IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : ambient Vorige pagina | Volgende pagina
skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 06-03-2006 21:51 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

Aube


Suck my piss


WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 06-03-2006 22:04 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Kan iemand die nog wel op Metalfan kan komen kijken of m'n Úlfur topic nog bestaat? Zou diegene de tekst van de openingspost hier even kunnen neerkalken?
Bij voorbaat dank.


Ascension
The Watcher
Usericon van Ascension
Posted 06-03-2006 22:09 by Ascension Wijzig reactieProfiel van AscensionQuote dit bericht

quote:
Op 6 maart 2006 22:04 schreef WhiteRider het volgende:
Kan iemand die nog wel op Metalfan kan komen kijken of m'n Úlfur topic nog bestaat? Zou diegene de tekst van de openingspost hier even kunnen neerkalken?
Bij voorbaat dank.


quote:
Ik ben er wederom vrijwel zeker van dat niemand bekend is met dit Ambient-project, doch is dit wel de moeite waard er een topic over te openen.

Daar bands als Wongraven & Ildjarn hun muziek baseren op voornamelijk de natuur, en gebruik maken van af en toe eens wat hoge geluidjes, richt Úlfur zich meer op het duistere. Als je Ambient in twee delen zou moeten hakken, heb je aan de ene kant het wat vrolijke, erg natuur-geïnspireerde, en aan de andere kant het zéér mysterieuze, en bijna beangstigende. Die laatste catogorie is precies waar Úlfur onder valt.

Op de debuut-demo Ásguðsreið uit 1999 staat werk dat meneer Úlfur geschreven heeft tussen '96 en '98. Deze demo springt al direct boven het wat normale, standaard-Ambient door de voornamelijk erg lage tonen. De release zelf is redelijk druk, als je het vergelijkt met de opvolger
Himinbjörg die twee jaar later op de spreekwoordelijke markt kwam.

Beginnende met een erg vreemde intro -normaal gebruik van strings, echter na een paar seconde in combinatie met erg vreemd en duister (bewerkt, dat wel) vocals- waar al direct een nummer van 5 minuten aan vastzit. Ik vind dit een redelijk saaie opener voor toch zo'n prachtige release. Als we even doorspoelen komen we bij het tweede nummer die de naam Fall Himnarikis die met haar slechts drie minuten speeltijd toch best wel een indruk achterlaat. Met door keyboard-geproduceerd gezang op de achtergrond, en het goed gebruiken van een fluit en de bekende strings, is dit een heel mooi nummer met redelijk veel variatie.
Het vreemde Sigri Fagnað duurt slechts een minuut, en is ook absoluut niet noemenswaardig. Een vreemde melodielijn zit er echter wel in, het klinkt enigzins tegenstrijdig. Of anders gezegd; afwijkend van 'de normaal', maar dat is een compliment.
Endir Nálgast is echter van een heel ander kaliber. Met een meeslepende en continu veranderende melodielijn wordt dit nummer van begin tot eind interessant gehouden. Ondanks de éne keyboardfunctie die gebruikt is, behoort dit toch tot een der betere nummers.
In het wat dromerige Ragnarök worden wel meerdere voices van het keyboard aangesproken. Het standaardgeluid horen we in combinatie met wat vreemde toevoegingen, die het geheel 'opleuken'. Hetgeen een erg vreemde, edoch mooie sfeer aan dit nummer weet te geven. Naarmate dit lange (9 minuten) nummer vordert, komen ook de vreemde vocalen terug waarover ik het bij de 'intro-bespreking' had. Dit alles om het nog nét even iets beangstigender te maken.
Door het relatief chaotische (voor Ambient-begrippen dus) Nýtt Upphaf wordt Ragnarök opgevolgd. Niet echt een prettig nummer op zo'n vrij rustige release.
Het slotstuk draagt de naam Stríð en is alles behalve een uitnodiging de release opnieuw te draaien. Het ligt erg in het hectische verlengde van zijn voorganger, en trekt het eindcijfer net iets naar beneden. Dat dit gecompenseerd wordt door de andere nummers, is wel een feit.
Ondanks de wat jammere laatste twee nummers, is dit geen geval van 'met de hakken over de sloot'. Met een vette 8.5 zit er een behoorlijk stuk grond tussen sloot en landingsplaats!
------------------------------------------
Op Vitaminic ben ik ook een paar nummers van Himinbjörg tegengekomen. Tevens ontdekte ik aldaar dat Ásguðsreið daar ook bijna in z'n volledigheid te downloaden en/of te luisteren is.

Jammer genoeg heb ik daar slechts vier van de zes nummers gevonden, dus als iemand de rest vindt? Ik kan uiteraard wel aan de hand van de 4 tracks die wel tot m'n beschikking zijn, een verslagje doen. Bij deze dus;

Alleen bij de intro Mitt Mjöðhorn Eg Reisi liepen de rillingen al langs m'n rug. Dat er sprake was van progressie was al vanaf seconde een duidelijk. Daar waar haar voorganger eerst tot me door moest dringen, spatte de duistere sfeer bij deze demo er al gelijk vanaf. Na de vrij korte intro volgt het titelnummer die naar schatting 8 minuten dezelfde melodielijn aanhoudt. Dat wil niet zeggen dat dat geen interessante is! Met meerdere instrumenten (waaronder ditmaal percussie, dan wel allemaal gericht op de bas) verveelt dit nummer geen moment. Na deze prachtige 8 minuten wordt dit nummer met enige passages nog veel interessanter. Af en toe gooit meneer Úlfur er eens een maat door met een volledig andere toonhoogte, of een nog niet eerder gebruikt instrument. Geweldig!
Na een krappe 11 minuten is dan Svartskógr aan de beurt. Al direct begin m'n kontsnor overeind te staan, met prachtige afwisseling, qua zowel toonhoogte als tempo is dit een der meest duistere en prachtige meesterwerken die ik ooit heb mogen beluisteren. Ongetwijfeld wordt deze mening door menig ander van de tafel geveegd, maar dit is voor mij puur genot. Gedurende 6 minuten word je bezig gehouden, en denk je aan oneindig donkere tunnels, gevaarlijke bossen bij nacht en verlaten kastelen.
Fimbulvetr volgt in mijn geval. Gezien Askr Yggdrasill II niet te downloaden is, zal ik het daarmee moeten doen. Fimbulvetr ligt gelukkig in het verlengde van Svartskógr en is ook al zo mooi. Tot in de puntjes is het uitgewerkt, om tot een geslaagd geheel te komen. Zeer geslaagd vind ik het onverwachts toevoegen van een fluit, die al gelijk op een vrij hoog volume wordt ingezet. De oude melodie speelt nog wel gewoon door, hetgeen het juist zo mooi maakt. Later in dit nummer komt ook de percussie weer terug, wat het ook een bombastisch geheel maakt.
Helaas is ook het slotnummer Askr Yggdrasill niet te downloaden, waar ik dus ook geen dingen over kan zeggen.
Ondanks de twee ontbrekende tracks in m'n playlist, wil ik deze tweede demo toch terecht een mooie 9.5 geven. Met een -over het algemeen- veel lager tempo dan Ásguðsreið is Himinbjörg vele malen interessanter en mooier.
------------------------------------------
Herkomst: Keflavik, IJsland
------------------------------------------

Úlfur (Daniel) - Alles
------------------------------------------
De beste man zat voorheen (tot '96) in een Metalband. Hierna is hij aan een eenmansproject Hyldýpi begonnen. Dit is niets geworden, en is muziek gaan maken onder de naam Úlfur.
------------------------------------------
Mp3's
Úlfur


skullfuck
smaakvervanger
Usericon van skullfuck
Posted 06-03-2006 22:22 by skullfuck Wijzig reactieProfiel van skullfuckQuote dit berichthttp://

My Life In The Bush Of Ghosts


Suck my piss


Tormented soul
Usericon van Tormented soul
Posted 06-03-2006 22:41 by Tormented soul Wijzig reactieProfiel van Tormented soulQuote dit bericht

Fennesz!

Endless Summer is prachtig!


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 15-06-2006 10:17 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

Ik zoek bands in het straatje van Cernunnos Woods (!!) en oude Mortiis, simplistische, sjamanistische en natuur-geïnspireerde ambient dus. Iemand aanraders? Vinterriket is dat te vergelijken?

Geen bombastische Dargaard of half oosterse toestanden als Pazuzu of Equimanthorn bijvoorbeeld. Liefst ook geen gekweel als op The Stargate van Mortiis.

Vind het ideale muziek om bij te lezen of half weg te soezen.

Indien iemand de 3 tape releases van Cernunnos Woods wil overnemen of op mp3 heeft, laat ook maar iets weten.


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-06-2006 10:23 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Asianova misschien ... denk dat het je iets te zweverig is


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 15-06-2006 10:25 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2006 10:23 schreef Jenje het volgende:
Asianova misschien ... denk dat het je iets te zweverig is


Thx. Zal het deze avond eens checken, al lijken mij de oosterse invloeden niets.


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


venom rules
..
Usericon van venom rules
Posted 15-06-2006 10:57 by venom rules Wijzig reactieProfiel van venom rulesQuote dit berichthttp://..




..


spectre
Usericon van spectre
Posted 15-06-2006 10:58 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Jij snapt het


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 15-06-2006 11:00 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2006 10:58 schreef spectre het volgende:
Jij snapt het


Nee toch niet. Oxygene kan je aan geen kanten vergelijken met Cernunnos Woods of dergelijke, goeie plaat daar niet van.

Maar dat was niet de vraag en laat dit aub geen smaakdiscussie worden.


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


venom rules
..
Usericon van venom rules
Posted 15-06-2006 11:02 by venom rules Wijzig reactieProfiel van venom rulesQuote dit berichthttp://..

Oxygene valt toch ook gewoon onder ambient, of heb ik nu een heel verkeerd beeld van dit gerne?


..


spectre
Usericon van spectre
Posted 15-06-2006 11:04 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2006 11:00 schreef Wolveken het volgende:
Nee toch niet. Oxygene kan je aan geen kanten vergelijken met Cernunnos Woods of dergelijke, goeie plaat daar niet van.
.


Waarom moet het daarmee vergeleken worden dan?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 15-06-2006 11:05 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2006 11:02 schreef venom rules het volgende:
Oxygene valt toch ook gewoon onder ambient, of heb ik nu een heel verkeerd beeld van dit gerne?


Ik vatte het op als een antwoord op mijn vraag. Ambient ja, maar verre van de ambient die ik zoek.

Indien algemene reply, xcuses dan Wel goede schijf natuurlijk.


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


venom rules
..
Usericon van venom rules
Posted 15-06-2006 11:07 by venom rules Wijzig reactieProfiel van venom rulesQuote dit berichthttp://..

Ooh, het was een algemene reply ja. Ik was het topic niet echt aan het volgen. Maar inderdaad een heerlijke schijf, vooral om bij in slaap te vallen en lekker weg te dromen.(niet negetief bedoeld)


..


spectre
Usericon van spectre
Posted 15-06-2006 11:10 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Ken je ook Equinox & Magnetic Fields? Minstens zo goed.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


venom rules
..
Usericon van venom rules
Posted 15-06-2006 11:14 by venom rules Wijzig reactieProfiel van venom rulesQuote dit berichthttp://..

Van Jarre ken ik vooral Oxygene, die luister ik zowat wekelijks. Maar ik heb ook nog ergens Images: The Best of Jean Michel Jarre liggen. Ik weet niet of daar nummers op staan van die cd's want die luister ik bijna nooit.


..


spectre
Usericon van spectre
Posted 15-06-2006 11:15 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Equinox is de opvolger van Oxygene dus verwacht een zelfsoortige plaat, ik vind ze beiden evengoed.


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


venom rules
..
Usericon van venom rules
Posted 15-06-2006 11:17 by venom rules Wijzig reactieProfiel van venom rulesQuote dit berichthttp://..

Klinkt goed! Ik zal is kijken of ik er wat van kan downloaden.


..


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 15-06-2006 23:04 by Markam Wijzig reactieProfiel van MarkamQuote dit berichthttp://www.vervamon.tk

quote:
Op 15 juni 2006 10:17 schreef Wolveken het volgende:
Ik zoek bands in het straatje van Cernunnos Woods (!!) en oude Mortiis, simplistische, sjamanistische en natuur-geïnspireerde ambient dus.

Vind het ideale muziek om bij te lezen of half weg te soezen.



vervamon, procyon-x en the dreaming dus, maar vooral vervamon



Wolveken
Usericon van Wolveken
Posted 16-06-2006 9:57 by Wolveken Wijzig reactieProfiel van WolvekenQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2006 23:04 schreef Markam het volgende:
vervamon, procyon-x en the dreaming dus, maar vooral vervamon


Vervamon gecheckt en idd, dat is ongeveer wat ik zoek Mis nu en dan wat ritme maar knap gedaan.

Sinds je er zelf mee bezig bent, ken je nog andere interessante bands?


'Sex can be very stressful for men. You judge us on technique, sensitivity, stamina...we're just happy if you're naked...half naked...one breast'


Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 16-06-2006 18:48 by Markam Wijzig reactieProfiel van MarkamQuote dit berichthttp://www.vervamon.tk

dank, het is alweer wat ouder, maar ik heb al jaren niets meer gedaan. Misschien binnenkort maar eens

jääportit, taur nu fuin, undiscovered moons of saturn. Die eerste zal alleen wat lastig te vinden zijn...

[Dit bericht is gewijzigd door Markam op 16-06-2006 18:48]



The Chosen
Usericon van The Chosen
Posted 26-07-2006 16:43 by The Chosen Wijzig reactieProfiel van The ChosenQuote dit bericht

quote:
Op 5 maart 2006 16:45 schreef Argh het volgende:
voor de mensen die van wat trippy/spacy ambient (niet beatless/drones ovigerens) houden, check:

- Solar Fields
http://www.solarfields.com/sf.html

En het label Ultimae Records @ http://www.ultimae.com/



Damn, net even het album Blue Moon Station gechecked, maar damn, dit is gave zooi. Zijn er nog meer bands in dit genre (op cbl na)

[Dit bericht is gewijzigd door The Chosen op 26-07-2006 16:43]


She Said Destroy in Black New York


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 23-01-2007 21:49 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

quote:
Op 16 juni 2005 18:30 schreef kwelgeest het volgende:
Iemand hier bekend met de band Melek Tha? Waar is dit mee te vergelijken/Wat voor ambient is het? Hoe zijn de vocalen; Geen, gesproken of gezongen?


Klinkt prima; lekker duister bijtend sfeertje in het nummer Ave Satani.


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-01-2007 21:50 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

check ivory flight


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen