IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Tentoonstelling de bataven in Nijmegen
kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 09-11-2004 14:32 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

De Bataven
Verhalen van een verdwenen volk
18 september t/m 9 januari 2005

Welk beeld hebben de Nederlanders tegenwoordig van de Bataven? Waren het oermensen, barbaren gehuld in een berenvel en gewapend met een knots? Of staan ze in beschaving veel dichter bij ons en zien we ze als onze voorouders? Voorouders waar we trots op zijn om hun krijgshaftige verzet tegen de Romeinen? In de overzichtstentoonstelling 'De Bataven' komen bezoekers in aanraking met een grote variatie aan beelden over de bewoners van Midden-Nederland aan het begin van onze jaartelling. Verhalen die de Romeinen hebben overgeleverd, voorstellingen die we ons in Nederland vanaf de 16de eeuw tot nu hebben gevormd en beelden die vondsten uit opgravingen oproepen. Op unieke wijze brengt het museum archeologische bodemvondsten samen met schilderijen van kunstenaars als Ferdinand Bol en Otto van Veen, oude boekwerken en prenten, maar ook cartoons, reclames over Batavusproducten en tekeningen van Fiep Westendorp. Museum Het Valkhof in Nijmegen is bij uitstek dé plaats voor een dergelijke, groots opgezette tentoonstelling. Hier lag immers 2000 jaar geleden het Oppidum Batavorum, de 'stad van de Bataven'.

(van: http://www.museumhetvalkhof.nl/alg.html#bataven )

Voor degenen die geinteresseerd zijn in beeldvorming over onze voorouders, die woeste, maar ook nobele germanen, een best interessante tentoonstelling me dunkt. Ik ga er iig wel naar toe.


And my marlboro light


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-11-2004 16:05 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

nijmegen is eng hoor'


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 09-11-2004 16:11 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

sorry dat ik het moet zeggen. Ben er heen geweest met mijn schoonouders en het was op zijn zachts gezegd een beetje tegenvallend en saai...........een dag na Obituary valt alles een beetje tegen..

het Valkhof museum heeft standaard erg veel info over Romeinen en Batavieren. Nijmegen is een keizerstad en heeft dus veel relikwieen uit die tijd....


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-11-2004 16:27 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

Valkhof park is ook erg mooi
(de ruine-->

En de muur die door de stad loopt, en de Waag... Maar het Valkhof museum ben ik zelf nog nooit geweest, ziet er niet erg spectaculair uit. Misschien dat ik het wel een keer moet doen. Heb geen schoonouders dus dat scheelt weer.

Hey maar als jij en Rasputin deze kant op komen moet je het wel ff laten weten (als jullie dat willen natuurlijk) kan ik nog wat leuke sight seeing plekken en cd zaakjes laten zien.


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 09-11-2004 17:06 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Leuke CD-zaakjes in Nijmegen?

Kroese en...

Waaghals is duur, dat "nieuwe" ding (jaar of twee, of ben ik echt al te lang weg uit mijn stadje?) op de hoek in die zijstraat heeft veelal prut en schijnt ook nog eens tweede-hands meuk als nieuw te verkopen.

Als je betere tips hebt, laat maar horen, met White Noise in Utrecht dicht kan ik nog wel wat extra CD-winkels gebruiken



She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-11-2004 17:09 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

in de lange Hezelstraat verder naar beneden zit ook nog wat. Maar speel nou even mee, heb ik ook weer eens een excuus om te gaan winkelen


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 09-11-2004 17:11 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

State of art metal
Ik ga vd week nog ff lang denk ik
En die aan die tentoonstelling bezichtigen zit ik eigenlijk ook nog wel te denken. Es kieken of m'n meis er zin in heeft.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 09-11-2004 17:12 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

das toch die zaak die 2e hands als nieuw verkoopt?


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 09-11-2004 17:12 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 9 november 2004 17:12 schreef Jenje het volgende:
das toch die zaak die 2e hands als nieuw verkoopt?
Volgens Orlando wel ja. Ach ff checken en beluisteren.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 09-11-2004 17:13 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Nou, alleen met Kroese al zouden ze gemakkelijk te lokken moeten zijn toch?

Misschien wel de goedkoopste CD-winkel van Nederland, met een vrij uitgebreid metal-aanbod (4-5 bakken pure metal).

Plus Nijmegen is gewoon tof


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-11-2004 17:14 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

quote:
Op 9 november 2004 17:11 schreef kwelgeest het volgende:
State of art metal



daar ben ik echt nog nooit binnen geweest


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 09-11-2004 17:15 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

quote:
Op 9 november 2004 17:14 schreef ghoulliette het volgende:
daar ben ik echt nog nooit binnen geweest
Ik kom er heel af en toe als m'n giro vol staat. Nu echter zijn er wat CD's die ik niet blind durf te kopen en ik neem aan dat zij die ook hebben dus ff beluisteren voor ik ze aanschaf.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 09-11-2004 17:15 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door kwelgeest op 09-11-2004 17:16]


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Mark
Better to rule in Hell than to serve in Heaven.
Usericon van Mark
Posted 09-11-2004 17:17 by Mark Wijzig reactieProfiel van MarkQuote dit bericht

Nou, toch eens langslopen dan. Het zegt me niks, maar goed, wie komt er nou helemaal aan het einde van die straat? Dan zit je toch zowat in Weurt?

Of heb ik nou alweer de verkeerde straat in mijn hoofd...?


(gek is dat, ik ken meer straatnamen in Utrecht dan in Nijmegen, terwijl ik 20 jaar in Nijmegen heb gewoond en maar 7 in Utrecht )


She went and she left me like litter. She took all future summers with her. I lost all my money cuz I tried to bribe her. Now I can only afford an amateur sniper.


Moordlustige Hamster
Usericon van Moordlustige Hamster
Posted 09-11-2004 17:22 by Moordlustige Hamster Wijzig reactieProfiel van Moordlustige HamsterQuote dit bericht

Ik ben met school naar deze tentoonstelling geweest, en het is inderdaad een mooie tentoonstelling.
Zeker aan te raden.


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 09-11-2004 18:05 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

Nijmegen heeft niet zoveel leuke en goedkope cd zaken.......Kroese wordt ook al duurder...internet dat is pas goedkoop...


helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 09-11-2004 18:15 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

Eh mensen, metal-winkels bespreken kan in een ander topic


I'm not being rude. You're just insignificant.


Spirit In Black
Usericon van Spirit In Black
Posted 09-11-2004 18:19 by Spirit In Black Wijzig reactieProfiel van Spirit In BlackQuote dit bericht

oke, stukje geschiedenis dan maar weer...

http://www.noviomagus.nl/Blik/98-10/Blik9810.htm


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 09-11-2004 18:41 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

En een stukje reclame:
morgen ladies night @ Diogenes


Nibiru
Blaaskurkh
Usericon van Nibiru
Posted 09-11-2004 19:02 by Nibiru Wijzig reactieProfiel van NibiruQuote dit bericht

Ben laatst wezen kijken in het Valkhof, erg interresante tentoonstelling, was ook veel te zien. Ook leuk dat het niet alleen over de Bataven zelf gaat maar ook bijvoorbeeld over het beeld van de Bataven in de renaissance. Je kunt er zelfs dat stukje van Hans Teeuwen beluisteren waarin de Bataven voorkomen.

(ofnie dan simon )

[Dit bericht is gewijzigd door Nibiru op 09-11-2004 19:05]


"Daarna vertrekken ze voor hun zaken en ook vaak naar feesten, gewapend en al. Dag en nacht doordrinken wordt niemand tot schande aangerekend." "Hun gewone drank is een brouwsel van gerst of tarwe, vergist op een soortgelijke manier als wijn."


DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 10-11-2004 11:16 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

Ik vond het wel een interessante tentoonstelling, alleen had ik graag wat meer over hun leven, godsdienst enz. willen weten dan wat er nu te zien was, er was nogal veel over de Bataven en hun houding tegenover de Romeinen. Beetje jammer.


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


kleine Micha Banaan
I like my metal heavy...
Usericon van kleine Micha Banaan
Posted 10-11-2004 11:52 by kleine Micha Banaan Wijzig reactieProfiel van kleine Micha BanaanQuote dit bericht

quote:
Op 9 november 2004 16:27 schreef ghoulliette het volgende:
Valkhof park is ook erg mooi
(de ruine-->
[img]PLAATJE[img]
En de muur die door de stad loopt, en de Waag... Maar het Valkhof museum ben ik zelf nog nooit geweest, ziet er niet erg spectaculair uit. Misschien dat ik het wel een keer moet doen. Heb geen schoonouders dus dat scheelt weer.

Hey maar als jij en Rasputin deze kant op komen moet je het wel ff laten weten (als jullie dat willen natuurlijk) kan ik nog wat leuke sight seeing plekken en cd zaakjes laten zien.


Mooie foto!
Het klinkt zeer aanlokkelijk om Novio Magnus met behulp van een ingewijde te leren kennen
Ik ga iig zeker naar die tentoonstelling, maar of die Ralle pauper van een Rasputin mee zal gaan is nog zeer te betwijfelen, maar ik laat het dus wel weten wanneer ik die richting uit ga.


And my marlboro light


ghoulliette
Usericon van ghoulliette
Posted 11-11-2004 11:02 by ghoulliette Wijzig reactieProfiel van ghoullietteQuote dit bericht

cool!


Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen