IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : Muziek Theorie Vorige pagina | Volgende pagina
mcoenen
Sun Caged and Stormider Guitarist
Usericon van mcoenen
Posted 15-03-2003 22:42 by mcoenen Wijzig reactieProfiel van mcoenenQuote dit berichthttp://www.marcelcoenen.com

7snaar:

Bef Een Aap Die Geen Bananen Eet



B6R6A6M
Usericon van B6R6A6M
Posted 15-03-2003 22:49 by B6R6A6M Wijzig reactieProfiel van B6R6A6MQuote dit bericht

Hahahaha!


Mirandarijntje
miaaaaaauuuuw...mheh
Usericon van Mirandarijntje
Posted 15-03-2003 22:49 by Mirandarijntje Wijzig reactieProfiel van MirandarijntjeQuote dit berichthttp://www.myspace.com/mirandarijntje

quote:
Op 15 maart 2003 22:42 schreef mcoenen het volgende:
7snaar:

Bef Een Aap Die Geen Bananen Eet


ROFLMAO



MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 26-03-2003 15:45 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Ik ben weer bezig m'n scales aan het oppoetsen en ineens schoot me weer dezelfde vraag binnen als bijna 10 jaar terug:
Hoe zijn de root notes (in ROOD) gekozen ?? Bedoel; het was toch niet zo van "iene-miene-mutte we beginnen met F#!"

Hier bijv. de major scale (hoe heet dit in het NL?)


//edit
Kutplaatje, klik hier anders.


[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 26-03-2003 15:48]


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 26-03-2003 22:25 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

kick


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 26-03-2003 22:30 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 26 maart 2003 15:45 schreef MBMarduk het volgende:
Ik ben weer bezig m'n scales aan het oppoetsen en ineens schoot me weer dezelfde vraag binnen als bijna 10 jaar terug:
Hoe zijn de root notes (in ROOD) gekozen ?? Bedoel; het was toch niet zo van "iene-miene-mutte we beginnen met F#!"

Hier bijv. de major scale (hoe heet dit in het NL?)


//edit
Kutplaatje, klik hier anders.



De "root" is de grondtoon. Het is gewoon de 1e toon uit de reeks tonen die de toonladder maakt. Probeer maar eens op die ladder uit te zoeken, welke tonen precies de "root" notes worden genoemd. Begin de toonladder bv op de 5e fret van de lage E (A). Dan is A de grondtoon (root). Als je gaat uitzoeken wat precies de toon is van die rode cirkeltjes, dan zul je zien dat je steeds op de A uitkomt. Die zijn dus niet zomaar door iene-miene-mutte uitgekozen


Major scale, is Majeur ladder in het nederlands. (ook wel Ionisch genoemd)

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 26-03-2003 22:36]



ratje
X-tinXion
Usericon van ratje
Posted 26-03-2003 22:38 by ratje Wijzig reactieProfiel van ratjeQuote dit berichthttp://www.conradhultermans.com

quote:
Op 26 maart 2003 15:45 schreef MBMarduk het volgende:
Ik ben weer bezig m'n scales aan het oppoetsen en ineens schoot me weer dezelfde vraag binnen als bijna 10 jaar terug:
Hoe zijn de root notes (in ROOD) gekozen ?? Bedoel; het was toch niet zo van "iene-miene-mutte we beginnen met F#!"

Hier bijv. de major scale (hoe heet dit in het NL?)


//edit
Kutplaatje, klik hier anders.




Major scale is gewoon, majeur ladder of ladder met grote terts



MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 26-03-2003 22:58 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Haha, ik was al bang voor zo'n uitleg met onbekende termen.
Ik weet niet wat een "grote terts" is. Ik dacht dat dat iets met ritme te maken had (dus niet...) en -OK- 'majeur schaal' is gewoon een naam die ze eraan gaven.
Maar is F# dan die zogenaamde "grote terts"? en wat is het dan?.

[Dit bericht is gewijzigd door MBMarduk op 26-03-2003 23:01]


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 26-03-2003 23:08 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

quote:
Op 26 maart 2003 22:58 schreef MBMarduk het volgende:
Haha, ik was al bang voor zo'n uitleg met onbekende termen.
Ik weet niet wat een "grote terts" is. Ik dacht dat dat iets met ritme te maken had (dus niet...) en -OK- 'majeur schaal' is gewoon een naam die ze eraan gaven.
Maar is F# dan die zogenaamde "grote terts"? en wat is het dan?.


F# is een noot die je terug kan vinden op verschillende plekken op je hals.

Bijvoorbeeld de op de dikste snaar van je gitaar (de lage E) is deze te vinden op de 2e toets. (los aanslaan = E, 1e toets is F, en 2e toets F#)

Een majeur ladder wordt opgebouwd uit 7 verschillende tonen, en deze tonen hebben of een hele toon afstand, of een halve toon aftsand. Deze opeenvolging van halve of hele afstanden kan je ook zien als een patroon. De patroon voor de majeur ladder is als volgt, Begin-heel-heel-half-heel-heel-half


C D E F A B C
B 1 1 1/2 1 1 1/2


Nu begin ik met de C (grondtoon) maar dezelfde patroon kan ik ook beginnen op elke andere noot. Omdat ik de patroon nu op de C begin, noem je dit de C-Majeur ladder. Begin ik de patroon op de F#, dan noem je dat de F# majeur ladder.

[Dit bericht is gewijzigd door Azagthoth op 26-03-2003 23:09]



Killing Zoe
Legale Strijker
Usericon van Killing Zoe
Posted 28-03-2003 23:18 by Killing Zoe Wijzig reactieProfiel van Killing ZoeQuote dit berichthttp://www.hermanfolk.nl

Om het even heel simlpistisch te maken: neem een toon als begintoon en zing daarbovenop het do-re-mi-fa-sol-la-si-do. Dan heb je een grote tertstoonladder gezongen.

Grote tertstoonladder is tegenovergesteld aan kleine tertstoonladder (ook wel mineur of in het engels minor scale). Die naam krijgt hij door de terts aan het begin van de ladder. Een terts is een interval. Een interval is de afstand tussen twee tonen.
Let op: tussen dezelfde toon (je hoort 2x hetzelfde bijv. C-C) heet al prime of priem.

Verder:

C-D secunde
C-E terts
C-F kwart
C-G kwint
C-A sext
C-B septime
C-C(bovenliggende dus, niet dezelfde toon herhaald) oktaaf.

De noten "kaal" gebruikt heten overigens stamtonen, er kunnen ook og kruizen en mollen voor staan, en in dat geval kunnen de intervallen ook nog eens groot, klein, rein, verminderd en overmatig zijn. Maar dat is hogere wiskunde en kan ik eigenlijk alleen maar uitleggen met een piano erbij.


Metal
Usericon van Metal
Posted 29-03-2003 12:59 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

Misschien kan dit ook helpen Azagthoth (en anderen):

C D E F G A B C
1 1 1/2 1 1 1 1/2

Dit is nu van de C maar deze formule (1 1 1/2 1 1 1 1/2) pas je voor alles toe, je begint met de grondtoon en eindigd met de grondtoon.

De eerste, derde en vijfde noot uit de reeks vormen het Majeur akkoord.
Het C maj. akkoord bestaat dus uit C E G.
De formule voor Cmaj = 1 3 5
Cmin = 1 b3 5 (de E wordt hier dus een halve verlaagd)
C dominant 7 = 1 3 5 b7 (C E G bB )
C maj 7 = 1 3 5 7 (C E G B )
C min 7 = 1 b3 5 b7 (C bE G bB )
C min maj 7 = 1 b3 5 7 (C bE G B )

En dan heb je ook formules voor alle toonladders ook.
Vb Cmaj pentatonisch = 1 2 3 5 6 (C D E G A).


[Dit bericht is gewijzigd door Metal op 29-03-2003 13:26]


After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 31-03-2003 2:21 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Laat eens reageren om jullie te bedanken voor de uitleg.
Ik ben er bijna uit...
**dreunt door z'n hoofd: "NEEM EEN NOOT! HEEL HEEL HALF HEEL HEEL HEEL HALF HERHAAL" **




Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 31-03-2003 14:56 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Kijk anders eens hier, naar mijn mening wordt het hier begrijpelijk uitgelgd.

http://guitarsecrets.com/homework1.htm



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 31-03-2003 14:56 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

quote:
Op 15 maart 2003 22:42 schreef mcoenen het volgende:
7snaar:

Bef Een Aap Die Geen Bananen Eet


wahahaha


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 31-03-2003 14:58 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Ik speel nu zo'n 8 jaar muziek (eerst piano, nu ook gitaar sinds een jaar en een beetje) maar ik begrijp werkelijk NIKS van theorie.


Azagthoth
One RG2550EX in the pocket!
Usericon van Azagthoth
Posted 31-03-2003 14:59 by Azagthoth Wijzig reactieProfiel van AzagthothQuote dit berichthttp://www.playsomeguitar.com

Misschien wordt het eens tijd dan.



aerodis
Usericon van aerodis
Posted 31-03-2003 15:00 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

verder dan Bef Een Aap kom ik niet hoor


B6R6A6M
Usericon van B6R6A6M
Posted 31-03-2003 15:00 by B6R6A6M Wijzig reactieProfiel van B6R6A6MQuote dit bericht

quote:
Op 31 maart 2003 14:58 schreef aerodis het volgende:
Ik speel nu zo'n 8 jaar muziek (eerst piano, nu ook gitaar sinds een jaar en een beetje) maar ik begrijp werkelijk NIKS van theorie.



Ik dacht dat ik de theorie redelijk begreep, tot ik dit topic las.


Metal
Usericon van Metal
Posted 01-04-2003 12:42 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

hèhè, mja het eerste wat ik wist is welke noot iedere snaar is en dat één fret een halve noot is.


After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)


El Chulo
UltraSuave!!!
Usericon van El Chulo
Posted 01-04-2003 12:58 by El Chulo Wijzig reactieProfiel van El ChuloQuote dit bericht

op de piano is dit allemaal een stuk eenvoudiger...


Ahora kién, kién es el asesino. Ahora kién, kién mata sin razón. Ahora kién, utiliza las torturas....


Metal
Usericon van Metal
Posted 01-04-2003 13:00 by Metal Wijzig reactieProfiel van MetalQuote dit bericht

LOL ...mja daar moet je zo de snaren niet bewerken hè


After war comes peace, therefor war is good (Scatterbrain)


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 02-04-2003 18:47 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

ff over die antimetrisch figuren!

Als je een tweedelig notenwaarden in drieën splitst, een driedelig in vieren of vijven enzovoort onstaat er een antmetrisch figuur.
Bij een antimetrisch figaur is er altijd sprake van een splitsing die tegen de logische verdeling van de maat ingaat.
Dus een triool of een duool enzo gaat altijd tegen de logische maatverdeling.


Snagger
Algemeen directeur KPR
Usericon van Snagger
Posted 02-04-2003 19:52 by Snagger Wijzig reactieProfiel van SnaggerQuote dit bericht

Ik geef donder om die hele theorie .. ik speel wat me bevalt, ik leer het - ondanks wat hulp van mijn broer etc. - zelf aan en tot nu toe gaat het redelijk goed.


Ik, Wil Schuurman


MBMarduk
Este usuario está muerto. Q.E.P.D.
Usericon van MBMarduk
Posted 02-04-2003 19:57 by MBMarduk Wijzig reactieProfiel van MBMardukQuote dit bericht

Heh, grindcore krijg van mij de prijs voor "meest cryptische/1337 gebruik van muziektermen"


grindcore
grindtegel
Usericon van grindcore
Posted 02-04-2003 20:09 by grindcore Wijzig reactieProfiel van grindcoreQuote dit bericht

quote:
Op 2 april 2003 19:57 schreef MBMarduk het volgende:
Heh, grindcore krijg van mij de prijs voor "meest cryptische/1337 gebruik van muziektermen"



Hoezo?


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen