IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Oude volksgeloven Volgende pagina
pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:28 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

Ik vind die verhalen altijd best interessant

Zoals dat ze vroeger mensen die zelfmoord hadden gepleegd altijd op kruispunten begroeven.

Of dat er op Walpurgisnacht(wanneer is dat eigenlijk?) de doden uit hun graven kwamen en de duivel vrij rondwaardde


true disco chick


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:29 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

Vind ik ook wel interessant, hoewel ik meer van Ierse/Schotse/Noorse sprookjes/geloven/mythen hou


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:30 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:29 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
Vind ik ook wel interessant, hoewel ik meer van Ierse/Schotse/Noorse sprookjes/geloven/mythen hou
Vertel....

Of zet een link of zo


true disco chick


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 16-04-2003 23:30 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Walpurgisnacht is Halloween.
Leuk topic! Ik heb er nog ergens een boek over dat ik eens zal zoeken..


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:31 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:30 schreef pale enchantress het volgende:
Vertel....

Of zet een link of zo


ik zal wel even wat zoeken...1 moment a.u.b.


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:33 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:30 schreef mislyd het volgende:
Walpurgisnacht is Halloween.
Leuk topic! Ik heb er nog ergens een boek over dat ik eens zal zoeken..
Ow, danke


true disco chick


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:39 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

bijvoorbeeld over Morrigan:

Morrigan, oftewel Morrigu, was een Ierse godin van dood en oorlog. Ze stond de Tuatha De Danann bij in de twee slagen bij Magh Tuireadh. Morrigan was zeker iemand om rekening mee te houden. Ze verscheen soms als krijger op het veld, aan de zijde van haar gunstelingen om het tij te keren, maar soms nam ze de gedaante aan van een raaf, om angst aan te jagen of onheil aan te kondigen en dood en verderf te zaaien.

Ze was verbonden met de andere oorlogsgodinnen Macha, Badb en Nemain. Haar favoriete gedaante was die van een kraai. Als kraai streek ze triomfantelijk neer op de schouder van Cu Chulainn nadat die tegen het leger van koningin Medb van Connacht was gesneuveld.

Cu Chulainn had namelijk Morrigans avances afgewezen en haar bovendien verwond. Daarmee had hij zijn lot bezegeld.


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 16-04-2003 23:42 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

langs de weg waar ik altijd langs kom hebben ze maria een keer gezien


wait for me dragon, we'll meet in the sky


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:45 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:42 schreef she_devil het volgende:
langs de weg waar ik altijd langs kom hebben ze maria een keer gezien
Ach,dat was vast een demente(verdwaalde) oma


true disco chick


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:47 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

OE! ik weet nog een goede! bij ons op de dijk hebben ze een halve haarspeldbocht met een open veldje, vroeger stonden daar allerlei galgen en wordt sindsdien de Galgenbocht genoemd


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:54 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:47 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
OE! ik weet nog een goede! bij ons op de dijk hebben ze een halve haarspeldbocht met een open veldje, vroeger stonden daar allerlei galgen en wordt sindsdien de Galgenbocht genoemd
hier hebben we een galgenberg en een tombestraat

Ow en vroeger werd bij ons in het dorp gezegd dat het op een bep. weg op volle maan altijd spookte en dat er dan altijd vreemde lichtschijnsels te zien waren.

Daar durfde dus niemand meer door,pas later ontdekte men dat langs die weg een kapotte ploeg lag die het maanlicht reflecteerde


true disco chick


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:55 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

creepy! hehehe m'n kamer is ook een oud volksgeloof: het spookt hier vooral als je kamer stikdonker is en je Darkwave gaat draaien en volle maan is (zoals nu)


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:58 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:55 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
creepy! hehehe m'n kamer is ook een oud volksgeloof: het spookt hier vooral als je kamer stikdonker is en je Darkwave gaat draaien en volle maan is (zoals nu)


Welke darkwave als ik mag vragen?


true disco chick


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 16-04-2003 23:58 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:58 schreef pale enchantress het volgende:


Welke darkwave als ik mag vragen?


Grabesmond en nu ben ik bang en ik ga slapen


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 16-04-2003 23:59 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:58 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
Grabesmond en nu ben ik bang en ik ga slapen
dada


true disco chick


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 17-04-2003 0:11 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 16 april 2003 23:55 schreef Ellesar of Gondor het volgende:
creepy! hehehe m'n kamer is ook een oud volksgeloof: het spookt hier vooral als je kamer stikdonker is en je Darkwave gaat draaien en volle maan is (zoals nu)

en dan nog eens wierook brandt, dan is de sfeer compleet


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 17-04-2003 0:13 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 16 april 2003 23:58 schreef pale enchantress het volgende:


Welke darkwave als ik mag vragen?

bij mij Dargaard


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Lies
Usericon van Lies
Posted 17-04-2003 0:30 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 16 april 2003 23:30 schreef mislyd het volgende:
Walpurgisnacht is Halloween.

Walpurgisnacht is toch eind mei of zo? Dacht dat dat iets totaal anders was.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-04-2003 0:33 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 17 april 2003 0:30 schreef Lies het volgende:
Walpurgisnacht is toch eind mei of zo? Dacht dat dat iets totaal anders was.

Oh pardon, je hebt helemaal gelijk.. Ja, Walpurgisnacht is 1 mei, de viering van de lente.. *ahum*

quote:
May 1 marks the final victory of Spring over Winter, but before departing, the witches and their cohorts have one last fling. The night from April 30 to May 1 is called "Walpurgisnacht", the night of Walpurgis or Walpurga. The festival is marked by numerous rituals to ward off evil. Legend has it that on Walpurgisnacht the witches would gather on the Brocken, the highest peak in the Harz Mountains. Because of the Walpurgisnacht scene in Goethe's Faust, in which Mephistopheles takes Faust to the Brocken and has him revel with the witches, the witches gathering became widely known.

Under Christian influence Walpurgisnacht became a fest to drive out evil spirits. Walpurgis derives its name from Walpurga or Walburga. Walburga, Abbess of Heidenheim near Eichstätt, a Catholic Saint, was known as the protectoress against witchcraft and sorcery. On the Eve of May 1, bells may toll in some areas and prayers may be said; there may be blessings with holy-water and blessed sprigs can be found in homes and barns. The most widespread remedy against evil spirits during Walpurgisnacht is noise. As soon as the sun sets, boys of all ages may make noise. Their equipment ranges from boards to beat onto the ground to pistols for firing shots.

In Bavaria the night from April 30 to May 1 is called a Freinacht or Drudennacht. For youth it is an opportunity to play tricks. They may stroll in groups through the streets and wind toilet-paper around cars, smear door-handles with tooth-paste, unhinge garden doors and carry them a few meters away, and they may displace shoe scrapers. It is said that at one time boys took a sparred-frame cart to pieces and reassembled it on the roof of the house of the owner.



[Dit bericht is gewijzigd door mislyd op 17-04-2003 0:34]


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Lies
Usericon van Lies
Posted 17-04-2003 0:37 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2003 0:33 schreef mislyd het volgende:
Oh pardon, je hebt helemaal gelijk.. Ja, Walpurgisnacht is 1 mei, de viering van de lente.. *ahum*

helemaal gelijk? Ik dacht dat het eind mei was

Walpurgisnacht is trouwens wildplasnacht. Enorm leuk!


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 17-04-2003 0:42 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

Wildplasnacht?! Wow, leg eens uit? Moet je dan overal tegenaan pissen?

(lijstje zm-wildplasnacht 2003?)


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Lies
Usericon van Lies
Posted 17-04-2003 0:48 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Vijf jaar geleden of zo 'ns het lumineuze idee gekregen een nieuw ritueel uit te vinden --> walpurgisplas. Bos zoeken en hopen dat je niet in de ander z'n pis trapt natuurlijk. (en dat in het pre-plastuit-era)


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 17-04-2003 19:22 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 17 april 2003 0:33 schreef mislyd het volgende:
Oh pardon, je hebt helemaal gelijk.. Ja, Walpurgisnacht is 1 mei, de viering van de lente.. *ahum*




Walpurgisnacht komt dan van Beltaine, het feest van de Keltische zonnegod (Belenos, Belinus, jaja Beli Mawr )

Allerheiligen en Halloween komen van Samhain (Sowèn uitgesproken) het feest van de doden.


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


natassja
Usericon van natassja
Posted 17-04-2003 19:25 by natassja Wijzig reactieProfiel van natassjaQuote dit bericht

ach het zijn niet veel boeiender verhalen als goed verzonnen sprookjes als assepoester, belle en het beest, sneeuwwitje enz

[edit]er stond een w tekort in Sneeuwwitje[/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Beli Mawr op 17-04-2003 19:27]


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 17-04-2003 19:28 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 17 april 2003 19:25 schreef natassja het volgende:
ach het zijn niet veel boeiender verhalen als goed verzonnen sprookjes als assepoester, belle en het beest, sneeuwwitje enz


die kun je niet echt vergelijken vind ik, je kunt de bijbel ook niet vergelijken met b.v. de Gelaarsde Kat


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 17-04-2003 19:30 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

quote:
Op 17 april 2003 19:28 schreef beli mawr het volgende:
die kun je niet echt vergelijken vind ik, je kunt de bijbel ook niet vergelijken met b.v. de Gelaarsde Kat

Eerder met LoTR, inzake "de best verkopende Fantasy ooit"


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen