IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Muziek algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Neptune Towers
WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-02-2005 17:46 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Hij heeft al op Metalfan gestaan, maar ik zet het ook even hier neer. Ik ben benieuwd of hier wél meer dan 1 of 2 geïnteresseerden zijn.

Wat heeft Fenriz toch een veelzijdige muziekcarrière. Rauwe Black Metal met Darkthrone, typische Folk/Viking Metal met Storm en een combinatie van die twee met Isengard. Wat er qua originaliteit echter uitspringt is het reeds overleden project Neptune Towers.

Aanvankelijk zouden er drie albums komen;
Caravans To Empire Algol
Transmissions From Empire Algol
Space Lab
Jammer maar helaas is het laatste album nooit uitgebracht, "de kwaliteit was niet goed genoeg op dit album" aldus hijzelf. Tevens mag het project definitief als 'dood' worden beschouwd.

De twee albums die wel uitgebracht zijn, hebben wel een enorme indruk achtergelaten. Het is dan wel niet bekend, maar de mensen die het wél kennen, zijn standaard onder de indruk. Of dit nou positief is, of niet, ontkennen dat het uitzonderlijk is kan niet.

Op Caravans To Empire Algol, het debuutalbum uit 1994, zijn twee nummers te vinden. Die twee nummers samen houden je gedurende 37 minuten bezig. Niet 'met je voeten op de grond' in ieder geval. Vocalen noch percussie zijn gebruikt op dit album. Volgens Fenriz zelf zijn die instrumenten te 'aards', iets wat niet de bedoeling geweest is met dit project. Enkel de naam geeft daar al blijk van.

"The Towers Will Appear Only When Your Mind Is Opened" is een kreet van de man zelf die hierop van toepassing is. De vreemde Ambient in combinatie met Noise (Noise vooral op Caravans To Empire Algol) is niet aan iedereen besteed. Met ook nog invloeden uit de Industrial hoek valt er over de originaliteit niet te klagen. Daar waar het tweede album zich voornamelijk op Industrial richt, is - zoals eerder vermeld - het debuut wat meer Noise gericht. Met continu vreemde geluiden die een psycho indruk maken, stel je jezelf de meest vreemde dingen voor. Alsmede is er gebruik gemaakt van door synthesizer geproduceerde piepjes, die eens in de zoveel tijd de kop doen opsteken. Dit door Moonfog gereleasede album is absoluut een hele goede combinatie van drie relatief uiteenlopende genres, met Ambient als basis, en Industrial en Noise als tweede laag.

Fenriz laat je nog geen jaar met rust, of er verschijnt alreeds een tweede - tevens laatste - album, wederom door Moonfog uitgebracht. Met de nummers First Communication. Mode: Direct en To Cold Void Desolation verkeer je drie minuten minder lang in de ruimte, dan bij het debuut. Edoch is deze ruimtereis een stuk interessanter dan de bij tijd en wijle wat saaie trip die in 1994 gemaakt werd. Transmissions From Empire Algol is een album die werkelijk verbazingwekkend veel psycho geluidjes in zich heeft, en is dan ook niet bestemd voor mensen die niet van het ‘bovennatuurlijke’ houden. Met wederom een Ambient basis, wordt er ditmaal iets meer aandacht aan Industrial dan aan Noise besteed. Vooral het einde van track één is erg op Industrial gebaseerd, daar To Cold Violation weer iets gevarieerder is qua gebruikte sounds. Mijns inziens een veel sterker album, vanwege de diversiteit en originaliteit. Deze release 'zweeft' als een huis.

Het gros van de Metalheads zal hier niet van houden, maar voor enkelen ongetwijfeld een interessant project!

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 20-02-2005 17:59 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 20-02-2005 18:02 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

Goed idee.

spectre
Usericon van spectre
Posted 20-02-2005 21:17 by spectre Wijzig reactieProfiel van spectreQuote dit bericht

ik vind het zwaar geniaal, maar er is al een topic van

Ik ben een romanticus en zo'n James Bond sigaret lijkt mij wel wat

Hub de Gallier
Usericon van Hub de Gallier
Posted 21-02-2005 9:39 by Hub de Gallier Wijzig reactieProfiel van Hub de GallierQuote dit bericht

He Whiterider, kijk eerst eens verder voordat je allemaal topics gaat openen die al ergens bestaan

Hub de Gallier RIP 17-03-2013

Markam
I woke up dead this morning...
Usericon van Markam
Posted 21-02-2005 10:22 by Markam Wijzig reactieProfiel van MarkamQuote dit berichthttp://www.vervamon.tk

ik wilde al zeggen "heb ik daar niet ooit een een topic over geopend"

aerodis
Usericon van aerodis
Posted 21-02-2005 10:23 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

.

[Dit bericht is gewijzigd door aerodis op 21-02-2005 10:23]

WhiteRider
Usericon van WhiteRider
Posted 21-02-2005 15:40 by WhiteRider Wijzig reactieProfiel van WhiteRiderQuote dit bericht

quote:
Op 21 februari 2005 9:39 schreef Hub de Gallier het volgende:
He Whiterider, kijk eerst eens verder voordat je allemaal topics gaat openen die al ergens bestaan

Goed idee.

Index / Muziek algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com