IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Muziek Theorie Vorige pagina | Volgende pagina
ZwaarMetaal
.357
Usericon van ZwaarMetaal
Posted 26-04-2002 18:38 by ZwaarMetaal Wijzig reactieProfiel van ZwaarMetaalQuote dit berichthttp://www.kommando.nl

quote:
Op 26 april 2002 18:17 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
mijn muziektheoriekennis gaat amper verder dan "een aap die geen bananen eet"


same here



Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 28-04-2002 12:31 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Azagthoth: tis arrrrrpeggio (Italiaans is de helft van je muziektheorie...)


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 14-05-2002 1:09 by Vinay Wijzig reactieProfiel van VinayQuote dit berichthttp://www.myspace.com/vinaysananda




Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 13-06-2002 16:50 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 28 april 2002 12:31 schreef Killing Zoe het volgende:
Azagthoth: tis arrrrrpeggio (Italiaans is de helft van je muziektheorie...)

uhum, arpeggio it is. Al weet ik dat ik dat over een maand weer fout zeg.



Lost soul
some say the end is near....
Usericon van Lost soul
Posted 13-06-2002 23:00 by Lost soul Wijzig reactieProfiel van Lost soulQuote dit bericht

quote:
Op 26 april 2002 18:17 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
mijn muziektheoriekennis gaat amper verder dan "een aap die geen bananen eet"


Goh, ik moest "een artiest die graag brood eet" leren


Love is a curse


Arachnia
"de hippie"
Usericon van Arachnia
Posted 23-06-2002 20:20 by Arachnia Wijzig reactieProfiel van ArachniaQuote dit bericht

Pff... ik moet nogal m'n muziektheorie ophalen, want ik wil over een jaar naar het conservatorium.
ik had laatst een muziektentamen over 18 hoofdstukken. als je klaar bent met leren weet je ook al weer aardig wat :D


HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip HIP hip


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 26-06-2002 16:31 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Wat wil je op welk conservatorium gaan doen?


the beast
Figuurzagen en anders niets.
Usericon van the beast
Posted 03-12-2002 15:14 by the beast Wijzig reactieProfiel van the beastQuote dit bericht

een leuke gratis gehoors trainer online,check it out www.good-ear.com


Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 03-12-2002 18:46 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

Hmmz das mischien wel handig voor mij ik ben niet echt zo goed in intervallen horen e.d. en moet dat voor mijn muziekexamen toch echt wel kunnen (6vwo eindexamen muziek)


You will never have, what i never had.


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 03-12-2002 18:47 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

laatst mijn c gehaald


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Nolthuar
Usericon van Nolthuar
Posted 05-12-2002 21:51 by Nolthuar Wijzig reactieProfiel van NolthuarQuote dit bericht

c-theorie bedoel je?
Ja die heb ik ook al wel ergens liggen geloof ik



You will never have, what i never had.


Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 21-12-2002 17:37 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Ooooooowgod...HaFaBla-c?

En Nolthuar: doen jullie intervallen vanuit liedjes?

Op mijn twee muziekscholen mogen de strijkers ook examens doen (of eerder: moeten, anders mogen ze niet in plaatselijke orkesten) maar die krijgen per examen een hele stoomcursus theorie. Ben blij dat ik dat niet zelf hoef te geven.

Trouwens lekker moeilijke uitleg over triolen enzo paar blz. terug. Dat kan toch veel makkelijker?



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 06-03-2003 17:53 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 21 september 2001 22:26 schreef Azagthoth het volgende:
de Locrische modus (1 van de 7 diatonische modus) wordt vaak in de Japanse muziek en Hindoe muziek gebruikt. Deze wordt bijna nooit gebruikt in de Westerse muziek.

Rock on


Sorry maar dat is de zevende Modi van een diatonische toonschaal.

Laat ik het even voor je uittypen
Ionisch is de eerste = majeur
Dorisch is de tweede
Phrygisch is de derde
Lydisch is de vierde
Mixolydisch is de vijfde
Aeolisch is de zesde= mineur
En dan pas komt Locrisch als zevende
Maar het niet waar dat in de westerse muziek niet vaak wordt gebruikt want in Jazz wordt het samen met Mixolydisch het meest gebruikt


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 06-03-2003 18:04 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Voor die gene die wat kwa ritmiek een uitdaging willen!!

Neem je metronoom of stel je drummachine zo in dat de 2 en de 4 tel op op de tikken vallen.
En dan net er achter spelen.
Je zal merken dat je aardig door de war wordt geschudt.
Met deze manier krijg je een ritme die geen "swing feel" heeft toch zo'n gevoel.

Beginners wil ik afraden om dit te doen omdat het bewustzijn op ritme gebied nog niet goed is ontwikkeld.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 06-03-2003 18:31 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 6 maart 2003 17:53 schreef grindcore het volgende:
Sorry maar dat is de zevende Modi van een diatonische toonschaal.

Laat ik het even voor je uittypen
Ionisch is de eerste = majeur
Dorisch is de tweede
Phrygisch is de derde
Lydisch is de vierde
Mixolydisch is de vijfde
Aeolisch is de zesde= mineur
En dan pas komt Locrisch als zevende
Maar het niet waar dat in de westerse muziek niet vaak wordt gebruikt want in Jazz wordt het samen met Mixolydisch het meest gebruikt


Met 1 van de 7 bedoelde ik dat het een van de zeven modus was, als ik bedoelde dat het de eerste was dan had ik "1e van de 7" gezegd. Maar dat de locrische mode vaak in Jazz wordt gebruikt wist ik niet, bedankt voor het delen van deze informatie.


edit:
Misschien komt het omdat ik wel slecht geslapen heb, maar ik vind die betweterige ondertoon (of boventoon, je mag kiezen van me) nogal iritant overkomen.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 06-03-2003 18:35]



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 06-03-2003 21:01 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Een Antimetrische figuur is inderdaad een figuur zoals een triool, quintuplet etc


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 06-03-2003 21:18 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 6 maart 2003 18:31 schreef Azagthoth het volgende:
Met 1 van de 7 bedoelde ik dat het een van de zeven modus was, als ik bedoelde dat het de eerste was dan had ik "1e van de 7" gezegd. Maar dat de locrische mode vaak in Jazz wordt gebruikt wist ik niet, bedankt voor het delen van deze informatie.


edit:
Misschien komt het omdat ik wel slecht geslapen heb, maar ik vind die betweterige ondertoon (of boventoon, je mag kiezen van me) nogal iritant overkomen.


Is dat zo?
Hier bij deze m,n exscuses mocht ik zo overkomen.
Ik ben niet op de forum gekomen om betweterig over te komen door andere users.
Daar ben ik veel te relaxed voor kwa doen en laten en nog eens ideeen.
Dat laat ik voor de gefrustreerden.
Maar het doet me goed dat het jazzgedeelte goed is bevallen Bijdeze een goed weekend


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 06-03-2003 21:25 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

quote:
Op 26 april 2002 18:17 schreef Dreadfull_Hours het volgende:
mijn muziektheoriekennis gaat amper verder dan "een aap die geen bananen eet"


Ik heb "een appel doet goed" geleerd, maar dat komt dan ook omdat ik basgitaar speel.



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 06-03-2003 21:31 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 10 april 2002 19:30 schreef Azagthoth het volgende:
Antimetrische figuren zijn niet door twee te delen, een triool en kwintool zijn alle twee antimetrische figuren.


Daar ben ik weer met een reactie
Ehm das weer niet waar, denk ik.
Want hoe onstaat dan de sixuplet(even engels want ik weet het ff niet meer)
Want dat is ook een antimetrische figuur.


the beast
Figuurzagen en anders niets.
Usericon van the beast
Posted 12-03-2003 10:26 by the beast Wijzig reactieProfiel van the beastQuote dit bericht

Ge hebt gelijk, waar ik een paar bladzijden geleden over zat te zaniken trouwens is de wat verwarrende term anti-metrisch, een anti-metrisch figuur gaat toch niet automatisch tegen het metrum in? maar goed daar heb ik genoeg over gemieren neukt!!!

Iets anders nu, wat maakt dat wij sommige intervallen als dissonant ervaren, en wat bepaald de mate van dissonantie van een interval?
Is het herkenning, dus persoonlijk?
of is het voor iedereen min of meer het zelfde, feit is dat dissonante intervallen meer informatie bevatten dan consonante.
een voorbeeld:
een prime verhoud zich als 1:1 consonanter kan niet
een octaaf ook behoorlijk in rust verhoud zich als 1:2
een kwint ook consonant maar wat minder in rust als een prime of octaaf verhoud zich als 2:3
een kleine secunde daar integen is behoorlijk dissonant en verhoud zich als 15:16
Met andere woorden hoe dissonanter het interval word des te onregelmatiger het golf patroon, per seconde bevat bv een secunde dus meer informatie om door je hersens verwerkt te worden als een kwint, of een kwart.

ben ik nu vaag aan het lullen of zit er wel wat in?
jullie mening graag?





Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 12-03-2003 12:34 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 6 maart 2003 21:31 schreef grindcore het volgende:
Daar ben ik weer met een reactie
Ehm das weer niet waar, denk ik.
Want hoe onstaat dan de sixuplet(even engels want ik weet het ff niet meer)
Want dat is ook een antimetrische figuur.



Die uitlegt klopt niet, vergeef me alsjeblieft. Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik dat geleerd heb, en ik ben het ondertussen weer vergeten wat het precies is (ik vind het ook niet echt belangrijk om het te kunnen uitleggen).

Ik probeer het toch maar even, ik kan het ook fout hebben, en als dat zo is zou ik het op prijs stellen als je me er op wijst, maar dat hoef ik niet te vragen natuurlijk, dat zal geheel wel uitjezelf komen
Maar goed, of een patroon anti-metrsch is hangt ook af van de maatsoort. Een antimetrisch figuur "past" niet in de telindeling.. ehmmm... ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen. Vraag maar aan iemand die er meer verstand van heeft.



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 15-03-2003 3:49 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 12 maart 2003 12:34 schreef Azagthoth het volgende:
Die uitlegt klopt niet, vergeef me alsjeblieft. Het is voor mij al weer een tijd geleden dat ik dat geleerd heb, en ik ben het ondertussen weer vergeten wat het precies is (ik vind het ook niet echt belangrijk om het te kunnen uitleggen).

Ik probeer het toch maar even, ik kan het ook fout hebben, en als dat zo is zou ik het op prijs stellen als je me er op wijst, maar dat hoef ik niet te vragen natuurlijk, dat zal geheel wel uitjezelf komen
Maar goed, of een patroon anti-metrsch is hangt ook af van de maatsoort. Een antimetrisch figuur "past" niet in de telindeling.. ehmmm... ik weet niet hoe ik het goed moet uitleggen. Vraag maar aan iemand die er meer verstand van heeft.


Okee bedankt, dat je hebt geprobeert.
Maar ik had al zo iets van: dat klopt niet.
Want kijk, als je namelijk de triool door tweeen deelt kom je nammelijk op een "sixuplet" en dat is ook een antimetrisch figuur.
Dus inderdaad het lijkt me heel interesant om re meer over te weten want dat is wel een van de basisbegrippen bij bevoorbeeld polyritmiek.


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 15-03-2003 3:53 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

Maar azagthoth(wat een naam)weet je toevallig een site met info over dit onderwerp? want ik heb niets kunnen vinden.
Ja, bij de steve vai site.



grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 15-03-2003 4:09 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 12 maart 2003 10:26 schreef the beast het volgende:
Ge hebt gelijk, waar ik een paar bladzijden geleden over zat te zaniken trouwens is de wat verwarrende term anti-metrisch, een anti-metrisch figuur gaat toch niet automatisch tegen het metrum in? maar goed daar heb ik genoeg over gemieren neukt!!!

Iets anders nu, wat maakt dat wij sommige intervallen als dissonant ervaren, en wat bepaald de mate van dissonantie van een interval?
Is het herkenning, dus persoonlijk?
of is het voor iedereen min of meer het zelfde, feit is dat dissonante intervallen meer informatie bevatten dan consonante.
een voorbeeld:
een prime verhoud zich als 1:1 consonanter kan niet
een octaaf ook behoorlijk in rust verhoud zich als 1:2
een kwint ook consonant maar wat minder in rust als een prime of octaaf verhoud zich als 2:3
een kleine secunde daar integen is behoorlijk dissonant en verhoud zich als 15:16
Met andere woorden hoe dissonanter het interval word des te onregelmatiger het golf patroon, per seconde bevat bv een secunde dus meer informatie om door je hersens verwerkt te worden als een kwint, of een kwart.

ben ik nu vaag aan het lullen of zit er wel wat in?
jullie mening graag?






Het is geen vaag gelul.
Maar, zeg ik erbij dat het gene wat "vals" wordt gehoort inderdaad tussen de oren zit om het zomaar te zeggen.
Als je bijvoorbeeld het boek Thesaurus of scales and modes door speelt merk je ook dat er veel met de 1:2 verhouding wordt gespeelt om dat het toch een bepaalde klankkleur aan een compositie geeft.
Het is aan jou en je gehoor om daarmee te spelen.
Grootste voorbeelden zijn bijvoorbeeld componisten als Webern, Lizst, schoneberg en slonimsky zelf Plus Zappa was daar ook zeer fanatiek met het spelen met die verhoudingen.
Het is verkeert om namelijk te zeggen tegen je zelf dat alles niet klinkt te verbannen.
dan zou er te veel het zelfde zijn.


the beast
Figuurzagen en anders niets.
Usericon van the beast
Posted 15-03-2003 10:38 by the beast Wijzig reactieProfiel van the beastQuote dit bericht

ben ik het mee eens, hoe dissonanter of valser een interval, des te meer spanning zo een interval in zich heeft ( zo ervaar ik het tenminste), en muziek waarbij geen spanning (harmonische spanning dan in dit geval)word opgebouwd, maar constant intervallen of akkoorden gebruikt die in rust zijn, tja dat vind ik doorgaans saaie muziek.


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen