IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic
Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Auteur:
Topic : Depressief... Vorige pagina | Volgende pagina
Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 14-11-2002 10:57 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

Slaaptekort is ook slecht idd, maar dat is nogal een visueuze cirkel (hoe je t ook mag schrijven). Want als je down bent slaap je minder (of in erge gevallen zelfs niet ) waardoor je de volgende ochtend nog rotter opstaat en je de hele dag rotter gaat voelen dan die dag ervoor.

Dat weinig zonlicht je gevoel aantast kan ik zelf niet inkomen, tuurlijk is de zomer lekker, maar ik geniet ook van de herfst op dit moment en winter kan ik ook van genieten zolang ik niet buiten ben.


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 14-11-2002 11:11 by Gunman Profiel van Gunman

quote:
Op 14 november 2002 10:57 schreef Y Draig Goch het volgende:
Slaaptekort is ook slecht idd, maar dat is Dat weinig zonlicht je gevoel aantast kan ik zelf niet inkomen, tuurlijk is de zomer lekker, maar ik geniet ook van de herfst op dit moment en winter kan ik ook van genieten zolang ik niet buiten ben.

Dat vraag ik me dus af, ik weet bv. dat het hoge zelfmoordcijfer in Scandinavië daar aan gelinkt wordt (ik heb dit al in die najaars-dip topic gezegd, maar ja).
Ok, onze huid reageert wel degelijk op de zon door te verkleuren, maar gaat dat ook hormonen bespelen die op je humeur werken?


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 14-11-2002 11:18 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

Ik denk dat dat per mens verschilt, de 1 zit liever binnen, de ander is het liefst de hele dag buiten, als je in die 2e groep zit snap ik het ook wel een beetje. Je wilt naar buiten, maar het is niet fijn.

Ook heb ik zelf in dat najaarsdip-topic gezegd dat het mischien niet het jaargetijde is, maar het feit dat je in de zomer meer vrijheid heb en in het najaar en de winter kijk je naar de zomer (dus vrijheid/vakantie) uit en dat lijkt allemaal nog zo lang te duren.


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 14-11-2002 11:21 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 14 november 2002 10:49 schreef Gunman het volgende:

Maarre dat van die zon? heeft er hier iemand wat wetenschappellijke uitleg voor dat fenomeen?


Ik geloof dat het temaken heeft met verminderde vitamine d.

het lichaam maakt die geloof ik meer aan/ of neemt het meer op wanneer er veel zonlicht is.

maar ik ben geen dokter.

weet wel dat er licht therapien worden voorgeschreven (onder de zonnebank)


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 14-11-2002 11:24 by helmet Profiel van helmethttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 14 november 2002 10:49 schreef Gunman het volgende:
Maarre dat van die zon? heeft er hier iemand wat wetenschappellijke uitleg voor dat fenomeen?
Als je huid in de zon komt maakt het vitamine D aan. Er staat me bij dat de zogeheten najaarsdepressie voortkomt uit een verminderde aanmaak van vitame D, maar ik weet het niet zeker.

Overigens gebruik je vitamine D weer om kalk op te nemen uit je voedsel. Vandaar dat die arme mijnwerkertjes in Engeland op een gegeven moment de Engelse ziekte kregen.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:25 by Asherah Profiel van Asherah

Wat zitten jullie hier nu allemaal te leuteren, het belangrijkste is nog niet een vernoemd!! Eén woord: (nuja, drie eigenlijk) FIN DE SIECLE. De rest komt er gewoon allemaal nog es bij kijken...

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:25]


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-11-2002 11:26 by wladimir Profiel van wladimir

uitleg


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:28 by Asherah Profiel van Asherah

Mij lijkt het geen standaardgegeven dat er zoveel mensen depressief zijn... is het niet??? Lichtbanken of donkere winters of whatever, dit is niet normaal meer. OK, dat die donkere winters er hun steentje bij bijdragen, maar er moet één of andere achterliggende oorzaak zijn volgens mij, en daar wordt hier helemaalniet aan gedacht ofzo... mij maak je in ieder geval niet wijs dat dit vroeger ook zo was, daarom denk ik dus aan fin de siècle denken... ik hoop dat ik niet moest uitleggen wat dat precies inhoudt??

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:30]


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 14-11-2002 11:29 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

verklaar je idd nader Asherah, ik snap er geen achterwerk van


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:30 by Asherah Profiel van Asherah

NU nog niet...?


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-11-2002 11:32 by wladimir Profiel van wladimir



Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:34 by Asherah Profiel van Asherah

Mja, interessante link, maar hou het dan misschien hierop voor de duidelijkheid:

"Het 'fin de siècle'-gevoel
Het schijnt iets bijzonders te zijn dat zich op het einde van een eeuw - 'fin de siècle' - van mensen meester maakt. Een mengsel van gevoelens, ervaringen en waarnemingen. Van nostalgie; toen geluk nog heel gewoon en de boerderij nog geen bio-industrie was. Van onzekerheid; door de snelheid van techniese veranderingen, euro-avontuur, milieu-aantasting. Van verdriet; gestorven ouders, vervreemde kinderen. Van schuld; verloren idealen, verwaarloosde opvoeding, niet gerealiseerde verwachtingen. Van angst; oorlogsgevaar, ander geweld, klimaatsverandering, verlies van werk. En van hoop op beter; betere voorwaarden voor opvoeding, onderwijs en verdeling van de welvaart, voortgaande emancipatie van de mens.
Bezien vanuit deze 'hoop op beter', moet het 'fin de siècle'-gevoel nu nogal heftig zijn. Een eeuw van wereldoorlogen, verlopen revoluties, holocaust, Goelach Archipel, bevrijdingsoorlogen, boosaardige grootmachten als de Verenigde Staten (Chili, Vietnam en Centraal Amerika) en Frankrijk (Afrika en de Stille Oceaan). En dan gaat het ook nog om het einde van een millennium."

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:35]


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 14-11-2002 11:37 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

Ik krijg eerder de indruk dat 'fin de siecle' gewoon een dure benaming is voor:

- Ik mis de goede oude tijd.
- Was het maar weer vroeger, dan had ik alles anders gedaan.

(deze indruk heb ik door alleen nog maar het vet-gedrukte gedeelte te lezen, ik ga hem nu maar eens helemaal lezen)


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 14-11-2002 11:37 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

dus eigenlijk het gevoel dat je geen kamer kunt krijgen als student omdat de huidige maatschappij zo klote is.

ja het vooruitzicht van het nederlandse leven (veel werk, weinig ruimte) is iid niet optimaal en daar wordt ik welleens wat minder vrolijk van. ook het individualisme, het gevoel alleen te staan maakt me soms zelfs misselijk.

ik zit er om die reden dan ook over te denken om na mijn studie Tabee te zeggen aan nederland (en europa?)


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:38 by Asherah Profiel van Asherah

Neen, het gaat m gewoon om alles wat mislukt is en wat niet anders kon gedaan worden, verloren hoop enzo weet je wel, en dit alles onbewust...

Ho maar, denk jij dat je het elders beter gaat vinden Ghoulliette???

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:39]


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 14-11-2002 11:40 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

ik denk dat dat gevoel meer een gevolg is van depressieve tijd dan een oorzaak.

je voelt je kut dus concentreer je je op slechte dingen.

voel je je oke dan maken die dingen toch niet uit omdat je ook veel goeds hebt bereikt


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:41 by Asherah Profiel van Asherah

Oja, en wat is dan volgens jou de oorzaak?


wladimir
Usericon van wladimir
Posted 14-11-2002 11:41 by wladimir Profiel van wladimir

Dus kan je je beter op goede dingen concentreren dan slechte dingen, want dat heeft toch geen zin.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:42 by Asherah Profiel van Asherah

Jaja, natuurlijk! Maar WAAROM doen we dat niet... dat probeer ik net uit te leggen...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 14-11-2002 11:44 by helmet Profiel van helmethttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 14 november 2002 11:28 schreef Asherah het volgende:
mij maak je in ieder geval niet wijs dat dit vroeger ook zo was, daarom denk ik dus aan fin de siècle denken...
Waar baseer jij dat allemaal op? Wat dat betreft staat de psychologische wetenschap nog in de kinderschoenen als je het afzet tegen de tijdspanne waar jij het over hebt. Hoe kun je nu zo maar weten hoeveel mensen er depressief waren tijdens de industriele revolutie? Gedurende de renaissance? In de middeleeuwen? Toen sprak met van heksen en dorpsgekken, maar weet jij of het niet gewoon een vorm van depressiviteit was?


I'm not being rude. You're just insignificant.


Y Draig Goch
Vegetarian Progressive Grindcore
Usericon van Y Draig Goch
Posted 14-11-2002 11:46 by Y Draig Goch (Speciaal lid) Profiel van Y Draig Gochhttp://www.last.fm/user/Joris_/

vroeger was er ook een taboe op depressiviteit.

Nu lijkt het wel een trend

(edit: tiebvaud )

[Dit bericht is gewijzigd door Y Draig Goch op 14-11-2002 11:46]


We had sex, drugs and rock 'n' roll. Now we have aids, crack and techno.


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:48 by Asherah Profiel van Asherah

quote:
Op 14 november 2002 11:44 schreef helmet het volgende:
Waar baseer jij dat allemaal op? Wat dat betreft staat de psychologische wetenschap nog in de kinderschoenen als je het afzet tegen de tijdspanne waar jij het over hebt. Hoe kun je nu zo maar weten hoeveel mensen er depressief waren tijdens de industriele revolutie? Gedurende de renaissance? In de middeleeuwen? Toen sprak met van heksen en dorpsgekken, maar weet jij of het niet gewoon een vorm van depressiviteit was?


Dat weet ik idd niet, maar er is wel een soort terugkerend patroon van regressie op het eind, en vooral aan het begin van zowat elke eeuw, wat zich dus bv uit in economische achteruitgang, dat heet dan ook fin de siècle nl, en daaruit kan ook het één en ander afgeleid worden...

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:49]


Vinay
Usericon van Vinay
Posted 14-11-2002 11:52 by Vinay Profiel van Vinayhttp://www.myspace.com/vinaysananda

quote:
Op 14 november 2002 11:34 schreef Asherah het volgende:
Mja, interessante link, maar hou het dan misschien hierop voor de duidelijkheid:

"Het 'fin de siècle'-gevoel...


het is hoe je ermee omgaat . de wereld is nep geworden . een wegwerpmaatschappij . als jij hieraan meegaat doen , een oppervlakkige carriere willen , geen duurzame relaties , maar (nep) wegwerprelaties en het kopen van wegwerproducten etc kom je vanzelf in zo'n situatie terecht,dit geldt tegenwoordig voor iedereen . duurzaamheid en bezieling is misschien de oplossing ( duurzame ontwikkeling ) , beslissen met de ziel ipv laten leiden door de buitenwereld .

[Dit bericht is gewijzigd door Vinay op 14-11-2002 11:56]



ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 14-11-2002 11:54 by ghoulliette Profiel van ghoulliette

quote:
Op 14 november 2002 11:41 schreef Asherah het volgende:
Oja, en wat is dan volgens jou de oorzaak?

opvoeding, individualisme en gebeurtenissen in je leven.

*niet te vergeten: erflijkheid*

[Dit bericht is gewijzigd door ghoulliette op 14-11-2002 11:54]


Asherah
Usericon van Asherah
Posted 14-11-2002 11:56 by Asherah Profiel van Asherah

Jamaar, DAT moet toch ook weer n oorzaak hebben...?

@ Vinay: natuurlijk hangt het ervanaf hoe je ermee omgaat... niet iedereen is tegenwoordig depressief toch? Sommige mensen zijn nu eenmaal erg gevoelig aan de zaken die jij daar beschrijft.

FIN DE SIECLE zeg ik, en gelijk zullen jullie mij geven

[Dit bericht is gewijzigd door Asherah op 14-11-2002 11:57]


Dit topic is 40 pagina's lang:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen