IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : Digitale camera's Vorige pagina | Volgende pagina
Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 09-05-2008 0:06 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

Nice.

Ik vergat trouwens nog een puntje wat je wellicht ook meer richting SLR zal drijven, zeker als je onderweg bent 6 weken: een SLR verbruikt aanzienlijk minder stroom dan elke compactcamera. Je gebruikt je display dan namelijk alleen om 'terug te kijken' of instellingen te veranderen, terwijl je bij een compactcamera je display ook continu aan hebt staan tijdens fotograferen. Ook zoomen e.d. gaat allemaal handmatig door aan de lens te draaien en niet met een motortje zoals bij compactcamera's. Verder zijn originele Canon accu's, als reserve, peperduur, i.t.t. de ook best goede kloonversies op internet.

V.



NB: wellicht ten overvloede: www.tweakers.net/pricewatch houdt ook de prijzen van digitale camera's bij, zowel pakketen met lenzen als zonder, en ook losse lenzen.



[Dit bericht is gewijzigd door Valorian op 09-05-2008 0:06]


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 09-05-2008 1:50 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 8 mei 2008 23:40 schreef Valorian het volgende:
Tot slot: met jouw ervaring maakt het eigenlijk niets uit welk type SLR je koopt (Canon, Nikon, Fuji, etc.), het enige wat je nog kunt overwegen wat in die prijsklasse wel echt uitmaakt is of je behoefte hebt aan een Image Stabilisator. Dit zorgt ervoor dat trillingen tijdens het fotograferen iets worden weggenomen. Bij Canon en volgens mij ook Nikon zit dit in de lenzen (dure lenzen hebben die optie, goedkopere niet), en bij bijv. Sony hebben ze het weer in de body gestopt. Tijdens fotografie bij genoeg daglicht heb je zulke snelle sluitertijden dat je een IS (image stabilizer) niet nodig hebt, tenzij je echt parkinson hebt, bij weinig licht en fotografie binnenshuis is het wel een uitkomst.



Kleine toevoeging hierop.

Image stabilisator vind ik persoonlijk eigenlijk alleen nuttig bij een forse zoomlens die bij slecht licht wordt gebruikt.

Denk aan een 70-200 mm lens.

Binnenshuis zul je die zeer waarschijnlijk niet gebruiken omdat je daar eerder met standaard zoom of groothoek zult schieten.
Veel meer dan 70 mm zul je daar dus niet gebruiken.

Hierbij ga ik uit van de vuistregel dat de advies-sluitertijd ongeveer gelijk is aan minimaal het aantal mm waarmee je fotografeert.

Dus 60 mm ongeveer 1/60 sluitertijd
Beetje afhankelijk van hoe vaste hand je hebt.
Uiteraard kan dat een beetje verschillen bij gebruik van een hoge(re) isowaarde of een lens met groter diafragma.

Edit: Bij nikon zit 'IS' inderdaad ook in de lens en heet het 'VR' ( vibration reduction).

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 09-05-2008 1:56]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


Aaaarco
Usericon van Aaaarco
Posted 13-05-2008 17:48 by Aaaarco Wijzig reactieProfiel van AaaarcoQuote dit bericht

o en eh.. voor de mensen die toch fuji willen

te koop fuji finepix 6900

in originele doos

met extra zoomlens

t.e.a.b. (de a. staat voor aannemelijk)


In black metal maakt men grapjes over religie... aldus pindakaasruud


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 18-05-2008 18:29 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ik heb vandaag mijn eerste plaatjes geschoten met de Panasonic FZ-18. Dat valt nog niet mee (ik heb me hiervoor nooit bezig gehouden met fotografie).

Maar dit heb ik er al uit gekregen:

Op jacht:


Dit duurde even om mevrouw erop te krijgen, ze is wat verlegen:


Tram kwam aangezoefd, ik had zo'n "motion blur" effect willen bereiken maar moet duidelijk nog even doorleren


Plaatjes zijn op 8 megapixel geschoten, post-processing bestond uit het verkleinen in Photoshop (dat kan vast ook nog beter/slimmer). Plaatjes zijn 1200 bij 900 nu iig.

Volgens mij gaan we wel goede vrienden worden, de Panasonic en ik. Tot nu toe ben ik totaal niet teleurgesteld iig.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 18-05-2008 18:29]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2008 18:36 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

De achtergrond heeft anders een best mooie motion blur gekregen

Ofwel, waarschijnlijk bewoog je iets met de tram mee toen je het plaatje schoot


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Naturens Galleri
Usericon van Naturens Galleri
Posted 18-05-2008 18:37 by Naturens Galleri Wijzig reactieProfiel van Naturens GalleriQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2008 18:36 schreef ZelThoR het volgende:
De achtergrond heeft anders een best mooie motion blur gekregen

Ofwel, waarschijnlijk bewoog je iets met de tram mee toen je het plaatje schoot

Vind het anders goed gelukt, zonder ervaring.


headphonical award for sensational quality and highest inspirational merits


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2008 18:39 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Hij heeft het tegenoversgestelde bereikt van wat hij wilde, met die laatste foto. Buiten of de foto zelf dan mooi is of niet heeft hij gefaald


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 18-05-2008 18:58 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Ja, de tram moest scherp zie je, en dan de achtergrond helemaal "geblurd". Dus idd met de tram meebewegen en dan een korte sluitertijd (geloof ik).
Maar misschien ging de tram gewoon niet snel genoeg .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2008 19:45 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Aho, zo, dan is het inderdaad juist wel aardig gelukt Al is het logischer dat de tram de motion blur zou laten zien


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-05-2008 20:40 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2008 18:58 schreef M. het volgende:
Ja, de tram moest scherp zie je, en dan de achtergrond helemaal "geblurd". Dus idd met de tram meebewegen en dan een korte sluitertijd (geloof ik).
Maar misschien ging de tram gewoon niet snel genoeg .
lange sluitertijd toch?


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


spectre
Usericon van spectre
Posted 18-05-2008 20:40 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2008 19:45 schreef ZelThoR het volgende:
Aho, zo, dan is het inderdaad juist wel aardig gelukt Al is het logischer dat de tram de motion blur zou laten zien
Maar dat kan iedere lul, niks aan


Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 18-05-2008 21:37 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 18 mei 2008 20:40 schreef spectre het volgende:
Maar dat kan iedere lul, niks aan

Hehehe, dat van M. is inderdaad een stuk moeilijker
quote:
Op 18 mei 2008 20:40 schreef spectre het volgende:
lange sluitertijd toch?

Dat moet wel, ja.

[Dit bericht is gewijzigd door ZelThoR op 18-05-2008 21:38]


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


mcoenen
Sun Caged and Stormider Guitarist
Usericon van mcoenen
Posted 20-05-2008 11:00 by mcoenen Wijzig reactieProfiel van mcoenenQuote dit berichthttp://www.marcelcoenen.com

zijn er uberhaupt nog compact cameras te krijgen met wel een zoeker ? de meesten hebben alleen nog maar een lcd scherm waardoor de batterijen idd erg snel leeg gaan.

Ik was zelf altijd gecharmeerd van Kodak kwa foto kwaliteit maar nu is mijn kodak kapot (LCD scherm gebroken) en een nieuw scherm kost gewoon zon honderd euro !!!!! Ellende is het.

Dus ik wil ook een andere camera gaan halen, liefst een met een zoeker omdat ik dat lcd scherm niet te veel wil gebruiken, maar ja, bijna alle compacts hebben geen zoeker meer.

Iemand tips ?

Marcel



Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 20-05-2008 11:55 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

@M:

Leuke camera. "Panning" (de term die staat voor het meebewegen met een bewegend object om deze scherp te krijgen en de achtergrond motion blurred) blijft lastig. Veel oefenen zou ik zeggen. Zelf ben ik er ook geen ster in overigens.
Verder zijn die high-end compact-camera's verbluffend als het aankomt op macro-fotografie, waar je dan bij een SLR meteen een dure macrolens moet kopen kun je met zo'n ding als jij hebt waarschijnlijk al erg fraaie beelden schieten. Als het op macro aankomt heb ik nog dan ook nog steeds het liefste mijn oude camera, vergelijkbaar met wat jij nu hebt, met een super-macro optie waarbij je tot 3 cm van je object nog scherp kunt stellen.

quote:
Op 20 mei 2008 11:00 schreef mcoenen het volgende:
zijn er uberhaupt nog compact cameras te krijgen met wel een zoeker ? de meesten hebben alleen nog maar een lcd scherm waardoor de batterijen idd erg snel leeg gaan.

Ik was zelf altijd gecharmeerd van Kodak kwa foto kwaliteit maar nu is mijn kodak kapot (LCD scherm gebroken) en een nieuw scherm kost gewoon zon honderd euro !!!!! Ellende is het.

Dus ik wil ook een andere camera gaan halen, liefst een met een zoeker omdat ik dat lcd scherm niet te veel wil gebruiken, maar ja, bijna alle compacts hebben geen zoeker meer.

Iemand tips ?

Marcel


Voor zover ik weet bestaan er geen compactcamera's met een zoeker zoals vroeger op de analoge compactcamera's zat. De duurdere compact's hebben wel naast het LCD-display de optie om door de zoeker te kijken, maar dan krijg je een digitaal beeld, eigenlijk hetzelfde als op het LCD display maar dan ín je camera. Voordeel: geen verkeerde kadering meer (de zoeker op de oude compacts keek immers niet door de lens maar net erboven, wat vaak tot onthoofde geportretteerden leidde bij beginners ), voordeel t.o.v. lcd-scherm: dit kost aanzienlijk minder batterijen dan het lcd-scherm en je hebt geen last van zonlicht op je lcd waardoor deze niet altijd even goed zichtbaar is. Nadeel t.o.v. SLR camera's: kost nog steeds batterijen, i.t.t. SLR camera's waar je letterlijk door de lens kijkt en het beeld blijft digitaal opgebouwd, dit geeft een rare manier van kijken, als je niet anders gewend bent is het prima maar als je eenmaal SLR hebt wil je nooit meer terug. Overigens geniet door zo'n digitale zoeker kijken eigenlijk sowieso de voorkeur t.o.v. het gebruik van je LCD-scherm, omdat je de camera dan een stuk steviger (namelijk tegen je hoofd geklemd) vast hebt in plaats van 30 cm voor je...



Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 20-06-2008 10:32 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Ik sta op 't punt om een digitale videocamera te kopen, maar weet iemand of het merk Jay tech betrouwbaar is?


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-06-2008 10:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

nooit van gehoord ..


spectre
Usericon van spectre
Posted 05-09-2008 13:45 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Zeer binnenkort schaf ik een Nikon D80 aan, welke lens weet ik nog niet, ik wil een goede allrounder om mee te beginnen.




Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 06-11-2008 15:06 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 5 september 2008 13:45 schreef spectre het volgende:
Zeer binnenkort schaf ik een Nikon D80 aan, welke lens weet ik nog niet, ik wil een goede allrounder om mee te beginnen.




Heb je hem al gekocht?

Ik had dus een Panasonic FZ-18. Die is twee weken terug bij een inbraak gejat . Er komt wat geld aan van de inboedelverzekering en wat eindejaarsbonussen. Ik heb besloten voor een dSLR te gaan en alvast een goede lens (groothoek).
De Nikon D80 is een optie, de Canon 40D ook. Budget is een euro of 1000.

Op m'n fietstrip heb ik alle foto's met die Panasonic geschoten. Best OK maar ik ben toch niet helemaal tevreden. Het fotograferen zelf beviel me wel en ik wil er zeker meer de tijd voor gaan nemen.
Laat ff weten wanneer je dat ding aanschaft en hoe hij bevalt... ik ga vanavond alvast in de winkel wat modellen bepotelen, kijken hoe ze in de hand liggen .


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 24-05-2010 17:49 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Heeft iemand ideeën over wat goede compactcamera's zijn op het moment? Wat rondneuzen op tweakers.net leidt mij tot de verschillende Canon Powershot en Sony Cybershot series, maar het zou relaxed zijn als iemand van een specifiek type (ook andere merken/series ) weet dat deze toevallig übergeniaal is.

Het is vooral voor huis-teun-keuken-vakantie-gebruik. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om er wat mooiere kiekjes uit te slepen dan de meeste vakantiefoto's. Budget max. 350 euro, minder mag ook natuurlijk

En, nee, ik ga geen SLR kopen, ik ken de argumenten voor en tegen et cetera


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 24-05-2010 17:56 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Koop nooit een camera van Trust.
Mijn vriendin heeft een Camera van Samsung, niks speciaals 100 euro. Maar erg tevreden over het resultaat.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 24-05-2010 18:02 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

Nee, Trust vermijd ik in het algemeen wel.

Ik denk wel dat ik iets meer wil dan met die Samsung van 100 euro kan


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 24-05-2010 18:05 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Kan, maar een degelijke camera hoeft geen honderden euro's te kosten.

Trouwens, alleen een DSLR is real.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 24-05-2010 18:08 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

http://www.dpreview.com/

Staan goede reviews op.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


Silence
Usericon van Silence
Posted 24-05-2010 18:08 by Silence Wijzig reactieProfiel van SilenceQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2010 17:49 schreef ZelThoR het volgende:
Heeft iemand ideeën over wat goede compactcamera's zijn op het moment? Wat rondneuzen op tweakers.net leidt mij tot de verschillende Canon Powershot en Sony Cybershot series, maar het zou relaxed zijn als iemand van een specifiek type (ook andere merken/series ) weet dat deze toevallig übergeniaal is.

Het is vooral voor huis-teun-keuken-vakantie-gebruik. Maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om er wat mooiere kiekjes uit te slepen dan de meeste vakantiefoto's. Budget max. 350 euro, minder mag ook natuurlijk

En, nee, ik ga geen SLR kopen, ik ken de argumenten voor en tegen et cetera

Fujifilm Finepix F70EXR heb ik momenteel op het oog, erg betaalbaar en goed. De f80 is de opvolger, iets duurder, maar dus automatisch ook beter.

Deze is best geschikt bij slecht licht, je kunt ver inzoomen, heeft ook nog een groothoek, en je kunt veel zelf instellen.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 24-05-2010 18:08 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 24 mei 2010 18:05 schreef Dentz het volgende:
Kan, maar een degelijke camera hoeft geen honderden euro's te kosten.

Oh, liever niet, nee Maar ik denk wel dat de beteren toch ook de duurderen zijn


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen