IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Auteur:
Topic : Op welke schaal wordt onze privacy geschonden? [Privacy-topic] Vorige pagina | Volgende pagina
helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-07-2004 10:49 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Telefoontjes en e-mails bewaard

AMSTERDAM - Informatie uit en van telefoontjes, internetgebruik en e-mail moet worden opgeslagen. Deze gegevens moeten toegankelijk zijn voor justitie en politie. Zo denkt het kabinet terrorisme en criminaliteit beter te kunnen bestrijden. Dat meldt het Algemeen Dagblad vrijdag.

Tegenstanders vinden het een schending van privacy. Na de terroristische aanslag in Madrid werd door vier Europese landen een ontwerpwet gerealiseerd. Daarin werd vastgelegd dat al het communicatieverkeer van 450 miljoen Europeanen minimaal twaalf maanden en maximaal 36 maanden dient te worden opgeslagen.

De overheid lijkt dit plan te steunen. Het kabinet is ten aanzien van een bewaarplicht van telecommunicatiegegevens in het beginsel positief. Volgens het AD gaan de Europese ministers van Justitie nog dit jaar akkoord met de plannen. De nationale invoering zal ergens in 2005 moeten plaatsvinden.

Bron: Nu.nl


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-07-2004 10:50 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ja maar Twan, dat is toch tegen de terroristen ....


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-07-2004 10:52 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 juli 2004 10:50 schreef Jenje het volgende:
Ja maar Twan, dat is toch tegen de terroristen ....
Zet jij ook even 'intelligentiequotient' in je subtitle?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-07-2004 10:53 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2004 10:52 schreef helmet het volgende:
Zet jij ook even 'intelligentiequotient' in je subtitle?
Als jij er 'happert' neer zet q


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-07-2004 10:53 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Heersch.

Ik ruik opportunities voor IT bedrijven om dit allemaal te faciliteren.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-07-2004 10:53 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2004 10:53 schreef Chelman het volgende:
Heersch.

Ik ruik opportunities voor IT bedrijven om dit allemaal te faciliteren.
Zou Twan principieel weigeren?


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-07-2004 10:56 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2004 10:53 schreef Jenje het volgende:
Zou Twan principieel weigeren?


Als die dat doet dan verzoek ik bij voorbaat om de eventuele verzoeken aan mij door te spelen.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-07-2004 10:56 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 juli 2004 10:53 schreef Jenje het volgende:
Zou Twan principieel weigeren?
Twan zit in een andere sector te ICTeren momenteel Maar nee, natuurlijk niet. Ik zou meewerken en dan een dagboek bijhouden van de de hele afdeling de grootste lol heeft met de gesprekken en SMSjes van anderen. Inclusief citaten en namen.. en dat dan publiceren, een kaskraker scoren en in een klap rijk zijn.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-07-2004 10:57 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ah .. dan zijn je principes in 1 klap verdwenen .,. NEP_HIPPIE!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-07-2004 11:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 juli 2004 10:57 schreef Jenje het volgende:
Ah .. dan zijn je principes in 1 klap verdwenen .,. NEP_HIPPIE!
Ik heb geen principe tegen rijk worden En daarbij doe ik dus een boekje open over de praktijken waar nooit iemand iets over hoort (en waarvan je gewoon weet dat ze gaan plaatsvinden, net zoals bouwvakkers die voetballend door een bouwput rennen en helpdeskmedewerkers die telefoontjes tussen elkaar op en neer laten stuiteren) om zo het klootjesvolk tegen de maatregelen in 't harnas te jagen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-07-2004 11:08 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2004 11:00 schreef helmet het volgende:
Ik heb geen principe tegen rijk worden




Jij was toch een SP'er?


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 23-07-2004 11:11 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

en een hippie ..


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 23-07-2004 14:30 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 23 juli 2004 10:49 schreef helmet het volgende:
Telefoontjes en e-mails bewaard

AMSTERDAM - Informatie uit en van telefoontjes, internetgebruik en e-mail moet worden opgeslagen. Deze gegevens moeten toegankelijk zijn voor justitie en politie. Zo denkt het kabinet terrorisme en criminaliteit beter te kunnen bestrijden. Dat meldt het Algemeen Dagblad vrijdag.


Alsof ze nog niet alles weten...hoe heet dat spionagesysteem in (boven) Amerika ook alweer, dat is toch al global?

Europa wil nu ook gewoon geluid en ondertiteling bij de beelden die ze al hadden zijn ze ook weer 'bij'...

[Dit bericht is gewijzigd door Unholy Mary op 23-07-2004 14:31]


Hatsjikidee!


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 23-07-2004 14:33 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 juli 2004 14:30 schreef Unholy Mary het volgende:
Alsof ze nog niet alles weten...
Volgens mij gaat het er om dat het nu ook standaard bewaard wordt. Met SMSjes gebeurde dit al, maar volgens mij wordt telefoonverkeer alleen gescreened en niet bewaard.

quote:
hoe heet dat spionagesysteem in (boven) Amerika ook alweer, dat is toch al global?
Echelon? Zie ook het begin van het topic.


I'm not being rude. You're just insignificant.


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 23-07-2004 18:05 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Wordt nog lachen zo....

Hoe gaan ze al die data dan controleren?
Staat die data online (hackbaar)?
En dan?
Alle communicatie linken met RFID-data en het netwerk van beveiligingscamera's?

Maar goed (voor de regering) dat de Muur is gevallen, anders zouden we ze wel eens kunnen vergelijken met de paranoïde 'communistische' dictaturen aan de andere kant van die muur.

Ik vind het best wel zorgwekkend dat de leiders van het 'vrije westen' vrijwillig een systeem in gebruik willen nemen dat het mogelijk maakt die vrijheid aan banden te leggen.
------------------
Kijk maar naar het bericht over die Japanse school die RFID gaat gebruiken om scholieren te tracken. Op een paar kleine discussies na kraait er bijna geen haan naar (laat staan de overheid).
Het was te verwachten dat RFID zo gebruikt ging worden, maar zo snel al?
En zo 'geruisloos'?
De laatste tijd heb me ook een beetje verdiept in de RFID (uit interesse en vervolgens om er een korte docu over te maken, die overigens nog niet online staat; op het moment niet de mogelijkheid toe...)
en alle paranoïde scenario's lijken bewaarheid te worden.
In de VS zijn ze aan het debatteren of er wettelijke restricties moeten komen voor het gebruik van RFID en de mate dat ze privacy zouden (kunnen) schenden, maar de industrie pleit voor geen wetgeving, want 'ze volgen producten en geen mensen en ze kunnen de hoeveelheid data die dan ontstaat toch niet aan'. Dan vraag ik waarom zijn ze dan tegen die wetten?

Het argument dat "als je niets te verbergen hebt, hoef je je geen zorgen te maken" is echt onzin, want dan weet jijzelf dat misschien wel, maar al die databases trekken misschien wel hele andere conclusie, want hun context is waarschijnlijk heel anders dan de jouwe.
(misschien ben je wel eens aangesproken door een belangrijke terrorist zonder dat je het wist)
Daarnaast weet je helemaal niet wat er met die informatie gebeurt (je weet nu al niet wat er met de Bonuskaart-data gebeurt).
Bovendien regeert (zeker in Nederland) momenteel het privatiserings verschijnsel: de overheid zal de verantwoordelijkheid wel eens kunnen verpatsen aan een nutsbedrijf ofzo. En dan?
Die gaan zeker 'zonder winstoogmerk' om met die informatie? (zeker net zoals je als bejaarde/hartpatient/whatever zonder problemen van zorgverzekeraar over kunt stappen?)
Dit is een gouden kans om meer invloed te krijgen op de samenleving!
Net als Echelon zal onder het mom van terreur-bestijding en beveiliging voornamelijk economische spionage gepleegt worden, maar dan op micro-niveau......

De enige plek waar je straks nog privacy hebt is in je kist of in je urn....(als er tenminste geen necro-cam in geïnstalleerd wordt)

PS
wist je dat een van de bedrijven die de RFID ontwikkelt Alien Technology heet?

----------



White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 23-07-2004 18:12 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

Wordt nog lachen zo....

Hoe gaan ze al die data dan controleren?
Staat die data online (hackbaar)?
En dan?
Alle communicatie linken met RFID-data en het netwerk van beveiligingscamera's?

Maar goed (voor de regering) dat de Muur is gevallen, anders zouden we ze wel eens kunnen vergelijken met de paranoïde 'communistische' dictaturen aan de andere kant van die muur.

Ik vind het best wel zorgwekkend dat de leiders van het 'vrije westen' vrijwillig een systeem in gebruik willen nemen dat het mogelijk maakt die vrijheid aan banden te leggen.
------------------
Kijk maar naar het bericht over die Japanse school die RFID gaat gebruiken om scholieren te tracken. Op een paar kleine discussies na kraait er bijna geen haan naar (laat staan de overheid).
Het was te verwachten dat RFID zo gebruikt ging worden, maar zo snel al?
En zo 'geruisloos'?
De laatste tijd heb me ook een beetje verdiept in de RFID (uit interesse en vervolgens om er een korte docu over te maken, die overigens nog niet online staat; op het moment niet de mogelijkheid toe...)
en alle paranoïde scenario's lijken bewaarheid te worden.
In de VS zijn ze aan het debatteren of er wettelijke restricties moeten komen voor het gebruik van RFID en de mate dat ze privacy zouden (kunnen) schenden, maar de industrie pleit voor geen wetgeving, want 'ze volgen producten en geen mensen en ze kunnen de hoeveelheid data die dan ontstaat toch niet aan'. Dan vraag ik waarom zijn ze dan tegen die wetten?

Het argument dat "als je niets te verbergen hebt, hoef je je geen zorgen te maken" is echt onzin, want dan weet jijzelf dat misschien wel, maar al die databases trekken misschien wel hele andere conclusie, want hun context is waarschijnlijk heel anders dan de jouwe.
(misschien ben je wel eens aangesproken door een belangrijke terrorist zonder dat je het wist)
Daarnaast weet je helemaal niet wat er met die informatie gebeurt (je weet nu al niet wat er met de Bonuskaart-data gebeurt).
Bovendien regeert (zeker in Nederland) momenteel het privatiserings verschijnsel: de overheid zal de verantwoordelijkheid wel eens kunnen verpatsen aan een nutsbedrijf ofzo. En dan?
Die gaan zeker 'zonder winstoogmerk' om met die informatie? (zeker net zoals je als bejaarde/hartpatient/whatever zonder problemen van zorgverzekeraar over kunt stappen?)
Dit is een gouden kans om meer invloed te krijgen op de samenleving!
Net als Echelon zal onder het mom van terreur-bestijding en beveiliging voornamelijk economische spionage gepleegt worden, maar dan op micro-niveau......

De enige plek waar je straks nog privacy hebt is in je kist of in je urn....(als er tenminste geen necro-cam in geïnstalleerd wordt)

PS
wist je dat een van de bedrijven die de RFID ontwikkelt Alien Technology heet?

----------



Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 23-07-2004 18:22 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

Goed database ontwerp en Business Intelligence zijn belangrijk om data in de juiste context te kunnen gieten natuurlijk.

Fuck, wat zou ik graag een contract binnenslepen om die systemen te implementeren. Marketingdata....


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 23-07-2004 22:08 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Ok, Echelon. Sorry hoor, maar wat ik in dit topic lees is voor mij echt niets nieuws - behalve dan al die mooie termen e.d. die jullie er aan geven.

Bekijk het eens zo: als jij macht hebt in de wereld en je wilt die macht koste wat kost behouden, even uitgaande van het feit dat 'mensen' - dus ook de machthebbers - over het algemeen overtuigd zijn van hun eigen gelijk, wat doe je dan? - je gaat iets bedenken om de algemene opinie en belangrijke bij-opinies te volgen, zodat je op het juiste moment kunt inspelen op tendensen en zo het maximale kunt bereiken in wat je toch al wilde bereiken, of nog leuker...tendensen en opinies sturen en manipuleren .

En als andere 'concurrent' machthebbers iets ontwikkelen waardoor ze mogelijk een voorsprong krijgen op jou, wat zou je dan doen? - meegaan en proberen in te halen natuurlijk, stel je eens voor dat ze hun voorsprong tegen je gaan gebruiken! (denk aan de wapenwedloop).

Ergens ligt het allemaal heel erg voor de hand. En het klimaat is nu goed voor het openbaar laten worden van dit soort activiteiten (lees: manipuleren en sturen) - met die terroristische aanslagen zijn er veel mensen bang en zal de acceptatiedrempel lager zijn...en guess what? It fucking is!!
Neem nou de Wet op de Identificatieplicht, gatverdamme! Cameratoezicht: goedkoop alternatief voor politiesurveillances. Afluisteren: zelfs mijn buren luisteren mee met mijn telefoongesprekken via hun babyfoon!!! Echt, je hoeft er gewoon geen ene fuck meer voor te doen tegenwoordig om je 'privacy' geschonden te hebben.

Ik heb niets te verbergen, maar dat is niet de issue. De issue is dat ik er nooit om gevraagd heb om mijn hoofd X dagen/weken/maanden lang bewaard te hebben op een tape, d.d. 22 juli 8.54 uur Utrecht CS bij het NS beveiligingskantoor...en dat alles om reden van 'beveiliging van de rechtsstaat'. Hadden de nazi's niet ook zo'n argument?: als je niets te verbergen hebt zou je er geen bezwaar tegen moeten hebben...


Hatsjikidee!


White Tree
Filmmaker
Usericon van White Tree
Posted 24-07-2004 12:46 by White Tree Wijzig reactieProfiel van White TreeQuote dit berichthttp://www.audiovisueelontwerp.nl

quote:
Op 23 juli 2004 22:08 schreef Unholy Mary het volgende:
Ok, Echelon. Sorry hoor, maar wat ik in dit topic lees is voor mij echt niets nieuws - behalve dan al die mooie termen e.d. die jullie er aan geven.


Hmm, iets als RFID staat totaal los van Echelon. Bovendien wordt Echelon vaak aangehaald als vergelijking...

quote:

Ik heb niets te verbergen, maar dat is niet de issue. De issue is dat ik er nooit om gevraagd heb om mijn hoofd X dagen/weken/maanden lang bewaard te hebben op een tape, d.d. 22 juli 8.54 uur Utrecht CS bij het NS beveiligingskantoor...en dat alles om reden van 'beveiliging van de rechtsstaat'. Hadden de nazi's niet ook zo'n argument?: als je niets te verbergen hebt zou je er geen bezwaar tegen moeten hebben...


Juist, dat is precies het probleem van het hele gebeuren



helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 24-07-2004 13:00 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 23 juli 2004 18:22 schreef Chelman het volgende:
Goed database ontwerp en Business Intelligence zijn belangrijk om data in de juiste context te kunnen gieten natuurlijk. Fuck, wat zou ik graag een contract binnenslepen om die systemen te implementeren. Marketingdata....
Woah.. datamining op grote schaal! Locaties, aankopen en gesprekken koppelen aan psychologische profielen en extrapoleren!

... hee wacht even, dat is precies het werk wat ik nu doe op grotere schaal!

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 24-07-2004 13:00]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 24-07-2004 13:46 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

quote:
Op 23 juli 2004 18:22 schreef Chelman het volgende:
Goed database ontwerp en Business Intelligence zijn belangrijk om data in de juiste context te kunnen gieten natuurlijk.

Fuck, wat zou ik graag een contract binnenslepen om die systemen te implementeren. Marketingdata....


Voor iemand die zo anti-communistisch is is het wel vreemd dat je een systeem van onderdrukking als die o.l.v. Stalin zou willen steunen.

Dit is niets minder dan stappen naar totale vrijheidsberoving. "Those who give up essential liberties in favour of security will have neither" - klinkt bekend?

Feit blijft dat als bedrijven en overheid de rechten krijgen zelfs jou meest private ogenblikken te observeren je je eigen leven niet meer kan leven uit angst dat je iets doet wat misschien als fout bestempeld zou kunnen worden...

Bovendien zijn alle gegevens ondergeschikt aan de interpretatie die eraan gegeven wordt. Een scholier die uit pure interesse de Anarchist cookbook heeft gelezen en verder Stalin en Hitler's literatuur ter oge heeft genomen zal zeer makkelijk als terrorist bestempeld kunnen worden.

Wie stopt dan nog de regering als de regering iedereen kan blackmailen met gegevens? Wie stopt dan nog de regering als zelfs de persoonlijke vrijheid om te doen met je lichaam wat je wil ondergeschikt wordt aan het grote "veiligheidsgevoel"


1984 is al geweest, en we merken het nog steeds niet...




"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-07-2004 12:08 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Heeft er iemand enig idee wat een RFID reader tegenwoordig moet kosten?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 29-07-2004 12:17 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht

In de orde van 200-500 USD volgens mij.

Er is sinds kort eentje op de markt die 1/10 hiervan moet gaan kosten.


RFID tags zelf kosten tussen de 0.05 en 5 USD volgens mij.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 29-07-2004 12:20 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 29 juli 2004 12:17 schreef Chelman het volgende:
In de orde van 200-500 USD volgens mij. Er is sinds kort eentje op de markt die 1/10 hiervan moet gaan kosten.
Is dat die RF PC Handheld Reader van ACG? Kan namelijk geen directe prijsinformatie vinden op de site van ACG... misschien moet ik ze eens mailen.

quote:
RFID tags zelf kosten tussen de 0.05 en 5 USD volgens mij.
Ja, die dingen zijn spotgoedkoopt (afhankelijk van bereik wel)..


I'm not being rude. You're just insignificant.


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 29-07-2004 13:19 by Chelman Wijzig reactieProfiel van ChelmanQuote dit bericht



KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen