IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Auteur:
Topic : hypotheek Vorige pagina | Volgende pagina
Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 30-06-2010 12:09 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 30 juni 2010 11:23 schreef peer het volgende:
Ik heb gisteren een brief gekregen van de bank met een nieuw aanbod. De rente vaste periode van de hypotheek loopt af.

Ik heb de volgende opties:

1 jaar vaste rente = 3.900% per jaar

3 vaste rente = 3,900% rente

5 jaar vaste rente= 4,100% rente

10 jaar vaste rente= 4,800% rente

Alles gebaseerd op advies rente.
Ik twijfel dus de optie 3 jaar en 5 jaar.
Iemand tips?


Met alle respect Peer, maar hoe kunnen mensen je nou advies geven als je zo weinig informatie verstrekt? Ik ben geen hypotheekadviseur, maar het lijkt me evident dat niemand je een goed advies kan geven als je niet op zijn minst meer factoren kent dan een jaartal en een rentepercentage. Ik noem er maar een paar:
- voorwaarden (bijv. boete bij verhuizing of niet, verplichting van betaalrekening bij de hypotheekverstrekker, etc.)
- om wat voor hypotheektype(n) gaat het? Het maakt nogal een verschil of je aan het banksparen bent, een belegginshypotheek hebt, een aflossingsvrije hypo, een combinatie van meerdere, etc..
- en, misschien wel het belangrijkste, hoe sta je zelf in het leven, hoe lang denk je te wonen waar je nu woont, woon je alleen of met partner, verwacht je veranderingen in die situatie of niet, en zo ja op korte of lange termijn, hoe zeker ben je van je baan, kan je wat risico's nemen of niet, etc...

Statistisch gezien is een variabele rente met korte looptijd vooralsnog altijd het goedkoopste geweest, maar goed, of dat de komende jaren weer zo is of dat je misschien met 10 jaar vast ineens over een komende rentestijging naar 6, 7, 8 procent heen kan springen en daarmee veel meer bespaard.. tjsa, niemand hier heeft de glazen bol geloof ik

Succes met kiezen verder hoor! Zelf hoef ik voorlopig niets meer te kiezen, met zojuist akkoord gegaan met 10 jaar vast onder NHG tegen 4,5 en 4,55 procent.


peer
IdentiteitsCrisis
Usericon van peer
Posted 30-06-2010 12:57 by peer Wijzig reactieProfiel van peerQuote dit bericht

Nee, je hebt gelijk niemand kan ook advies geven.
Voor een variabele rente dan moet je wel een ardig inkomen hebben om dat risico te kunnen nemen.
Mijn oom had een een variabele rente van 2,1 en die ging naar later naar 5,8. Dat heeft hij wel aardig in zijn portomonee gevoeld.
De bank geeft ook niet iedereen een variabele rente.

Ik heb voor 1/2 een spaar hyptheek en de andere helft aflossingvrij. Ik denk dat ik gewoon voor die 3 jaar ga kiezen en dan tegen die tijd wel weer zie. In die tussentijd kan ik wel weer verhuisd zijn.
Maja aan de andere kant als ik weer een nieuw huis wil kopen dan kan ik natuurlijk ook mijn rente contract mee laten verhuizen.
Mss toch die 5 jaar dan maar.


american psycho


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 30-06-2010 13:05 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 30 juni 2010 12:57 schreef peer het volgende:
Nee, je hebt gelijk niemand kan ook advies geven.
Voor een variabele rente dan moet je wel een ardig inkomen hebben om dat risico te kunnen nemen.
Mijn oom had een een variabele rente van 2,1 en die ging naar later naar 5,8. Dat heeft hij wel aardig in zijn portomonee gevoeld.




Die renteschommelingen betaal je ook als je de rente vast zet. Waarom denk je dat je een hoger percentage betaalt als je de rente vast zet?

Of dacht je dat de bank je de mogelijkheid biedt je rente vast te zetten omdat ze jou zo graag matsen?

Nee, hier blijft hij mooi variabel.

Owja:

Denk je er even aan dat je bij een variabele rente meestal op elk gewenst moment je rentevast periode kunt wijzigen?
Dus zodra je het idee krijgt dat de rente wel eens kon gaan stijgen prik je hem vast en tot die tijd geniet je lekker van je lage variabele rente.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 30-06-2010 13:09]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 30-06-2010 13:27 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

Laat ik het nog even anders verwoorden:

Ga eens uit van een hypotheek van een ton.

Variabel moet kunnen voor 3.5 %

Dan betaal je dus 3500 per jaar aan rente.
Bij 4.1 % uit het voorstel wat je hebt gekregen betaal je al 4100 per jaar per 100.000 euro hypotheek.

Da's al een verschil van 50 euro per maand. (Per ton)

Reken zelf aan de hand van je geleende bedrag maar uit hoeveel jij per maand extra kwijt bent voor dat stukje 'zekerheid'.
Ik denk persoonlijk dat meer dan 5% van je inkomen geen onredelijke schatting is.

[Dit bericht is gewijzigd door XXL op 30-06-2010 13:35]


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


peer
IdentiteitsCrisis
Usericon van peer
Posted 30-06-2010 18:29 by peer Wijzig reactieProfiel van peerQuote dit bericht

Mijn oom ging van ongeveer 450 euro naar 1100 door zijn variabele rente. Hij kon zijn rente wel vast laten zetten, maar dan betaalde hij nog steeds bijna zoveel.
Dat moet je wel kunnen missen elke maand als het ineens om hoog gaat. Ik heb dan toch liever een vaste rente. Trouwens de bank geeft me toch geen variabele rente vanwege het risico.


american psycho


Psychonaut
Usericon van Psychonaut
Posted 30-06-2010 19:02 by Psychonaut Wijzig reactieProfiel van PsychonautQuote dit bericht

quote:
Op 30 juni 2010 13:27 schreef XXL het volgende:
Laat ik het nog even anders verwoorden:

Ga eens uit van een hypotheek van een ton.

Variabel moet kunnen voor 3.5 %

Dan betaal je dus 3500 per jaar aan rente.
Bij 4.1 % uit het voorstel wat je hebt gekregen betaal je al 4100 per jaar per 100.000 euro hypotheek.

Da's al een verschil van 50 euro per maand. (Per ton)

Reken zelf aan de hand van je geleende bedrag maar uit hoeveel jij per maand extra kwijt bent voor dat stukje 'zekerheid'.
Ik denk persoonlijk dat meer dan 5% van je inkomen geen onredelijke schatting is.


Neem dan meteen even de hypotheekrenteaftrek mee in je 'berekening'.


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 30-06-2010 23:31 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

@Peer: wat ik niet terug zie ik je overpeinzingen, en mogelijk wel degelijk tot lagere maandlasten zou kunnen leiden, is het overstappen naar een andere hypotheekverstrekker. Vaak krijg je vooral bij je eerste hypotheek veel kortingen, en als ze je eenmaal binnen hebben geven ze je een dure verlenging. Garantie heb je nooit, maar volgens mij kun je in ieder geval zonder kosten eens een andere offerte opvragen bij een concurrent. Let uiteraard ook daar weer op de voorwaarden, en het oversluiten kost natuurlijk ook geld, dus uiteindelijk zul ja naar het totaalplaatje moeten kijken om te zien wat de beste keuze is.


XXL
Xenofobe analfabeet.
Usericon van XXL
Posted 01-07-2010 0:31 by XXL Wijzig reactieProfiel van XXLQuote dit bericht

quote:
Op 30 juni 2010 18:29 schreef peer het volgende:
Mijn oom ging van ongeveer 450 euro naar 1100 door zijn variabele rente. Hij kon zijn rente wel vast laten zetten, maar dan betaalde hij nog steeds bijna zoveel.
Dat moet je wel kunnen missen elke maand als het ineens om hoog gaat. Ik heb dan toch liever een vaste rente. Trouwens de bank geeft me toch geen variabele rente vanwege het risico.


Vanwege het risico?

Vaag.
Ik vraag me af of dat risico bij 1 jaar vast, waar je wel een voorstel voor hebt gekregen, echt veel lager is voor je bank dan bij variabel.


quote:
Op 30 juni 2010 19:02 schreef Psychonaut het volgende:
Neem dan meteen even de hypotheekrenteaftrek mee in je 'berekening'.


owja, en ook nog even vergeten dat als je rente stijgt je spaarpremie vermoedelijk ook wat lager wordt.

Maargoed, omdat de rente aftrek toch ter discussie staat tel ik dat fiscale voordeel zelf eigenlijk liever niet mee. Leuk mee genomen voor zolang het duurt maar ik zou er niet van afhankelijk willen zijn en het risico lopen mijn huis opeens niet meer te kunnen betalen.

Net als het volledig meetellen van het inkomen van de partner of een tophypotheek afsluiten.
Ben ik ook geen voorstander van.


Complete tokkie die lijdt aan zware zelfoverschatting.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 01-07-2010 16:03 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

Morgen met 'din kijken naar een erg leuk huissie!


Boeiender


herrie
Usericon van herrie
Posted 01-07-2010 16:34 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

ben blij dat ik er naar 6 jaar vanaf ben en misschien binnenkort wel in een tuinhuisje te 'Attem woon!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 01-07-2010 16:35 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 1 juli 2010 16:34 schreef herrie het volgende:
ben blij dat ik er naar 6 jaar vanaf ben en misschien binnenkort wel in een tuinhuisje te 'Attem woon!


Nou een [insert nummer] A komt er zeker ja.


Boeiender


Valorian
Wat kan er nou gebeuren?
Usericon van Valorian
Posted 01-07-2010 17:33 by Valorian (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van ValorianQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2010 16:03 schreef MR. N het volgende:
Morgen met 'din kijken naar een erg leuk huissie!


Nice. Waar ga je zoeken, Zwolle?


herrie
Usericon van herrie
Posted 01-07-2010 17:35 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

'Attem a.k.a. Hattem!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 01-07-2010 17:36 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 1 juli 2010 17:33 schreef Valorian het volgende:
Nice. Waar ga je zoeken, Zwolle?


En wijde omgeving. Nu iets leuks in Hattem gezien.

Oh, en een mooie vakantie gewenst Vin, ook aan Naath doorgeven!


Boeiender


herrie
Usericon van herrie
Posted 01-07-2010 17:37 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

dat zeg ik, 'Attem!


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 01-07-2010 17:38 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 1 juli 2010 17:37 schreef herrie het volgende:
dat zeg ik, 'Attem!


Hou nou eens op vervelende vent.




Boeiender


herrie
Usericon van herrie
Posted 01-07-2010 17:44 by herrie Wijzig reactieProfiel van herrieQuote dit bericht

sorry, meneer uut 'Asselt!


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-07-2010 18:26 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

quote:
Op 1 juli 2010 16:03 schreef MR. N het volgende:
Morgen met 'din kijken naar een erg leuk huissie!

Zullen we samen op jacht gaan? Worden we buren.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


MR. N
Envy is the ulcer of the soul.
Usericon van MR. N
Posted 01-07-2010 18:28 by MR. N Wijzig reactieProfiel van MR. NQuote dit berichthttp://www.herrierecordsinc,com

quote:
Op 1 juli 2010 18:26 schreef Dentz het volgende:
Zullen we samen op jacht gaan? Worden we buren.


Wel gaaf, ik een buurman die niet zeikt over muziek en waarmee ik prima een kan drinken, jij een buurman die niet klaagt over slijptollen en freesbanken, en waarmee je prima een kan drinken.


Boeiender


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-07-2010 21:02 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Wat vind je van de Noordoostpolder?


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 01-07-2010 21:29 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Als je je huis niet als investering ziet, kan je dat best doen, lekker goedkoop daar.


Je moeder.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-07-2010 22:53 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Jawel meneer.
Hoe we dat over 30 jaar doen zie ik dan wel weer.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 01-07-2010 23:10 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Mooi kut als je opgebouwde pensioenvoorziening onder 3 meter water ligt over 40 jaar.


Je moeder.


Dentz
Usericon van Dentz
Posted 01-07-2010 23:13 by Dentz Wijzig reactieProfiel van DentzQuote dit bericht

Dan is er vast wel 1 of ander fonds.


... Ik houd niet zo van metal door mijn grindcore.


karnivoor
Usericon van karnivoor
Posted 01-07-2010 23:24 by karnivoor Wijzig reactieProfiel van karnivoorQuote dit berichthttp://www.kanker.nl/

Ik gok er niet op.


Je moeder.


Dit topic is 11 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen