IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Literatuur Volgende pagina
wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-06-2003 22:27 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Wat zijn jou favoriete (sub)stromingen/genres in de literatuur?
En welke schrijvers van die stroming of genre?
Favoriete boeken?

Romantiek --> Symbolisme..
De zoektocht naar het niet-materiële. Met deze kunst van de literatuur keren de schrijvers zich af van de rumoer van de wereld.
En de lezer ook!

Mijn favoriet is hier A. Roland Holst.
Met het boek bijvoorbeeld "Deirdre en de zonen van Usnach". Door de Keltische mythology geinspireerd.

En natuurlijk de fantasie is zeer geliefd bij mij.
Favoriete auteur is hier Tolkien, met "Lord of the Rings".
Die velen waarschijnlijk waarderen.



[Dit bericht is gewijzigd door wladimir op 14-06-2003 22:28]


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 14-06-2003 22:31 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Ik ben blij dat je dit topic opent. Ik vraag me nu al 35 jaar af wat nu precies literatuur is.Kan Harry potter als literatuur beschouwt kan worden(zo niet , waarom oliver twist wel?).


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-06-2003 22:37 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Literatuur staat in het woordenboek omschreven als letterkunde.
Letterkunde zijn kunstvoorbrengselen door middel van taal.
Dus eigenlijk is Harry Potter en Olliver Twist alletwee literatuur.

Er word minder aandacht besteed aan kinderliteratuur(sprookjes, verhalen). Dus mensen beschouwen dat ook minder snel als 'echte' literatuur.

Ik vind het bijvoorbeeld ook jammer, dat de folklore alleen nog als sprookjes worden gezien. Terwijl er een grote kern van waarheid in zit. Maar dat is een andere kwestie.


[Dit bericht is gewijzigd door wladimir op 14-06-2003 22:39]


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-06-2003 22:41 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Tsja, je kan Harry Potter nu toch moeilijk lectuur gaan noemen (of wat was het woord dat daarvoor gebruikt werd?)

Ikzelf hou wel van een beetje fantasy, maar van Tolkien hou'k toch niet zo erg. Historische boeken lees ik ook wel graag.

Bah, ik haat hokjes.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 14-06-2003 22:48 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2003 22:37 schreef wladimir het volgende:
Literatuur staat in het woordenboek omschreven als letterkunde.
Letterkunde zijn kunstvoorbrengselen door middel van taal.
Dus eigenlijk is Harry Potter en Olliver Twist alletwee literatuur.





Dan zou iedere doktersroman ook literatuur zijn. De defintie moet toch iets bijgesteld worden lijkt me. Maar hoe dan? Op smaak? dat is ook zo subjectief. Mogelijk mag iets pas literatuur genoemd worden als het desbetreffende boek een grote invloed heeft gehad of een grote inmpact of iets van dien aard.

Ik krijg altijd een beetje kriebels bij het woord literatuur omdat ik dan aan zogenaamde kenners als Adriaan van Dis moet denken die wel effe zeggen wat wel en niet goed is.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-06-2003 22:49 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

De doktorsroman is gewoon ontspannings literatuur. En hoor wel degelijk bij literatuur. Niks aanpassen.
Het is een feit.


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-06-2003 22:51 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Stationsromannetjes en andere "pulp" zijn lectuur, maar waar de grens met literatuur nu ligt, is inderdaad niet geheel duidelijk.

Hangt van persoon tot persoon af denk ik.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 14-06-2003 22:54 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2003 22:51 schreef Lies het volgende:
Stationsromannetjes en andere "pulp" zijn lectuur, maar waar de grens met literatuur nu ligt, is inderdaad niet geheel duidelijk.

Hangt van persoon tot persoon af denk ik.


Misschien ligt de grens tussen lectuur en literatuur wel op de zelfde plek als die tussen creaties en Kunst


Lies
Usericon van Lies
Posted 14-06-2003 22:55 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Misschien heb je gelijk. Feit is echter dat ook kunst een creatie blijft. En "kunst" is ook weer zoiets subjectiefs.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 14-06-2003 23:33 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

De romantiek natuurlijk en het symbolisme en de gothic novel...

Byron, Baudelaire, Rimbaud, Shelley, enz...


true disco chick


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-06-2003 23:54 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Schreef lord Byron naast gedichten ook verhalen?


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 15-06-2003 0:01 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2003 23:54 schreef wladimir het volgende:
Schreef lord Byron naast gedichten ook verhalen?
Ehm, toch verhalende gedichten zoals Don Juan enzo,...

Behoort poëzie niet tot de literatuur


true disco chick


Lies
Usericon van Lies
Posted 15-06-2003 0:03 by Lies Wijzig reactieProfiel van LiesQuote dit bericht

Tuurlijk wel.


[Je prends] chaque sourire pour une insulte et chaque regard pour une provocation.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 15-06-2003 0:31 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 14 juni 2003 22:31 schreef attila_de_hun het volgende:
Ik ben blij dat je dit topic opent. Ik vraag me nu al 35 jaar af wat nu precies literatuur is.Kan Harry potter als literatuur beschouwt kan worden(zo niet , waarom oliver twist wel?).

De grens is dun en veel saaie kutboeken worden als 'literatuur' bestempeld.

Ik zag één schrijver (weet niet meer wie) eens zeggen dat literatuur verontrustend moet zijn. Dat vind ik persoonlijk een goede.
In ieder geval is het volgens mij zo dat literatuur meer denkwerk bevat dan lectuur; lectuur is puur 'gewoon een verhaal', escapisme -- literaire neigingen zijn zaken als karakterontwikkeling, vraagstukken uitwerken, spelen met de werkelijkheid, etc.
Sommige boeken kan je lezen als lectuur en als literatuur: bv. 'de Slinger van Foucault' van Umberto Eco is een zeer spannend verhaal wat je echt meeneemt in z'n sfeertje van occulte gezelschappen en 'conspiracy theories' -- de literaire kant ervan is de enorme hoeveelheid research en verwijzing + de semiotiek (betekenisleer) die erin verweven zit.

Mijn favoriete 'soort' literatuur (ik ken nog niet zoveel) is de 20e-eeuwse Amerikaanse, en dan vooral schrijvers als Burroughs en Pynchon. Schrijvers die de werkelijkheid aan gort scheuren, die niet optimistisch zijn over de mensheid, die bijzonder fantasierijke beeldtaal gebruiken en die ervoor zorgen dat ik 's nachts niet van hun ideeën kan slapen.


attila_de_hun
good person but bad musician....
Usericon van attila_de_hun
Posted 15-06-2003 0:53 by attila_de_hun Wijzig reactieProfiel van attila_de_hunQuote dit bericht

Ja, dat is idd een mooie defintie. alleen houdt die wel in dat er geen enkel boek absoluut tot literatuur gerekend kan worden. Wat "verontrustend" en tot "nadenken aanzettend" is, verschilt waarschijinlijk van persoon tot persoon. Kortom, wat literatuur is, is zeer persoonlijk.

[Dit bericht is gewijzigd door attila_de_hun op 15-06-2003 0:58]


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 15-06-2003 0:55 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 0:53 schreef attila_de_hun het volgende:
Ja, dat is idd een mooie defintie. alleen houdt die wel in dat er geen enkel boek absoluut tot literatuur gerekend kan worden. Wat ik "verontrustend"en tot "nadenken aanzettend" vind verschilt waarschijinlijk van persoon tot persoon. Kortom, wat literatuur is, is zeer persoonlijk.

Klopt, maar ook zijn er zat boeken die overduidelijk NIET en die overduidelijk WEL literair zijn. W.F. Hermans WEL, Weis & Hickman NIET. Bv.


windkracht10
Iced Nerd
Usericon van windkracht10
Posted 15-06-2003 11:51 by windkracht10 Wijzig reactieProfiel van windkracht10Quote dit bericht

Arundathy Roy: de god van kleine dingen & oneindige gerechtigheid.

Was op slag andersglobalist na het lezen van die laatste. Ik haat multinationals!!!


mvg wk10


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 15-06-2003 21:24 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Byron - my soul is dark



pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 15-06-2003 21:28 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:24 schreef wladimir het volgende:
Byron - my soul is dark


Byron heerscht


true disco chick


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-06-2003 21:29 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik lees gewoon wat ik prettig vind om te lezen, of het 'literatuur' (net zo'n hoerige term als 'kunst') is zal me eerlijk gezegd me reet roesten.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 15-06-2003 21:30 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:28 schreef pale enchantress het volgende:
Byron heerscht


Byron talks funny.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 15-06-2003 21:31 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:29 schreef Jenje het volgende:
Ik lees gewoon wat ik prettig vind om te lezen, of het 'literatuur' (net zo'n hoerige term als 'kunst') is zal me eerlijk gezegd me reet roesten.
Iedereen leest wat hij mooi vindt. Dat is nogal logisch.
(of je moet iets voor school lezen)


pale enchantress
staying alive
Usericon van pale enchantress
Posted 15-06-2003 21:31 by pale enchantress Wijzig reactieProfiel van pale enchantressQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:30 schreef No Nonsense het volgende:
Byron talks funny.
bunny


true disco chick


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 15-06-2003 21:31 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:31 schreef wladimir het volgende:
Iedereen leest wat hij mooi vindt. Dat is nogal logisch.
(of je moet iets voor school lezen)


No shit sherlock.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


No Nonsense
Na zonneschijn komt regen.
Usericon van No Nonsense
Posted 15-06-2003 21:32 by No Nonsense Wijzig reactieProfiel van No NonsenseQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:31 schreef pale enchantress het volgende:
bunny


Nu vat ik hem dus niet meer.


The art of flying lies in learning how to throw yourself at the ground...and miss.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 15-06-2003 21:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 15 juni 2003 21:31 schreef wladimir het volgende:
Iedereen leest wat hij mooi vindt. Dat is nogal logisch.
(of je moet iets voor school lezen)


Tja, jammer genoeg dat er van die elitair corpsballen rondlopen die alles afzeiken wat geen 'litaratuur' is volgens hun

Net alsof je een boek 666 keer moet lezen voordat je hem mag begrijpen.

Lezen is ontspanning!! Ik wil graag zinnen die ik in 1x snap!


Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen