IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic
Auteur:
Topic : Open brief.
Def
Nu? Ja, NU!!
Usericon van Def
Posted 21-10-2003 10:03 by Def Profiel van Def

Beste Mike,

De Aardschok van deze maand viel weer in de bus, en hoewel we allemaal zo nu en dan lopen te zeuren over de kwaliteit blijft het toch natuurlijk een waar metaalfeest.

Even doorgebladerd, bands gecheckt en daarna goed gaan zitten om hem met een kop koffie eens goed te lezen. Te beginnen bij het voorwoord.

Jongejonge. Wat een hoop frustratie. Nu weet ik dat er bij metalminnend Nederland altijd wat frustratie is over het ontbreken van metalaandacht, het negeren van goede platen en het stelselmatig afkraken door de 'normale' media van deze muziekstijl, maar wat je hier in je voorwoord gooide vond ik een ongelofelijk staaltje bitterheid, ongefundeerde meningen en boude uitspraken.

Je hebt het over een nieuw programma van de VPRO wat je afkeurt. Op dinsdagavond (als ik me niet vergis) zijn er inderdaad een paar jongens bezig met harde muziek draaien. Die hebben flink geknokt voor wat zendtijd en tegen alle verwachtingen in heeft 3FM ze die gegeven. Maar wat nu? Je vind het programma een aanfluiting, en sommeert de lezer om snel naar 'Heavy Alternative' van Peter en Frank van Kink FM te gaan luisteren, of naar het Aardschok-programma zelf, want op de VPRO wordt er toch alleen maar nu-metal gedraaid met sporadisch een hard liedje.
Getverdemme.
Is dit de man die in de bres sprong voor Dimension Seven? Is dit de man die terugkwam van Amerika met een partij nu-metalbands die zelfs ik nog niet kende? Ill Nino, Chimaira, noem maar op. Als je een beetje verstand hebt van metal weet je dat nu-metal een stroming is die zo divers is de ritmes van de drummer van Nile. Van Slipknot tot KoRn, van Chimaira naar Limp Bizkit, en van Static X naar Linkin' Park. En ga je in het voorwoord van het grootste metalblad van Nederland (hoewel de Rock Tribune aardig op begint te komen) vertellen dat de luisteraars daar niet naar moeten luisteren. Een paar gasten die op dinsdagavond proberen om harde muziek dichter bij de liefhebber te brengen, die moeite doen om de luisteraar te voorzien van de nodige grunts en grooves, beats en blastbeats, screams en ritmes.
Dat doe je toch niet? Niet in een metalblad wat pretendeert open te staan voor alles wat met metal te maken heeft?

Wat ons brengt bij het volgende punt. Je stoort je aan het gehalte 'negermuziek' wat er op de clipkanalen en radiostations uitgezonden wordt.
'Negermuziek'?
Ongetwijfeld een cynische kwinkslag, een sarcastische grol, maar in het voorwoord van een blad hoef je niet te vervallen in het proberen te bevestigen van rolpatronen die het liefst op fora als deze worden gebezigd. 'Negermuziek'? Volgens mij is de grootste doelgroep van TMF blanke meisjes van 13 en 14 die lekker aan het wegzappen zijn op Usher. En ja, dat vinden ze oprecht leuk. Het is misschien een schok voor je, maar niet iedereen heeft het metallicht gezien. Leven en laten leven, lijkt me. Of bedoel je de 'negers' die het uitvoeren? Nou ja, dat moet je me nog maar een keer uitleggen (def.educ@lycos.nl).

De Aardschok bestaat nu een flink aantal jaar, en heeft metal geprobeerd onder de ogen van een groot publiek te brengen en heeft geageerd tegen stereotypen. En dan vallen dit soort opmerkingen me verdomde tegen.

Bah.

Met Metalen Groet,
Def

Chelman
Krijg de bloemetjes
Usericon van Chelman
Posted 21-10-2003 10:05 by Chelman Profiel van Chelman

Waar maak je je nou precies druk over?

KOSOVO JE SRBIJA! SVETA SRPSKA ZEMLJA !

Elfensteen
Usericon van Elfensteen
Posted 21-10-2003 10:08 by Elfensteen Profiel van Elfensteen