IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Reïncarnatie Vorige pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 19-12-2002 21:45 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 19 december 2002 21:45 schreef Frietbal het volgende:
Ik wil reincarneren als bier!
Wat lijkt me dat geweldig.

Zuip ik je op, pis ik je uit ...


Frietbal
Usericon van Frietbal
Posted 19-12-2002 21:55 by Frietbal Wijzig reactieProfiel van FrietbalQuote dit bericht

quote:
Op 19 december 2002 21:45 schreef Jenje het volgende:
Zuip ik je op, pis ik je uit ...


ohw yeah baby


suzanne
Goddess
Usericon van suzanne
Posted 21-12-2002 16:48 by suzanne (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van suzanneQuote dit bericht

Kan het weer een beetje serieus?


I've been sleeping a thousand years it seems...got to open my eyes to everything...


aerodis
Usericon van aerodis
Posted 21-12-2002 17:13 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

hmm, een punt om reincarnatie te verwerpen, is, dat als al het leven van aarde wordt weggevaagd, het reincarneren dus ophoud. Wat gebeurd er dan.

Blijft je 'ziel' ronddolen? Ga je naar een andere planeet met je hele boeltje?


Ik geloof niet in reincarnatie, en het bovenstaande is een van de redenen. Ik ben dan ook monist.


Angela Mortis
Sinistre Française
Usericon van Angela Mortis
Posted 21-12-2002 17:17 by Angela Mortis Wijzig reactieProfiel van Angela MortisQuote dit bericht

dan reincarneert de aarde natuurlijk ook


MuayThaigerrr!!


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 23-12-2002 20:24 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

[quote]Op 21 december 2002 17:13 schreef aerodis het volgende:
hmm, een punt om reincarnatie te verwerpen, is, dat als al het leven van aarde wordt weggevaagd, het reincarneren dus ophoud. Wat gebeurd er dan.

-----------------------------------

Goeie vraag...Ik zou t niet weten. Misschien is t feit dat organismen in t algemeen lijken te weten wat ze moeten doen om te overleven, een teken dat ze een ziel hebben. Misschien ga je verder als microbe, of als plantje, of als een zesarmige "slerjb'k"



[Dit bericht is gewijzigd door Blackjack op 23-12-2002 20:26]


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 26-12-2002 11:48 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

wie zegt dat reincarnatie alleen op deze aardbol voor moet komen... waarom zouden zielen (die immers de tijd en ruimte overstijgen) niet gewoon elders kunnen reincarneren...?


"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


Blackjack
Ja bakker...
Usericon van Blackjack
Posted 26-12-2002 19:02 by Blackjack Wijzig reactieProfiel van BlackjackQuote dit bericht

Kan ik nog heel goed inkomen...maar ja, dan kom je weer terug op "of je al ver genoeg gevorderd bent"


Misty morning, clouds in the sky- Without warning, the wizard walks by- Casting his shadow, weaving his spell- Funny clothes, tinkling bell. Never talking- Just keeps walking- Spreading his magic


Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 27-12-2002 20:02 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

Oké, misschien niet helemaal on-topic, maar dat zie ik dan wel:


Ik zat sinds lange tijd hier weer ff over na te denken, 'stel reincarnatie of God bestaan niet, en het is allemaal evolutie'.
Maar als dat zo is, waar komt ons menselijk bewustzijn dan van daan? Als er niets na de dood is, dan is er geen sprake van een menselijke ziel wat verder gaat nadat het lichaam stopt met functioneren.

Wat maakt ons dan echter bewust? Als er geen ziel (nodig) is, zou je dan een gezond lichaam kunnen maken en het tot leven wekken zodat het ook denkt en bewust is? (Denk Frankenstein) 'Stop er een batterij in, en hij doet het?' om het zo maar te zeggen?

Als ik het namelijk zo bekijk, lijkt mij de kans hiervan weer vrij klein. Er moet dan toch een vorm van energie zijn die het allemaal mogelijk maakt. En is deze energie speciaal? Of zelf ook bewust? Of is het de combinatie van energie en menselijk lichaam wat voor bewustzijn zorgt?

Als ik hier over na denk merk ik zelf dat ik het bestaan van de menselijke ziel erg onwaarschijnlijk vind, echter het idee dat het allemaal gewoon toeval is (en niets speciaals aan is) uiterst deprimerend vind...

Maar ja, zelf kom ik er dus niet uit, maar ik vroeg me af of er mensen waren die constructieve voor- en/of tegen-argumenten hadden. En de gevolgen van die meningen.


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


mislyd
hihi
Usericon van mislyd
Posted 27-12-2002 20:12 by mislyd Wijzig reactieProfiel van mislydQuote dit berichthttp://mislyd.deviantart.com/

quote:
Op 27 december 2002 20:02 schreef Astaroth het volgende:
Wat maakt ons dan echter bewust? Als er geen ziel (nodig) is, zou je dan een gezond lichaam kunnen maken en het tot leven wekken zodat het ook denkt en bewust is? (Denk Frankenstein) 'Stop er een batterij in, en hij doet het?' om het zo maar te zeggen?


Klopt, imo.
quote:

Er moet dan toch een vorm van energie zijn die het allemaal mogelijk maakt. En is deze energie speciaal? Of zelf ook bewust? Of is het de combinatie van energie en menselijk lichaam wat voor bewustzijn zorgt?


Hier gaat het fout, da's de hoop op betekenis die spreekt..
quote:

Als ik hier over na denk merk ik zelf dat ik het bestaan van de menselijke ziel erg onwaarschijnlijk vind, echter het idee dat het allemaal gewoon toeval is (en niets speciaals aan is) uiterst deprimerend vind...


Dat is voor sommigen deprimerend, en alleen daardoor willen mensen zo graag in iets 'meer' geloven, maar het is en blijft de meest logische conclusie.
De 'ziel' of ons bewustzijn is gewoon een toevallig resultaat van de werking van onze hersenen.


Not all who wander are lost. - JRR Tolkien


Marty
Usericon van Marty
Posted 27-12-2002 23:53 by Marty Wijzig reactieProfiel van MartyQuote dit bericht

quote:
Op 27 december 2002 20:02 schreef Astaroth het volgende:
Wat maakt ons dan echter bewust? Als er geen ziel (nodig) is, zou je dan een gezond lichaam kunnen maken en het tot leven wekken zodat het ook denkt en bewust is? (Denk Frankenstein) 'Stop er een batterij in, en hij doet het?' om het zo maar te zeggen?



Volgens deze analogie zouden dus alle dieren ook een ziel hebben, want die hebben immers ook in meer of mindere mate een bewustzijn. Dus geloof je ook in reincarnatie in dieren?

quote:

Of is het de combinatie van energie en menselijk lichaam wat voor bewustzijn zorgt?


Wie zegt dat alleen mensen een ziel hebben? erg egoistisch om te denken dat wij mensen zo bijzonder zjin dat alleen wij een ziel hebben vind je niet?

quote:

Maar ja, zelf kom ik er dus niet uit, maar ik vroeg me af of er mensen waren die constructieve voor- en/of tegen-argumenten hadden. En de gevolgen van die meningen.


Op zich heb ik nog geen redenen om aan te nemen dat er iets als een ziel is, maar ik zie dat niet als iets depressiefs oid. Dat er geen "ziel" alszodanig is hoeft nog niet te betekenen dat je leven geen zin heeft. alleen dat die zin maar net is hoe je die zelf wil invullen. dat is immers wat mensen die wel in een ziel geloven ook doen.. invullen naar wat hun denken dat goed is.



Astaroth
Just one out of seventy-two
Usericon van Astaroth
Posted 28-12-2002 10:51 by Astaroth Wijzig reactieProfiel van AstarothQuote dit berichthttp://odyssey.sickminds.org

De reden dat ik het idee dat er niets na de dood is deprimerend vind (niet heel erg deprimerend, meer gewoon teleurstellend, denk ik), is omdat dan nadat je dood bent alles voorbij is. Je kan het allemaal dan niet meenemen. (Zie het als; je bent ergens heel lang en druk aan bezig geweest, en als je eenmaal klaar bent, wordt het weggegooid. Lekker nuttig dus.)

Qua reincarnatie, mwah... per definitie wel. (niets vergaat, alles (materie en energie) wordt opnieuw gebruikt.) Om te zeggen dat je ziel verder gaat, dat weet ik niet zo zeker. Zou wel prettig zijn, maar helaas...


"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen