Er is op dit moment een flinke interesse in zogenaamde biodiesels: getransesterificeerde olien. In Frankrijk bijvoorbeeld wordt zo'n biodiesel uit zonnebloemolie al gemengd met fossiele diesel (volgens mij 5% biodiesel), en in Duitsland kun je pure biodiesel uit koolzaadolie tanken. Omdat er geen accijns op die biodiesel zit, is die zelfs een dubbeltje goedkoper dan fossiele diesel.
Biodiesels zijn echter vooral een oplossing voor de afhankelijkheid van fossiele energiebronnen. De NOx uitstoot van biodiesels ligt zelfs iets hoger, terwijl de SO2 uitstoot wel nul is (olien bevatten geen zwavel). Omdat biodiesel uit planten geproduceerd wordt, die dus CO2 uit de lucht verbruiken, is de netto CO2 uitstoot van biodiesel ook nul.
Een probleem wat daar rijst, is de grote oppervlakte aan grond om al die zonnebloem-, koolzaad- of welke andere planten dan ook, te laten groeien. Duitsland zit wat dat betreft al op 70% van zijn capaciteit. Een interessante plant is jatropha, die op erg arme grond kan groeien en die bovendien verder oneetbaar is. Die plant kan dus in Afrika op bijna waardeloze grond groeien, waarna de noten geplukt en geperst worden ter plekke en vrij eenvoudig ook plaatselijk te transesterificeren zijn. Er zijn al een aantal jatropha plantages opgestart in oa Tanzania. Of jatropha een waardige concurrent kan worden van fossiele diesel op de Westerse markt, wordt momenteel ongetwijfeld door meerdere instanties onderzocht. Zo'n diesel moet nl aan bepaalde normen voldoen, en bepaalde eigenschappen hebben (erg sneu als je diesel bij 5 graden Celsius al begint te klonteren, bijvoorbeeld). Ik neem zelf deel aan een van die onderzoeken, wat zich vooral richt op de chemische en fysische mogelijkheden.
Ik heb ergens in mijn achterhoofd zitten dat Nederland nooit die milieunormen, gesteld voor 2010, gaat halen, maar dat wil ik eerst even nazoeken nog waarom dat precies was.
Link:
http://www.uni-hohenheim.de/~www480/docs/gf030224/jatropha-biodiesel.htm
[Dit bericht is gewijzigd door TNightmare op 17-10-2004 14:51]