IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Mythologie Volgende pagina
TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 16-09-2001 20:39 by TNightmare (Speciaal lid) Profiel van TNightmareQuote dit bericht

Ik lees graag mythologie, maar de Grieks/Romeinse en Keltische ben ik wel op uitgekeken, ik ben wel benieuwd naar al die volkjes die daar tussen de Eufraat en Tigris geleefd hebben. Ik bedoel, voor zover ik weet komt het figuur Marduk o.a. daarvandaan... Tips voor bepaalde boeken of volkjes?



[edit]
overbodige zooi uit de titel gehaald

[Dit bericht is gemodereerd door linknl op 26-03-2002 23:21]


Ringwraith
Usericon van Ringwraith
Posted 16-09-2001 22:20 by Ringwraith Wijzig reactieProfiel van RingwraithQuote dit bericht

Ik vind de Noorse, Griekse en Egyptische mythologie erg intressant.


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 16-09-2001 23:26 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2001 22:20 schreef Ringwraith het volgende:
Ik vind de Noorse, Griekse en Egyptische mythologie erg intressant.
Inderdaad, die plus de keltische.....heb me eigenlijk nog nooit verdiept in andere, sorry.....


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 16-09-2001 23:51 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Mythologie rules! Ben helaas al jaren klaar met het gymnasium, dus veel is alweer weggezakt...

Eufraat en Tigris: daar zaten de Mesapotami-ers (ofzo) en later de Babyloniers (daar kwamen de 3 wijzen vandaan = weer een ander verhaal ).
Marduk versloeg Tiamat toch? (ik vind Tiamat VEEL beter), maar waren dat geen Soemerische goden? Misschien moet je Gilgamesh dan lezen: oudste geschrift dat bekend is, en het is een epos! Ken het zelf niet, dus ik weet niet of je er wat aan hebt.

Ik heb vrijdag Paradise Lost van Milton gevonden in de bieb van de hogeschool: laatste keer dat het is uitgeleend was in februari 1984! Ik moest het dus eerst afstoffen



Fire
Usericon van Fire
Posted 17-09-2001 0:06 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Ach de helden verhalen waren altijd wel grappig, maar ik heb me er nooit echt mee bezig gehouden.



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 17-09-2001 3:02 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

vanwege mijn studie moet ik me zowiezo bezig houden met mythologie en laat ik het nu ook nog eens enorm innteressant vinden.

vooral de Noordelijke Traditie, Scandinavische, Keltische en Germaanse dus, vind ik erg interessant, de hele mooie verhalen, de geweldige mythologie. De runen beheers ik al, nu de rest nog...
de Friesen waren ook een ontzettend stoer volk, helaas wordt daar zelden aandacht aan besteedt, behalve door de Friesen zelf dan

interessant is ook de verwevenheid tussen die tradities en hoe zij weer in contact staan met de Griekse, Romeinse, Joodse enz. tradities

ik wil binnenkort Oud-Iers gaan leren en daar krijg ik nog veel studiepunten voor ook


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


SheRa
Usericon van SheRa
Posted 17-09-2001 5:00 by SheRa (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van SheRaQuote dit bericht

Tja, dat waren altijd machtig interessante verhalen. Wat dat betreft heb ik geluk gehad met de keuze van mijn ouders vor watbetreft basisschool, er werd daar in elke klas een thema aangevoerd voor dat jaar, en we kregen heel veel te horen over oa de Germaanse mythologie, de Noorse, en nog meer, ze zijn vast allemaal wel aan bod geweest. Helaas ben ik er veel van vergeten.


Dead things grow from deep inside...


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 17-09-2001 16:21 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 16 september 2001 23:51 schreef White Tree het volgende:

Marduk versloeg Tiamat toch? (ik vind Tiamat VEEL beter), maar waren dat geen Soemerische goden? Misschien moet je Gilgamesh dan lezen: oudste geschrift dat bekend is, en het is een epos! Ken het zelf niet, dus ik weet niet of je er wat aan hebt.



Ik ken Gilgamesh wel, ik heb op cassette een uitvoering van een verhaalverteller dat maar liefst 3 uur duurt die de epos van Gilgamesh vertelt, met veel eigen fantasie overigens. Ook heb ik er een boek over dat ik ooit in het British Museum gekocht heb. Dat boek vertelt echt per kleisteen wat er op staat. Best wel leuk boekje, ook makkelijk. Als je geinteresseerd bent kan ik voor je achterhalen hoe je zowel aan het verhaal als aan het boek kunt komen, maar dan moet je me even mailen ofzo. Van wat ik weet is het een interessant verhaal, vooral de interpretatie van die verhaalverteller maakte erg indruk. De moeite waard, wat mij betreft. O ja, mijn bijnaam komt ook uit die epos. Ishtar is de godin van de Liefde.

[Dit bericht is gewijzigd door Ishtar op 17-09-2001 16:29]


~ By the fallen one I shall arise ~


Aragorn
Ach Welnee
Usericon van Aragorn
Posted 17-09-2001 16:31 by Aragorn Wijzig reactieProfiel van AragornQuote dit berichthttp://members.chello.nl/j.devries39/PortfolioSite/ApoProject.htm

Ik vind Mythology ook heel interesant, dus mijn vraag aan jullie : hebben jullie namen/titels van Myth boeken, zo ja, kan je ze dan gewoon bij de lokale boekenshop bestellen?? bij voorbaat dank


I love the smell of painted miniatures in the morning


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 17-09-2001 20:37 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

"The Greek Myths" van Robert Graves (niet te verwarren met een zekere Robin Graves) is zeer compleet, en Engelstalig (zelf zal ik zelden een NL talig boek kopen, maar dat is mijn persoonlijke voorkeur). Dingen als de Ilias en Odyssee moet je apart lezen, niet uit zo'n mythenboek.

I'll check Gilgamesh out, thanx for the info!


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 17-09-2001 20:48 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 17 september 2001 16:31 schreef Aragorn het volgende:
Ik vind Mythology ook heel interesant, dus mijn vraag aan jullie : hebben jullie namen/titels van Myth boeken, zo ja, kan je ze dan gewoon bij de lokale boekenshop bestellen?? bij voorbaat dank

Ja, dat zou ik idd ook wel wat van willen weten
Bij voorbaat dank


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 17-09-2001 21:17 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

quote:
Op 16 september 2001 23:51 schreef White Tree het volgende:
Ik heb vrijdag Paradise Lost van Milton gevonden in de bieb van de hogeschool: laatste keer dat het is uitgeleend was in februari 1984! Ik moest het dus eerst afstoffen
Die wil ik ook nog steeds gaan lezen.....een vriendin van mij (Amy) heeft hem in het oud-engels.....ga binnenkort maar eens een poging wagen


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


ro=zizboos
Ogetfer De Onreine
Usericon van ro=zizboos
Posted 18-09-2001 14:09 by ro=zizboos Wijzig reactieProfiel van ro=zizboosQuote dit bericht

quote:
Op 17 september 2001 5:00 schreef SheRa het volgende:
Tja, dat waren altijd machtig interessante verhalen. Wat dat betreft heb ik geluk gehad met de keuze van mijn ouders vor watbetreft basisschool, er werd daar in elke klas een thema aangevoerd voor dat jaar, en we kregen heel veel te horen over oa de Germaanse mythologie, de Noorse, en nog meer, ze zijn vast allemaal wel aan bod geweest. Helaas ben ik er veel van vergeten.


Ik neem aan dat je op een vrije school hebt gezeten,ik wel (nu helaas niet meer, de middelbare vrije school is in bergen, te verweg (in ieder geval irritante busverbinding)) wij deden idd veel aan dat soort stof. We hebben aan t eind van klas 5 (groep 7) ook een toneelstuk gehad over oddyseus (kweet eigenlijk neit of ik t goed spel). ... ik vind het toch goed om die verhalen gehoord te hebben... ik denk dat het voor iedereen goed zou zijn, om wat meer aan die verhalen, en wat er achter zit/zat te denken... denk aan positieve leerwijze.. ik bedoel, je leert op een andere manier naar dingen te kijken, net als bij sprookjes, alleen ligt bij sprookjes het einde meestal meer voor de hand uhu ofzo ik kom niet echt goed uit mn woorden


Ik vergiet als zeef hebben


Fire
Usericon van Fire
Posted 18-09-2001 15:58 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 17 september 2001 16:31 schreef Aragorn het volgende:
Ik vind Mythology ook heel interesant, dus mijn vraag aan jullie : hebben jullie namen/titels van Myth boeken, zo ja, kan je ze dan gewoon bij de lokale boekenshop bestellen?? bij voorbaat dank

www.proxis.be, even de taal instellen naar het nederlands en typ in mythen, je krijgt dan een overzicht van 43 boeken!



Volthor Kahn
Wolf among sheep
Usericon van Volthor Kahn
Posted 18-09-2001 16:30 by Volthor Kahn Wijzig reactieProfiel van Volthor KahnQuote dit bericht

ik raad mensen aan de Edda te lezen

verder natuurlijk de Ilias en de Odyssea van Homeros


Eyes the mirror of the soul, in mine the reflection of the world in my head. A world where everything is ancient, where all weak things die. Cursed are all who look into these eyes


NecRomantica
Usericon van NecRomantica
Posted 18-09-2001 16:44 by NecRomantica Wijzig reactieProfiel van NecRomanticaQuote dit bericht

Mythologie
Mijn voorkeur gaat vooral uit naar Scandinavische, Griekse en Keltische.
Jammer genoeg heb ik het erg druk met school, dus ik kan nie zo veel lezen over mythologie

[Dit bericht is gewijzigd door NecRomantica op 18-09-2001 16:46]


TNightmare
Usericon van TNightmare
Posted 21-03-2002 13:56 by TNightmare (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van TNightmareQuote dit bericht

Vraag aan Beli (Maar eenieder mag hem zich aantrekken):

Heb je tips voor goede (betere) boeken over/met Ierse/Keltische mythologie?


NecRomantica
Usericon van NecRomantica
Posted 21-03-2002 15:35 by NecRomantica Wijzig reactieProfiel van NecRomanticaQuote dit bericht

De mooiste Keltische Mythen en Sagen van Uitgeverij Verba is wel een aanrader


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 21-03-2002 15:38 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

Ik heb een boek genaamd de mooiste mythen en sagen uit de middeleeuwen. dit is wel een aardig boek om te lezen. Alleen een beetje te sprookjes achtig, et gaat ook over reintje de vos enzo. Zowiezo gaat het veel over dieren die kunnen praten enzo.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


NecRomantica
Usericon van NecRomantica
Posted 21-03-2002 15:48 by NecRomantica Wijzig reactieProfiel van NecRomanticaQuote dit bericht

Dat boek heb ik ook, staan interessante verhalen in, maar het word zo enorm simpel verteld. Makkelijke woorden, korte zinnen etc..


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 21-03-2002 15:49 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

idd, beetje kleuter voorlees verhalen boek.


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 21-03-2002 15:50 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Die dierenverhalen zijn fabels, en dat zijn weer andere dingen. Fabels zijn verhalen uit het dierenrijk met een bepaalde moraal. Twee fabelschrijvers uit het verleden: Aesopus schreef fabels LANG geleden (ten tijde van het Romeinse Rijk, maar dat is ook een periode van honderden jaren, weet niet meer wanneer hij leefde), en natuurlijk Jean de la Fontaine.

[Dit bericht is gewijzigd door Dwaallicht op 21-03-2002 15:50]


Angela Mortis
Sinistre Française
Usericon van Angela Mortis
Posted 21-03-2002 15:59 by Angela Mortis Wijzig reactieProfiel van Angela MortisQuote dit bericht

Mythologie heerst
ik ben nu bezig in een boek over de Egyptische goden, maar binnenkort is de mythologie uit het Hoge Noorden aan de beurt


MuayThaigerrr!!


Cadaveria
Curver!
Usericon van Cadaveria
Posted 21-03-2002 16:04 by Cadaveria Wijzig reactieProfiel van CadaveriaQuote dit bericht

heb laatst een leuke site gevonden over noorse mythologie. Ik ga em even opzoeken..

http://mythologie.pagina.nl/
http://www.urd.nu/

kan je wel veel vinden. Ik vind het altijd zo jammer dat die mythologie boeken (eigenlijk alle boeken) zo duur zijn. Ik had laatst een heel mooi boek over het oude Egypte gevonden en die koste 60 euro..

[Dit bericht is gewijzigd door Cadaveria op 21-03-2002 16:06]


Op 9 december 2008 16:54 schreef Illusione het volgende: Lies, Verwoester van Edele Porseleinen Tronen!


Beli Mawr
Great god Cernunnos, return to Earth again!
Usericon van Beli Mawr
Posted 21-03-2002 16:48 by Beli Mawr (Moderator) Wijzig reactieProfiel van Beli MawrQuote dit berichthttp://www30.brinkster.com/belimawr

quote:
Op 21 maart 2002 13:56 schreef TNightmare het volgende:
Vraag aan Beli (Maar eenieder mag hem zich aantrekken):

Voor eerst: KELTISCE MYTHOLOGIE HEERST
Heb je tips voor goede (betere) boeken over/met Ierse/Keltische mythologie?

Voor eerst: KELTISCE MYTHOLOGIE HEERST

Ik ken niet echt goeie boeken maar wel een paar goeie sites over Keltische mythologie:

http://www.celtic-art.net
Staat veel documentatie op over druïdisme, paganisme, goden, godinnen, ook over Keltische tekens, een aanrader, je kunt er ook Keltische lettertypes afhalen en Keltische randen voor je explorer taakbalk, echt mooi, heb er zelf één , zelfs cursors en icoontjes die te maken hebben met Keltische kunst kun je daar terugvinden in zip-formaat.

Ga ook eens naar:
http://149.144.201.234/~myths/index.html
Hier staat er veeeeeeeeeeel documentatie over de Keltische, Noorse en klasieke mythologie, een echte aanrader, je vind er echt wel heeeeeeel veel op, wanneer je naar Cruachan luistert moet je eens het aantal nummers van Cruachan tellen die je ziet of het aantal namen dat je ziet die in de muziek van Cruachan verwerkt zit.

Wanneer je geïnteresseerd bent in Gaelic (DE TAAL van het oude Ierland) kan ik je een site aanraden met een Gaelic handout, ze geven ook het fonetisch schrift:

http://english.glendale.cc.ca.us/gaelic.html

Wanneer je naar Ierland gaat en die lijst kent wordt je makkelijker getrakteerd, toen ik "slainte" zei tegen een Ier die Cheers zei tegen mij ben ik een paar keer getrakteerd geweest van hem en toen ik terug in Dublin was heb ik van hem en zijn maten 3 Guinnessen getrakteerd gekregen, in de pub op de hoek van, jaja, de Guinness brouwerij

[Dit bericht is gewijzigd door Beli Mawr op 21-03-2002 16:50]


Having heard the voice of Morrigan I am uilleannpiping my way through this world, powered by Guinness SLÁINTE


elessar
sienimyrkytys
Usericon van elessar
Posted 21-03-2002 22:30 by elessar Wijzig reactieProfiel van elessarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/ouwetaart/

quote:
Op 18 september 2001 14:09 schreef ro=zizboos het volgende:
Ik neem aan dat je op een vrije school hebt gezeten,ik wel (nu helaas niet meer, de middelbare vrije school is in bergen, te verweg (in ieder geval irritante busverbinding))

aargh daar heb ik dus op school gezeten...
quote:
wij deden idd veel aan dat soort stof. We hebben aan t eind van klas 5 (groep 7) ook een toneelstuk gehad over oddyseus


heej wij ook. Vierde klas was het tofst, de Edda.



Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen