Ik heb gisteren zoveel lol gehad, dit wilde ik met jullie delen.
Zaterdagavond 27 oktober kon Unitas (en daarmee de rest van Wageningen) eindelijk weer eens opgeschrikt worden door een avondje zinvol geweld: Death Metal! Cremation begon vijf minuten nadat ik aankwam. Rajackar wist me te vertellen dat ze al acht jaar bestaan en als de zanger aankondigt dat het volgende nummer van 'de derde demo' is is dat een beetje sneu. Deze band moet nl. een platendeal krijgen! Ze spelen verre van originele death metal, wat beukstukken tussendoor en af en toe wat heavy metal-riffjes met dito melodieuze solo's. Het hapt lekker weg en de heren hadden duidelijk plezier in wat ze speelden, ondanks het gebrek aan publiek in een pit. Er werd afgesloten met een cover van Pestilence die competent werd afgeleverd.
Als tweede kwamen Pleurisy op het podium. Wat meteen opviel was het verpeste geluid, dat bij Cremation overigens uitstekend was. Gelukkig was dit euvel na een minuut of tien opgelost en kon de nek flink aan gort geslingerd worden op de wat brutere death metal van Pleurisy. Het kwam live prima over (ik was bekend met geen enkel nummer) en dat vond de rest van het publiek geloof ik ook.
Het ging van bruut naar bruter naar bruutst toen Centurian opkwam. Redelijk technische doch zeer vette death metal rolde over ons heen vol blastbeats en onverwachte breaks. Het werd overtuigend gebracht met wederom een uitstekend geluid. Helaas kan ik geen individuele nummers noemen omdat ik ook hier geen enkel nummer van de band kende. Het feit dat alles toch goed overkwam zegt wel iets over de capaciteiten van deze band, denk ik. Een zeer vet optreden!
Een dikke duim omhoog voor deze drie bands. Wellicht zien we ze terug op het ZM festival, het D.O.A. van Noordelijk Nederland!