IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:35 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:28 schreef eukaryoot het volgende:


sorry, het is een leuk praktijk voorbeeld maar heeft nul theoretische waarde, sorry


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:35 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:34 schreef Niwi het volgende:
Klopt helemaal, maar juist bij kant vind ik het zo leuk dat hij de keus tussen goed en kwaad overlaat aan het individu zelf.
Tis een wissel werking tussen wat je wilt doen en wat je doet. Want ik ben van mening dat het verschil tussen goed en kwaad persoonlijk is.

Wel hebben we allemaal een oordeel over de meest extreme gevallen, maar als het allemaal in een beetje grijs gebied komt zullen veel mensen toch anders oordelen over goed en kwaad. Terwijl het dan toch over hetzelfde issue gaat.

Wel zijn we trouwens allemaal beinvloed door de *cristelijke indoctrine* in ons waardeoordeel.
*ahum* Ik ben he behoorlijk met je eens... maar ik moet je erop wijzen dat niet alleen gristenen dat doen, maar ook de moslims...

Daarom ben ik van mening dat je goed en slecht als individu ontwikkeld naar gelang de leef omgeving


FREEZE


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:38 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:34 schreef Niwi het volgende:
Klopt helemaal, maar juist bij kant vind ik het zo leuk dat hij de keus tussen goed en kwaad overlaat aan het individu zelf.
Tis een wissel werking tussen wat je wilt doen en wat je doet. Want ik ben van mening dat het verschil tussen goed en kwaad persoonlijk is.

Wel hebben we allemaal een oordeel over de meest extreme gevallen, maar als het allemaal in een beetje grijs gebied komt zullen veel mensen toch anders oordelen over goed en kwaad. Terwijl het dan toch over hetzelfde issue gaat.

Wel zijn we trouwens allemaal beinvloed door de *cristelijke indoctrine* in ons waardeoordeel.

Vooral het laatste wat je zegt vind ik zeer intressant. Ik ben meer een aanhanger van het verlichtingsdenken (lekker afzetten tegen de christenen haha!) ik geloof dat veel bepaald wordt door opvoeding en dus onderwijs. En aangezien ons onderwijs christenlijk is, en wij leren dat onze manier van denken en leven iig net zo goed (iig niet slechter) dan die van anderen is worden wij op dat moment gevormd in ons denken over goed en kwaad.

Om deze reden zou ik ook nooit "het goede" kunnen zien in bijvoorbeeld de steniging van een vrouw. Of dictatoriale overheersing.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:39 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:35 schreef Misanthrope het volgende:
Deel van filosofie is vragen stellen, eigenlijk is dat de basis van de filosofie. Leer jij eerst zelf maar eens iets over filosofie en probeer dan mijn vraag te beantwoorden.
Hmm.. nee, dat doe ik toch maar niet.. dan ga ik toch wel enigzins offtopic... wat volgens de regels van dit forum dus slecht is... ook al vind ik dat het toch ook wel moet kunnen zo nu en dan...

Hmm... het doel van filosoferen is dus: vragen stellen... dat is het dus? Dus als ik vraag: waarom leef ik? Is dat filosoferen? Dat dacht ik dus niet... je moet er zelf over na gaan denken... gaan beredeneren waarom dat zo is... zo is dat met dit topic ook...

En jouw vraag? We weten het niet... dat is juist het leuke aan filosoferen: we weten niets, maar we hebben elk ons eigen idee


FREEZE


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:40 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

volgens mij gaat het meer om de antwoorden op die vragen, aan vragen alleen heb je weinig


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:41 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:40 schreef ghoulliette het volgende:
volgens mij gaat het meer om de antwoorden op die vragen, aan vragen alleen heb je weinig
Daar heb je niets aan... behalve een uitgangs punt

Dus het uitgangspunt voor dit topic is: Is de mens al dan niet van nature goed of slecht?


FREEZE


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 22:42 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:29 schreef Misanthrope het volgende:
Wat een vraag, wat een topic, hoe gay. Waarom denken jullie dat wij dit weten?


Als je het toch niet interesant vind ga dan lekker ergens anders etteren.

Ik denk dat iedereen hier eigenlijk wel een idee of mening over heeft en het zou toch leuk zijn als jij het jouwe over ook hier neer zou zetten ipv een onzinnige opmerking te maken.
Ben eigenlijk wel nieuwgierig of je ook iets zinnigs te melden hebt of dat je altijd berust in het geven van nutteloos commentaar


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:44 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

het laatste, hij is duidelijk een geval van "ik heb een (over)heerser nodig"


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 22:44 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Denk aan Socrates, volgens vele de grootste filosoof ooit, maar gaf hij antwoorden? Nee, hij stelde alleen vragen en probeerde daarmee vaak alleen te bewijzen dat andere mensen onjuist dachten. Denk verder aan sofisten, een filosofische stroming gebaseerd op het stellen van vragen, niet het geven van antwoorden.

Maar ontopic: van nature lijkt mij dat elk wezen goed is, hij doet wat hij denkt dat hij moet doen, maar de vraag is dan natuurlijk; vanaf wanneer is hetgeen, waarvan het wezen denkt dat hij moet doen, slecht? Moeilijk te beoordelen en al helemaal wanneer het wezen dat over zichzelf moet oordelen.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:46 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

Hmm.. iedereen heeft wel iets van een heerser nodig... aangezien iedereen anders zijn/haar eigen iedeeën na gaat streven wat in totale chaos zou eindigen... Maar dat zou je dus als slecht kunnen bestempelen... maar ook als goed, want dan kun je vrij je mening geven, en de dingen doen die jij belangrijk vindt


FREEZE


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:46 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

socrates, al die ancient lui vind ik maar weinig boeiend als het op dit soort vraagstukken aankomt


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 22:46 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:42 schreef Niwi het volgende:
Als je het toch niet interesant vind ga dan lekker ergens anders etteren.

Ik denk dat iedereen hier eigenlijk wel een idee of mening over heeft en het zou toch leuk zijn als jij het jouwe over ook hier neer zou zetten ipv een onzinnige opmerking te maken.
Ben eigenlijk wel nieuwgierig of je ook iets zinnigs te melden hebt of dat je altijd berust in het geven van nutteloos commentaar
Probeer eerst mijn vraag dan maar eens te beantwoorden.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 03-06-2003 22:46 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:46 schreef ghoulliette het volgende:
socrates, al die ancient lui vind ik maar weinig boeiend als het op dit soort vraagstukken aankomt


mja...you got a point there


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:47 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:46 schreef Phantom Lord het volgende:
Hmm.. iedereen heeft wel iets van een heerser nodig... aangezien iedereen anders zijn/haar eigen iedeeën na gaat streven wat in totale chaos zou eindigen... Maar dat zou je dus als slecht kunnen bestempelen... maar ook als goed, want dan kun je vrij je mening geven, en de dingen doen die jij belangrijk vindt

je zou ook sociale contracten kunnen afsluiten onder invloed van de "sluier der vergetelheid" of hoe je het ook wilt vertalen.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 22:48 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:46 schreef ghoulliette het volgende:
socrates, al die ancient lui vind ik maar weinig boeiend als het op dit soort vraagstukken aankomt
En toch waren dat de echte filosofen, de grondleggers. Nu moeten wij rekening houden met wat de zogenaamde 'wetenschap' al denkt te weten, we zijn dus niet meer zo vrij in ons filosofisch denken, hoe kunnen wij dan nog echt filosoferen?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 22:50 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:38 schreef ghoulliette het volgende:
Vooral het laatste wat je zegt vind ik zeer intressant. Ik ben meer een aanhanger van het verlichtingsdenken (lekker afzetten tegen de christenen haha!) ik geloof dat veel bepaald wordt door opvoeding en dus onderwijs. En aangezien ons onderwijs christenlijk is, en wij leren dat onze manier van denken en leven iig net zo goed (iig niet slechter) dan die van anderen is worden wij op dat moment gevormd in ons denken over goed en kwaad.

Om deze reden zou ik ook nooit "het goede" kunnen zien in bijvoorbeeld de steniging van een vrouw. Of dictatoriale overheersing.


Heb hetzelfde en ben ook niet gelovig, maar het blijft een feit dat we (helaas) nog steeds in een cristelijk ingerichte samenleving leven. (loopt trouwens een ellenlang topic over op metalfan.nl)en wil niet echt in herhaling vallen.
Even een aantal voorbeelden, zondag vrij, cristelijke feestdagen vrij etc.

Wil mijn cent nog wel horen als ik hem vraag of ik niet een maandag vrij kan krijgen omdat ik op Zondag naar 013 ga om naar >duivelse muyiek te luisteren*


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:51 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:47 schreef ghoulliette het volgende:
je zou ook sociale contracten kunnen afsluiten onder invloed van de "sluier der vergetelheid" of hoe je het ook wilt vertalen.
You got a point... maar toch is dat niet hetzelfde... Ik zal de laatste zijn die zal zeggen dat het nu geen chaos op aarde is, maar als iedereen doet waar hij/zij zin in heeft dan kun je dus inderdaad sociale contracten afsluiten, maar dan krijg je gang vs gang wat weer lijdt in nog meer chaos...


FREEZE


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 22:54 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:48 schreef Misanthrope het volgende:
En toch waren dat de echte filosofen, de grondleggers. Nu moeten wij rekening houden met wat de zogenaamde 'wetenschap' al denkt te weten, we zijn dus niet meer zo vrij in ons filosofisch denken, hoe kunnen wij dan nog echt filosoferen?

De grondleggers hebben niet altijd gelijk, en er zijn genoeg moderne filosofen, niet alles is gebaseerd op wetenschap.
*progressief* denken kan gen kwaad. Nu moet je je ook goed beseffen dat er in 2000 jaar heeeeeeeeel veeeeeeeeel kan veranderen. alleen al het standpunt over de vrouw, ik weet nietmeer wie het was (plato of socratis) maar een van hen had (puur filosofisch) beredeneerd dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, punt. Nu ben ik blij dat er tegenwoordig gewoon geteld wordt.


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 22:55 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:46 schreef Misanthrope het volgende:
Probeer eerst mijn vraag dan maar eens te beantwoorden.


Ik zal je vraag beantwoorden met een wedervraag.

Komt iemand ooit te weten, waar de grens tussen goed en fout ligt? En als je denkt dat dat weet hoe weet je dan of dat wel goed is en dat je niet fout zit met het idee over het goede of juist het foute


Phantom Lord
Blaat
Usericon van Phantom Lord
Posted 03-06-2003 22:56 by Phantom Lord Wijzig reactieProfiel van Phantom LordQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:54 schreef ghoulliette het volgende:
De grondleggers hebben niet altijd gelijk, en er zijn genoeg moderne filosofen, niet alles is gebaseerd op wetenschap.
*progressief* denken kan gen kwaad. Nu moet je je ook goed beseffen dat er in 2000 jaar heeeeeeeeel veeeeeeeeel kan veranderen. alleen al het standpunt over de vrouw, ik weet nietmeer wie het was (plato of socratis) maar een van hen had (puur filosofisch) beredeneerd dat vrouwen minder tanden hadden dan mannen, punt. Nu ben ik blij dat er tegenwoordig gewoon geteld wordt.
Juist ja... wat maakt het uit of iemand nu voor zichzelf bepaald wat goed en wat slecht is? Als het voor die persoon goed voelt is het goed, voelt het niet goed of is het iets van een ander, dan vind ik dat weer slecht

[edit] krijg hoofdpijn... ik stop er voor vandaag mee... ik krijg zo een black out [/edit]

[Dit bericht is gewijzigd door Phantom Lord op 03-06-2003 22:57]


FREEZE


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 23:01 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

Ik ga ook dadelijk pc uizetten en biertjes drinken bij de irish pup op het terras


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:01 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 22:55 schreef Niwi het volgende:
Ik zal je vraag beantwoorden met een wedervraag.

Komt iemand ooit te weten, waar de grens tussen goed en fout ligt? En als je denkt dat dat weet hoe weet je dan of dat wel goed is en dat je niet fout zit met het idee over het goede of juist het foute

En nog een paar mogelijke wedervragen: Is er misschien niet al iemand of iets die weet wat goed en slecht is, of is er misschien iemand of iets die weet dat goed en slecht niet bestaat en dat het allemaal een illusie is? Zijn goed en slecht niet gewoon een levenswijze en kunnen we daarom van elkaar bedoordelen dat de ander slecht bezig is?
Mijn punt is: wij zijn zelf mensen, daarom kunnen we gewoon niet van onszelf beoordelen of we van nature goed of slecht zijn.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

antwoord: de publiek opinie (het grootste aantal mensen) heeft gelijk, en weet dus wat goed of slecht is.
Dus dit topic kan dicht


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:04 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:02 schreef ghoulliette het volgende:
antwoord: de publiek opinie (het grootste aantal mensen) heeft gelijk, en weet dus wat goed of slecht is.
Dus dit topic kan dicht
Oftewel, jij hebt gelijk


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 03-06-2003 23:04 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:02 schreef ghoulliette het volgende:
antwoord: de publiek opinie (het grootste aantal mensen) heeft gelijk, en weet dus wat goed of slecht is.
Dus dit topic kan dicht


de publike opinie in Iran is voor een moslimstaat, dat is dus dan goed?


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen