IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Auteur:
Topic : de dag dat de fosiele brandstoffen op zijn.. Volgende pagina
Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 12:30 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

Ideeën spoken al een tijd door mijn hoofd, binnen een redelijk afzienbare termijn (een jaar of 50) zijn de voorraden fossiele brandstoffen uitgeput en dan...

Ik weet niet goed waar ik moet beginnen, de discussie hier kan alle kanten op..

Wat hersenspinsels
-Wereldwijd ondernemen overheden te weinig actie om de ontwikkeling van bruikbare alternatieven voor fosiele brandstoffen te stimuleren.

Op dit moment draait de mondiale economie vooral op OLIE. Het lijkt er dan ook op dat men de voorraad olie eerst geheel opverbruikt wil hebben voordat men naar alternatieven gaat zoeken

Er zijn natuurlijk wel kleinschalige (commerciële) initiatieven, stadsbussen die op waterstof rijden, hybride motoren e.d. Maar waarom is er geen mondiaal collectief onderzoek doet naar alternatieven voor olie?

Zou zo'n collectief niet enorm tegengewerkt worden door de olie-maffia? Misschien gebeurt dat al en is dat de reden dat dat collectief er (nog) niet is?

Een mooie nieuwe uitvinding (elektrische energie uit suiker!!)
quote:
Bacteriële batterij zet suiker om in elektriciteit

Bij Sciam (Scientific American) is een artikel verschenen waarin wordt ingegaan op een ontwikkeling die het mogelijk maakt om elektriciteit te winnen uit suiker, met behulp van een bacteriële batterij. Voor de 'batterij' is een bacterie gebruikt die Rhodoferax ferrireducens genoemd wordt. Professor Derek Lovley en Swades Chaudhuri van de University of Massachusetts hebben deze stof geïsoleerd uit bronwater afkomstig uit Virginia. R. ferriredeucens werd vervolgens in aanraking gebracht met een glucose-oplossing en een electrode van grafiet. Als dit zaakje gevoed werd met suiker bleek de stof elektronen naar de electrode te zenden waardoor er spanning ontstond:

In addition, the sugar-fed R. ferrireducens continued to grow, resulting in stable, long-term power production. The scientists also tested the bacterium's ability to convert other sugars, including fructose, sucrose and xylose (present in wood and straw), and found it to be equally efficient.

Op deze manier is het ook mogelijk dat wetenschappers energie uit onder andere landbouwafval, wat anders verloren zou gaan, toch opnieuw kunnen gebruiken. De vandaag gepresenteerde 'fuel cell' behaalt een rendement van ruwweg 81 procent, terwijl de huidige technieken slechts een rendement van maximaal 10 procent behalen. Ook maakt de nieuwe techniek geen gebruik van onstabiele tussenliggende factoren om de elektronen te transporteren. Dit heeft tot gevolg dat de nieuwe techniek een stabiele en betrouwbare 'batterij' levert.


Dit zou een stap de goede kant op kunnen zijn: uiteindelijk in onze energiebehoefte kunnen voldoen zonder afhankelijk te zijn van hetgeen de aarde ons te bieden heeft.

Volgens de classificering van NASA's SETI zijn wij amper een "level 1 civilisation"
quote:
There are accepted to be 3 levels of advanced technological civilisations
-Level 1 is the Atomic level
-Level 2 is a civilisation that can harness the energy of a star
-Level 3 is a civilisation that can harness the energy of galactic proportions




Ik vind het even mooi zo.. Ben benieuwd of hier een leuke discussie kan ontstaan


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 10-09-2003 12:34 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 10 september 2003 12:30 schreef Snaack het volgende:
Er zijn natuurlijk wel kleinschalige (commerciële) initiatieven, stadsbussen die op waterstof rijden, hybride motoren e.d. Maar waarom is er geen mondiaal collectief onderzoek doet naar alternatieven voor olie?
Verschillende 'Solar Challenges', kleine subsidies voor het gebruik van duurzame energie, etc. Maar inderdaad geen grote investeringen.

quote:
Zou zo'n collectief niet enorm tegengewerkt worden door de olie-maffia? Misschien gebeurt dat al en is dat de reden dat dat collectief er (nog) niet is?

Mja, je hoort altijd van die verhalen van de olie-industrie die de boel dwarsboomt inderdaad. Uitvindingen waarvan het patent opgekocht wordt om de boel in de kluis te doen belanden, wetenschappers die weggekocht worden bij de onderzoekscentra met grote sommen geld, etc. Maar in hoeverre die verhalen waar zijn zou ik niet weten, daar is moeilijk een vinger op te leggen.

Ik denk dat het, zoals met veel dingen op deze wereld, eerst goed mis moet gaan voor er echt wat aan gaat gebeuren. Van de invloedrijke landen in deze - dan heb ik het over landen als Amerika, China, Japan, Duitsland etc. - zijn er niet genoeg die er naar om kijken. Ik denk dat Japan als enige land wat dat betreft goed op weg is, en dan nog is dat niet genoeg.

Wacht maar tot de eerste rellen uitbreken omdat de olieprijzen omhoogschieten vanwege de aankomende schaarste...


I'm not being rude. You're just insignificant.


she_devil
too true to be true
Usericon van she_devil
Posted 10-09-2003 12:36 by she_devil Wijzig reactieProfiel van she_devilQuote dit berichthttp://shedevil.wiebel.nl

k sprak laatst van geoloog dat er dik vet gelogen wordt over de hoeveelheden aardolie die nog over zijn...volgens hem duurt het nog wel een paar honderd jaar voordat het echt op is....


wait for me dragon, we'll meet in the sky


Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 10-09-2003 12:37 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

Alternatieven zat: Zonne-energie, paltaardige oliën werken gewoon (maar dat je met een gewone dieselwagen daarop kan rijden willen autocontructeurs niet toegeven), bepaalde alcoholsoorten zijn ook aardige brandstoffen, natuurlijk waterstoftechnologie en aanverwanten hebben ook wat.

En oude oplossingen verdomme! Water dus ook stoom: om het bij mobiliteit te houden, er bestaan motoren op water die een verdomd goed rendement geven.

Maar men moet het willen steunen.


I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be


chriz
Dóh!
Usericon van chriz
Posted 10-09-2003 12:38 by chriz Wijzig reactieProfiel van chrizQuote dit berichthttp://www.youtube.com/user/facesofcain

quote:
Op 10 september 2003 12:34 schreef helmet het volgende:
Wacht maar tot de eerste rellen uitbreken omdat de olieprijzen omhoogschieten vanwege de aankomende schaarste...


volgens mij was er laatst al een relletje ergens in het midden-oosten met olie als (verborgen) inzet



Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 12:38 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

IK heb zelfs het angstige vermoeden dat mega-olie verbruiker Amerika op het moment dat olie echt schaars begint te worden de aanzet tot WWIII zal geven.. Ze zijn arrogant en egoïstisch genoeg om alle olie voor zichzelf te claimen..

Ik begrijp echt niet waarom er niet NU al enorm hard aan een alternatief gewerkt wordt, los van het feit dat de olie straks op is is het ook nog eens uitermate vervuilend..


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 10-09-2003 12:39 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

That does it, als ik genoeg centen heb koop ik zonnepanelen en een vette accu voor bovenop mijn huis.

Als die markt trouwens groot genoeg wordt komt daar ook meer ontwikkeling in.

Regeringen doen veel te weinig in dezen, zaken als 'de strijd tegen terrorisme' hebben meer prioriteit. Ik wil graag me kunnen wassen en warm kunnen eten en bederfelijke waren kunnen koelen etc. als de pleuris uitbreekt, daar zal je dus waarschijnlijk zelf voor moeten zorgen.


Jebes
Usericon van Jebes
Posted 10-09-2003 12:41 by Jebes Wijzig reactieProfiel van JebesQuote dit berichthttp://jebes.hyves.nl/#

Dit is natuurlijk ook 1 van de redenen geweest van Amerika om Irak aan te vallen. Ze houden militairen in Irak en zitten dus dicht bij de olie op het moment dat het echt schaars begint te worden. Dit verklaart ook de militaire basissen in Saoudie Arabie (hoe de fuck schrijf je dit) maar ook in landen als de Filippijnen waar ook veel natuurlijke grondstoffen zijn.


Hobsbawm: 'However strong and sincere the belief that magic would turn machine-gun bullets aside, it worked too rarely to make much difference' - http://www.myspace.com/ambulantrocks -


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 10-09-2003 12:41 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 10 september 2003 12:39 schreef Dwaallicht het volgende:
That does it, als ik genoeg centen heb koop ik zonnepanelen en een vette accu voor bovenop mijn huis.
Aangezien ik over een tijdje toch ook een eigen huis wil gaan bezitten heb ik me ook wel eens over die dingen gebogen. Ik meen me te herinneren dat een zonnepaneel een investering is die je er na een jaar of twee wel uit hebt, maar het is best een smak geld om te moeten missen.

quote:
Als die markt trouwens groot genoeg wordt komt daar ook meer ontwikkeling in.
Kwestie van vraag en aanbod inderdaad.. zolang niemand er naar om kijkt blijft het prijzig.

quote:
als de pleuris uitbreekt, daar zal je dus waarschijnlijk zelf voor moeten zorgen.
Hehehe, idee voor een mooie post-apocalyptisch filmscript: Mad Maarten


I'm not being rude. You're just insignificant.


ZelThoR
2002-2010
Usericon van ZelThoR
Posted 10-09-2003 12:48 by ZelThoR Wijzig reactieProfiel van ZelThoRQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 12:36 schreef she_devil het volgende:
k sprak laatst van geoloog dat er dik vet gelogen wordt over de hoeveelheden aardolie die nog over zijn...volgens hem duurt het nog wel een paar honderd jaar voordat het echt op is....


Wat ik gelezen had was dat de huidig bekende en exploiteerbare olievelden nog 50 jaar meegaan, maar als we 10 jaar verder zijn, zijn er weer nieuwe gevonden, waardoor we nog steeds 50 jaar hebben. Dat sluit jouw verhaal niet uit, kan best zijn dat men berekend heeft dat er nog voor een paar honderd jaar olievelden zijn, maar dat er nog maar voor 50 jaar waard bekend zijn.

Verder ben ik het er absoluut mee eens dat er een mondiaal initiatief moet komen voor het onderzoek naar nieuwe, efficiënte, milieuvriendelijke energiebronnen/grondstoffen, of voor de verbetering van de bestaande milieuvriendelijke energiebronnen, wat ook veel te wensen overlaat.


Deze account is precies 8 jaar gebruikt, om precies 20.000 posts te maken en (uiteindelijk) precies 1 ban te krijgen.


Babylon
De enige echte
Usericon van Babylon
Posted 10-09-2003 12:55 by Babylon Wijzig reactieProfiel van BabylonQuote dit bericht

Er moet inderdaad veel meer onderzoek komen naar alternatieve bronnen van energie.
Al wordt er nou een goeie manier verzonnen om kernfusie op grote schaal te gebruiken om stroom op te wekken, zou dat veel oplossen.
Dan ook nog iets waarmee batterijen/accu's snel kunnen worden opgeladen en dan is er ook een toekomst voor de elektrische auto

Edit: typ0

[Dit bericht is gewijzigd door Babylon op 10-09-2003 12:57]


zo kan ie wel weer


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 13:53 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 12:48 schreef ZelThoR het volgende:
Wat ik gelezen had was dat de huidig bekende en exploiteerbare olievelden nog 50 jaar meegaan, maar als we 10 jaar verder zijn, zijn er weer nieuwe gevonden, waardoor we nog steeds 50 jaar hebben. Dat sluit jouw verhaal niet uit, kan best zijn dat men berekend heeft dat er nog voor een paar honderd jaar olievelden zijn, maar dat er nog maar voor 50 jaar waard bekend zijn.


Het verrotte vind ik dat ze de volgende dingen weten:
-de olie is op een dag op
-energie uit olie is vervuilend

Hierbij: de geologische lange termijn gevolgen van het ontrekken van materie uit lagen van de aardkorst zijn niet bekend. Zo zouden er bijvoorbeeld enorme verzakkingen op kunnen treden met alle gevolgen van dien.

Samengevat zou je kunnen stellen dat doorgaan op deze manier niet bepaald verantwoord is.

En waarom doen ze het dan toch? Geld, geld, geld Liever "rijk" sterven in een vervuilde, verrotte wereld dan voortleven in een schone wereld :/ Ikke ikke ikke en de rest kan stikken


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-09-2003 15:19 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

HA op die dag, ga ik in mijn scheikunde kabinetje lekker zitten prutsen ende pruttelen, en zo een keigoeie brandstof brutselen


Moordlustige Hamster
Usericon van Moordlustige Hamster
Posted 10-09-2003 15:23 by Moordlustige Hamster Wijzig reactieProfiel van Moordlustige HamsterQuote dit bericht

Er bestaat al een auto die op water rijdt geloof ik, gezien bij het Engelse programma TopGear, dus dat is al en verbetering


1i1ith
Usericon van 1i1ith
Posted 10-09-2003 15:32 by 1i1ith Wijzig reactieProfiel van 1i1ithQuote dit bericht

Waarschijnlijk gaat men pas de put dempen als het kalf verdronken is.

Ik kan er met mijn verstand ook niet bij waarom de mensen die er over gaan niet meer investeren in duurzame enerie. Maar ja, dat is lange termijn denken; en het lijkt wel of hoe meer macht mensen hebben hoe korter de termijn wordt waarover ze kunnen denken.

In Duitsland lijken ze al wel op de goede weg. Als je bij Winschoten de grens oversteekt zie je het ene windmolenpark na het andere. In Nederland wordt dit nog tegengehouden vanwege onnozele redenen als horizonvervuiling.




JFrost
dead
Usericon van JFrost
Posted 10-09-2003 16:26 by JFrost Wijzig reactieProfiel van JFrostQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 12:30 schreef Snaack het volgende:
There are accepted to be 3 levels of advanced technological civilisations
-Level 1 is the Atomic level
-Level 2 is a civilisation that can harness the energy of a star
-Level 3 is a civilisation that can harness the energy of galactic proportions


Die mensen bij de NASA spelen te veel computerspelletjes.

*Congratulations, your Civilization has Advanced to Level 2*

Maar kijk, je kan natuurlijk moeilijk verwachten van wezens die maar zo'n 80 jaar leven, dat ze vooruit kijken.


this user is dead


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 16:30 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 16:26 schreef JFrost het volgende:
Die mensen bij de NASA spelen te veel computerspelletjes.

*Congratulations, your Civilization has Advanced to Level 2*


Of jij speelt teveel computerspelletjes

Ik vind het een logische indeling..

quote:
Maar kijk, je kan natuurlijk moeilijk verwachten van wezens die maar zo'n 80 jaar leven, dat ze vooruit kijken.


Inderdaad.. Stel je voor dat de mensheid eens een keer iets anders als STRONT voor het nageslacht achterlaat..


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-09-2003 16:32 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 16:30 schreef Snaack het volgende:
Inderdaad.. Stel je voor dat de mensheid eens een keer iets anders als STRONT voor het nageslacht achterlaat..

Nee hoor ze laten nog veel meer achter!
Grote rivieren vol .. oh ja .. stront ...
Mooie velden vol .. oh ja .. stront ...
Bergen met mooie .. oh ja .. stront ..


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 16:33 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 16:32 schreef Jenje het volgende:
Nee hoor ze laten nog veel meer achter!
Grote rivieren vol .. oh ja .. stront ...
Mooie velden vol .. oh ja .. stront ...
Bergen met mooie .. oh ja .. stront ..


Zelfs RUIMTE vol stront


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 10-09-2003 16:34 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 10 september 2003 16:26 schreef JFrost het volgende:
Maar kijk, je kan natuurlijk moeilijk verwachten van wezens die maar zo'n 80 jaar leven, dat ze vooruit kijken.
Gelukkig kijken, bijvoorbeeld, mieren ook niet vooruit .. terwijl een Werker van een van de mierenrassen die het oudst wordt slechts 7 jaar oud wordt.

edit: toegevoegd om m'n sarcasme te onderstrepen...

[Dit bericht is gewijzigd door helmet op 10-09-2003 16:36]


I'm not being rude. You're just insignificant.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 10-09-2003 16:34 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

In die 7 jaar werkt ie wel tig keer harder dan de mens ...


JFrost
dead
Usericon van JFrost
Posted 10-09-2003 16:37 by JFrost Wijzig reactieProfiel van JFrostQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 16:34 schreef helmet het volgende:
Gelukkig kijken, bijvoorbeeld, mieren ook niet vooruit .. terwijl een Werker van een van de mierenrassen die het oudst wordt slechts 7 jaar oud wordt.


Beweer je nou dat mieren wel vooruit kijken? Ik heb geen verstand van biologie ofzo, maar ik geloof niet dat mieren uberhaupt veel denken, laat staan over de toekomst.


this user is dead


Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 10-09-2003 16:38 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Er zijn al genoeg alternatieve energiebronnen, maar de olie-industrie is de machtigste op Aarde en die gasten dulden geen concurrentie, dus zullen auto's die op bijvoorbeeld water rijden nooit in massaproductie genomen worden.


Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.


Snaack
Usericon van Snaack
Posted 10-09-2003 16:38 by Snaack Wijzig reactieProfiel van SnaackQuote dit bericht

quote:
Op 10 september 2003 16:37 schreef JFrost het volgende:
Beweer je nou dat mieren wel vooruit kijken? Ik heb geen verstand van biologie ofzo, maar ik geloof niet dat mieren uberhaupt veel denken, laat staan over de toekomst.


Vast niet, maar ze verneuken hun leefomgeving ook niet..


Phriar
Hutkippie voor bok en spenen
Usericon van Phriar
Posted 10-09-2003 16:39 by Phriar Wijzig reactieProfiel van PhriarQuote dit berichthttp://metal.20m.com

Er zijn genoeg alternatieven maar de reden dat die niet op de makrt zijn is simpel, weinig dingen in deze wereld zijn het middelpunt van zoveel economische en politieke belangen als olie.

Als de olie verwerkende en winnende bedrijven toe zouden staan dat de alternatieven die veel beter, efficienter, goedkoper etc. op de makrt kwamen zouden ze hun eigen graf graven.

Op het moment dat alle olie werkelijk op is komt de wereld erachter dat de oliebedrijven allang talloze alternatieven verder ontwikkeld hebben, klaar voor gebruik.

Dus de wereld zal naar alle waarschijnlijkheid zo gigantisch vervuild worden zodat iedere stad stikt van de smog, en DAN PAS gaan ze schone energiebronnen gebruiken puur vanwege economische en politieke belangen op dit moment.



"Toen hij, in plaats van groenteman, besloot bakker te worden, waren de gevolgen niet te aubergine"


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 10-09-2003 16:39 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 10 september 2003 16:37 schreef JFrost het volgende:
Beweer je nou dat mieren wel vooruit kijken? Ik heb geen verstand van biologie ofzo, maar ik geloof niet dat mieren uberhaupt veel denken, laat staan over de toekomst.
Het enige bekende niet menselijke ras hier op aarde dat oorlogen en veroordelingen (executies) kent en jij bent er nog van overtuigd dat ze niet denken? Misschien niet op eenzelfde niveau als de mens, maar ik bespeur hier toch een vorm van verregaande intelligentie.


I'm not being rude. You're just insignificant.


Dit topic is 8 pagina's lang: 1 2 3 4 5 6 7 8
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen