IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:04 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:04 schreef attila_de_hun het volgende:
de publike opinie in Iran is voor een moslimstaat, dat is dus dan goed?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:05 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:04 schreef attila_de_hun het volgende:
de publike opinie in Iran is voor een moslimstaat, dat is dus dan goed?

misschien wel, misschien moeten ze nog opgevoed worden, omdat zij nog niet instaat zijn tot rationeel denken


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:07 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:05 schreef ghoulliette het volgende:
misschien wel, misschien moeten ze nog opgevoed worden, omdat zij nog niet instaat zijn tot rationeel denken
Heeft niks met hun opvoeding te maken, ze hebben gewoon relatief een kleiner hersenengedeelte dat voor rationaliteit staat dan westerlingen (Europese ras).


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 23:15 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:04 schreef attila_de_hun het volgende:
de publike opinie in Iran is voor een moslimstaat, dat is dus dan goed?


Volgens die redenering wel, maar ik denk dat je iets aan die regel moet toevoegen

Goed is wat de publieke opninie goed vind zonder andere mensen in hun waarde te schaden en te benadelen


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:17 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:07 schreef Misanthrope het volgende:
Heeft niks met hun opvoeding te maken, ze hebben gewoon relatief een kleiner hersenengedeelte dat voor rationaliteit staat dan westerlingen (Europese ras).


wel jammer dat je dat soort hersengedeeltes kunt ontwikkelen. heb je hier trouwens bewijs voor


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:18 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:15 schreef Niwi het volgende:
Volgens die redenering wel, maar ik denk dat je iets aan die regel moet toevoegen

Goed is wat de publieke opninie goed vind zonder andere mensen in hun waarde te schaden en te benadelen

wanneer schaad je iemand in hun waarde? Misschien doe je hen wel een plezier door hen het licht te laten zien


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 23:20 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 21:16 schreef attila_de_hun het volgende:
als een beschaving of samenleving wil functioneren moeten er afspraken worden gemaakt of activiteiten plaatsvinden volgens bepaalde "wet"geving (ik gebruik het verwarrende woord wet hier niet als een menselijk uitvinding). dit geldt voor een mierenkolonie,voor een mensenstad en denk dat bij een bewust buitenaards ras ook regels (die zeer waarschijnlijk onbegrijpbaar voor ons zijn)aanwezig zijn voor het functioneren van een samenleving/kolonie/wat dan ook.
Nu, er zijn altijd individuen (door gentische afwijking door verknipte opvoeding of wat dan ook) die afwijken van deze "wetten"of "regels"dat kan dus als "fout" worden opgevat.

en praktisch, ik heb het al een keer tegen jou gezegd en zeg het nu weer, als jij een dezer dagen in hoog catharijne door 5 man op je nek wordt besprongen en zij met je goed gevulde beurs vandoor gaan kom jij praktisch met het begrip fout in aanraking(ik hoop het natuurlijk niet voor je). nee, ik denk niet dat iemand zich aan de praktische kanten van goed en fout kan onttrekken.

Ben ik niet met je eens.

Als ik beroofd wordt door teveel gasten kom ik vooral met het begrip 'natuurlijke selectie' (een stochastisch proces) in aanraking. Dan had ik
a. beter moeten opletten
en
b. pech
Maar ik zie goed en slecht en 'rechtvaardigheid' (nog zoiets) niet als voor mij bindende principes. Wel erken ik de Macht van onze samenleving en dus conformeer ik mij (pragmatisch gezien) naar diens regels. Bovendien vind ik het veelal *prettige* regels en voel ik mij erbij thuis; geen probleem.
Verder is er in het geval van de beroving een conflict: ik vind dat het geld dat ik verdiend heb van mij is, en die gasten vinden dat ik het geld dat ik verdiend heb van hen is. Een spel dus, om een aantal knikkers.


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 23:21 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:18 schreef ghoulliette het volgende:
wanneer schaad je iemand in hun waarde? Misschien doe je hen wel een plezier door hen het licht te laten zien


Het pricipipe van een moslimstaat is op zich zo slecht nog niet, alleen het feit dat ze er qua straffen en vrouwenrechten er nogal wat <vreemde< ideetjes op nahouden.
Als zij hun staat op deze manier willen in richten is dat goed voor hen, maar dan toch slecht voor vrouwen

[Dit bericht is gewijzigd door Niwi op 03-06-2003 23:23]


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:22 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:17 schreef ghoulliette het volgende:


wel jammer dat je dat soort hersengedeeltes kunt ontwikkelen. heb je hier trouwens bewijs voor
Ik kan het zo niet aantonen, maar er zijn wel degelijk bewijzen voor. De hersenen van Afrikanen zijn op rationeel gebied het minst ontwikkeld en relatief ook het kleinst, daarentegen zijn de hersenen van Aziaten op rationeel gebied het meest ontwikkeld. Afrikanen hebben een groter instinctief hersengedeelte en de Aziaten weer een kleiner deel. Tussen deze 2 soorten zitten dan de Arabieren, Europeanen en andere soorten, waarbij de Arabierse hersenen nog het meest op die van de Afrikanen lijken. Aboriginals is een te kleine groep om ook mee te laten tellen.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:23 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

Nog even ontopic: Ik denk dat je zelf geen goed beeld kunt vormen van goed en slecht, omdat iedereen wordt aangeleerd wat goed en slecht is. Hoeveel je er ook over nadenkt, je blijft toch bij die basisbeginselen die jou zijn aangeleerd.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 23:23 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:02 schreef ghoulliette het volgende:
antwoord: de publiek opinie (het grootste aantal mensen) heeft gelijk, en weet dus wat goed of slecht is.
Dus dit topic kan dicht

Als iedereen hetzelfde over denkt is er niemand meer overgebleven om er anders over te denken en is het dus ook niet relevant om daar verder over door te speculeren.

Maar ja, 'iedereen' bestaat niet. En wat is eigenlijk 'gelijk'? Wat is de waarde daarvan, waarom staat het boven 'ongelijk'? De waarheid over 'goed of slecht', wat heb je daaraan? Wat KAN je daarmee?

Als je 'het antwoord' op de (mijns inziens loze) vraag gevonden hebt, ben je dan god? Word je dan rijk? Kom je dan in de hemel? Heb je dan een emotioneel intelligentiequotient van 666?

Wat is de waarde van deze kennis?


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:25 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:23 schreef Dwaallicht het volgende:
Als iedereen hetzelfde over denkt is er niemand meer overgebleven om er anders over te denken en is het dus ook niet relevant om daar verder over door te speculeren.

Maar ja, 'iedereen' bestaat niet. En wat is eigenlijk 'gelijk'? Wat is de waarde daarvan, waarom staat het boven 'ongelijk'? De waarheid over 'goed of slecht', wat heb je daaraan? Wat KAN je daarmee?

Als je 'het antwoord' op de (mijns inziens loze) vraag gevonden hebt, ben je dan god? Word je dan rijk? Kom je dan in de hemel? Heb je dan een emotioneel intelligentiequotient van 666?

Wat is de waarde van deze kennis?
Jij begrijpt filosofie! Vragen stellen!


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 23:25 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:23 schreef Misanthrope het volgende:
Nog even ontopic: Ik denk dat je zelf geen goed beeld kunt vormen van goed en slecht, omdat iedereen wordt aangeleerd wat goed en slecht is. Hoeveel je er ook over nadenkt, je blijft toch bij die basisbeginselen die jou zijn aangeleerd.

Nou en?

Dat is toch het enige dat je hebt, wat je is aangeleerd? Er is toch niets anders? Dat is nu juist wat hier gebeurt; met behulp van de jouw gegeven gereedschappen, en de jouw aangeleerde kennis, ergens over nadenken en filosoferen en (hopelijk) een beetje wijzer worden. Natuurlijk heb je alleen maar de beschikking over wat je is geleerd! En hier, in dit topic, leer je weer een beetje meer!

Zo is het Leven.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:25 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:23 schreef Dwaallicht het volgende:

Wat is de waarde van deze kennis?

Dat antwoord had ik al gegevens. het antwoord zegt iets over hoe je met de mens om moet gaan.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:26 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:23 schreef Misanthrope het volgende:
Nog even ontopic: Ik denk dat je zelf geen goed beeld kunt vormen van goed en slecht, omdat iedereen wordt aangeleerd wat goed en slecht is. Hoeveel je er ook over nadenkt, je blijft toch bij die basisbeginselen die jou zijn aangeleerd.


anders lees je eens wat ik al gezegd hebt, daar stond dit namelijk al bij.


Niwi
Usericon van Niwi
Posted 03-06-2003 23:26 by Niwi Wijzig reactieProfiel van NiwiQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:23 schreef Misanthrope het volgende:
Nog even ontopic: Ik denk dat je zelf geen goed beeld kunt vormen van goed en slecht, omdat iedereen wordt aangeleerd wat goed en slecht is. Hoeveel je er ook over nadenkt, je blijft toch bij die basisbeginselen die jou zijn aangeleerd.


Kan me goed vinden hierin, maar komt mede omdat dit probleem zich altijd afspeelt bij Sociaal wetenschappelijk onderzoeken.

De onderyoeker maakt deel uit van datgeen dat hij gaat onderzoeken


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:26 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:26 schreef ghoulliette het volgende:


anders lees je eens wat ik al gezegd hebt, daar stond dit namelijk al bij.
Zover terug heb ik niet gelezen.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 03-06-2003 23:30 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:25 schreef Dwaallicht het volgende:
Nou en?

Dat is toch het enige dat je hebt, wat je is aangeleerd? Er is toch niets anders? Dat is nu juist wat hier gebeurt; met behulp van de jouw gegeven gereedschappen, en de jouw aangeleerde kennis, ergens over nadenken en filosoferen en (hopelijk) een beetje wijzer worden. Natuurlijk heb je alleen maar de beschikking over wat je is geleerd! En hier, in dit topic, leer je weer een beetje meer!

Zo is het Leven.
Ben ik niet helemaal met je eens, niet alles word je aangeleerd, sommige dingen of misschien zelfs veel dingen leer je jezelf aan. Als mijn ouders en de rest van mijn omgeving, mij zouden hebben proberen aan te leren dat je best iemand mag vermoorden en dat dat niet 'slecht' is, dan is het nog goed mogelijk dat ik er zelf achter kom, dat ik iemand vermoorden wel slecht vind. Een mening vorm je uit informatie die je uit je omgeving krijgt, niet per se door hetgeen je door die omgeving is aangeleerd.


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 03-06-2003 23:35 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 3 juni 2003 23:25 schreef ghoulliette het volgende:
Dat antwoord had ik al gegevens. het antwoord zegt iets over hoe je met de mens om moet gaan.

Goed antwoord...

Het blijft wel een heuristisch proces -- het antwoord op de vraag over 'goed en slecht' is zelf niet 'nuttig' of 'interessant' (voor mij althans) maar het denkproces leert je wel wat over de mens, over menselijke verhouding, en over de gedragingen binnen die verhoudingen, ja.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 03-06-2003 23:36 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ik ga door voor de magnetron


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 04-06-2003 0:13 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

De mens is niet goed of slecht van nature. Van nature volgt de mens zijn instinkt en dat is alles...


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 04-06-2003 0:16 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Wat heeft iedereen toch met instinct, alsof we het zouden overleven in de wildernis, de meeste van ons zouden hartstikke doodgaan, we zijn harstikke gedomesticeerd. Instinct is blah!


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 04-06-2003 0:19 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 4 juni 2003 0:16 schreef ghoulliette het volgende:
Wat heeft iedereen toch met instinct, alsof we het zouden overleven in de wildernis, de meeste van ons zouden hartstikke doodgaan, we zijn harstikke gedomesticeerd. Instinct is blah!
Misschein is het woord verkeerd. We volgen ons gevoel...zo beter. En dat verhaal over de wildernis..het menselijk lichaam kan makkelijk overleven in de wildernis. Het is het verstand wat ons tegenhoud.


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 04-06-2003 0:20 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 4 juni 2003 0:19 schreef Possessedpacman het volgende:
Misschein is het woord verkeerd. We volgen ons gevoel...zo beter. En dat verhaal over de wildernis..het menselijk lichaam kan makkelijk overleven in de wildernis. Het is het verstand wat ons tegenhoud.

Ik daag je uit tot een week in de wildernis, de echte wildernis dus he, ver van de bewoonde wereld, je mag niets meenemen behalve een videocamera natuurlijk


Possessedpacman
Signum cornu
Usericon van Possessedpacman
Posted 04-06-2003 0:23 by Possessedpacman Wijzig reactieProfiel van PossessedpacmanQuote dit berichthttp://Old... www.myspace.com/repulsiveslaughter

quote:
Op 4 juni 2003 0:20 schreef ghoulliette het volgende:
Ik daag je uit tot een week in de wildernis, de echte wildernis dus he, ver van de bewoonde wereld, je mag niets meenemen behalve een videocamera natuurlijk
haha, ik zei alleen dat het menselijk lichaam er toe in staat is. De mens als persoonlijkheid kan dit niet.

Het verhaal van Jungle Book is een mooi voorbeeld. Als je geboren word en je weet niet beter dan dat je woont tussen de dieren en in de wildernis, is er neits aan de hand.


Repulsive Slaughter - Guesthouse of Screams gebakken en ingepakt! Check de site


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen