IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Auteur:
Topic : Belachelijke Metal teksten / lyrics Vorige pagina | Volgende pagina
Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 13:12 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Het kan zorgvuldiger en concreter, ja. Zorgvuldiger vooral op het vlak van definities
Welke definities? Wees eens concreter?

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:concreter op het vlak van voorbeelden of zelfs maar indicaties van stromingen en tijdspaden.
Laat ik het anders formuleren. In plaats van "ik vind de meeste metalteksten pretentieus" "ik vind in metal de meese pretentieuze teksten voorkomen". Een tijdspanne gaf ik al: de afgelopen 25 jaar.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wat je nu erover zei is zo algemeen dat mensen het er ofwel meteen mee eens zijn omdat het op een manier wel aansluit op hun belevingswereld (ongeacht of ze hetzelfde beleven als jij), ofwel het er niet mee eens zijn maar het amper kunnen uiten omdat er te weinig inhoudelijks staat om op in te gaan zonder in ellenlange berichten te vervallen.
Nee *dit* is pas zo algemeen dat t lijkt alsof je n punt hebt. Blijkbaar voelen mensen wel aan wat ik bedoel met pretentieus en duister zonder ellenlange posts en definities. Dat jij oppert dathet evt niet hetzelfde beleven als ik zo algemeen als maar kan

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het vo lgende:Waarom is moeilijke woorden gebruiken pretentieus? Gebeurt vooral veel in (bepaalde stromingen) death metal.
Wie zegt dat t pretentieus *is*? Ik geef duidelijk mijn mening. IK vind n woord als "quotidian" gebruiken oretentieus omdat het niets toevoegt voor mij persoonlijk. Er zijn genoeg gangbare synoniemen.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Denk niet dat die mensen bezig zijn hun intelligente of inventiviteit daarmee te laten zien, dat is verre van het punt. Denk dat ze ermee bezig om hun teksten net zo ondoorgrondelijk te maken als de muziek is. Waar death metal zich niet aan de normale muzikale taal houdt (meer dan veel andere soorten metal), houdt het zich ook niet aan de normale lyrieke (sp?) taal.
Interessante theorie. Het zou kunnen. Ik persoonlijk denk dat er een element van elitisme in zit, vandaat 'pretentieus'. En dat element sluit aan bij wat überhaupt mijn perceptie is inzake 'de' metalhead: een bovengemiddelde elitaire houding tov andere genres, de maatschappij en nog n aantal andere zaken.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wat is 'donker'? Wat is 'duister'? En gaat het om inhoud, of om effect, of om beiden?
Geen idee wat je met 'effect' bedoelt. Ik kan me *niet* voorstellen dat jij, als metal luisteraar, niet snapt wat ik bedoel met duister. Gegeven de onderwerpen als concentratiekampen, seriemoordenaars etc.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wat zet je er tegenover? Licht? Hoopvol?
Je snapt me dus best.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Passen zulke teksten bij de muziek die juist nu die donkere/duistere teksten heeft? Denk het niet.
Oke. Ik deel die mening dus niet.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:In ieder geval niet op inhoudelijk vlak. Het geeft alleen maar een rare botsing. Alsof je een film maakt met de kleurstelling duisternis en manier van acteren van een horrorfilm, maar het eigenlijk 100% een comedy is.
Ik deel nogmaals je mening niet. Je gaat er al vanuit dat de 'kleurstelling' vab metal duister is. Dat is zo subjectief. Ik snap het, maar ik ervaar dat niet zo. Metal is voor mij gewoon muziek. Punt. Het houdt zich prima aan de muzikale regels ondanks dat jij wat anders suggereert. Het zijn gewoon in partituren uit te schrijven nummers hoor.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Zoveel expliciet anti-christelijke muziek is er niet meer. Die strijd is voor veel metalbands al gestreden. Anti-religieus en anti-macht kan het nog wel zijn. Of het is zeer impliciet anti-christelijk door het aanhalen van christelijke concepten en symboliek en die in te zetten om een voorstelling van iets slechts te maken. Een christianity-gone-wrong wordt het dan. Funeral Mist en Marduk hebben daar een fijn handje van.
Het kan best dat t minder voorkomt nu. Blijft een feit dat metal hét genre is waarbinnen anti-christelijke thematiek hoogtij vierde en viert.

quote:
Op 30 november 2013 15:31 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Wat zijn de uitzonderingen?
Uit mijn hoofd: Psychotic Waltz, Fates Warning, glam bands etc


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 13:14 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 1 december 2013 12:45 schreef Sisyphos het volgende:
Pardon? Die "dus?" is volgens mij niets meer dan de vraag jezelf te verduidelijken.
Menigmaal is er getracht tot een fatsoenlijk debat te komen en wederom speel jij de "ik vind"-kaart.
Erg jammer.

Je vind maar een eind weg.
De ik-vind kaart? Je hebt mijn eerste post in dit topic wel gelezen verder? Hint: de eerste 2 woorden van die post.


When your people matter, menstrual health matters


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 01-12-2013 13:17 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

Be gracious to me o God
In Thy true love
In the fullness of Thy mercy
Blot out my misdeeds

Create in me a pure heart o God
Give me a new and steadfast spirit
Do not drive me from Thy presence
Or take Thy Holy Spirit from me

Against Thee I have sinned
And done what displeases Thee
Thou hast hidden the truth in darkness
Through this mystery Thou teach me

Create in me a pure heart o God
Give me a new and steadfast spirit
Do not drive me from Thy presence
Or take Thy Holy Spirit from me

iets van Antestor

ja, ik sta ook altijd te schreeuwen wanneer het over liefde gaat


signature


Sisyphos
Dionysos Akbar!
Usericon van Sisyphos
Posted 01-12-2013 13:29 by Sisyphos Wijzig reactieProfiel van SisyphosQuote dit bericht

quote:
Op 1 december 2013 13:14 schreef Fusion het volgende:
De ik-vind kaart? Je hebt mijn eerste post in dit topic wel gelezen verder? Hint: de eerste 2 woorden van die post.


Ik zeg toch "en wederom"

Also, Hypnos, niet fukken met Antestor.
Kongsblod is vet.

Edit: overigens is schreeuwen omwille van liefde helemaal niet zo gek. Het is een erg passievolle uitlaatklep.

[Dit bericht is gewijzigd door Sisyphos op 01-12-2013 13:33]


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 13:36 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 1 december 2013 13:29 schreef Sisyphos het volgende:
Ik zeg toch "en wederom"
als meningen niet meer mogen, sluit dan lekker dit forum. Beter sluit (bijna) het hele internet.

quote:
Op 1 december 2013 13:29 schreef Sisyphos het volgende:Edit: overigens is schreeuwen omwille van liefde helemaal niet zo gek. Het is een erg passievolle uitlaatklep.
Zekers.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 13:37 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

@Sysiphos: overigens doelde jij met je 'wederom' denk ik niet op mijn openingspost, of wel?


When your people matter, menstrual health matters


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 01-12-2013 15:43 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Even voor de recap, Fusion vindt veel metalteksten belachelijk, omdat ze ofwel 1) pretentieus, 2) duister, 3) anti-christelijk zijn.

quote:
Op 1 december 2013 12:37 schreef Fusion het volgende:
Ja sorry hoor, maar (de toelichting op) een persoonlijke mening met 'dus' beantwoorden is niet erg productief.

Dat ik dat deed, was omdat je je mening helemaal niet had toegelicht. Je had nog maar twee dingen gezegd: de mening dat je het pretentieus vindt, en het feit dat je die woorden niet begrijpt (en mogelijk de schrijver ook niet). De verbintenis tussen de twee kwam je later pas mee. Overigens een beetje flauw dat je dit tegen Sisyphos zei:
quote:
Op 30 november 2013 7:46 schreef Fusion het volgende:
Idem. Zeker de flauwe "wordt se tekst niet begrepen... pretentieus". Spreek voor jezelf ;D

Dat jij het woord "quotidian" (niet uit een metaltekst) moest opzoeken (en dus niet begreep), was namelijk wel een argument voor jou in het "de teksten zijn pretentieus"-verhaal.
quote:
Op 1 december 2013 13:12 schreef Fusion het volgende:
Laat ik het anders formuleren. In plaats van "ik vind de meeste metalteksten pretentieus" "ik vind in metal de meese pretentieuze teksten voorkomen". Een tijdspanne gaf ik al: de afgelopen 25 jaar.

Versus andere genres? Poe. Zou ik niet weten, maar m'n gevoel zegt van niet. Doet er ook niet toe. Het gaat over metal zelf.

Tijdspad zei ik, maar dat woord is misschien ook niet heel duidelijk. De ontwikkeling over de tijd bedoel ik dus. En die is bij metal zeer belangrijk. 25 jaar geleden stond metal nog (veel meer ) in de kinderschoenen, en gezien het als zeer reactief genre begon zijn de eerste 5 jaar niet vergelijkbaar met de laatste 5 jaar.
quote:
Blijkbaar voelen mensen wel aan wat ik bedoel met pretentieus en duister zonder ellenlange posts en definities. Dat jij oppert dathet evt niet hetzelfde beleven als ik zo algemeen als maar kan

Je mist het punt. Het gaat er niet om dat mensen dingen anders beleven dan jij, want dat is inderdaad een gegeven (en níet de conclusie). Het gaat er om dat jij zo vaag bleef dat je hoe dan ook aan zal sluiten bij de belevingswereld van velen. En dan kan men denken aan te voelen wat jij bedoelt, maar feitelijk hebben ze daar weinig aanleiding toe omdat je zo algemeen en vaag blijft. Net zoiets als dat iemand roept "de regering is kut", dan is ook 99% van de bevolking het met diegene eens, terwijl ze vermoedelijk allemaal wat anders denken als het om de motivering voor dat standpunt aankomt.
quote:
Wie zegt dat t pretentieus *is*? Ik geef duidelijk mijn mening.

Och, hadden we het over meningen, ja?
quote:
IK vind n woord als "quotidian" gebruiken oretentieus omdat het niets toevoegt voor mij persoonlijk. Er zijn genoeg gangbare synoniemen.

Interessante theorie. Het zou kunnen.

Dus taal moet volgens jou altijd zo simpel mogelijk gebruikt worden? Waarom?

Woorden kunnen juist omdat ze niet vaak gebruikt worden wat extra's meegeven aan een tekst. Alledaags taalgebruik heeft ook alledaagse connotaties, en die wil je misschien juist niet aan je tekst hebben hangen. Alledaags taalgebruik registreer je ook minder sterk, dat trekt meer aan je voorbij omdat je eraan gewend bent. Ongebruikelijke woorden dwingen je op te letten, te interpreteren, enzovoorts. Naast dus de ondoorgrondelijkheid, wat een doel kan zijn.

Fijn dat je de theorie interessant vindt, maar Waarom ga je er dan niet op in?
quote:
Ik persoonlijk denk dat er een element van elitisme in zit, vandaat 'pretentieus'.

En dat terwijl pretenties hebben en elitisme in gangbare definities helemaal niet hetzelfde suggereert. Pretenties hebben gaat erom dat je meer wil lijken dan je bent. Elitisme gaat erom dat je (denkt dat je) tot een elite behoort, en daarom meer aanzien etc. zou moeten hebben. Twee best wel verschillende dingen.
quote:
En dat element sluit aan bij wat überhaupt mijn perceptie is inzake 'de' metalhead: een bovengemiddelde elitaire houding tov andere genres, de maatschappij en nog n aantal andere zaken.

Ik mag hopen dat mensen die veel naar metal luisteren metal inderdaad beter vinden dan andere genres Anders zouden ze wat anders moeten gaan luisteren. En ik denk dat iedere subpopulatie zich beter vind dan de algemene populatie; anders zouden ze zichzelf wel veranderen en niet meer tot die subpopulatie behoren. Verder gaat het hier over het belachelijk zijn van de teksten, niet over het belachelijk zijn van de metalheads.
quote:
Geen idee wat je met 'effect' bedoelt. Ik kan me *niet* voorstellen dat jij, als metal luisteraar, niet snapt wat ik bedoel met duister. Gegeven de onderwerpen als concentratiekampen, seriemoordenaars etc.

Ja, het gaat soms over vervelende dingen. Maar waarom is dat dan belachelijk? Dat heb je nog steeds niet uitgelegd. Is een geschiedenisles belachelijk? Is een boek over seriemoordenaars belachelijk? Een horrorfilm is belachelijk?

En het effect haalde ik aan met "Het effect kan overigens nog prima 'licht' zijn, met een 'duistere' inhoud. Men kijkt ook geen horror om dat men dood wil, maar juist omdat men wil leven.". Het kan best dat iets inhoudelijk 'duister' is, maar dat betekent niet dat het dat effect heeft op de luisteraar. Analoog aan horrorfilms (of games als Resident Evil ), die hebben een duistere inhoud, maar hebben eerder het effect dat je je als kijker levend voelt. Je kijkt de dood in de ogen (metaforisch, hè) en stapt er lachend weer van weg. Of je ziet dat er verschrikkelijke dingen zijn, en dat je daarom maar beter volop in het leven kan staan. Op die manier is het effect "life-affirming" (licht/hoopvol, whatever), terwijl de inhoud dat juist niet is. Dat vind ik een cruciaal onderscheid als het om het evalueren van teksten gaat. Als jij graag "life-affirming" teksten wil die inhoudelijk "licht" zijn, prima, maar dat betekent niet dat "duistere" teksten dat doel nooit kunnen behalen.
quote:
Je snapt me dus best.

Nee. Ik volg je zo ongeveer, maar kan onder duister nog steeds meerdere dingen scharen. Bijvoorbeeld "het handelt over een onderwerp waarin mensen moreel verwerpelijke dingen hebben gedaan", "het zet mensen aan tot moreel verwerpelijke dingen", "het zegt dat er geen hoop is, slechts ellende".
quote:
Ik deel nogmaals je mening niet. Je gaat er al vanuit dat de 'kleurstelling' vab metal duister is. Dat is zo subjectief. Ik snap het, maar ik ervaar dat niet zo. Metal is voor mij gewoon muziek. Punt.

Dus jij zou het wel gepast vinden als iets als Deathspell Omega teksten heeft over hoe alles wel goed komt, als we maar van elkaar houden?



Ik snap dat dat niet is wat je hier zegt, maar dat is dat is waar ik het bij dat blokje over had, en dus wil ik het daar graag over hebben. Passen zulke teksten bij de muziek die juist nu die donkere/duistere teksten heeft? Dus, de metal die nu 'duistere' teksten heeft. Niet over metal in het algemeen.

Want er zijn uiteraard best blije bands waar blije teksten bij passen, enzovoorts. Ik heb nooit gezegd of zelfs maar gesuggereerd dat metal donker móet zijn. Dat mag allemaal prima. Overigens, het (al dan niet) (mogen) bestaan van blije metal zegt niets over het belachelijk zijn van niet-blije metal.
quote:
Het houdt zich prima aan de muzikale regels ondanks dat jij wat anders suggereert. Het zijn gewoon in partituren uit te schrijven nummers hoor.

Ik heb helemaal niet gezegd dat death metal zich niet aan de muzikale regels houdt. Ik heb wel gezegd dat death metal zich niet aan de normale muzikale taal houdt (meer dan veel andere soorten metal).
quote:
Het kan best dat t minder voorkomt nu. Blijft een feit dat metal hét genre is waarbinnen anti-christelijke thematiek hoogtij vierde en viert.

En waarom is dat belachelijk? Het is nog steeds een symbolisch sterk iets, en daarom zeer goed inzetbaar en aansprekend voor veel mensen.
quote:
Uit mijn hoofd: Psychotic Waltz, Fates Warning, glam bands etc

Glam metal? Echt? Mötley Crue? Poison?

Psychotic Waltz, mee eens. Fates Warning ken ik niet zo.

[Dit bericht is gewijzigd door Ascendant Grotesque op 01-12-2013 16:11]


Quis moderabat ipsos moderatores?


spectre
Usericon van spectre
Posted 01-12-2013 16:28 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

Eventjes wat belachelijkheid in de praktijk om die lappen proza hierboven te onderbreken



Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat


Nimbus
Usericon van Nimbus
Posted 01-12-2013 17:15 by Nimbus Wijzig reactieProfiel van NimbusQuote dit bericht

quote:
Op 1 december 2013 16:28 schreef spectre het volgende:
om die lappen proza hierboven te onderbreken




Ik wilde er net (niet) over beginnen...


bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 01-12-2013 17:22 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

quote:
Op 1 december 2013 16:28 schreef spectre het volgende:
Eventjes wat belachelijkheid in de praktijk om die lappen proza hierboven te onderbreken


Doet mij altijd aan The Hangman of Prague van Marduk denken.

edit: omdat daar een veel betere "the shape of things to come" in zit.

[Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 01-12-2013 17:26]


Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 01-12-2013 17:45 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

quote:
Op 1 december 2013 13:29 schreef Sisyphos het volgende:
Ik zeg toch "en wederom"

Also, Hypnos, niet fukken met Antestor.
Kongsblod is vet.

Edit: overigens is schreeuwen omwille van liefde helemaal niet zo gek. Het is een erg passievolle uitlaatklep.


schreeuwen van honger ook, maar het omzetten in muziek vind ik even lachwekkend


signature


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 19:12 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat ik dat deed, was omdat je je mening helemaal niet had toegelicht.
En wederom, toch al kreeg ik genoeg bijval van mensen. Blijkbaar snappen een aantal mensen heel goed wat ik bedoel. Ondanks jouw verhaal over 'te algemeen' (zie hieronder).

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Je had nog maar twee dingen gezegd: de mening dat je het pretentieus vindt, en het feit dat je die woorden niet begrijpt (en mogelijk de schrijver ook niet).
Nee. Ik had ten eerste 3 dingen gezegd, je vergeet anti-christelijk. En ten tweede heb ik niet gezegd dat ik woorden niet begrijp. Het zijhn woorden die ik niet ken, die de gemiddelde aardbewoner niet kent, die vaak archaisch zijn en die prima meer hedendaagse en/of gebruikelijkere synoniemen hebben.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Dat jij het woord "quotidian" (niet uit een metaltekst) moest opzoeken (en dus niet begreep), was namelijk wel een argument voor jou in het "de teksten zijn pretentieus"-verhaal.
Nee, dan heb je Sysiphos' betoog niet goed gelezen. De crux van zijn betoog is "Wordt een tekst niet begrepen? Pretentieus. Wordt een visueel aspect niet begrepen? Pretentieus. Wijkt er iets af van de norm? Pretentieus." Iedereen, inclusief de 16e jarige death metal puber, kan een woordenboek openslaan. Hij is van mening dat menigeen (en dus waarschijnlijk ook ik) maar met pretentieus komt als we iets niet snappen. Maar iets niet snappen heeft niets te maken met het niet gebruiken van een woordenboek. Iedereen van enige intelligentie kan een woord opzoeken in een woordenboek. Hij refereet niet aan de individuele woorden (waar ik dus wel hoofdzakelijk over sprak), maar over de tekst als geheel.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Versus andere genres? Poe. Zou ik niet weten, maar m'n gevoel zegt van niet. Doet er ook niet toe. Het gaat over metal zelf.
Doet er wel toe want metal staat altijd het licht van 'muziek zijn' en dus automatisch in het licht van andere genres. Maar goed, anyway, noem mij eens een ander genre waar dit in speelt? Zelf progrock komt niet in de buurt.

Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Tijdspad zei ik, maar dat woord is misschien ook niet heel duidelijk. De ontwikkeling over de tijd bedoel ik dus. En die is bij metal zeer belangrijk. 25 jaar geleden stond metal nog (veel meer ) in de kinderschoenen, en gezien het als zeer reactief genre begon zijn de eerste 5 jaar niet vergelijkbaar met de laatste 5 jaar.[/quote]Dus?

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Je mist het punt. Het gaat er niet om dat mensen dingen anders beleven dan jij, want dat is inderdaad een gegeven (en níet de conclusie). Het gaat er om dat jij zo vaag bleef dat je hoe dan ook aan zal sluiten bij de belevingswereld van velen. En dan kan men denken aan te voelen wat jij bedoelt, maar feitelijk hebben ze daar weinig aanleiding toe omdat je zo algemeen en vaag blijft.
Je valt in herhaling. Jouw verhaal is pas te algemeen. Het feit dat een interviewer nota bene met death metal varianten van normale, korte en bondige zinnen aankomt staaft mijn gelijk. Het is dus redelijkerwijs aan te nemen dat een aantal sub-genres binnen metal bekend staan om dit soort taalgebruik. Immers, je geeft er zelf nota bene een potentiele theorie over. Dus je geeft me zelf gelijk over het gebruik van 'moeilijke' woorden. Ik verbind daar verder het woord "pretentieus" aan, en ik ben niet de enige.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Net zoiets als dat iemand roept "de regering is kut", dan is ook 99% van de bevolking het met diegene eens, terwijl ze vermoedelijk allemaal wat anders denken als het om de motivering voor dat standpunt aankomt.
Die analogie slaat de plank mis. 'Kut' betekent alleen maar 'niet goed'. Ik geef specfieke zaken aan (moeilijke en niet-gangbare woorden, anti-christelijke en duistere thematiek).

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Och, hadden we het over meningen, ja?
Ook aan jou de vraag of je de 2 eerste zinnen van mijn 1e post in dit topic hebt gelezen

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Dus taal moet volgens jou altijd zo simpel mogelijk gebruikt worden? Waarom?
Een incorrecte omgekeerde logica 'conclusie' jou onwaardig. Waarom kom je hier met een extreem tegenovergestelde? Pleit ik voor dadaistische Barbapappa teksten oid? En er moet van mij helemaal niets. Maar als je wilt dat de de luisteraar meer kans heeft je tekst te snappen zoals jij hem hebt bedoelt (ook weer s wat anders dat dat eeuwige "ja. de luisteraar kan zelf zijn eigen interpretatie van deze tekst hebben, dat was het doel ook") moet je dus met gangbare woorden aankomen die je niet alleen maar in een MA Letterkunde oid tegenkomt.\

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Woorden kunnen juist omdat ze niet vaak gebruikt worden wat extra's meegeven aan een tekst. Alledaags taalgebruik heeft ook alledaagse connotaties, en die wil je misschien juist niet aan je tekst hebben hangen.
Je bevestigt ook hier weer mijn punt. Nou ja, hier bijna dan, nl het elitaire karakter van dit soort woorden/

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Alledaags taalgebruik registreer je ook minder sterk, dat trekt meer aan je voorbij omdat je eraan gewend bent.
Bron? Nog nooit van gehoord. Echt nog nooit.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Ongebruikelijke woorden dwingen je op te letten, te interpreteren, enzovoorts. Naast dus de ondoorgrondelijkheid, wat een doel kan zijn.
Dat geldt voor jou. Bij mij slaat al snel de verveling toe na gezien te hebben dat de woorden gewoon alledaagse varianten hebben en het gewoon de zoveelste tekst is over de geest van een psychopaat, de verrotte maatschappij etc.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Fijn dat je de theorie interessant vindt, maar Waarom ga je er dan niet op in?
Omdat jij Sysiphos' 'aanval' op mijn post overneemt en ik het daarover wil hebben

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
En dat terwijl pretenties hebben en elitisme in gangbare definities helemaal niet hetzelfde suggereert. Pretenties hebben gaat erom dat je meer wil lijken dan je bent. Elitisme gaat erom dat je (denkt dat je) tot een elite behoort, en daarom meer aanzien etc. zou moeten hebben. Twee best wel verschillende dingen.
En toch is een van de connotaties van 'pretentieus' elitair en ook hooghartig.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Ik mag hopen dat mensen die veel naar metal luisteren metal inderdaad beter vinden dan andere genres Anders zouden ze wat anders moeten gaan luisteren.
Wat een bekrompen gedachte. Als dit geen grap is verbaast me dit zeer, vooral van jou. Ik luister echt bijna alle genres en ik vind niets beter dan het ander. Waarom zou je? Wat heeft dat voor betekenis?

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Verder gaat het hier over het belachelijk zijn van de teksten, niet over het belachelijk zijn van de metalheads.
Dus? Je vraagt me om concretisering en die geef ik. De link tussen het feit dat ik veel metal teksten pretentieus vind en mijn perceptie van de metal cultuur. Zeggen dat het daar niet over gaat is nogal een dooddoener.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Ja, het gaat soms over vervelende dingen. Maar waarom is dat dan belachelijk? Dat heb je nog steeds niet uitgelegd. Is een geschiedenisles belachelijk? Is een boek over seriemoordenaars belachelijk? Een horrorfilm is belachelijk?
Omdat iedereen zich zo conformeert aan het traditionele. Met (al-dan-niet Oud-)Engels woordenboek en kladblok paraat, en al-dan-niet vol van al-dan-niet gemeende christenhaat, de zoveelste tekst over moord, verkrachting etc. Ik persoonlijk vind dat belachelijk. Ten eerste door het conformistische gedrag (juist van de cultuur die zichzelf vaan zo non-conformistisch vind) en ten tweede omdat ik vind dat er al genoeg ellende is in de realiteit. Waarmee ik overigens niet zeg dat duistere teksten per se bijdragen aan de ellende (alhoewel ik wel degelijk geloof dat ze bijdragen aan desensitisatie).

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Ik heb helemaal niet gezegd dat death metal zich niet aan de muzikale regels houdt. Ik heb wel gezegd dat death metal zich niet aan de normale muzikale taal houdt (meer dan veel andere soorten metal).
Ik bedoel t niet lullig, maar dat is denk ik te wijten aan je persoonlijke onbekendheid met de vele genres muziek die er zijn. Zo uniek is het niet, echt niet.

quote:
Op 1 december 2013 15:43 schreef Ascendant Grotesque het volgende:Glam metal? Echt? Mötley Crue? Poison?
Hebben die duistere teksten, anti-christelijke teksten of moeilijke woorden? Misschien ken ik ze niet goed genoeg ik luister er nooit echt naar.


When your people matter, menstrual health matters


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 01-12-2013 19:18 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

En inzake je vraag over Deathspell... ja, dat zou ik helemaal niet ongepast vinden.


When your people matter, menstrual health matters


Black Jew
Metallic Blond
Usericon van Black Jew
Posted 01-12-2013 20:51 by Black Jew Wijzig reactieProfiel van Black JewQuote dit berichthttp://050

quote:
Op 1 december 2013 16:28 schreef spectre het volgende:
Eventjes wat belachelijkheid in de praktijk om die lappen proza hierboven te onderbreken






IMA LETCHU GET A SHOT BUT IMA GO FIRRS PUT IN REVERSE LEMME SEE YUH FOOTWORK


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-12-2013 20:17 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

Weer een elle(n?)lange post geworden, of een nog elle(n?)langere post zelfs, oeps Kon gelukkig tegelijkertijd wachten op pruttelende pannen en ratelende ovens!

Ik hou het nu even bij metal, die andere dingen wil ik later wel even op reageren. Belachelijk zijn wegens conformisme, "ellende in de realiteit is er al genoeg" en de misvattingen over mijn meningen en kennis omtrent muziek bewaar ik ook nog even




quote:
Op 1 december 2013 19:12 schreef Fusion het volgende:
Dus?

Die ontwikkeling over de tijd haal ik aan omdat dat iets is wat belangrijk is in de analyse. Ten eerste omdat het (metalteksten) verandert, ten tweede omdat bepaalde gebruiken te verklaren zijn door naar de geschiedenis te kijken, en de eventuele motivaties voor die gebruiken zo te ontdekken.
quote:
Nee, dan heb je Sysiphos' betoog niet goed gelezen.

Dan had ik klaarblijkelijk jouw reactie verkeerd geïnterpreteerd. Dat stukje van Sisyphos was wel duidelijk voor me namelijk
quote:
Die analogie slaat de plank mis. 'Kut' betekent alleen maar 'niet goed'. Ik geef specfieke zaken aan (moeilijke en niet-gangbare woorden, anti-christelijke en duistere thematiek).

Men kan om verschillende redenen tot de conclusie "kut" komen ("regering te links", "regering te rechts", "regering moet sowieso niet bestaan", etc.). Net als dat men om verschillende redenen tot de conclusie "pretentieus" kan komt ("ik ken de woorden niet", "ik hou niet van filosofische lyrics", "de schrijver is een kneus", "de luisteraars zijn kneuzen" etc.). Dát is de analogie. Zelfde voor "duister", maar "anti-christelijk" inderdaad niet zo.

Dat “moeilijke en niet-gangbare woorden gebruiken” gebruik je als een van de argumenten voor het pretentieus zijn en die behandel ik apart hieronder.
quote:
Het feit dat een interviewer nota bene met death metal varianten van normale, korte en bondige zinnen aankomt staaft mijn gelijk. Het is dus redelijkerwijs aan te nemen dat een aantal sub-genres binnen metal bekend staan om dit soort taalgebruik. Immers, je geeft er zelf nota bene een potentiele theorie over. Dus je geeft me zelf gelijk over het gebruik van 'moeilijke' woorden. Ik verbind daar verder het woord "pretentieus" aan, en ik ben niet de enige.

Vanuit "ik ken die woorden niet, andere ook niet, ze zijn vaak archaïsch en er zijn simpelere vervangingen mogelijk" volgt niet automatisch "het is pretentieus". De tekstschrijvers moeten namelijk vooral dat soort woorden gebruiken omdat men daardoor intelligent/beter lijkt. Dat is voor mij in deze discussie nog nergens aangetoond.

En ja, ik kwam ermee aan dat vooral binnen (bepaalde stromingen) death metal moeilijke woorden worden gebruikt plus een theorie omtrent het 'waarom'. Tot dan toe ging het namelijk over metal in het algemeen. Adeia kwam met dat stuk van die blogger (niet interviewer, of mis ik wat?) wat inderdaad aantoont wat ik al zei over death metal. Dus in enige mate is aangetoond dat een genre binnen metal erg moeilijke woorden kent, en dat ontkent ook verder niemand geloof ik. Het doortrekken naar metal als geheel gaat me te ver, want het is volgens toch echt vooral death metal wat die streken uithaalt. Wat die blogger verder erover zegt is dat het (Death Metal English) om de volgende redenen gebruikt wordt:

> sounds more brutal
> because a few early tastemakers chose to, and everyone else just followed along.
> because all those lengthy words resonate nicely in the front of your face when you utter a death growl
> because its ponderous diction mirrors the blocky nature of the music
> best guess <...> because it’s innately awesome.

Die blogger lijkt het niet pretentieus te vinden (staaft dat dat mijn gelijk? ). Voor zover ik tekstenschrijvers die lastige woorden gebruiken persoonlijk (bandgenoten, vrienden, 'de scene') en via interviews e.d. kan inschatten, klopt bovenstaande lijst prima. Men vindt het vooral tof met moeilijke woorden te gooien, dus doet men dat. Plus nog wat redenen die niets met “meer willen lijken dan je bent” te maken hebben. Het enige mogelijk kwalijke is dat men het (slechts) doet omdat de groten van vroeger het deden. Ik geloof alleen niet dat het (Death Metal English) was blijven bestaan als het niet ook gewoon gaaf was.

En ik voeg daar de ‘theorie’ (hypothese) aan toe dat het goed aansluit bij de ondoordringbaarheid van die soorten death metal. De muziek ‘wil’ niet duidelijk zijn, en de teksten ook niet. En dat laatste is niet per se handig ofzo, dat klopt. Daarover hieronder. Mogelijk ook nog dat men vindt dat het tof is om pretentieus te lijken, wordt wel heel meta zo maar gebeurt wel degelijk omdat mensen er mogelijk van over de zeik raken en dus reclame genereren door erover te gaan klagen
quote:
Een incorrecte omgekeerde logica 'conclusie' jou onwaardig. Waarom kom je hier met een extreem tegenovergestelde? Pleit ik voor dadaistische Barbapappa teksten oid? En er moet van mij helemaal niets. Maar als je wilt dat de de luisteraar meer kans heeft je tekst te snappen zoals jij hem hebt bedoelt (ook weer s wat anders dat dat eeuwige "ja. de luisteraar kan zelf zijn eigen interpretatie van deze tekst hebben, dat was het doel ook") moet je dus met gangbare woorden aankomen die je niet alleen maar in een MA Letterkunde oid tegenkomt.

Het was een vraag, nog geen conclusie. Maar jij hebt duidelijk liever teksten met zo simpel mogelijk taalgebruik, zodat de boodschap het duidelijkst overkomt. Zelf vind ik dat niet zo belangrijk, glasheldere boodschappen in muziek. Lyrics zijn inefficiënt, schrijf dan een pamflet ofzo En ik vind kunst sowieso niet zo sterk als het weinig interpretatie toelaat. Maar goed, dat is smaak misschien.

Overigens zijn zelfs die lastige death metal-teksten vaak niet echt lastig. Omfloerst zeker wel. Maar de meeste van die lastige teksten zijn nog steeds prima te begrijpen, ook zonder woordenboek. Geen MA Letterkunde nodig. Tenminste. Ik heb niet zo'n Master gedaan, en het lukt best wat betreft de genoemde teksten in dat stuk van die blogger
quote:
Je bevestigt ook hier weer mijn punt. Nou ja, hier bijna dan, nl het elitaire karakter van dit soort woorden/

Dat men iets gebruikt wat afwijkt van de alledaagse praktijk, betekent niet dat men tot een elite wil (of denkt te) behoren.

Wat ik bedoelde was dat een woord wat elke dag gebruikt wordt 'vervuild' is met alledaagse connotaties. Voorbeeld. Meestal zal met “coffin” gebruiken om een grafkist aan te duiden. Dat werpt het beeld van een alledaagse begrafenis/begravene op, omdat dat het woord vrijwel exclusief in die context gebruikt wordt. Wil je het echter binnen een bepaalde (metaforische) context losmaken van dat normale, vervang je het door “sarcophagus” (het ging immers als even over TMDC en dus ook Nile). Dat woord straalt direct al iets uit, wat met “coffin” lang niet zo sterk is.
quote:
Bron? Nog nooit van gehoord. Echt nog nooit.

Dat geldt voor jou. Bij mij slaat al snel de verveling toe na gezien te hebben dat de woorden gewoon alledaagse varianten hebben en het gewoon de zoveelste tekst is over de geest van een psychopaat, de verrotte maatschappij etc.


Desensitisatie, jongen! Beetje lastig uit te leggen. Een gangbaar woord hoor je al zo vaak dat je er minder sterk op let, terwijl een bijzonder woord automatisch de aandacht trekt. Binnen metal is de zang in competitie met de muziek om de onverdeelde aandacht. Een ongebruikelijk woord ‘dwingt’ je meer die aandacht te geven. En dat kan inderdaad misgaan, zoals je daarna zei.

Hoezo geldt dat voor mij? Heb ik ergens gezegd dat ik per se van zulke teksten houd? De verrotte maatschappij nog wel, verder niet zo.
quote:
Dus? Je vraagt me om concretisering en die geef ik. De link tussen het feit dat ik veel metal teksten pretentieus vind en mijn perceptie van de metal cultuur. Zeggen dat het daar niet over gaat is nogal een dooddoener.

Ja, ik snap dat je het daarom zegt, maar het ene wat je stelt volgt niet zomaar uit het andere dus ik volg het gewoon niet. Waarom maakt het pretentieus zijn van metalheads, de teksten met moeilijke woorden pretentieus?
quote:
En inzake je vraag over Deathspell... ja, dat zou ik helemaal niet ongepast vinden.

Knap! Ik zou het niet kunnen bevatten denk ik "als Deathspell Omega teksten heeft over hoe alles wel goed komt, als we maar van elkaar houden". Cognitieve dissonantie tot de max. De (hypothetische) positieve boodschap zou voor mij veel te sterk afwijken van de negatieve kleur van de muziek.


Quis moderabat ipsos moderatores?


brundlefly
crusade4krijst
Usericon van brundlefly
Posted 02-12-2013 20:27 by brundlefly Wijzig reactieProfiel van brundleflyQuote dit bericht

Ik ben metalhead geworden omdat ik tot een simplistische subcultuur wilde horen. Foute keuze


I found it surprisingly beautiful... in a brutal, horribly uncomfortable sort of way.


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 02-12-2013 20:29 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl






En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-12-2013 20:34 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 2 december 2013 20:27 schreef brundlefly het volgende:
Ik ben metalhead geworden omdat ik tot een simplistische subcultuur wilde horen. Foute keuze

Troost je, de meeste metalteksten zijn volgens mij simpel


Quis moderabat ipsos moderatores?


De Tegenpartij
Usericon van De Tegenpartij
Posted 02-12-2013 20:51 by De Tegenpartij Wijzig reactieProfiel van De TegenpartijQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

Sterker nog... de meeste metalheads...

O, wacht.




[Dit bericht is gewijzigd door De Tegenpartij op 02-12-2013 20:51]


En dat, als ik 'em dan in m'n mond stop en ik bijt, doorbijt, dattie dan zo ineens bwehlehlee whe. Zo loopt, in m'n mond. Dus dat het nat wordt en zoet, in m'n mond. Dát wil ik.


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-12-2013 20:52 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 2 december 2013 20:51 schreef De Tegenpartij het volgende:
Sterker nog... de meeste metalheads...

O, wacht.

Ook ja!


Quis moderabat ipsos moderatores?


wouter023
Usericon van wouter023
Posted 02-12-2013 21:03 by wouter023 (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van wouter023Quote dit bericht

Ik zou behoorlijk teleurgesteld zijn als Deathspell Omega over lieflijke onderwerpen ging zingen. Daar hebben we toch al genoeg andere middle off the road kutmuziek voor.


wouter023


Fusion
The Dude? Meer De Forum Clown
Usericon van Fusion
Posted 02-12-2013 21:43 by Fusion Wijzig reactieProfiel van FusionQuote dit berichthttp://mystic.bandcamp.com/

quote:
Op 2 december 2013 20:52 schreef Ascendant Grotesque het volgende:
Ook ja!
Dus.... dus.... ik ben eigenlijk gewoon te dom t te begrijpen?

Later wel n ellenlange reply hoor. Nu ff... ehm... niet


When your people matter, menstrual health matters


BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 02-12-2013 22:05 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

quote:
Op 2 december 2013 20:51 schreef De Tegenpartij het volgende:
Sterker nog... de meeste metalheads...

O, wacht.




En dan probeert Assie met volle macht het tegendeel te bewijzen. Ik krijg er zo'n tl;dr-gevoel bij.


I'm lifted troop, you can bring your wack-ass crew


Ascendant Grotesque
Usericon van Ascendant Grotesque
Posted 02-12-2013 22:12 by Ascendant Grotesque (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van Ascendant GrotesqueQuote dit bericht

quote:
Op 2 december 2013 21:43 schreef Fusion het volgende:
Dus.... dus.... ik ben eigenlijk gewoon te dom t te begrijpen?

Later wel n ellenlange reply hoor. Nu ff... ehm... niet



Prima
quote:
Op 2 december 2013 22:05 schreef BenKnuckles het volgende:
En dan probeert Assie met volle macht het tegendeel te bewijzen. Ik krijg er zo'n tl;dr-gevoel bij.

Nietes! Ik ben niet 'metalheads'!

En lezen is goed voor je, huphup.


Quis moderabat ipsos moderatores?


Hérésie
Usericon van Hérésie
Posted 02-12-2013 22:17 by Hérésie Wijzig reactieProfiel van HérésieQuote dit berichthttp://[url=http://www.last.fm/user/Willekeur]Last.fm[/url]

Ah, jullie zijn vermoeiend. AG, beetje tijd te veel man?


Willekeur en dictatuur!


Dit topic is 20 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen