IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Symboliek
Onderzoek
Usericon van Onderzoek
Posted 04-11-2001 10:06 by Onderzoek Wijzig reactieProfiel van OnderzoekQuote dit bericht

hallo allemaal!

Van mijn leraar heb ik de opdracht gekregen wat meer onderzoek te doen naar de symboliek in de metalstijlen. En wat moet (als een buitenstaandertje) daar nou van weten. Willen jullie hier alles posten wat maar met symboliek te maken heeft (en het zou gaver zijn als er nog plaatjes bij zijn ook). Ik weet dat in mijn eerste post hier al wel iets van heb behandeld, maar dat was niet genoeg ): arme ik...
Nou hopend op jullie reacties!
groetjes Barbara


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-11-2001 10:28 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

... het gevoel bekruipt mij dat je leraar ook een buitenstaandertje is. Maar goed, symboliek in metal.

Welke metal? Verschillende soorten metal, verschillende soorten 'symboliek' (shit, wat een vage term)...

Poging tot historisch overzichtje:
- heavy metal: hedonistisch, feestvieren, flirten met de duivel, drinken, grote middelvinger naar 'serieuze' bands, maar allemaal tegen het duistere aan, met beelden van bloed, dood en verderf door de teksten heen. Studiemateriaal: ouwe platen van Black Sabbath, Iron Maiden, Judas Priest
- speed/thrash metal: veel bands worden serieuzer en maatschappelijk geëngageerd (bv. teksten van Sepultura eind jaren '80), Kreator ook, Dark Angel, allemaal bands die naast teksten over (nog steeds) dood en verderf ook duidelijke maatschappelijke betrokkenheid laten zien en dat aansnijden in hun teksten

Death metal en (in het begin) zijn neefje black metal:
- eind jaren 80 en begin jaren 90 gaat de wereld steeds meer over de kop en bij bands steekt cynisme op. Death metal gaat over alles wat met de dood te maken heeft en dan vooral de gewelddadige dood. Scream Bloody Gore, Eaten Back To Life, van resp. Death en Cannibal Corpse zijn daar goede voorbeelden van. Vaak kan je alle rottende ziekte als metafoor opvatten voor hoe die bands de wereld zien. In death metal is ook veel anti-christelijk sentiment (alle platen van Incantation (Onward To Golgotha, Diabolical Conquest), Morbid Angel (Altars of Madness, Blessed Are The Sick), Deicide...). Extra aandacht verdienen de briljante teksten van Suffocation die zeer ver gaan en zeer veel betekenis hebben (en ook zeer duister en van haat vervuld zijn)
- black metal is 'a fist in the face of god'. Satanisch, anti-christelijk, occult, magisch, bedenk het maar en het zit in black metal. Na een periode van puur satanisme komen er steeds meer bands die het heidendom (vaak veel Viking-gebeuren) propageren en terug verlangen naar de tijd voor het christendom. Op diverse platenhoezen vliegen kerken in de fik. Andere black metal bands zoeken het in fantasy-verhaaltjes dan wel verhalen. Ook wordt in sommige hoeken geflirt met extreem-rechtse symboliek.
Het lijkt erop dat de grotere bands het hele black metal gebeuren vooral als aankleding beschouwen; schrijf een tekstje over satan, smeer die smurrie op je kop en spelen maar (Dimmu Borgir, Marduk, Dark Funeral, etc.)
Andere bands zijn/waren veel serieuzer over black metal en zijn/waren vaak doordrongen van een diepe filosofische levensovertuiging (Darkthrone, Burzum, Graveland, Summoning etc.)

Ik zou zeggen, lees de bijbel, lees de Satanic Bible, lees de Edda (en denk eraan he, geen uittreksels ) en daarna ben je in staat om heel wat symboliek te duiden. Ga verder eens naar wat bands die ik genoemd heb luisteren en vertel je leraar dat hij hetzelfde moet doen. Succes!


Emperor
wroah!
Usericon van Emperor
Posted 04-11-2001 11:05 by Emperor Wijzig reactieProfiel van EmperorQuote dit bericht

Zeer goed verhaal naar mijn mening, ik zou alleen ook naar wat songteksten kijken, ik denk dat bij bands als bv Black Sabbath, Death, eva de denkbeelden/symboliek goed te lezen zijn.


Een probleem is pas een probleem als er een oplossing is, anders is het een feit!


XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 04-11-2001 11:15 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://www.myspace.com/dennisjanssen

Holy shit Dwaallicht! Jij hebt je hierin verdiept. Ik heb hier helemaal nix meer aan toe te voegen want alles wat ik hierna nog zou zeggen zou dom overkomen.


I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.


Onderzoek
Usericon van Onderzoek
Posted 04-11-2001 11:26 by Onderzoek Wijzig reactieProfiel van OnderzoekQuote dit bericht

Bedankt dwaallicht enorm duidelijk historisch overzichtje. Is het erg als ik delen gebruik in het verslag? Zijn er ergens places on the net waar ik duidelijke symbolen kan vinden (illustraties enzo) Ik heb namelijk al van alles uitgepluisd maar nog niks kunnen vinden. Somebody help?

Groetjes Barbara


Mutilator
SPILL YER GUTS !!!!!! (Extra gore mod)
Usericon van Mutilator
Posted 04-11-2001 19:22 by Mutilator (Moderator) Wijzig reactieProfiel van MutilatorQuote dit berichthttp://wp.livereviewer.com/

Check in ieder geval het topic 'Hoezen' daar staan wat links naar afbeeldingen.

Verder verkoopt het bedrijf 'Alchemy' allerlei symbolische rariteiten.

Dwaallicht is nog een aantal zaken vergeten;

het intellectualisme van bands als Cynic & Neglected Fields; spirituele teksten gecombineerd met expressieve muziek & dito artwork.

De latere Death (Symbolic, The sound of perserverance) en Control Denied - 'The fragile art of existence' wier teksten psychologisch en/of filosofisch zijn.

De latere Morbid Angel (Formulas fatal to the flesh)& Pestilence (Spheres) wier teksten filosofisch / existentialistisch zijn.

De scherpe maatschappijkritische teksten van Megadeth.



[Dit bericht is gewijzigd door Mutilator op 05-11-2001 2:13]


The quality of our perceptions determines the quality of our judgement. Our judgement determines how we interact with the world. How we interact with the world changes the world. So, the quality of our perceptions changes the world.


McDoom
[Dit bericht is gemodereerd door zillah-morte]
Usericon van McDoom
Posted 04-11-2001 19:26 by McDoom Wijzig reactieProfiel van McDoomQuote dit bericht

quote:
Op 4 november 2001 19:22 schreef Mutilator het volgende:
de intellectualiteit van bands als Cynic; spirituele teksten gecombineerd met expressieve muziek & dito artwork.

De latere Death (Symbolic, The sound of perserverance) en Control Denied - 'The fragile art of existence' wiens teksten psychologisch en/of filosofisch zijn.

De latere Morbid Angel (Formulas fatal to the flesh)& Pestilence (Spheres) wiens teksten filosofisch / existentialistisch zijn.



En gelijk heeft-ie ook nog.


Dwaallicht
Usericon van Dwaallicht
Posted 04-11-2001 20:53 by Dwaallicht Wijzig reactieProfiel van DwaallichtQuote dit bericht

Zekers Mutilator, die zaken horen er ook bij... maar ik moest een bus halen
Vrij veel death metal bands zijn later intellectueler/spiritueler geworden. Morbid Angel is inderdaad het ultieme voorbeeld (het hele triumviraat van Azagthoth (I AM - I WILL - I CREATE) opgehangen aan Sumerische mythologie).... Een band als Vader die geinspireerd is door Crowley (tja, heel veel bands zijn geinspireerd door Crowley natuurlijk), bands als Death die latere teksten schrijven over menselijke problemen en onvolkomendheden...

Ik denk dat je als je een avondje wat CD's gaat luisteren samen uren kunt ouwehoeren over dit soort zaken, metal is zo divers.
Ik ben überhaupt doom metal al vergeten, met desolate teksten over verlies, of over ontsnapping, of over verdriet... maar wederom in een duistere setting (al dan niet geinspireerd door bijbelse motieven).

Barbara, ik heb er geen bezwaar tegen als je de dingen die je hoort in je verslag gebruikt (maar zet wel de link naar http://www.zwaremetalen.com/ in je literatuurlijst alsjeblieft )... of nou ja, het enige bezwaar zou zijn dat de informatie die je van ons krijgt en in je verslag zet dus eigenlijk dan informatie uit de tweede- of derde hand is. Wij zijn fans, hebben de muziek van anderen geïnterpreteerd en spelen dat door naar jou. Jij doet iets met die informatie, past het aan jouw verslag aan wat dan weer door anderen gelezen wordt. Ik denk toch dat je wat meer uit de eerste hand moet ervaren, gewoon om de informatie in het verslag wat betrouwbaarder te houden. Maar ja, ik ben je begeleider niet

Je hebt nu heel wat bandnamen langs zien komen. Ik zou zeggen, bezoek de Ultimate Band List eens (http://www.ubl.com) en zoek daar op wat van die bands. Dan word je naar sites van de bands geredigeerd en daar zal waarschijnlijk meer dan genoeg beeldmateriaal aanwezig zijn.


Myth of Fury
Usericon van Myth of Fury
Posted 05-11-2001 0:24 by Myth of Fury Wijzig reactieProfiel van Myth of FuryQuote dit berichthttp://www.facebook.com/pages/Born-Of-Flames/585496181490059

quote:
Op 4 november 2001 20:53 schreef Dwaallicht het volgende:
Ik denk toch dat je wat meer uit de eerste hand moet ervaren, gewoon om de informatie in het verslag wat betrouwbaarder te houden. Maar ja, ik ben je begeleider niet

En zo proberen we dan toch langzaam een "Metalhead" van u te maken



Paulien.broeren
Deth for Life
Usericon van Paulien.broeren
Posted 11-11-2001 21:46 by Paulien.broeren Wijzig reactieProfiel van Paulien.broerenQuote dit bericht

... You will be assimilated!!!!!!


Cower you weaklings, tremble in fear, I am the ruler of land, sea and air


Paulien.broeren
Deth for Life
Usericon van Paulien.broeren
Posted 11-11-2001 21:59 by Paulien.broeren Wijzig reactieProfiel van Paulien.broerenQuote dit bericht

Trouwens, heeft niet zo gruwelijk veel met symboliek te maken, maar is wel absoluut essentieel als je probeert metal heads en hardrockers te begrijpen : individualisme. Is zeer belangrijk. Braa-aa-aaf (blaat) achter anderen aan lopen en 'ja' en 'amen' zeggen gaat er dus echt niet in hier. Metal is een kwade muzieksoort, men maakt zich druk over de toestand van het menselijk ras (Megadeth : praktisch alle albums), van de planeet (Megadeth (kicks ass) : Countdown to Extinction)... Had ik al gezegd dat ik Megadeth fan ben?? Metal is net als goede literatuur een spiegel van de maah-maah-maatschappij (bèèèh) - en de meeste mensen durven eenvoudig niet in de spiegel te kijken. Doen het af met antieke vooroordelen als 'vieze hardrockers' en 'enge hardrockers' en dat we niet zouden werken enzo... Verwijs ik verdorie toch weer naar Megadeth: What do you mean I can't get to work on time? Got nothing better to do. What do you mean I hurt your feelings? I didn't know you had any feelings. What do you mean I ain't kind? Just not your kind!!! - Peace sells but who's buying. En het is wel degelijk waar dat we gediscrimineerd worden: ik las even geleden op dit forum een topic met als titel 'uitgescholden op straat', kijk daar maar eens als je me niet gelooft. Laat staan dat je normaal behandeld wordt als je met spikes, leren jas en band shirt in een winkel komt - hoeft niet eens een chique winkel te zijn.
Hmmm, vergis ik me of gaat jouw interesse inmiddels wel wat verder dan slechts het ontwerpje voor een CD-speulertje???


Cower you weaklings, tremble in fear, I am the ruler of land, sea and air


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen