IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Auteur:
Topic : Discussies met "gelovigen" Volgende pagina
Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-07-2003 13:36 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Dit topic mede naar aanleiding van de gebeurtenissen op het gvk forum..

Ik heb zelf nogaleens ervaren dat mensen blind zijn voor jouw argumenten.
Dit dan niet alleen met Christenen, maar met "gelovigen" in de ruimste zin van het woord.

Afgelopen jaar voerde ik bij filosofie regelmatig discussies over wetenschapsfilosofie. Zelf ben ik een overtuigd aanhanger van het empirisme en het materialisme.
Bij mij in de klas zaten natuurlijk ook mensen die meer rationalistisch of in ieder geval niet materialistisch en empiristisch ingesteld zijn.
Heel vaak, in het heetst van de discussie kwam ik, of een vriend van me (met ongeveer dezelfde ideeen als ik) met een naar onze mening (en veelal ook van de docent) met een goed argument tegen hun stellingname.
Het enige dat zij daar dan op in brachten was iets van "nee dat is niet waar! dat VOEL ik." en als je dan om argumenten vraagt, blijven ze bij termen als "gevoel" en "denken" en "het is gewoon zo" of "dat kan toch niet anders"

Hebben jullie zoiets ook ervaren tijdens een discussie? Ik werd er soms helemaal gek van, want als ik probeerde mijn argumenten uit te leggen werden ze in sommige gevallen zelfs boos.
Hoe moet je hier nou mee om gaan? Heb je de discussie gewonnen ondanks dat anderen hun ongelijk niet toegeven? Is er wel discussie mogelijk tussen mensen met zulke verschillende denkbeelden?

Reacties graag..


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-07-2003 13:41 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Met gelovige kun je niet discusiëren aangezien ze ergens in Geloven, het is dus niet onderbouwt met feiten maar met gevoelens, en daar kun je nu eenmaal niet over discusieren


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 13:42 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Dat noem je nou een blok voor hun kop.
De meeste mensen durven de waarheid niet te geloven, omdat de waarheid hard is.
Daarom worden ze ook boos.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 30-07-2003 13:43 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

quote:
Op 30 juli 2003 13:41 schreef Jenje het volgende:
Met gelovige kun je niet discusiëren aangezien ze ergens in Geloven, het is dus niet onderbouwt met feiten maar met gevoelens, en daar kun je nu eenmaal niet over discusieren


Amen.


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-07-2003 13:48 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Hoe kan het dan zijn dat mensen zodanig 'geindoctrineerd' worden dat je ze er met geen enkel argument uit krijgt?


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 30-07-2003 13:49 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

Ze (ik roep dat niet te hard, sinds maar 1 persoon dat heb horen zeggen) schijnen ook niet te snappen dat mensen in de Metal-scene niet allemaal nazi's zijn, en dat alles wat metal "is" geassocieerd wordt met Neo-Nazisme


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 13:49 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Omdat de meeste mensen geen eigen wil hebben en schapen zijn.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-07-2003 13:51 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 13:48 schreef Phaestus het volgende:
Hoe kan het dan zijn dat mensen zodanig 'geindoctrineerd' worden dat je ze er met geen enkel argument uit krijgt?
Dude heeft niets met indoctrinatie te maken, het is een gevoelskwestie, kun je je gevoel onderbouwen met feiten, dachutnie


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 30-07-2003 13:52 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 13:49 schreef wladimir het volgende:
Omdat de meeste mensen geen eigen wil hebben en schapen zijn.
Dat is gewoon dom, die lui hebben serieus een zwaar groot bord voor hun kop idd.


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 30-07-2003 13:53 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

Een discussie met een gelovige is bij voorbaat al een verloren zaak.Met die lui valt niet te discusieren omdat idd wat Jenje zegt ze hun geloof en het waarom niet kunnen onderbouwen.Om knettergek van te worden.


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-07-2003 13:53 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 13:52 schreef Elfensteen het volgende:
Dat is gewoon dom, die lui hebben serieus een zwaar groot bord voor hun kop idd.
Jij laat je ook lekker van je ruimdenkende kant zien anders

Je beschuldigt ze nu van iets wat je zelf doet..


Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 30-07-2003 13:55 by Elfensteen Wijzig reactieProfiel van ElfensteenQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 13:53 schreef Jenje het volgende:
Jij laat je ook lekker van je ruimdenkende kant zien anders
ja, sorry, ik kan hier gewoon zwaar opgefokt van worden.
quote:

Je beschuldigt ze nu van iets wat je zelf doet..
Over 1 kam scheren? neehoor zie wat er een paar posts eerder tussen haakjes staat.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 13:55 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Niet alle gelovigen volgen de kerk, sommige gelovigen staan ook open voor andere dingen als de bijbel en de kerk. Ze hebben niet allemaal een groot blok voor hun kop.

Veel word er ook met de paplepel ingegoten.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-07-2003 13:58 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 13:55 schreef Elfensteen het volgende:
ja, sorry, ik kan hier gewoon zwaar opgefokt van worden.
Over 1 kam scheren? neehoor zie wat er een paar posts eerder tussen haakjes staat.

Erbij zetten dat sommige het misschine wel goed doen spreekt je nog niet vrij hoor.
Vind je reacties erg kinderachtig en stoerdoenerij. Beetje standaard metalachitg.


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-07-2003 14:09 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

Jammer dat hier meteen weer door iedereen bvestigd wordt dat de discussies onmogelijkzijn.. Ik had graag het tegendeel gehoord, al had ik niet geweten hoe je dat zou kunnen bereiken..


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 30-07-2003 14:13 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 14:09 schreef Phaestus het volgende:
Jammer dat hier meteen weer door iedereen bvestigd wordt dat de discussies onmogelijkzijn.. Ik had graag het tegendeel gehoord, al had ik niet geweten hoe je dat zou kunnen bereiken..
Ja, maar denk nou eens na, hoe moet je iemand ervan overtuigen dat iets, waarvan hij zonder reden als de absolute waarheid ziet, dat dat slecht is?

Dat gaat niet.
Dan krijg je wellus/nietus gesprekken.


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 14:16 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 14:09 schreef Phaestus het volgende:
Jammer dat hier meteen weer door iedereen bvestigd wordt dat de discussies onmogelijkzijn.. Ik had graag het tegendeel gehoord, al had ik niet geweten hoe je dat zou kunnen bereiken..
Wacht maar even op de antwoorden op het GVK forum.


Vampie
Firewalking
Usericon van Vampie
Posted 30-07-2003 14:26 by Vampie Wijzig reactieProfiel van VampieQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 14:16 schreef wladimir het volgende:
Wacht maar even op de antwoorden op het GVK forum.



Hmm...ben ik eig. wel benieuwd naar..


Some cause happiness wherever they go , others whenever they go


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-07-2003 14:40 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

ik ook.. maar als je die antwoorden ziet op de vragen van Claw, dan geef je bijna alle goede moed al op.

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=1177


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 14:45 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Dat noem je nou een antwoord met een blok voor je kop.


Claw
GRAFSTEEN DIAGRAMMEN!
Usericon van Claw
Posted 30-07-2003 14:58 by Claw Wijzig reactieProfiel van ClawQuote dit berichthttp://www.aardtmann.tk/

Het lijkt er inderdaad op dat ze zich erg moeilijk in een ander denkbeeld kunnen inleven.

Maar kunnen wij ons wel in hun denkbeeld inleven? Als je je voorsteld dat het mensen zijn die hun leven aan God wijden en leven volgens de bijbel. Zijn hun antwoorden dan nog zo raar?


Death Metal heerscht! Check de nieuwe Suffocation en Prostitute Disfigurement!!! (Veel beter dan Doom Metal )


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 15:00 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Moeilijke vraag...


Sharteel
Mesmerized
Usericon van Sharteel
Posted 30-07-2003 15:02 by Sharteel Wijzig reactieProfiel van SharteelQuote dit berichthttp://www.photopit.be

quote:
Op 30 juli 2003 14:58 schreef Claw het volgende:
Het lijkt er inderdaad op dat ze zich erg moeilijk in een ander denkbeeld kunnen inleven.

Maar kunnen wij ons wel in hun denkbeeld inleven? Als je je voorsteld dat het mensen zijn die hun leven aan God wijden en leven volgens de bijbel. Zijn hun antwoorden dan nog zo raar?


Dat vrgaen veel te weinig mensen zich af.. Al de rest is enggeestig maar zelf zijn ze het nooit..


Can anybody see the light.. Where the morn meets the dew... And the tide rises...Did you realise no one can see inside your view... Did you realise forwhy this sight belongs to you...


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 15:04 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Ik zie het zo, zij kunnen met hun geloof zonder de vrees voor de dood verder.
Daarom is het voor hun gevoel beter om te geloven en niet de waarheid in te zien.
Want straks zitten ze zogenaamd in de hemel.


Phaestus
In vino veritas
Usericon van Phaestus
Posted 30-07-2003 15:11 by Phaestus Wijzig reactieProfiel van PhaestusQuote dit bericht

quote:
Op 30 juli 2003 14:58 schreef Claw het volgende:
Het lijkt er inderdaad op dat ze zich erg moeilijk in een ander denkbeeld kunnen inleven.

Maar kunnen wij ons wel in hun denkbeeld inleven? Als je je voorsteld dat het mensen zijn die hun leven aan God wijden en leven volgens de bijbel. Zijn hun antwoorden dan nog zo raar?


Wat mij betreft heb ik dat vaak genoeg geprobeerd.
Ik vind het dan ook zeer gebruikelijk dat mensen voor het onverklaarbare hun toezicht zoeken in het geloof ik God, maar als dat geloof in god strookt met voor iedereen waarneembare feiten, hoe kan je het dan zo strikt blijven volgen?
Het idee van een God as schepper, mag men best verdedigen daar is nog te weinig over bekend, maar de '7-dagen-theorie' uit de bijbel klopt wetenschappelijk gezien niet.

Weet iemand trouwens hoe het zit met "de schepping" in andere geloven dan het Christendom? Waar stemmen die mee overeen of zijn die weer helemaal verschillend?


"Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point."


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 30-07-2003 15:17 by wladimir Wijzig reactieProfiel van wladimirQuote dit bericht

Er zijn bijvoorbeeld heel veel verhalen over de zonvloed, die zijn bijna hetzelfde.

Verhalen over de schepping van de wereld zijn meestal anders. Noorse mythology werd de wereld geschapen uit een grote reus.
In het Gilgamesj epos is de wereld ook geschapen door de goden eveneens als bij de oude grieken waarbij de wereld werd geschapen door Zeus en Hera.

Het komt er op neer, dat overal een god de wereld heeft geschapen. Alleen dat bij de monotheistische geloven er maar een god is.
De goden bij de pantheons van de Griekse/Noorse/etc goden vertonen ook de gevoelens van mensen (boosheid, jaloersheid etc) en zijn niet perfect zoals god.


Dit topic is 13 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen