IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Depressief... Vorige pagina | Volgende pagina
Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 05-05-2004 1:37 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 5 mei 2004 1:33 schreef Negatyfus het volgende:
Ze kunnen goed functioneren, maar hetzelfde medicijn in dezelfde dosis kan juist weer een omgekeerd resultaat hebben op een ander persoon. Dus anti-depressiva zijn niet echt betrouwbaar.



Dat klopt wel. Het blijft vaak een oeverloos proberen van verschillende middelen in verschillende doseringen.


quote:
Absoluut. Ik wil alleen maar zeggen, dat het het enige is wat je kunt doen als niets anders werkt. Een ander kan je niet beter maken en medicijnen werken nooit 100%. Anti-depressiva zijn ook geen permanente oplossing, wat mij betreft.



Nee, wat mij betreft ook niet. Daar zijn de bijwerkingen veel te ernstig/schadelijk voor, plus dat het imho maar een uitstel van executie is in principe. Antidepressiva zijn er naar mijn mening voor om iemand op weg te helpen (fysieke en mentale kracht te geven om met zijn problemen bezig te gaan), en niet als permanente oplossing 'voor al uw problemen'. De problemen blijven er toch wel, het is alleen die antidepressiva die ervoor zorgen dat jij er op dat moment anders mee om kan gaan. Wat dat betreft heb je dus gelijk dat jezelf de enige bent die er iets aan kan doen.


..."Hate can only create more hate"...


Freduk
Usericon van Freduk
Posted 05-05-2004 1:40 by Freduk Profiel van Freduk

Ik ben geen expert maar t lijkt me niet dat het depressief zijn van iemand afhankelijk is van 1 stofje in de hersenen, waarschijnlijk wordt de belangrijkste of de belangrijkste groep stoffen toegedient, das niet genoeg.
Daarnaast is t niet ALLEEN MAAR chemische brol die in de hersenen zit, de manier van denken is aan meer dingen onderhevig.


Follow the freezing moon...


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 1:40 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 1:37 schreef Immortella het volgende:
Dat klopt wel. Het blijft vaak een oeverloos proberen van verschillende middelen in verschillende doseringen.
(...)



Ja, da's helaas vaker het probleem met medicijnen. Denk bijvoorbeeld aan epilepsie waar ook nog niemand het perfecte medicijn en de perfecte dosering gevonden heeft.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Negatyfus
I forget not my whip-- not I!
Usericon van Negatyfus
Posted 05-05-2004 1:42 by Negatyfus Profiel van Negatyfushttp://www.mentation.nl

quote:
Die chemische onbalans is toch objectief vast te stellen?


Niet zover ik weet.

quote:
Verder is het wel leuk en aardig dat je zegt het 100% met me oneens te zijn, maar ik mis een beetje het "waarom" in je betoog. Waarom werkt het zo niet volgens jou?


Omdat het gewoon zo is. Probeer het maar eens als je depressief bent.


Mentation - www.mentation.nl


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 05-05-2004 1:43 by Immortella Profiel van Immortella

quote:
Op 5 mei 2004 1:40 schreef Freduk het volgende:
Ik ben geen expert maar t lijkt me niet dat het depressief zijn van iemand afhankelijk is van 1 stofje in de hersenen, waarschijnlijk wordt de belangrijkste of de belangrijkste groep stoffen toegedient, das niet genoeg.
Daarnaast is t niet ALLEEN MAAR chemische brol die in de hersenen zit, de manier van denken is aan meer dingen onderhevig.


Tuurlijk, dat ontkent ook niemand hier (toch).


..."Hate can only create more hate"...


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 1:44 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 1:42 schreef Negatyfus het volgende:
Niet zover ik weet.



Ow, mijn fout. Ik ben ook geen expert op dit gebied.

quote:
Op 5 mei 2004 1:42 schreef Negatyfus het volgende:
Omdat het gewoon zo is. Probeer het maar eens als je depressief bent.


Dat was ik dan weer niet van plan...


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Negatyfus
I forget not my whip-- not I!
Usericon van Negatyfus
Posted 05-05-2004 1:50 by Negatyfus Profiel van Negatyfushttp://www.mentation.nl

quote:
...de manier van denken is aan meer dingen onderhevig. [...]
Tuurlijk, dat ontkent ook niemand hier (toch).


Het lijkt er een beetje op dat altx dat hier beweert. Ik durf te stellen dat anti-depressiva wel een positief effect kunnen hebben ALS JE GELUK HEBT, maar je probleem is verre van verholpen, noch de symptomen.

quote:
Ow, mijn fout. Ik ben ook geen expert op dit gebied.


Ik kan het ook mis hebben, maar ik heb nog er nog nooit van gehoord. Daarnaast moet ik Freduk gelijk geven. Je serotonine-niveau is maar een klein stukje van de puzzel.


Mentation - www.mentation.nl


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 1:56 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 1:50 schreef Negatyfus het volgende:
Het lijkt er een beetje op dat altx dat hier beweert. Ik durf te stellen dat anti-depressiva wel een positief effect kunnen hebben ALS JE GELUK HEBT, maar je probleem is verre van verholpen, noch de symptomen.

Ik kan het ook mis hebben, maar ik heb nog er nog nooit van gehoord. Daarnaast moet ik Freduk gelijk geven. Je serotonine-niveau is maar een klein stukje van de puzzel.


Ja, maar daarna is het helemaal aan jezelf. Je kan zelf in die depressie blijven hangen of je kan eruit willen komen. Maar als je serotonine-niveau weer normaal is, moet het IMHO mogelijk zijn om zonder al te veel problemen uit die depressie te komen (maar dat moet je dan wel zelf willen en bewust proberen). Zulke dingen gaan niet vanzelf nee.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Negatyfus
I forget not my whip-- not I!
Usericon van Negatyfus
Posted 05-05-2004 11:41 by Negatyfus Profiel van Negatyfushttp://www.mentation.nl

Al dat ik wil zeggen is dat het niet zo simpel werkt. Je serotonine-niveau is niet zoiets als je bloed-suiker niveau of iets dergelijks. Ik vraag me sterk af of men wel kan meten of de medicijnen daadwerkelijk iets hebben uitgemaakt op biochemisch niveau. Het stellen van een diagnose gaat zover ik weet alsnog altijd via gesprekken en daar kan het natuurlijk al snel mis gaan. Daarnaast zouden de anti-depressiva het je makkelijker moeten maken om te werken aan je problemen, maar zoals gezegd is dit vaak niet zo of maakt het de problemen zelfs erger. En als het dan toch werkt, is het altijd maar een beetje. Of het dan opeens makkelijk is geworden om te genezen, betwijfel ik.

Verder willen de meesten vaak niet aan hun problemen werken, omdat het eng is, wat ze nu hebben is tenminste bekend en ze zijn er comfortabel mee geworden (hoe stom dat ook klinkt). Het is gewoon ontzettend moeilijk om je dan ertoe te zetten je grootste vijand aan te gaan. Het is wel zwakte dat je tegenhoudt, maar ik zou daar geen label als "zwakkeling" tegenaan gooien-- meer zwakte als in "het is op, er zit niets meer in," zoals Immortella al aangaf. En wat wil je, als je alles al hebt geprobeerd en je voelt je nog zo kut dat je er dagelijks koppijn van krijgt?

Maar goed, ik laat het onderwerp nu varen.

[Dit bericht is gewijzigd door Negatyfus op 05-05-2004 11:49]


Mentation - www.mentation.nl


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 12:40 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 11:41 schreef Negatyfus het volgende:
(...)
Verder willen de meesten vaak niet aan hun problemen werken, omdat het eng is, wat ze nu hebben is tenminste bekend en ze zijn er comfortabel mee geworden (hoe stom dat ook klinkt). Het is gewoon ontzettend moeilijk om je dan ertoe te zetten je grootste vijand aan te gaan. (...)


Ik ga ook niet beweren dat dit niet zo is. Helaas is dit namelijk wel praktisch altijd het geval. Maar zo zitten wij mensen blijkbaar in elkaar.

Ik blijf er alleen bij dat als je je eenmaal aangezet hebt om je problemen aan te pakken, met andere woorden dat als je eenmaal die neerwaartse spiraal doorbroken hebt, het mogelijk moet zijn om zonder al te veel problemen uit die depressie te raken.

Als je in de praktijk om je heen kijkt, zie je helaas alleen dat mensen die depressief zijn, in die neerwaartse spiraal blijven hangen en juist het tegenovergestelde doen van wat ze eigenlijk zouden moeten doen (namelijk steeds meer contact vermijden, steeds minder over hun problemen praten, enzovoorts).


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 05-05-2004 18:06 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

In dit topic loopt verschrikkelijk veel door elkaar: Feiten, meningen, scepsis, gevoel, onwetendheid, vooroordelen, ervaringen... Ik vind het interessant om te lezen allemaal, maar de onwaarheden die er soms verkondigd worden, irriteren me. Daarom even een lijstje feiten over depressie en antidepressiva:

* De hersenen vertonen een chemische onbalans wanneer er sprake is van depressie. Het is niet bekend of dit een oorzaak of een gevolg van de depressie is.

* Van moderne antidepressiva (Prozac en Seroxat bijvoorbeeld) wordt aangenomen dat zij de chemische onbalans helpen herstellen. Dit is een goed onderbouwde hypothese, maar geen feit.

* De klinische resultaten (dus dat wat de psychiater waarneemt wanneer hij zijn patiënt goed in de gaten houdt) bij het gebruik van moderne antidepressiva zijn indrukwekkend: Zo's 75% van de gebruikers geeft aan een verbetering in de stemming te ervaren na enkele weken gebruik. Dit betekent niet dat zij volledig genezen, mind you.

* De combinatie 'pillen en praten', ofwel medicijnen en een vorm van therapie, geeft bij depressie de grootste kans op verbetering.

* Dat de één al in een depressie terechtkomt wanneer zijn verkering uitgaat, terwijl de ander het overlijden van zijn complete familie blijmoedig verwerkt, is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Het is onredelijk om hier een waarde-oordeel over uit te spreken: De één heeft nu eenmaal een grotere draagkracht dan de ander. Hoe dat komt? Nature-nurture baby, er valt geen zinnig woord over te zeggen.

* Depressie is een echte ziekte, net zoals diabetes, hemofilie, schizofrenie en Parkinson.

Ik wens niet tegengesproken te worden. (En dan hier een knipoogsmiley.) Maar wat je van depressie en van depressiepatiënten vindt, moet je helemaal zelf weten. Ik ga niet over jouw mening.

Aaargh, psychiatrisch verpleegkundige.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 18:20 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 18:06 schreef Aaargh het volgende:
(...)
* De combinatie 'pillen en praten', ofwel medicijnen en een vorm van therapie, geeft bij depressie de grootste kans op verbetering.



Wat ik alleen nog even aan wil geven, is dat IMHO voorkomen beter is dan genezen. Wat je nog wel eens ziet, is dat iemand steeds meer in zelf gekeerd raakt en steeds minder over zijn problemen praat. Maar waar praten een belangrijk middel is om uit een depressie te komen, is het mijns inziens hèt middel om een depressie te voorkomen.

quote:
Op 5 mei 2004 18:06 schreef Aaargh het volgende:
* Dat de één al in een depressie terechtkomt wanneer zijn verkering uitgaat, terwijl de ander het overlijden van zijn complete familie blijmoedig verwerkt, is een zeer persoonlijke aangelegenheid. Het is onredelijk om hier een waarde-oordeel over uit te spreken: De één heeft nu eenmaal een grotere draagkracht dan de ander. Hoe dat komt? Nature-nurture baby, er valt geen zinnig woord over te zeggen.
(...)


Hiervoor geldt IMHO ongeveer hetzelfde. Mijns inziens zal iemand die nadat zijn verkering uitraakt, gelijk zijn vrienden opzoekt om de kwestie te bespreken minder kans op een depressie hebben dan iemand die het isolement opzoekt en daardoor alles opkropt.


(Wellicht nog ten overvloede: Ik ben zelf dus geen expert op dit gebied. Ik ben zelf maar een "simpele" informaticus. Dus het kan zijn dat ik op bepaalde punten er faliekant naast zit. Mocht dat zo zijn: mijn excuses daarvoor.)


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 05-05-2004 18:33 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 5 mei 2004 18:20 schreef altx het volgende:
Wat je nog wel eens ziet, is dat iemand steeds meer in zelf gekeerd raakt en steeds minder over zijn problemen praat. Maar waar praten een belangrijk middel is om uit een depressie te komen, is het mijns inziens hèt middel om een depressie te voorkomen.


Weet je, misschien is de depressie op dat moment al een feit...

quote:
Op 5 mei 2004 18:20 schreef altx het volgende:
Mijns inziens zal iemand die nadat zijn verkering uitraakt, gelijk zijn vrienden opzoekt om de kwestie te bespreken minder kans op een depressie hebben dan iemand die het isolement opzoekt en daardoor alles opkropt.


Je hebt het hier over iemands karakter. Sommige mensen bespreken inderdaad alles wat zij meemaken direct met hun vrienden, maar er zijn ook mensen met wat meer reserves. Laten we alsjeblieft blij zijn met het feit dat niet iedereen hetzelfde is. En als iemands karakter meewerkt aan het ontstaan van een depressie, tja... Wie kun je de schuld geven van je karakter? Nature of nurture? Lastig, hoor.


quote:
Op 5 mei 2004 18:20 schreef altx het volgende:
(Wellicht nog ten overvloede: Ik ben zelf dus geen expert op dit gebied. Ik ben zelf maar een "simpele" informaticus. Dus het kan zijn dat ik op bepaalde punten er faliekant naast zit. Mocht dat zo zijn: mijn excuses daarvoor.)


Verontschuldig je alsjeblieft niet voor wie je bent en voor wat je vindt. Natuurlijk kan je ernaast zitten. Ik ook. Maar zolang je daarvoor open staat, zit je eigenlijk nooit verkeerd. (En dan hier een hippie-smiley.)


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 05-05-2004 18:34 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 5 mei 2004 18:33 schreef Aaargh het volgende:
Verontschuldig je alsjeblieft niet voor wie je bent en voor wat je vindt. Natuurlijk kan je ernaast zitten. Ik ook. Maar zolang je daarvoor open staat, zit je eigenlijk nooit verkeerd. (En dan hier een hippie-smiley.)


Geen hippie smiley...een braak smiley bedoel je.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


altx
Iron Maiden's gonna get you
Usericon van altx
Posted 05-05-2004 18:42 by altx Profiel van altx

quote:
Op 5 mei 2004 18:33 schreef Aaargh het volgende:
(...)
Je hebt het hier over iemands karakter. Sommige mensen bespreken inderdaad alles wat zij meemaken direct met hun vrienden, maar er zijn ook mensen met wat meer reserves. Laten we alsjeblieft blij zijn met het feit dat niet iedereen hetzelfde is. En als iemands karakter meewerkt aan het ontstaan van een depressie, tja... Wie kun je de schuld geven van je karakter? Nature of nurture? Lastig, hoor.



Ik ben persoonlijk van mening dat je nog best wat aan je karakter kan bijschaven ('t is mijzelf in ieder geval op een aantal punten gelukt...). Dus als je je realiseert dat je jezelf richting een depressie aan het manoeuvreren bent, is het IMHO nog niet te laat om eens met dat praten te beginnen.

quote:
Op 5 mei 2004 18:33 schreef Aaargh het volgende:
Verontschuldig je alsjeblieft niet voor wie je bent en voor wat je vindt. Natuurlijk kan je ernaast zitten. Ik ook. Maar zolang je daarvoor open staat, zit je eigenlijk nooit verkeerd. (En dan hier een hippie-smiley.)


Oh, ik verontschuldig me niet voor het feit dat ik voor mijn mening uit kom, maar voor het feit dat ik wellicht objectief te toetsen beweringen heb gedaan die misschien niet (volledig) waar zijn. Waarde-oordelen zijn niet te toetsen, empirische oordelen echter wel.


Scream for mercy // He laughs as he's watching you bleed // Killer behind you // His blood lust defies all his needs // Look out I'm coming for you!


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 05-05-2004 18:48 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 5 mei 2004 18:42 schreef altx het volgende:
Oh, ik verontschuldig me niet voor het feit dat ik voor mijn mening uit kom, maar voor het feit dat ik wellicht objectief te toetsen beweringen heb gedaan die misschien niet (volledig) waar zijn. Waarde-oordelen zijn niet te toetsen, empirische oordelen echter wel.


Ik was zo lekker op dreef, maar op het eind werd het allemaal een beetje vaag, geloof ik... Als ik me voortaan gewoon bij de feiten houd, dan kraam ik misschien wat minder politiek correcte fuckin' hippienonsens uit.

Of misschien moet ik gewoon wat minder zuipen, heh heh heh! Proost! Op de depressie!

quote:
Op 5 mei 2004 18:34 schreef Chelman het volgende:
Geen hippie smiley...een braak smiley bedoel je.


Precies!


Edit: Chelman even toegevoegd, want hij (of zij, dat moet ik nog even nakijken) heeft gelijk.

[Dit bericht is gewijzigd door Aaargh op 05-05-2004 18:50]


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


Negatyfus
I forget not my whip-- not I!
Usericon van Negatyfus
Posted 05-05-2004 19:13 by Negatyfus Profiel van Negatyfushttp://www.mentation.nl

Hij heeft helemaal niet gelijk en eerlijk gezegd komt die kerel me onderhand de keel uit!

Fucking stoere metalpraat! Sodemieter op!


Mentation - www.mentation.nl


nekro
Usericon van nekro
Posted 05-05-2004 19:19 by nekro Profiel van nekro

quote:
Op 5 mei 2004 19:13 schreef Negatyfus het volgende:
Hij heeft helemaal niet gelijk en eerlijk gezegd komt die kerel me onderhand de keel uit!

Fucking stoere metalpraat! Sodemieter op!
Jij komt mij ook de keel uit !


filosofem
Usericon van filosofem
Posted 05-05-2004 19:21 by filosofem Profiel van filosofem

quote:
Op 5 mei 2004 19:19 schreef nekro het volgende:
Jij komt mij ook de keel uit !


En jij mij behoorlijk


nekro
Usericon van nekro
Posted 05-05-2004 19:22 by nekro Profiel van nekro

quote:
Op 5 mei 2004 19:21 schreef filosofem het volgende:
En jij mij behoorlijk
En wat wil je d'r tegendoen ?? Je bent toch niet bevoegd om me te bannen....


Aaargh
Hel jawel!
Usericon van Aaargh
Posted 05-05-2004 19:23 by Aaargh Profiel van Aaarghhttp://www.zwangerschapspagina.nl

quote:
Op 5 mei 2004 19:13 schreef Negatyfus het volgende:
Hij heeft helemaal niet gelijk en eerlijk gezegd komt die kerel me onderhand de keel uit!

Fucking stoere metalpraat! Sodemieter op!


Hm... Oké, laat ik het even anders formuleren dan: Ik begrijp goed dat hij gaat kotsen van mijn hippie-opmerking. Die opmerking staat helemaal los van wat ik verder geschreven heb over depressie en antidepressiva, en als ik in een slechte bui ben dan moet ik zelf ook kotsen van zoveel tolerantie en goedbedoelerij.

Dat jij Chelman zat bent, dat mag. MAAR... (Oh, verdomme, ik, therapeutisch bitch...) Wat hij doet, moet hij weten. Jij hebt alleen iets te zeggen over jouw reactie daarop. Met andere woorden: Jij laat hem jou de keel uitkomen. Wat zegt dat over jou?

BROEHAHAHAHA! Soms haat ik mezelf, eerlijk waar. (En dan hier zo'n smiley die duidelijk maakt dat ik er geen donder van meen.)

Maar genoeg gespeeld, want hiermee doe ik het onderwerp geen recht. Ik laat me niet meer afleiden door onderling gehakketak. Het gaat hier over depressie, en dat is een ernstige zaak. Hup, ontopic Aaargh!

Depressie is geen feestje.


“Be regular and orderly in your life so that you may be violent and original in your work.”


nekro
Usericon van nekro
Posted 05-05-2004 19:25 by nekro Profiel van nekro

Chelman rules!!!


Negatyfus
I forget not my whip-- not I!
Usericon van Negatyfus
Posted 05-05-2004 19:30 by Negatyfus Profiel van Negatyfushttp://www.mentation.nl

Aaargh, jij komt me onderhand de keel uit!


Mentation - www.mentation.nl


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 05-05-2004 19:39 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

nou nou kinders, niet zo ruzie maken


Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 05-05-2004 19:49 by Chelman Profiel van Chelman

quote:
Op 5 mei 2004 19:13 schreef Negatyfus het volgende:
Hij heeft helemaal niet gelijk en eerlijk gezegd komt die kerel me onderhand de keel uit!

Fucking stoere metalpraat! Sodemieter op!



a.Ik had het niet tegen jou.

b.Ik heb drie pagina's geleden twee posts gemaakt waarin ik aangaf dat jeugdigen minder in aanraking komen met depressie veroorzakende factoren. Wat is daar 'stoer' aan?

c.Wat is stoer aan het geïrriteerd zijn door extreem doorgevoerd relativisme dat stelt dat 'elke mening even waardevol/equivalent is'?

Mvg

Posityfus

P.S. Neem je Prozac in.


KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen