IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Auteur:
Topic : Is de mens van nature goed of slecht? Vorige pagina | Volgende pagina
Kramy
Usericon van Kramy
Posted 04-07-2003 21:41 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

goed=niet slecht
slecht=niet goed

.



lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 07-07-2003 19:58 by lord Kaas Wijzig reactieProfiel van lord KaasQuote dit bericht

quote:
Op 4 juli 2003 18:40 schreef mörke het volgende:
'Goed' is naar mijn idee dat wat de eigen persoon of stam verder brengt, of dat nu moord, roof, sex, eten of slapen is.

'Slecht' is dat wat jou of jouw 'clan' schade berokkent. en daarmee de kansen voor jouw voortbestaan en voortplanting vermindert.


My thoughts exactly

De definitie van goed of slecht is alleen wel door de mens bedacht en voor elke cultuur gelden dan ook weer andere stelregels.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 07-07-2003 20:00 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 4 juli 2003 18:40 schreef mörke het volgende:
'Goed' is naar mijn idee dat wat de eigen persoon of stam verder brengt, of dat nu moord, roof, sex, eten of slapen is.

'Slecht' is dat wat jou of jouw 'clan' schade berokkent. en daarmee de kansen voor jouw voortbestaan en voortplanting vermindert.

Ja, maar is dat JOUW 'goed' of is dat het 'goed' dat door je heerser (koning, priester, clanleider, politieagent, you name it) opgelegd is?

En, maken mensen de afweging wel op deze manier? Want de meesten doen toch echt iets wel of niet op basis van een soort moreel besef i.p.v. de simpele kosten-batenanalyse die jij noemt. Net als jij, ik bedoel, is het wel zo goed voor mij als ik naast jou op Wacken ga staan?


Appel
Stoomfiets Speaking!
Usericon van Appel
Posted 07-07-2003 20:17 by Appel Wijzig reactieProfiel van AppelQuote dit berichthttp://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=2048

de mens is van nature gewoon egoistisch en zo is nog steeds iedereen.
waarom doe je aardig tegen iemand? Omdat je wat terug verwacht. Okeej soms doe je aardig tegen iemand zonder dat je wat terug verwacht. Maar toch zijn al je acties omdat je wilt overleven. bla.


Red de fietsen de winter door.


lord Kaas
Usericon van lord Kaas
Posted 07-07-2003 20:25 by lord Kaas Wijzig reactieProfiel van lord KaasQuote dit bericht

Tja, dan rest de vraag of egoïsme nu van nature goed of slecht is...


Appel
Stoomfiets Speaking!
Usericon van Appel
Posted 07-07-2003 20:38 by Appel Wijzig reactieProfiel van AppelQuote dit berichthttp://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=2048

quote:
Op 7 juli 2003 20:25 schreef lord Kaas het volgende:
Tja, dan rest de vraag of egoïsme nu van nature goed of slecht is...


hmja dat is een goeie vraag
ik denk dat het slecht is
maar het is ook goed omdat je anders dood gaat
nja overmatig is slecht gezonde dosis is goed?


Red de fietsen de winter door.


Murderer
Usericon van Murderer
Posted 07-07-2003 20:53 by Murderer Wijzig reactieProfiel van MurdererQuote dit bericht

Ik denk dat je onschuldig(goed) in het leven komt.
En zodra je karakter begint te ontwikkelen, dan komt iedereen veel goede en slechte eigenschappen tegen.
En die kan je niet belemmeren, want daar heb je jezelf alleen maar mee.
Ik vind dat sommige mensen echt van natura slecht zijn en anderen goed.
De meesten zitten er tussen in.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 07-07-2003 21:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

ik ben pure fucking evil!!!!!!!!


Egregius
Usericon van Egregius
Posted 07-07-2003 23:18 by Egregius Wijzig reactieProfiel van EgregiusQuote dit bericht

quote:
Op 7 juli 2003 20:53 schreef Murderer het volgende:
Ik denk dat je onschuldig(goed) in het leven komt.


Ben je dan niet gewoon van nature neutraal?


Appel
Stoomfiets Speaking!
Usericon van Appel
Posted 07-07-2003 23:23 by Appel Wijzig reactieProfiel van AppelQuote dit berichthttp://forum.zwaremetalen.com/forum_user.php?id=2048

bla ik weet het ook ni
dit soort ond ga ik altijd te veel van nadenken want eg zooveel dingen kunnen
als je in geesten gelooft dan kan je ook zeggen dat goedheid en slechtheid in die geest zit
ik zie het wel als ik dood ben


Red de fietsen de winter door.


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 07-07-2003 23:29 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

Ik was al slecht vóórdat ik me uit de baarmoeder vrat...


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 07-07-2003 23:32 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Ik weet niet meer wie t zei of waar ik t gelezen heb, maar ik vond t wel de moeite om t (zoals ik t me herinner) te herhalen.
"Er bestaan geen goede of slechte mensen. Alle mensen zijn slecht, alleen staan ze soms aan verschillende zijden/ kanten."
D'r was nog wat maar ik weet niet meer wat.

Ik ben het er niet helemaal mee oneens: de mens hééft nu eenmaal 2 kanten: de dierlijke en de "goddelijke" kant (the stargazing monkey and the fallen angel). Ik ben niet christelijk, maar ik vind t wel een mooie benaming.

Anyway, ik denk dat de mens nog een groot dierlijk, primitief deel in zn blauwdruk heeft staan. Dat kun je slecht noemen, of egoïstisch. Als je "slecht" handelt is dat toch uit eigenbelang, in mijn ogen egoïsme: lusten bevredigen, eigendom inpikken, macht over anderen waar je een kick van krijgt.

Iemand meer ideeen?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 07-07-2003 23:32 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 7 juli 2003 23:29 schreef De Demoon het volgende:
Ik was al slecht vóórdat ik me uit de baarmoeder vrat...


En toen werd je zeker wakker.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 07-07-2003 23:34 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

quote:
Op 7 juli 2003 23:29 schreef De Demoon het volgende:
Ik was al slecht vóórdat ik me uit de baarmoeder vrat...


Lul niet ik heb je meegemaakt
eeey? ?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 07-07-2003 23:42 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

quote:
Op 7 juli 2003 23:34 schreef Blackjack het volgende:
Lul niet ik heb je meegemaakt
eeey? ?

Okee okee: ik zou willen dat ik al slecht was voordat ik me uit de baarmoeder vrat...


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 07-07-2003 23:44 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Ik wil je best wel behoorlijk evil noemen hoor, als je dat graag hebt


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 07-07-2003 23:47 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

quote:
Op 7 juli 2003 23:44 schreef Blackjack het volgende:
Ik wil je best wel behoorlijk evil noemen hoor, als je dat graag hebt

ghehe, evil ik ben; aaaaaaaaaah!




Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 07-07-2003 23:49 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Je bent evil!! We're nothing!
You are unholy!! We are pond-scum

Okee, genoeg gelul, back on-topic?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 07-07-2003 23:52 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

Ok, on-topic: ik denk dat je niet zwart-wit in termen van goed-kwaad moet kijken. Bij geboorte heb je alleen je instincten (neutraal...?) en je past je aan aan je omgeving...


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 07-07-2003 23:55 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

okee, maar wat als je geen omgeving hebt? Denk aan die wolvenkinderen of hondskinderen. Die leren te overleven en zich te gedragen als dieren. Als mensen pas menselijk worden door omgang met andere mensen, ligt slechtheid dus bij de opvoeding of het leven dat je hebt gehad?

Zoiets?


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 07-07-2003 23:57 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

exact!


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-07-2003 0:01 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Maar waar komt die slechtheid dan vandaan? er moet namelijk in ieder geval één rotzak zijn geweest, ergens in de geschiedenis, die kinderen heeft gekregen, die slecht heeft opgevoed, die hebben weer kinderen gekregen etc.etc. tot het hele zootje zich als een olievlek begon te verspreiden.

Mijn vraag is dus, hoe werd die 1e dan slecht?
(Aan zijn opvoeding kan het niet hebben gelegen want, for arguments' sake, zijn ouders waren niet slecht. het is bij die ene begonnen.)


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 08-07-2003 0:03 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

Satan..................?


De Demoon
Usericon van De Demoon
Posted 08-07-2003 0:05 by De Demoon Wijzig reactieProfiel van De DemoonQuote dit bericht

Nee grapje... de eerste mens die slecht was, was ongetwijfeld al een stenentijdperker die ineens dacht van.. goh het is veel makkelijker als iemand anders mijn taak doet en ik daarvan kan profiteren.... o.i.d.


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 08-07-2003 0:06 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Maar dan gaat de hele nurture theorie niet op. Toch?
Als je opgevoed bent in een "goed" gezin, dan kun je niet slecht worden.


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Dit topic is 17 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen