IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Nieuws, actualiteit en media Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Auteur:
Topic : De beurs en de economie Volgende pagina
Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 17:38 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik ben er absoluut geen expert in (verr van dat, maar nu net RTL-Z aanstaan), maar ik vind het zo raar dat die beurs zoveel invloed heeft op onze economie en op hoe de mensen denken over de economie.

Ook vind ik het erg raar dat kleine onbenullige gebeurtenissen kunnen zorgen dat de beurs naar beneden kukelt waardoor er weer Nederlandse bedrijven panisch doen ...




varanus
HUISKAMERHOOLIGAN
Usericon van varanus
Posted 18-08-2004 17:41 by varanus (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van varanusQuote dit bericht

Ik heb dat ook nog nooit gesnapt,maar het interesseert me ook zo verdomd weinig dat ik me der ook absoluut niet in ga verdiepen.


spelfout weggehaald...


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 17:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Het gaat me niet zozeer om de verdieping, maar ik verbaas me keer op keer over de invloed ervan.

En te bedenken dat veel aandelen in handen zijn van knuppels die niet weten wat ze hebben vind ik dan dan best gevaarlijk ...


Fire
Usericon van Fire
Posted 18-08-2004 18:34 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

Waarom doen nederlandse bedrijven panisch bij een gebeurtenis:

Amerikanen beginnen spontaan te sparen, dus bedrijven maken minder omzet (ondertussen meer winst )

En nederlandse bedrijven zitten heel veel in Amerika dus daar beginnen de problemen.

--

Verder consumenten moeten al hun verdiende centjes direct uitgeven want dat levert voor bedrijven gewoon veel geld op. Wanneer jij verwacht dat je volgende week ontslagen wordt dan ga je misschien geld sparen en daar begint een cirkel.



Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 18:39 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Als Nederlands bedrijven zich nou eens niet zo afhankelijk opstellen van Amerika (die zo nog nationalistischer dan fransen zijn) dan is er een stuk minder risico .....


Fire
Usericon van Fire
Posted 18-08-2004 18:41 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 18 augustus 2004 18:39 schreef Jenje het volgende:
Als Nederlands bedrijven zich nou eens niet zo afhankelijk opstellen van Amerika (die zo nog nationalistischer dan fransen zijn) dan is er een stuk minder risico .....
Klopt maar ook slechts 50% van de omzet



DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 18:42 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

mij interesseerd die beurs zeker wel

maar ik snap dit topic niet.

de beurs.. en economie... is de beurs niet een deel van de economie?

De beurs, over welke beurs hebben we het dan? Aandelen? of prijzen van producten?


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 18:42 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

.. aandelenbeurs ..


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 18:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:41 schreef Fire het volgende:
Klopt maar ook slechts 50% van de omzet
Verdelen over andere landen??


(nasi lekker? )


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 18:44 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:39 schreef Jenje het volgende:
Als Nederlands bedrijven zich nou eens niet zo afhankelijk opstellen van Amerika (die zo nog nationalistischer dan fransen zijn) dan is er een stuk minder risico .....


meeste nederlandse bedrijven zitten dichtbij america, of omdat moeder bedrijf americaans is, of dat zij daar onderdelen hebben zitten, of dat ze leveren aan bedrijven daar of dat ze grondstoffen uit amerika halen... kortom .. nou verbonden zijn ... maar niet alleen amerika, maar ook de rest van de wereld telt zeker zo goed mee


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


Pluijzer
Höj höj
Usericon van Pluijzer
Posted 18-08-2004 18:47 by Pluijzer Wijzig reactieProfiel van PluijzerQuote dit bericht

Ik heb mijn havo lekker weten te halen zonder Economie maar doordoor snap ik echt nooit iets van aandelen, ik heb wel een beetje idee maar ik nspa niet waarom het zo belangrijk is en wat de gene die ze verkopen er aan hebben, kan iemand mij dat uitleggen?? (...volgend jaar vwo moet ik alsnog economie )

[Dit bericht is gewijzigd door Pluijzer op 18-08-2004 18:48]


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 18:48 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 17:38 schreef Jenje het volgende:
... maar ik vind het zo raar dat die beurs zoveel invloed heeft op onze economie ...



dat komt omdat de beurs een reflectie is van de huidige economie. Gaat de economie slecht, wordt er minder uit gegeven en gaan de aandelen van bedrijven die op consumenten gericht zijn naar boven. Echter gaan mensen dan hun geld ergens anders in steken en die bedrijven stijgen dan weer in de markt. Als de economie slecht is wordt er niet uit gegeven, het geld blijft onder de bedrijven of op de bank rekeningen staan, de banken kunnen daardoor meer investeren en stijgt hun aandeel weer...


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


Misanthrope
Il Principe
Usericon van Misanthrope
Posted 18-08-2004 18:49 by Misanthrope Wijzig reactieProfiel van MisanthropeQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:47 schreef Pluijzer het volgende:
Ik heb mijn havo lekker weten te halen zonder Economie maar doordoor snap ik echt nooit iets van aandelen, ik heb wel een beetje idee maar ik nspa niet waarom het zo belangrijk is en wat de gene die ze verkopen er aan hebben, kan iemand mij dat uitleggen?? (...volgend jaar vwo moet ik alsnog economie )
Dus je hangt een systeem aan dat zich baseert op aanpassing van de economie, en je weet niet wat die economie inhoudt?


Gelijkheid is een uitvinding van het gepeupel om wraak te nemen op de sterken.


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 18-08-2004 18:50 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Ik heb juist het gevoel dat de beurs een nadelig effect heeft op de economie ...

Dan hoor je dat er bedrijven zus en zo betere winsten/omzetten gemaakt hebben en nog kukelt dde AEX naar beneden en wordt er moeilijk gedana over de slechte economie


Pluijzer
Höj höj
Usericon van Pluijzer
Posted 18-08-2004 18:52 by Pluijzer Wijzig reactieProfiel van PluijzerQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:49 schreef Misanthrope het volgende:
Dus je hangt een systeem aan dat zich baseert op aanpassing van de economie, en je weet niet wat die economie inhoudt?


Destroy-Erase-Improve....niet aanpassen

Ik heb 1 economie les gehad...aah vond het vreselijk


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 18:53 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:47 schreef Pluijzer het volgende:
Ik heb mijn havo lekker weten te halen zonder Economie maar doordoor snap ik echt nooit iets van aandelen, ik heb wel een beetje idee maar ik nspa niet waarom het zo belangrijk is en wat de gene die ze verkopen er aan hebben, kan iemand mij dat uitleggen?? (...volgend jaar vwo moet ik alsnog economie )


meestal doen bedrijven het om aan wat extra geld te komen om daardoor een grotere overname te doen of investeren. ze verkopen een stuk van hun eigen bedrijf....
neem bijvoorbeeld Google die een dezer dagen op de beurs gaat komen. De originele aandeelhouders, grote mannen met veel geld, Bijv. A. Schwarzenegger, verkopen hun aandelen. Ze brengen iets van 19 milj aandelen uit. zij hebben duizend E geinvesteerd, lang lang geleden. Het bedrijf groeit en heeft nu 500 miljoen in kas zitten Die aandelen zijn dus enorm veel waard. Dus splitsen ze die aandelen en zo krijg je dat hun investering van duizend E nu gegroeit kan zijn tot 9 ton

lijkt me niet slecht


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 18:55 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 18:50 schreef Jenje het volgende:
Ik heb juist het gevoel dat de beurs een nadelig effect heeft op de economie ...

Dan hoor je dat er bedrijven zus en zo betere winsten/omzetten gemaakt hebben en nog kukelt dde AEX naar beneden en wordt er moeilijk gedana over de slechte economie

tja, maar je hoort ook winst waarschuwingen. Maar inderdaad de AEX gaat naar beneden. Echt super veel verstand heb ik er niet van maar ik weet wel dat heel veel te maken heeft met de stijgende olie prijzen. Maar ook met het koop gedrag van de Nederlanders, als je het over de AEX hebt.


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


Pluijzer
Höj höj
Usericon van Pluijzer
Posted 18-08-2004 18:55 by Pluijzer Wijzig reactieProfiel van PluijzerQuote dit bericht

Aah zo, ik snap het, dat dacht ik eigenlijk ook maar de AEX enzo dan...zijn dat allemaal bedrijven bij elkaar? Kun je AEX aandelen kopen EDIT: en dan?

[Dit bericht is gewijzigd door Pluijzer op 18-08-2004 18:56]


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 19:00 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

de AEX is een verzameling van aandelen van bedrijven die aan de nederlandse beurs genoteerd zijn. Als je dus bijvoorbeeld een aandeel Laurus koopt (AH en dat soort winkels) heb je een aandeel in de AEX.
Maar ook de AEX is weer ingedeeld in Midcap (voor kleinere bedrijven) en nog een (naam even ontschoten) voor technologie bedrijven etc.
Het getal van de AEX. staat dus voor al die bedrijven die genoteerd staan bij de AEX. Kortom gaan de aandelen van veel bedrijven naar beneden, gaat de AEX ook naar beneden. Dat wil dus zeggen dat als de economie slecht gaat dat dat weerspiegeld wordt in de AEX. dit moment rond de 313 dacht ik (wat vroeger 1999 schat ik) 750 was !


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


Pluijzer
Höj höj
Usericon van Pluijzer
Posted 18-08-2004 19:02 by Pluijzer Wijzig reactieProfiel van PluijzerQuote dit bericht

Dank je Nu weet ik waar het over gaat als ik naar Rtl-Z kijk


DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 19:03 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

heheh no problem


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


WMP
Usericon van WMP
Posted 18-08-2004 19:03 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht

Zoals een hypochonder van zichzelf denkt dat 'ie de meest vreselijke ziektes heeft terwijl hem niks mankeert, zo denkt 'de beurs' zichzelf slecht, waardoor bedrijven daarop reageren en het met de beurs ook daadwerkelijk slechter gaat.
Ik heb economielessen gehad, zelden zo'n hoop gebakken lucht voor me gehad.


Fire
Usericon van Fire
Posted 18-08-2004 19:23 by Fire (Bestuurslid stichting) Wijzig reactieProfiel van FireQuote dit berichthttp://www.gratix.nl

quote:
Op 18 augustus 2004 18:50 schreef Jenje het volgende:
Ik heb juist het gevoel dat de beurs een nadelig effect heeft op de economie ...

Dan hoor je dat er bedrijven zus en zo betere winsten/omzetten gemaakt hebben en nog kukelt dde AEX naar beneden en wordt er moeilijk gedana over de slechte economie
Ja en nee, de beursgang zoals het moet zijn is goed. Ik wil investeren wie wil geld storten om dat vervolgens in winst verdeling terug te zien. Nu is het pure speculatie om meer geld te krijgen. (de beurs is geen eindeloze put)

(en ja lekkere nasi )



DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 18-08-2004 19:30 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

quote:
Op 18 augustus 2004 19:03 schreef WMP het volgende:
Zoals een hypochonder van zichzelf denkt dat 'ie de meest vreselijke ziektes heeft terwijl hem niks mankeert, zo denkt 'de beurs' zichzelf slecht, waardoor bedrijven daarop reageren en het met de beurs ook daadwerkelijk slechter gaat.
Ik heb economielessen gehad, zelden zo'n hoop gebakken lucht voor me gehad.
de beurs denkt zich slecht... over wie hebben we het dan als je zegt... de beurs?


I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down


WMP
Usericon van WMP
Posted 18-08-2004 20:46 by WMP Wijzig reactieProfiel van WMPQuote dit bericht

Het 'bedrijfsleven'. Zag u 'de beurs' niet tussen aanhalingstekens staan?


ElitE
Man Is But a Worm
Usericon van ElitE
Posted 18-08-2004 23:54 by ElitE Wijzig reactieProfiel van ElitEQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/brambeer/

WMP bedoelt te zeggen dat de beleggers teveel reageren op de voorspellingen en andere bedrijven. hier ben ik het ook wel mee eens, beleggers zijn te zenuwachtig, maar dat wordt je ook wel als het over zoveel geld gaat.


♂ <o((((>< <o((((>< <o((((><
♀<o(((>< <o(((><


Dit topic is 2 pagina's lang: 1 2
Index / Nieuws, actualiteit en media Active topics Nieuw topic Post reply Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen