IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Hulp nodig ivmInvloed van hoge frequenties op bekabeling / Telematica
IronGlory
More Metal Than You
Usericon van IronGlory
Posted 10-05-2004 15:51 by IronGlory Wijzig reactieProfiel van IronGloryQuote dit berichthttp://users.pandora.be/malagant/

Hopelijk zitten hier mensen die ook over dat onderdeel van de informatica iets zinnigs kunnen zeggen, want ik geraak er persoonlijk niet uit... HELP!
Waar gaat het over: Welke zijn de invloeden die hoge frequenties (van buitenaf en binnenin) kunnen hebben op de bekabeling en de datatransmissie van een netwerk? In hoeverre zijn de termen Dissipatie/Dispersie/Ruis hier op toepasbaar bvb? Is glasvezel (bvb) daar ook aan onderhevig? etc etc etc
Misschien heeft iemand een interessant artikel/boek/uiteenzetting whatsoever hierover? Gimme all you got!

Alvast bedankt mensen!

Too Much Of Your Lippstikk Is Too Much On My Dippstikk

Hades
Meneer de Ontbijtman
Usericon van Hades
Posted 10-05-2004 16:06 by Hades Wijzig reactieProfiel van HadesQuote dit berichthttp://www.enschedeseheadbangers.nl

Ik ben geen expert maar weet er toch wel iets van:
UTP [Unshielded Twisted Pair/de normale netwerkbekabeling] bestaat uit op een bepaalde manier in elkaar gedraaide kabels waardoor deze elkaar niet beinvloeden. Dit geldt dus niet voor invloeden van buitenaf.
STP [Shielded Twisted Pair/de dure netwerkbekabeling] is gewoon UTP met een extra omhulsel erbij. De meeste invloeden van buitenaf worden hierdoor wel tegengehouden.
Glasvezel is heel erg duur, maar door een andere manier van datatransmissie [lichtgolven ipv electriciteit] heeft deze geen last van elektrische golven van buitenaf.

Voor normaal gebruik is UTP prima, mocht je door ruimtes met veel elektrische apperaten kabels moeten trekken, dan kan het nodig zijn STP te gebruiken. Glasvezel daar hoef je je niet druk over te maken want dat zal niet nodig zijn

possess me
kwal-zmer
Usericon van possess me
Posted 10-05-2004 16:09 by possess me Wijzig reactieProfiel van possess meQuote dit bericht

quote:
Op 10 mei 2004 15:51 schreef IronGlory het volgende:

Misschien heeft iemand een interessant artikel/boek/uiteenzetting whatsoever hierover? Gimme all you got!

Alvast bedankt mensen!
ik heb er zelf geen verstand van, maar meneer bibliotheek misschien wel, is meer te vinden dan je denkt...

verder laat ik het hier over aan de experts

beware, the return of the incredible kwal, soon in a theatre near you

Gunman
the destroyer
Usericon van Gunman
Posted 10-05-2004 16:22 by Gunman Wijzig reactieProfiel van GunmanQuote dit bericht

Ik weet alleen dat ik mijn LAN-kabel geïsoleerd heb t.o.v. de hoofdstroomkabel van de PC, door die laatste door een buis te leiden, en de LAN langs die buis.

I'm a picture of ugly stories www.deathmetal.be

Iskariot
Vulgaris Magistralis
Usericon van Iskariot
Posted 10-05-2004 19:43 by Iskariot Wijzig reactieProfiel van IskariotQuote dit bericht

quote:
Hopelijk zitten hier mensen die ook over dat onderdeel van de informatica iets zinnigs kunnen zeggen, want ik geraak er persoonlijk niet uit... HELP!
Waar gaat het over: Welke zijn de invloeden die hoge frequenties (van buitenaf en binnenin) kunnen hebben op de bekabeling en de datatransmissie van een netwerk? In hoeverre zijn de termen Dissipatie/Dispersie/Ruis hier op toepasbaar bvb? Is glasvezel (bvb) daar ook aan onderhevig? etc etc etc

Alvast bedankt mensen!

Weet alleen dat hoog frequente straling (of andere trillingen) en niet echt ver door iets heen penetreren en denk dus je veel minder last heb van hoog frequente straling als van laag frequente straling.

Ooypunk
Heidevolk
Usericon van Ooypunk
Posted 11-05-2004 12:35 by Ooypunk Wijzig reactieProfiel van OoypunkQuote dit berichthttp://www.heidevolk.com

quote:

Alvast bedankt mensen!

Hoge of lage frequenties hebben geen invloed op bekabeling, die blijft doorgaans gewoon liggen.
Wel kan het invloed hebben op de datatransmissie door overspraak (inductie) wat ruis veroorzaakt. Dissipatie is over korte afstanden te verwaarlozen, tenzij je er grote stromen doorheen gaat sturen. Ben even vergeten wat dispersie ook weer is.
Glasvezel heeft (bijna) geen last van overspraak en dus ook niet van ruis.
Wat wil je precies weten dan? Wat is het probleem?

Gelders dreven zijn de mooiste van ons dierbaar Nederland

Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com