IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Volgende pagina
Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 03-06-2003 20:14 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

Zo dan zullen we onze breinen is op een van de grooste vraagstukken van de filosofie breken?

Is de mens van nature goed of slecht?

En daar hoort dan meteen een andere discussie bij; Wat is nu eigenlijk goed en wat is dan slecht? Meteen ook maar 'n topic voor maken:

http://forum.zwaremetalen.com/forum_topic.php?id=778545


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 03-06-2003 20:16 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Slecht = ik eerst, en de rest kan dood.
Goed = samen leven.

Ieder mens heeft beide.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Arachnia
"de hippie"
Usericon van Arachnia
Posted 03-06-2003 20:16 by Arachnia Wijzig reactieProfiel van ArachniaQuote dit bericht

de mens is van nature niks, t ligt aan de keuzes die hij/zij maakt


HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 03-06-2003 20:19 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

De mens is van nature egoistisch en de ene persoon-Y kan daar z'n voordeel mee behalen, de andere persoon-Z z'n nadeel.
De Ys en Zs gaan dan zelf hun mening opmaken mbt het goed of slecht zijn van dit mens.
"Goed", "slecht", blabla, BS.
Net zoiets vaags als "links" en "rechts".
Zit de aardbol rechtop in het universum? (!)


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 20:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

nature/ nurture, verschilt per persoon en de omgeving kan er invloed op hebben, bij de juiste invloeden hoeft niemand "slecht" te zijn.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 03-06-2003 20:24 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:20 schreef ghoulliette het volgende:
nature/ nurture, verschilt per persoon en de omgeving kan er invloed op hebben, bij de juiste invloeden hoeft niemand "slecht" te zijn.


Dat gaat eigenlijk voorbij aan de vraag want het gaat mij dus eigenlijk om de vraag, of je van nature goed of slecht bent als mens.

Als de mens dus van nature goed zou zijn, zou hij dan ondanks een slechte omgeving en ondanks dat hij niet anders kent toch nog instinctief weten wat goed of slecht is?


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 03-06-2003 20:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Van nature was de mens een aap, een dier, die zijn vastgesetelde plaats in de natuur heeft.

Door evolutie is er de mens ontstaan die zijn plaats in de natuur heeft opgegeven voor een plaats boven de natuur, en op die manier is de mens slecht.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 20:26 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:24 schreef Dargull het volgende:
Dat gaat eigenlijk voorbij aan de vraag want het gaat mij dus eigenlijk om de vraag, of je van nature goed of slecht bent als mens.

Als de mens dus van nature goed zou zijn, zou hij dan ondanks een slechte omgeving en ondanks dat hij niet anders kent toch nog instinctief weten wat goed of slecht is?

ik zeg dus dat dat per persoon verschilt, hoe je hersens zijn opgebouwd zijn zeg maar en dat nurture daar invloed op kan hebben door het te stimuleren of te onderdrukken


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 03-06-2003 20:27 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Dargull heb jij een definitie van "goed" en "slecht"?
Nee? Is het daarom dat je die andere topic tegelijkertijd hebt geopend?

Kip-en-ei dames en heren. Loos.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-06-2003 20:30 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

slecht. niet omdat egoisme de belangrijkste drijfveer is, dat is er nu eenmaal evolutionair ingebakken. maar op een gegeven moment heb je genoeg en die remming om dan te stoppen is helemaal weg (of is er misschien ooknooit geweest) het is nog erger, egoisme is tot een kunst verheven, de grootste graaiers zijn de hedendaagse helden. en dat maakt de mens erg slecht volgens mij.


Dargull
actual size
Usericon van Dargull
Posted 03-06-2003 20:32 by Dargull Wijzig reactieProfiel van DargullQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:27 schreef MBMarduk het volgende:
Dargull heb jij een definitie van "goed" en "slecht"?
Nee? Is het daarom dat je die andere topic tegelijkertijd hebt geopend?

Kip-en-ei dames en heren. Loos.



Ik heb zeker een persoonlijke opvatting van wat goed en slecht is maar, das voor de discussie am sich niet zo relevant. Het is voor dit topic echter wel relevant om min of meer een gemeenschappelijke grondbeginsel van goed en slecht te hebben. vandaar.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 20:33 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:27 schreef MBMarduk het volgende:
Dargull heb jij een definitie van "goed" en "slecht"?
Nee? Is het daarom dat je die andere topic tegelijkertijd hebt geopend?

Kip-en-ei dames en heren. Loos.


ei want zonder ei geen kip, maar zonder kip wel eieren


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 20:36 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:32 schreef Dargull het volgende:
Ik heb zeker een persoonlijke opvatting van wat goed en slecht is maar, das voor de discussie am sich niet zo relevant. Het is voor dit topic echter wel relevant om min of meer een gemeenschappelijke grondbeginsel van goed en slecht te hebben. vandaar.

het is "an sich" populistisch pseudowetenschappelijk taalgebruik


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 20:49 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Goed en slecht zijn abstracties, en verre van natuurlijke begrippen. Dus om te zeggen dat de mens 'van nature' één van de twee is, is oorzaak en gevolg door elkaar halen. Voordat de mens er was, was er helemaal geen 'natuur' of 'goed en slecht' -- pas tijdens het mens-zijn zijn die begrippen ontstaan.

Wat ik overigens een belangrijker vraag vind is: wat maakt het antwoord uit?


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-06-2003 21:02 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:49 schreef Dwaallicht het volgende:
Goed en slecht zijn abstracties, en verre van natuurlijke begrippen. Dus om te zeggen dat de mens 'van nature' één van de twee is, is oorzaak en gevolg door elkaar halen. Voordat de mens er was, was er helemaal geen 'natuur' of 'goed en slecht' -- pas tijdens het mens-zijn zijn die begrippen ontstaan.

Wat ik overigens een belangrijker vraag vind is: wat maakt het antwoord uit?


aannemende dat de mens de enige bewuste soort in het heelal is dan.

en op jou laatste vraag. theoretisch gezien niks, praktisch gezien heel erg veel.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 21:06 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:02 schreef attila_de_hun het volgende:
aannemende dat de mens de enige bewuste soort in het heelal is dan.

en op jou laatste vraag. theoretisch gezien niks, praktisch gezien heel erg veel.

Misschien gebruikt een andere bewuste soort wel hele andere begrippen -- welk vooroordeel doet jou denken dat 'ons' bewustzijn en 'ons' begrippenkader de enige manier is?

En @ praktisch: voor mij maakt het praktisch niets uit, ik hanteer die begrippen niet. Wat nu?


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 21:08 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:49 schreef Dwaallicht het volgende:


Wat ik overigens een belangrijker vraag vind is: wat maakt het antwoord uit?

Veel, moet de mens vrijgelaten worden, of juist beteugeld? Is de dictatuur de beste staatsvorm, of kunnen mensen ook (veilig)overleven in een anarchie, of moet democratie de oplossing bieden.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-06-2003 21:16 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:06 schreef Dwaallicht het volgende:
Misschien gebruikt een andere bewuste soort wel hele andere begrippen -- welk vooroordeel doet jou denken dat 'ons' bewustzijn en 'ons' begrippenkader de enige manier is?

En @ praktisch: voor mij maakt het praktisch niets uit, ik hanteer die begrippen niet. Wat nu?


als een beschaving of samenleving wil functioneren moeten er afspraken worden gemaakt of activiteiten plaatsvinden volgens bepaalde "wet"geving (ik gebruik het verwarrende woord wet hier niet als een menselijk uitvinding). dit geldt voor een mierenkolonie,voor een mensenstad en denk dat bij een bewust buitenaards ras ook regels (die zeer waarschijnlijk onbegrijpbaar voor ons zijn)aanwezig zijn voor het functioneren van een samenleving/kolonie/wat dan ook.
Nu, er zijn altijd individuen (door gentische afwijking door verknipte opvoeding of wat dan ook) die afwijken van deze "wetten"of "regels"dat kan dus als "fout" worden opgevat.

en praktisch, ik heb het al een keer tegen jou gezegd en zeg het nu weer, als jij een dezer dagen in hoog catharijne door 5 man op je nek wordt besprongen en zij met je goed gevulde beurs vandoor gaan kom jij praktisch met het begrip fout in aanraking(ik hoop het natuurlijk niet voor je). nee, ik denk niet dat iemand zich aan de praktische kanten van goed en fout kan onttrekken.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 03-06-2003 21:22]


watery black
Usericon van watery black
Posted 03-06-2003 21:18 by watery black Wijzig reactieProfiel van watery blackQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:33 schreef ghoulliette het volgende:
ei want zonder ei geen kip, maar zonder kip wel eieren


idd

dinosaurussen legden al eieren ver voordat er ook maar iets begon te ontstaan wat op een kip leek...


"There will come a time when you'll have the chance to do something courageous, to do the right thing." "I love those moments. I like to wave at them as they pass by."


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-06-2003 21:22 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:18 schreef watery black het volgende:
idd

dinosaurussen legden al eieren ver voordat er ook maar iets begon te ontstaan wat op een kip leek...


en insecten allang voor de eerste dinosaurussen.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 03-06-2003 21:22 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 3 juni 2003 21:18 schreef watery black het volgende:
idd

dinosaurussen legden al eieren ver voordat er ook maar iets begon te ontstaan wat op een kip leek...


*zucht*

wat was er eerder: het kippeei of de kip. Zo duidelijk!?

Het is trouwens niet de bedoeling dat je hier een antwoord op probeerd te geven, het is een soort gezegde om aan te geven dat iets een vicieuze cirkel is.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 21:28 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:22 schreef Claw het volgende:
*zucht*

wat was er eerder: het kippeei of de kip. Zo duidelijk!?

Het is trouwens niet de bedoeling dat je hier een antwoord op probeerd te geven, het is een soort gezegde om aan te geven dat iets een vicieuze cirkel is.

heb jij welleens een kip uit een eendeei zien komen, nee want als er een kip uitkomt is het een kippenei


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 03-06-2003 21:31 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 3 juni 2003 21:28 schreef ghoulliette het volgende:
heb jij welleens een kip uit een eendeei zien komen, nee want als er een kip uitkomt is het een kippenei


wacht maar meisje ... op de biologische DNA super manipulatie skills, dan worden dit soort uitspraken opeens een stuk minder voor de hand liggend


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 03-06-2003 21:35 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 20:20 schreef ghoulliette het volgende:
nature/ nurture, verschilt per persoon en de omgeving kan er invloed op hebben, bij de juiste invloeden hoeft niemand "slecht" te zijn.


Haha, Skinner.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


goblinjester
Usericon van goblinjester
Posted 03-06-2003 21:37 by goblinjester Wijzig reactieProfiel van goblinjesterQuote dit bericht

De mens is van nature en nurture goed omdat hij handelt vanuit zijn geweten. Hij zal altijd alles doen wat in zijn ogen goed is. Een extremist kan moorden omdat volgens hem goed is voor zijn geloof. Een kind jat omdat in zijn ogen het goed is om heel veel te bezitten.


Val ik je toch weer lastig met mijn geouwehoer.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 21:39 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:31 schreef Claw het volgende:
wacht maar meisje ... op de biologische DNA super manipulatie skills, dan worden dit soort uitspraken opeens een stuk minder voor de hand liggend

ja maar dan zit je naar de toekomst te kijken, het eerste ei is al lang geweest dus LB!

@goblin? skinner he? wat? en zoek nurture eens op in het woordenboek


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen