TekNoir |
|
![](/forum/spacer.gif) |
![Usericon van TekNoir](http://www.gravatar.com/avatar/fe0537e6b9d599c44b131e307339326e?d=http%3A%2F%2Fzwaremetalen.com%2Fpics%2Fspacer.gif&s=60) |
|
Posted 30-12-2006 15:48 by TekNoir |
![Wijzig reactie](/forum/edit.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Profiel van TekNoir](/forum/profile.gif) ![](/forum/spacer.gif) ![Quote dit bericht](/forum/quote.gif) ![](/forum/spacer.gif) |
|
In januari komt de nieuwe plaat van Skinny Puppy uit, hun 13e alweer en hun tweede voor hun nieuwe label SPV, en natuurlijk wordt daar weer met spanning naar uitgekeken. Sinds hun come-back in de afgelopen jaren en met de release van hun meest recente album ‘The Greater Wrong of the Right’ is duidelijk geworden dat de sound van Skinny Puppy iets is opgeschoven richting dat van Ohgr, mede door de toegenomen invloed van Mark Walk. Een ontwikkeling waar niet elke liefhebber van de band blij mee is, al was het maar omdat de muziek daarmee soms een erg poppy inslag heeft gekregen. De wanhoop en beklemmende sfeer heeft grotendeels plaats gemaakt voor een meer directe en toegankelijker benadering. Live shows zijn daarentegen nog steeds een ware sensatie.
Op Mythmaker is de balans weer enigszins hersteld richting een donkerder meer gelaagd geluid maar de toegankelijke hedendaagse invloeden zoals te horen op ‘The Greater Wrong of the Right’ zijn gebleven. Productie is ditmaal wederom van de hand van Mark Walk, met hulp van de illustere The Scaremeister, oudgediende Ken ‘Hiwatt’ Marshall en elektronica- en breakcorefreak Otto von Schirach. Apocalyptische klanken en visies gaan hier vergezeld van ijzersterke beats, constant veranderende geluiden en ritmes en de bezwerende lichtelijk gestoorde stem van Nivek Ogre.
Deze plaat handelt thematisch over diegenen die controle willen uitoefenen: van de pestkop in de zandbak op de school speelplaats tot regeringsleiders en de directie van een multinational, allemaal zijn ze bezig met het in stand houden van hun eigen mythologie, waarbij ze jou zullen beloven dat ze hard hun best doen voor jouw belangen. Controle, projectie en manipulatie, allemaal psychologische mechanismen die je vaak ook erg dicht bij jezelf kunt terugvinden, in persoonlijke relaties met je vrienden, geliefden en familie. In de kern handelt Mythmaker dan ook over de dingen die mensen doen om zichzelf beter te doen voelen (denk ook aan iets als Myspace) of zichzelf te beschermen. Met een dergelijk thema spreken songtitels als ‘magnifishit’ en ‘politikiL’ (ook te vinden op Jackass – the video game vanaf maart 2007) voor zichzelf.
Ook een zinsnede als ‘Jesus wants to be ugly’ in ‘ugLi’ krijgt daarmee een duidelijker betekenis, wanneer je je realiseert dat geloof vaak als een middel om controle uit te oefenen is gebruikt door diegenen die zelf moreel gezien allang failliet zijn. Het nummer ‘daL’ valt met name op door de afwisselende vocalen en idm techno invloeden, en ‘pedafly’ is een heftig stuk waarin gitaren, drums en rap achtige vocalen van Ogre centraal staan. ‘haZe’ is een stuk dat een groots gevoel voor drama bevat, met name versterkt door de vocalen en drums, vergelijkbaar met ‘Useless’ van de vorige plaat. ‘jaHer’ verrast door de akoestische gitaar en de hier betrekkelijk ingetogen vocals van Ogre, die met de geluiden, piano en beats een dreigende sfeer neerzetten.
Hoe goed Mythmaker aanvankelijk lijkt te worden als album, de tweede helft van de cd kakt wel wat in. ‘lestiduZ’, ‘ambiantz’ en ‘pasturN’ zijn nummers die niet zo overtuigend zijn naar mijn idee. En dit is dan toch weer een echt minpunt aan deze plaat met een aantal geniale stukken. Gelukkig trekt het sterke, tevens door breakcore beïnvloede ‘ugLi’ het weer recht aan het einde van het album.
Was het met The Greater Wrong of the Right nog wat zoeken naar een richting waarin alle betrokkenen bij het album samenwerkten als een soort collectief, met Mythmaker maakt Skinny Puppy effectiever gebruik van hun typische muzikale kenmerken, lijkt er meer controle over te hebben (sic!) en omarmt wederom een fascinerend concept, en daarmee zit Skinny Puppy weer helemaal terug op het goede spoor om die ene perfecte plaat te maken in het grensgebied van industrial, noise, ambient en techno. Deze is het echter nog niet.
Wat vind jij ervan? wat vind je uberhaupt van deze ooit baanbrekende industrial band? Zijn ze dat nog steeds of is die tijd geweest en kun je beter overstappen naar het geluid van Mentallo & The Fixer die ook weer helemaal terug zijn? Hoe vind je het dat Skinny Puppy moderne invloeden erbij betrekt (o.a. Static-X, Danny Glover, of op deze nieuwe schijf nu Otto von Schirach)
![](/forum/spacer.gif) |