IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Muziek Theorie Vorige pagina | Volgende pagina
Rouwend in de Mist
Usericon van Rouwend in de Mist
Posted 19-08-2006 17:42 by Rouwend in de Mist Wijzig reactieProfiel van Rouwend in de MistQuote dit berichthttp://www.myspace.com/branislavplesa

Om effe verder te gaan over het syncoperen.....

Ik heb gewoon gemerkt dat 9 van de 10 metalbands gewoon geen gebruik maakt van syncopatie, rare ritmesoorten en/of wisselingen.

Maar mensen denken meteen dat ik het bedoel naar aanleiding van mijn eigen demo, wat dus niet zo is, ik bedoelde gewoon meer dat er voor elke fan van Messhuggah en andere Math-core enzo gewoon 100 metalfans zijn die alleen maar naar gezamenlijk hetzelfde blasten luisteren.

Sterker nog, als ik de bands hoor die nu populair zijn onder metalvolk houden ze het grootste deel van het nummer gewoon een accoord vast en rammen daar gewoon wat gedempte aanslagen op.

Trouwens als spectre het toch al over mijn band wil hebben, tot nu toe is iedereen die mijn demo gehoord heeft en d'rna pas een optreden gezien heeft van zijn/haar stoel gevallen van verbazing dat we zo goed waren. So..... back to the studio I guess.

[Dit bericht is gewijzigd door Rouwend in de Mist op 19-08-2006 17:43]



Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 20-08-2006 23:40 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

quote:
Op 22 juni 2006 21:59 schreef Illusione het volgende:
Heb voor m'n D-graad het boek van Nelleke doorgewerkt, dat ging ook best prettig. Deze gaat toch net wat verder. Daarna.. tja.. aanraders ?


Sem Dresden heeft een boek geschreven maar ik ben de titel kwijt.Zal vast iets met "muziekleer" erin zijn. Heb 'm nog ergens onder een berg stof liggen. Op het con kregen we zelfgemaakte modules/syllabussen...
Btw: ik heb het effe niet helemaal gevolgd...hoe is het ooit afgelopen met je conservatorium-avontuur?


Sargatanas
Usericon van Sargatanas
Posted 20-08-2006 23:48 by Sargatanas Wijzig reactieProfiel van SargatanasQuote dit bericht

Ook maar eens aan beginnen.



Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 21-08-2006 1:50 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

quote:
Op 20 augustus 2006 23:40 schreef Killing Zoe het volgende:
Sem Dresden heeft een boek geschreven maar ik ben de titel kwijt.Zal vast iets met "muziekleer" erin zijn. Heb 'm nog ergens onder een berg stof liggen. Op het con kregen we zelfgemaakte modules/syllabussen...
Btw: ik heb het effe niet helemaal gevolgd...hoe is het ooit afgelopen met je conservatorium-avontuur?


Ben niet aangenomen, wat achteraf gezien ook niet zo heel raar was. Ik heb toelating gedaan voor de verkeerde opleiding. Mijn passie ligt toch in het componeren van muziek. Ik dacht echter meer kans te maken door toelating te doen voor piano, omdat ik dat al het langste speel. Maar dat pikten ze er toch wel uit. Ze wezen me dan ook na het examen op de compositie-opleiding, maar waren an sich wel positief. Dat was dus wel zo prettig, als ze hadden gedacht dat ik het niet zou kunnen, hadden ze dat ook wel laten weten.
Ben nu dus druk bezig om mezelf op het componeren te werpen en de bijbehorende theorie bij te werken.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 21-08-2006 3:06 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Als je dat meer ligt, moet je dat inderdaad gaan doen. Succes daarmee!


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 23-08-2006 21:13 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

quote:
Op 22 juni 2006 21:59 schreef Illusione het volgende:
Heb voor m'n D-graad het boek van Nelleke doorgewerkt, dat ging ook best prettig. Deze gaat toch net wat verder. Daarna.. tja.. aanraders ?


Ik gebruik zelf 'Muziekleer in theorie en praktijk' van Hennie Schouten. Voordeel van dit boek is dat alle instrumenten en de stemmingen er ook in uitgelegd staan. Als je compositieleer wilt studeren is dat wel verplichte kost natuurlijk. Succes ermee!

[Dit bericht is gewijzigd door Ishtar op 23-08-2006 21:16]


~ By the fallen one I shall arise ~


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 23-08-2006 21:32 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

quote:
Op 23 augustus 2006 21:13 schreef Ishtar het volgende:
Ik gebruik zelf 'Muziekleer in theorie en praktijk' van Hennie Schouten. Voordeel van dit boek is dat alle instrumenten en de stemmingen er ook in uitgelegd staan. Als je compositieleer wilt studeren is dat wel verplichte kost natuurlijk. Succes ermee!


Thanks, die heb ik ondertussen ook; inderdaad een geweldig boek!


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Sargatanas
Usericon van Sargatanas
Posted 23-08-2006 21:40 by Sargatanas Wijzig reactieProfiel van SargatanasQuote dit bericht

Waar kun je die halen? Aangezien ik die in de lokale muziekzaken niet heb kunenn vinden.



Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 23-08-2006 21:46 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Heb zelf wat boeken (o.a. die) opgepikt bij de Slegte. Het is even zoeken, want ik vind de afdeling bij de Slegte op dat gebied niet zo heel groot, maar zeker de moeite waard.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


Ishtar
Out of the maze with clearsight
Usericon van Ishtar
Posted 24-08-2006 1:36 by Ishtar Wijzig reactieProfiel van IshtarQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/Deathspell_alfa

Broekmans en Van Poppel zit naast het Concertgebouw in Amsterdam en die hebben 'alles' en als ze het niet hebben kunnen ze het bestellen. Ze staan ook op internet.


~ By the fallen one I shall arise ~


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 12-09-2006 14:26 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Ik ben even in de war.

Bij het bouwen van vanaf een grondtoon, moet je dan vanuit de toonladder van die grondtoon denken, om de terts en de kwint erboven te vinden?

bijvoorbeeld:

G-majeur akkoord

is dat dan G-B-Dis?

en G-mineur G-Bes-D ?

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 12-09-2006 14:26]


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 12-09-2006 14:34 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

ja

maar die Dis mot een D zijn.. kwint boven de grondtoon


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 12-09-2006 15:01 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Dus de afleidingen tel je niet mee?

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 12-09-2006 15:01]


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 12-09-2006 15:05 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

afleidingen

je moet gewoon grondtoon - terts (groot=majeur/klein=mineur) - kwint doen voor een standaard 3 stemmig accoordje. En vanaf de grondtoon rekenen dus, anders is het geen kwint


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 12-09-2006 15:08 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

dus met die 1-1-1/2-1-1-1-1/2 stappen hoef je helemaal geen rekening te houden?


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 12-09-2006 15:15 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

o zo, nou dat verandert mee als je majeur of mineur speelt. majeur heeft dus een grote terts en mineur een kleine.

stel je speelt in mineur, dan heb je dus
1 1/2 1 1 1/2 1 1
dan wordt de terts automatisch een kleine terts (3 halve noten)
g (g+3 halve noten[kleine terts]) > bes (g+ 7 halve [kwint])> d = g bes d
in't rijtje de 1e 3e en 5e ja. Die 1 en 1/2 zijn de afstanden tot de volgende noot, dus die 1e 1 is de afstand tot de 2e noot. Die 1/2 de afstand tot de 3e noot (de terts)

kwint verandert niet, is altijd 5 halve nootafstanden. Er is niet zoiets als een kleine of grote kwint. (wel overmatig, maar dat doet er nu ff niet toe )

majeur :
1 1 1/2 1 1 1 1/2
zelfde verhaal, maar dan dus grote terts > g b(=grote terts) d

ik denk dat je verkeerd geteld hebt

[edit]net als ik. Ff Daops verbetering aangebracht.


[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 12-09-2006 19:57]


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 12-09-2006 15:17 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

thanks man


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 12-09-2006 15:19 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

yo


Daops
Usericon van Daops
Posted 12-09-2006 16:07 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 12 september 2006 15:15 schreef FRNK het volgende:

kwint verandert niet, is altijd 5 halve nootafstanden.

ff zeiken, kwint is altijd 7 halve toonsafstanden tov de grondtoon


www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 12-09-2006 16:12 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

tpwn3d


FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 12-09-2006 16:12 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

ach ja kut

DAOPS



[Dit bericht is gewijzigd door FRNK op 12-09-2006 16:14]


Daops
Usericon van Daops
Posted 12-09-2006 16:44 by Daops Wijzig reactieProfiel van DaopsQuote dit bericht

quote:
Op 12 september 2006 16:12 schreef FRNK het volgende:
ach ja kut

DAOPS




www.progpower.com "Ik woon zelf buitenaf maar van mensen uit plaatsen waar wel Moslims wonen proef je de angst. Sommigen durven geen karbonade of schnitzel op de BBQ te gooien uit angst voor ruzies."


Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 07-12-2008 20:43 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Ik ben momenteel druk bezig met het bestuderen van contrapunt en harmonieleer. Dankzij mijn leraar heb ik ondertussen een degelijke basis in deze vlakken en ben ik eindelijk bezig met componeren volgens de klassieke regels. Om hier verder in te gaan ben ik begonnen met de werken van dhr. Walter Piston; leerzaam, maar wel erg pittig.

Nog meer mensen die zich hiermee bezighouden op ZM ? Ben wel benieuwd naar wat anderen hiermee doen.


[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'


scotfan
Usericon van scotfan
Posted 07-12-2008 22:18 by scotfan Wijzig reactieProfiel van scotfanQuote dit berichthttp://www.facebook.com/garsecgmetal

quote:
Op 12 september 2006 16:07 schreef Daops het volgende:
ff zeiken, kwint is altijd 7 halve toonsafstanden tov de grondtoon

ff zeiken, dit klopt niet. Tussen de grondtoon en de kwint in een Locrische ladder zitten geen 7 halve tonen.


gitarist/vocalist Garsecg *** DJ Crusher @ www.metalmessiahrecords.com


Rapshnel
Usericon van Rapshnel
Posted 07-12-2008 22:22 by Rapshnel Wijzig reactieProfiel van RapshnelQuote dit bericht

ff zeiken : een reine kwint bestaat altijd uit zeven halve toonsafstanden, een verminderde (zoals in de lokrische ladder) maar uit zes.

quote:
Op 7 december 2008 20:43 schreef Illusione het volgende:
Ik ben momenteel druk bezig met het bestuderen van contrapunt en harmonieleer. Dankzij mijn leraar heb ik ondertussen een degelijke basis in deze vlakken en ben ik eindelijk bezig met componeren volgens de klassieke regels. Om hier verder in te gaan ben ik begonnen met de werken van dhr. Walter Piston; leerzaam, maar wel erg pittig.

Nog meer mensen die zich hiermee bezighouden op ZM ? Ben wel benieuwd naar wat anderen hiermee doen.


Ja, hierzo! Vooral contrapunt vind ik superinteressant. Als ik vragen mag: waarom speciaal de werken van Walter Piston, en niet een barok- of renaissancecomponist?

Edit: o, je bedoelt natuurlijk zijn theoretische werken en niet zijn composities

[Dit bericht is gewijzigd door Rapshnel op 07-12-2008 22:33]


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen