IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Auteur:
Topic : Het voortbestaan van poppodia Vorige pagina | Volgende pagina
Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 15:50 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:46 schreef skarmoon het volgende:
Er zijn zat bands die voor een krat bier willen spelen. Nou ja, plus onkostenvergoeding en een goeie maaltijd. Fair enough.


kijk daar gaan we...hahaha. Ik zal de knuppel maar even gooien.

Locals hoeven in mijn ogen niet persé een goede maaltijd en onkostenvergoeding. Biertje, zeker.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-10-2007 15:51 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:43 schreef skarmoon het volgende:
Wat doe jij eigenlijk op een metalforum? Het obscure spul waar het hier over gaat zal nooit geboekt worden door zalen als het muziekcentrum, en zeker de buitenlandse bands zul je zonder de poppodia niet snel in Nederland te zien krijgen.

Het ging hier om een actie van de SP om poppodia meer geld te geven. Ik gok erop dat optredens van Grand Belial's Key of Deathspell Omega niet als belangrijkste op hun verlanglijstje stonden. Metal staat voor hun, vermoed ik, op dezelfde plek als alle ander soorten van popmuziek. Dit is een meer algemene discussie dus.

Maar goed.

Ik heb voldoende realiteitsbesef om niet te verwachten dat de maatschappij mijn hobby sponsort. Waarom moet Jan Modaal werken zodat ik lekker naar Shining kan zonder mij langer dan een kwartier te verplaatsen? En wat te denken van alle andere stromingen? Underground hip-hop/rap, alternatieve rock, obscure electronica, vage folk....ga zo maar door. Als je al die mensen zou willen plezieren heb je in elke stad 50 zalen nodig.



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 15:54 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:51 schreef Chelman het volgende:
Ik heb voldoende realiteitsbesef om niet te verwachten dat de maatschappij mijn hobby sponsort. Waarom moet Jan Modaal werken zodat ik lekker naar Shining kan zonder mij langer dan een kwartier te verplaatsen? En wat te denken van alle andere stromingen? Underground hip-hop/rap, alternatieve rock, obscure electronica, vage folk....ga zo maar door. Als je al die mensen zou willen plezieren heb je in elke stad 50 zalen nodig.




mensen moeten leren reizen. Iedereen een auto!


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 31-10-2007 15:55 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:54 schreef Spirit In Black het volgende:
mensen moeten leren reizen. Iedereen een auto!


Auto, carpooling, trein, bus, tram, taxi, fiets (alleen voor M.). De opties zijn legio.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 15:58 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:55 schreef Chelman het volgende:
Auto, carpooling, trein, bus, tram, taxi, fiets (alleen voor M.). De opties zijn legio.


dat weet ik toch oooooook wel. Maar de mentaliteit van mensen zou eens moeten veranderen.


Daops
Usericon van Daops
Posted 31-10-2007 15:58 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:41 schreef Spirit In Black het volgende:
my thoughts exactly. En dan ook nog het 'standaard bedrag' durven te vragen! Waar is de houding 'spelen voor een krat bier' gebleven?
Dat ligt eraan waar je als band voor kiest.

Wil je het gelijk goed aanpakken (eigen geluidsman, fatsoenlijke PA aanwezig en een redelijke onkosten-dekkende vergoeding), zul je in het begin minder spelen maar wel onder betere omstandigheden. Andere optie is dus wel alles aanpakken, veel spelen en vaak opgescheept zitten met bedroevende omstandigheden en afspraken die niet nagekomen worden.

Dit is dus geen oordeel (beide strategieen kunnen succesvol zijn), maar net waar je voor kiest. Hangt van zoveel dingen af; de soort muziek, de ambitie, leeftijd van muzikanten, prioriteit van willen spelen.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 31-10-2007 16:10 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 31 oktober 2007 15:51 schreef Chelman het volgende:
Ik heb voldoende realiteitsbesef om niet te verwachten dat de maatschappij mijn hobby sponsort. Waarom moet Jan Modaal werken zodat ik lekker naar Shining kan zonder mij langer dan een kwartier te verplaatsen? En wat te denken van alle andere stromingen? Underground hip-hop/rap, alternatieve rock, obscure electronica, vage folk....ga zo maar door. Als je al die mensen zou willen plezieren heb je in elke stad 50 zalen nodig.



Dat van die 50 zalen slaat nergens op. Die stijlen die je noemt kunnen allemaal aan bod komen in een en hetzelfde podium. Dus Jan Modaal draagt bij aan jouw avondje the Shining, en jij draagt bij aan Ahmed al Modali's avondje Hip Hop.


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:14 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 15:58 schreef Daops het volgende:
Dat ligt eraan waar je als band voor kiest.

Wil je het gelijk goed aanpakken (eigen geluidsman, fatsoenlijke PA aanwezig en een redelijke onkosten-dekkende vergoeding), zul je in het begin minder spelen maar wel onder betere omstandigheden. Andere optie is dus wel alles aanpakken, veel spelen en vaak opgescheept zitten met bedroevende omstandigheden en afspraken die niet nagekomen worden.

Dit is dus geen oordeel (beide strategieen kunnen succesvol zijn), maar net waar je voor kiest. Hangt van zoveel dingen af; de soort muziek, de ambitie, leeftijd van muzikanten, prioriteit van willen spelen.


okay, je hebt op een paar punten gelijk, ben ook een beetje biased. Niet iedere zaal beschikt over een 'fatsoenlijke' pa en licht (valt ook wel mee hoor). Maarrrr, er kan gespeeld worden. Wil je dit veranderen door een eigen techneut mee te nemen en daar geld voor te vragen? Zet in de rider dat er bij voorkeur een techneut aanwezig dient te zijn. Deze zijn in NL vaak standaard aanwezig en weten hoe het werkt. Immers, niet iedere zaal is hetzelfde.. , maar staan regelmatig uit hun neus te eten omdat er last minute toch iemand meekomt. Tja...je kunt wel raden wie de rekening daarvan betaald. Het gaat mijns inziens af en toe om de instelling van een band. Nederland heeft het enorm goed voor elkaar, maar daar wordt ook 'misbruik' van gemaakt. Er wordt te makkelijk over gedacht..

Reken maar dat, als je in Engeland en de zuidelijke landen van Europa komt, het niet vanzelf zal gaan. Hoezo maaltijd? Hoezo gage? Hoezo PA?

[edit] typo...grr

[Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 31-10-2007 16:19]


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 31-10-2007 16:16 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 31 oktober 2007 15:31 schreef blonde rockgod het volgende:
Ik geef daarmee aan dat gewoon stellen dat het wel in kroegen kan een beetje een erg kort door de bocht gaande stelling is... Kroegen zijn er mischien niet zo geschikt voor als een gemiddeld jeugdhonk...
Stimmt ganz genau. Maar ook tussen jeugdhonk en poppodium bestaat nog een aardig verschil doorgaans.



Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:18 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:10 schreef skarmoon het volgende:
Dat van die 50 zalen slaat nergens op. Die stijlen die je noemt kunnen allemaal aan bod komen in een en hetzelfde podium. Dus Jan Modaal draagt bij aan jouw avondje the Shining, en jij draagt bij aan Ahmed al Modali's avondje Hip Hop.



nou, we komen een heel eind, vul maar aan wat er ontbreekt...overigens krijgt niet iedere zaal een vast subsidie bedrag. In sommige gevallen zelfs geen.

...zie lijst hieronder..



[Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 31-10-2007 16:25]


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 31-10-2007 16:20 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

Knappe lijst maar er zitten ook een boel jongerencentra tussen.

Hier een lijst met wat toevoegingen: http://www.lordsofmetal.nl/venues.php



Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:22 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:20 schreef Judge M. het volgende:
Knappe lijst maar er zitten ook een boel jongerencentra tussen.



krijgen vaak ook subsidie om bijv. muziek te programmeren..toch?


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:23 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:20 schreef Judge M. het volgende:

Hier een lijst met wat toevoegingen: http://www.lordsofmetal.nl/venues.php


da's nog eens een lijst! Do i need to say more?


Judge M.
Lord of Metal
Usericon van Judge M.
Posted 31-10-2007 16:24 by Judge M. Wijzig reactieProfiel van Judge M.Quote dit berichthttp://www.lordsofmetal.nl

quote:
Op 31 oktober 2007 16:22 schreef Spirit In Black het volgende:
krijgen vaak ook subsidie om bijv. muziek te programmeren..toch?
Dat ligt er volgens mij aan hoe ze dat aanvragen of verantwoorden.



skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 31-10-2007 16:26 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 31 oktober 2007 16:18 schreef Spirit In Black het volgende:
nou, we komen een heel eind, vul maar aan wat er ontbreekt...overigens krijgt niet iedere zaal een vast subsidie bedrag. In sommige gevallen zelfs geen.

Atak Enschede
Atlantis
Baroeg
Bazart
Bibelot
Brogum
Buk Buk
Burgerweeshuis
CKB
De Azijn fabriek
De Boerderij
De Bosuil
De Effenaar
De Jacobiberg
De Kadans
De Kade
De Peppel
De Piek
De Pul
Demo
Donkey shot
Doornroosje
Dynamo
Ekko
Fenix
Gigant
Goudvishal
Groene engel
Hedon
Heineken Music Hall
Het Bolwerk
Het kasteel
Het Podium
Iduna
Manifesto
Melkweg
Metropool
Mezz
Nighttown
Nirwana
P3
P60
Paard van Troje
Park 3
Patronaat
Perron 55
R17
Rasa
Rotown
Simplon
So What
Staddijk
Tagrijn
Tavenu
t'Beest
Tivoli
Unitas
Vera
Vredenburg
W2De Waerdse Tempel
Waterfront
Willemeen
Xinix





Ík dacht dat we het iets meer op regionaal niveau aan het bediscussieren waren. Tuurlijk zijn er landelijk meer.


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:28 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:26 schreef skarmoon het volgende:
Ík dacht dat we het iets meer op regionaal niveau aan het bediscussieren waren. Tuurlijk zijn er landelijk meer.


ik beschouw Nederland als behoorlijk regionaal..tis nl. niet zo groot in vergelijk met onze oosterburen. Kijk eens naar België...kun jij ze opnoemen, al die podia daar.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 31-10-2007 16:30 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 31 oktober 2007 16:22 schreef Spirit In Black het volgende:
krijgen vaak ook subsidie om bijv. muziek te programmeren..toch?

Stel je daar maar niet teveel van voor. Atak kan met haar subsidie bijvoorbeeld alleen loonkosten en huisvestingskosten dekken, de programmering moet zichzelf bedruipen.


Daops
Usericon van Daops
Posted 31-10-2007 16:32 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:14 schreef Spirit In Black het volgende:
okay, je hebt op een paar punten gelijk, ben ook een beetje biased. Niet iedere zaal beschikt over een 'fatsoenlijke' pa en licht (valt ook wel hoor). Maarrrr, er kan gespeeld worden. Wil je dit veranderen door een eigen techneut mee te nemen en daar geld voor te vragen? Zet in de rider dat er bij voorkeur een techneut aanwezig dient te zijn. Deze zijn in NL vaak standaard aanwezig en weten hoe het werkt. Immers, niet iedere zaal is hetzelfde.. , maar staan regelmatig uit hun neus te eten omdat er last minute toch iemand meekomt. Tja...je kunt wel raden wie de rekening daarvan betaald. Het gaat mijns inziens af en toe om de instelling van een band.
En die van een zaal. Ik kan je uit ruime ervaring vertellen dat het niet werkt om zomaar altijd te vertrouwen op de lokale geluidsman van de zaal. Je kunt geluk hebben, maar ook iemand treffen die heel je optreden om zeep helpt door onkunde en/of het niet bekend zijn met je muziek. Door een eigen geluidsman mee te nemen voorkom je dat.
Onaangekondigd je geluidsman meenemen is natuurlijk slecht, van beide kanten kun je goede afspraken maken vooraf. Of het nou een kroegje is, of een grote zaal.

quote:
Nederland heeft het enorm goed voor elkaar, maar daar wordt ook 'misbruik' van gemaakt. Er wordt te makkelijk over gedacht..

Reken maar dat, als je in Engeland en de zuidelijke landen van Europa komt, dat het niet vanzelf zal gaan. Hoezo maaltijd? Hoezo gage? Hoezo PA?
Helemaal mee eens, hoewel dit ook weer kan worden voorkomen door keiharde afspraken vooraf. We hebben hier nog steeds een erg gezonde popcultuur. Het kan altijd beter, maar we mogen niet klagen.


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 31-10-2007 16:33 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 31 oktober 2007 16:28 schreef Spirit In Black het volgende:
ik beschouw Nederland als behoorlijk regionaal..tis nl. niet zo groot in vergelijk met onze oosterburen. Kijk eens naar België...kun jij ze opnoemen, al die podia daar.

Dus? Alleen een paar profi podia handhaven in de grootste steden en verder maar wat aanklooien in de lokale kroeg?


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:34 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:30 schreef skarmoon het volgende:
Stel je daar maar niet teveel van voor. Atak kan met haar subsidie bijvoorbeeld alleen loonkosten en huisvestingskosten dekken, de programmering moet zichzelf bedruipen.


same here, gaat prima. Soms verlies, soms winst. Einde van het jaar target: quitte. Gemeentes zouden eens minder huur moeten vragen voor aftandse gebouwen. Houden de zalen nog wat over voor wanneer het minder gaat...


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:38 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:33 schreef skarmoon het volgende:
Dus? Alleen een paar profi podia handhaven in de grootste steden en verder maar wat aanklooien in de lokale kroeg?


Neeeeehééééé.

ik dacht dat het ging over het feit dat ieder gehucht een zaal aan het bouwen is. Zonde van tijd, geld en energie. Denk nou niet dat iedere band staat te huppelen om in Kuthoeveveen te spelen. Gaat niet gebeuren.

Die aftandse jaren 70 gebouwen zijn op, althans vele. Er moet een nieuw prestige objectje komen dus wordt dit aangegrepen als hetzijnde om een'dorp' nieuw elan mee te geven. Cultuur en Ali B. zijn hip. Begrijpelijk. Maar bouw iets functioneels! Dat geschikt is voor meerdere taken.

[Dit bericht is gewijzigd door Spirit In Black op 31-10-2007 16:51]


Rotzak
Usericon van Rotzak
Posted 31-10-2007 16:39 by Rotzak Wijzig reactieProfiel van RotzakQuote dit berichthttp://www.meatspin.com

quote:
Op 31 oktober 2007 16:30 schreef skarmoon het volgende:
Stel je daar maar niet teveel van voor. Atak kan met haar subsidie bijvoorbeeld alleen loonkosten en huisvestingskosten dekken, de programmering moet zichzelf bedruipen.


Laat ze dan ook weer eens wat fatsoenlijks boeken, vorig jaar Bolt Thrower was het laatste wat echt noemenswaardig was, oja en in november/december? Opgezwolle, maar daar win ik hier niet veel zieltjes mee denk ik


Against God and Government


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 31-10-2007 16:40 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

quote:
Op 31 oktober 2007 16:39 schreef Rotzak het volgende:
Opgezwolle, maar daar win ik hier niet veel zieltjes mee denk ik


jawel hoor.


skarmoon
*kwispel*
Usericon van skarmoon
Posted 31-10-2007 16:41 by skarmoon Wijzig reactieProfiel van skarmoonQuote dit berichthttp://www.myspace.com/skarmoon

quote:
Op 31 oktober 2007 16:34 schreef Spirit In Black het volgende:
same here, gaat prima. Soms verlies, soms winst. Einde van het jaar target: quitte. Gemeentes zouden eens minder huur moeten vragen voor aftandse gebouwen. Houden de zalen nog wat over voor wanneer het minder gaat...

Gemeente faciliteert, hurende stichting exploiteert. Dan nog ben ik van mening dat een echt boeiende, vernieuwende programmering niet op zuiver commerciele basis te realiseren is. Paradiso kan ook niet bestaan zonder een ontzettende bak subsidie. Daar werken alleen betaalde krachten voor zover ik weet, ook omdat er in die regio amper vrijwilligers te vinden zijn. Daar lapt Amsterdam dus voor.


Murdering Monk
For a nihilist nothing is at least something...
Usericon van Murdering Monk
Posted 31-10-2007 16:42 by Murdering Monk Wijzig reactieProfiel van Murdering MonkQuote dit berichthttp://www.myspace.com/murdering_monk

quote:
Op 31 oktober 2007 15:02 schreef Judge M. het volgende:
Veel beginnende bands zijn enorm verwend. Hebben ze 3 optredens gedaan en dan menen ze meteen in aanmerking te mogen komen voor een plek in het voorprogramma van een grote band.

Even hierop inhaken.

Natuurlijk, dat zouden wij ook het liefste doen, maar mijn ervaring met mn eigen band alswel bevriende bands is dat het eigenlijk geen reet uitmaakt, als er maar gespeeld kan worden.

Iets met instelling.


True as steel, fake as hell!! www.context-band.nl www.myspace.com/contextband


Dit topic is 6 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen