

Kijk, bepaalde bands/stromingen binnen metal zijn zodanig dat je bepaalde (muzikale) (voor)oordelen opzij hebt moeten zetten. Maar dat is dan ook echt het enige verschil.


Ik reageerde met die post op dat je veronderstelde dat we vooroordelen opzij moeten hebben zetten.

Maar naar mijn mening je dan zelf tegen spreekt. Als je namelijk je mening/vooroordeel wegdrukt dan is het tog niet de groep waar jij bij past en op lijkt. Want meningen en opvattingen ove dingen zijn een van de belangrijkste overkomsten van groepen en mensen.

[Dit bericht is gewijzigd door eukaryoot op 10-04-2003 21:12]


grrr


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-04-2003 21:13 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Oh, ik had het over wat muzikale vooroordelen...


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 10-04-2003 21:14 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 21:10 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
Trouwens ik hoor van veel nederlandse metalheads die weleens naar metal in belgië gaan dat de scene daar zo goed is?

Kunnen de Belgen hier dit bevestigen? of is het juist totaal niet zo?

Goed inzake wat? De bands? De sfeer?

-De bands: sinds ik me echt meer in de scene van eigen bodem ben gaan verdiepen, kom ik tot de conclusie dat hier idd veel talent aanwezig is. Maar dat geldt ook voor Nederland neem ik aan.
-De sfeer: Ik zie ZM'ers wel eens klagen over de slechte sfeer op concerten in Nederland: Toegegeven, lang geleden dat er voor mij geen "ambiance" was op een festival/concert
quote:
Op 10 april 2003 20:30 schreef Dwaallicht het volgende:...
Mensen binnen een bepaalde subcultuur begrijpen elkaar uiteraard beter dan dat ze mensen van buiten die subcultuur begrijpen -- ik denk dat jazzliefhebbers of gothicliefhebbers net zo pedant en zelfvoldaan over zichzelf denken (dat ze rationeler/intelligenter/empathischer/wat dan ook zouden zijn).

Daar zit wat in: eigenlijk merk je aan een topic als dit dat er blijkbaar voor velen een nood is aan zelfbestuiving.

[Dit bericht is gewijzigd door Gunman op 10-04-2003 21:18]


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 10-04-2003 21:24 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

hmmmm ik geloof dat ze het meer over de sfeer van metalheads onder elkander hadden, ietwat gemoedelijker dan in Neerland...


And my marlboro light


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 10-04-2003 21:28 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 21:24 schreef kleine Micha Banaan het volgende:
hmmmm ik geloof dat ze het meer over de sfeer van metalheads onder elkander hadden, ietwat gemoedelijker dan in Neerland...

Bedoel ik ook, er zijn altijd wel fijne mensen om een babbel te slaan, te staan zuipen, vrolijk te moshen en dan lachen als er één op de grond gaat, ...dat zit meestal wel goed voor mij


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


eukaryoot
high fidelity
Usericon van eukaryoot
Posted 10-04-2003 21:28 by eukaryoot Wijzig reactieProfiel van eukaryootQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 21:13 schreef Dwaallicht het volgende:
Oh, ik had het over wat muzikale vooroordelen...


ow, had ik het een beetje verkeerd opgevat


grrr


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 11-04-2003 14:10 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

hmm...

om 'metal te zijn' ( ) moet je inderdaad niet al te bekrompen zijn in je denken, maar toch denk ik niet dat metalheads echt veel ruimdenkender zijn dan mensen die van een andere bepaalde muziekstroming houden...

Punk is weer een slag apart denk ik, omdat dit weer meer voort komt uit je afzetten tegen de klotemaatschappij, etc, etc, bla bla,,, maar over het algemeen zal elke 'groep' denk ik zowel intelligente mensen als idioten bevatten..

Zo vind ik bijvoorbeeld dat er binnen de metalscene ook veel mensen socially disordered zijn en alleen maar kunnen opschieten met metalheads en dan ook alleen omdat ze op muziekaal vlak overeenkomsten vertonen (of willen vertonen).. dit lijkt me vrij ongezond.


[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 11-04-2003 14:11]


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 11-04-2003 14:37 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

In mijn (direkte) omgeving ben ik eigenlijk de enige die echt metalliefhebber is. M'n beste vrienden (tevens bandgenoten)zitten meer in de hard/emo-core, pop en indierock.
Zo leer je wel veel muziek kennen en andere meningen respecteren (en vice versa).

Nadeel is natuurlijk dat je nergens naartoe kunt als je weer een wereldband ontdekt hebt. Je kent vast wel dat gevoel dat als je net een nieuwe cd hebt gekocht. Dan WIL je 'm laten horen aan iedereen!

Ik denk dat elke echte muziekliefhebber zeker ruimdenkend moet zijn, ook al hoef je natuurlijk niet alles mooi te vinden. Over het algemeen is dat binnen de metal wel OK. Uitzonderingen daargelaten. Mensen die daarentegen luisteren naar bijv. de populaire "Top 40 muziek" zijn gewoon géén muziekliefhebbers en stellen zich lang zo snel niet open voor iets anders. Zulke mensen heb ik natuurlijk ook wel in m'n vriendenkring, alleen merk je toch dat je daar veel minder naartoe trekt. Muziek blijft toch voor mij het meest interessante gespreksonderwerp eigenlijk...


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-04-2003 14:41 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

Ach jongens, Negers vinden zichzelf ook ruimdenkend vanwege hun discriminatieprobleempjes.

Als het GOED is, is metal-volk een dwarsdoorsnede van de samenleving tot een jaar of 30/35 (aangezien het daarvoor nog niet bestond).
Simpelweg omdat deze mensen er van houden, van de muziek.

Als zich dat doorontwikkelt en er een 'scene' ontstaat krijg je de onvermijdelijke groep navolgers, die meestal niet eens voor de muziek alswel voor de uitstraling van de 'scene' gaan. (Dit effect is veelvuldig beschreven in sociologische moeilijke-woorden boekjes)

Maar hoe dan ook, het is naief om te denken dat de metal nog puur is, niets is puur.

Daarom is er niet zo iets als metal zijn. Daarom is er niet zo iets als blank, student, dom, langharig, rokend of drinkend zijn.

En als je dat niet snapt, ben je niet metal!


Dit slaat nergens op.


mörke
van örk
Usericon van mörke
Posted 11-04-2003 14:42 by mörke Wijzig reactieProfiel van mörkeQuote dit berichthttp://www.nattekrant.net/~mark

quote:
Op 11 april 2003 14:37 schreef NecRobert het volgende:
...In mijn (direkte) omgeving ben ik eigenlijk de enige die echt metalliefhebber is. M'n beste vrienden (tevens bandgenoten)zitten meer in de hard/emo-core, pop en indierock...


DAT zouden meer mensen moeten doen!

Had ik eerst ook, totdat dit teringforum een rol begon te spelen

[Dit bericht is gewijzigd door mörke op 11-04-2003 14:43]


Dit slaat nergens op.


NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 14-04-2003 14:19 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

quote:
Op 11 april 2003 14:42 schreef mörke het volgende:
DAT zouden meer mensen moeten doen!

Had ik eerst ook, totdat dit teringforum een rol begon te spelen


Je bedoelt dat je nu geen vrienden meer hebt??


Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.


natassja
Usericon van natassja
Posted 14-04-2003 14:40 by natassja Wijzig reactieProfiel van natassjaQuote dit bericht

ik ben metal joepie maar heb helemaal geen zin om me daardoor bij een groep van mensen te gaan voegen, metal is voor mijzelf het gaat om de muziek. ik haat echt van die gasten die naar je toekomen omdat je er "metal" uitziet en gelijk vrienden wil zijn, dom gelul over niks gatverdamme


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 14-04-2003 14:42 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2003 14:40 schreef natassja het volgende:
ik ben metal joepie maar heb helemaal geen zin om me daardoor bij een groep van mensen te gaan voegen, metal is voor mijzelf het gaat om de muziek. ik haat echt van die gasten die naar je toekomen omdat je er "metal" uitziet en gelijk vrienden wil zijn, dom gelul over niks gatverdamme


ja, dat zal bij mij nooit gebeuren, zie er niet metal uit. Van mij heb je geen last


"This one is older than shit, heavier than time!"


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 14-04-2003 15:27 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2003 18:51 schreef 0Tolerence het volgende:
ja ik vind het nogal dom dat je de meeste mensen kneuzen vind, word lastig werken zowel op je werk als in je prive situatie denk je niet.


1) Als je met mensen moet samenwerken betekent niet dat je met ze hoeft te socializen (en dat is niet slechts een quote van mij, ik quote hem weer van een of andere Australier).

2) Als je sociaal gezien snel verzadigd bent is het ook helemaal geen probleem. Integendeel, het is zeer gezond om je nabije sociale ongeving "with care" uit te kiezen. Mensen die iets aan jou hebben en mensen waar jij iets aan hebt, tweerichtingsverkeer.


0Tolerence
Usericon van 0Tolerence
Posted 14-04-2003 15:30 by 0Tolerence Wijzig reactieProfiel van 0TolerenceQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2003 15:27 schreef TNightmare het volgende:
1) Als je met mensen moet samenwerken betekent niet dat je met ze hoeft te socializen (en dat is niet slechts een quote van mij, ik quote hem weer van een of andere Australier).

2) Als je sociaal gezien snel verzadigd bent is het ook helemaal geen probleem. Integendeel, het is zeer gezond om je nabije sociale ongeving "with care" uit te kiezen. Mensen die iets aan jou hebben en mensen waar jij iets aan hebt, tweerichtingsverkeer.


ja natuurlijk maar dat is toch wat anders dan je sociaal af te sluiten door onmiddelijk ze als kneuzen te bestempelen.


"This one is older than shit, heavier than time!"


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 14-04-2003 15:34 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

quote:
Op 14 april 2003 15:30 schreef 0Tolerence het volgende:
ja natuurlijk maar dat is toch wat anders dan je sociaal af te sluiten door onmiddelijk ze als kneuzen te bestempelen.


"Kneus" is een harder woord ja. Ik betitel die mensen liever als "niet boeiend, ignorable".


Zenial
Usericon van Zenial
Posted 14-04-2003 15:44 by Zenial Wijzig reactieProfiel van ZenialQuote dit berichthttp://www.zenial.nl

quote:
Op 14 april 2003 14:40 schreef natassja het volgende:
ik ben metal joepie maar heb helemaal geen zin om me daardoor bij een groep van mensen te gaan voegen, metal is voor mijzelf het gaat om de muziek. ik haat echt van die gasten die naar je toekomen omdat je er "metal" uitziet en gelijk vrienden wil zijn, dom gelul over niks gatverdamme

Oeh gaaf ben jij metal? Zullen we vriendjes worden?


Zenial


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 14-04-2003 16:31 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

ik ben ook metal en daar ben ik trots op!!!

ik hoop dat het metal-virus nooit overgaatbij mij!!!

a metal heart is hard to tear apart!!!

the gods made heavy metal and it's never gonna die!!!

metal or die!!!


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 14-04-2003 16:32 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

sorry ik liet me even gaan


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


FireFox
Lifeform 009
Usericon van FireFox
Posted 14-04-2003 16:34 by FireFox Wijzig reactieProfiel van FireFoxQuote dit bericht

Ik zit hier een beetje mee, ik ben wel metal, maar ik hou ook van andere soorten muziek... nu knaagt de twijfel aan mij... mag ik mijzelf wel metal noemen ?? ja toch ? m'n wereld zou instorten als ik geen metal zou zijn... ik wil zooooo graag metal zijn.


Our song begins to play. It's notes so light and free they dance in my ears and blind my sight. I think of when we danced and laughed when we kissed under the stars and held our hands in the mist.


Dit topic is 14 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen