IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Circle II Circle
DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 02-05-2005 9:27 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

tot mijn grote verbazing kon ik geen topic vinden van deze erg goeie band !
ze hebben net een nieuwe cd uit heb ik gelezen:

quote:
Na acht jaar en vier studio-albums besloot zanger Zak Stevens in 2000 om Savatage te verlaten, om meer tijd met zijn familie te kunnen doorbrengen. Een paar jaar later al formeerde hij een nieuwe band, Circle II Circle. Hun eerste album, “Watching In Silence” (2003) werd goed ontvangen en werd opgenomen met de hulp van zijn vroegere Savatage bandgenoten Jon Oliva en Chris Caffery. Het klonk -niet verrassend- heel vergelijkbaar met Savatage. Maar er doken problemen op bij CIIC en alle groepsleden, met uitzondering van Stevens verlieten niet lang na de release de band. De zanger moest op zoek naar een volledig nieuwe groep (de ‘oude’ band werd wel in de familie gehouden; ze sloten zich aan bij Jon Oliva’s Pain).

Hoewel Stevens de enige overblijver van de eerste incarnatie van de groep is, lijkt er niet echt veel veranderd te zijn op dit “The Middle Of Nowhere”. Opnieuw hebben Oliva en Caffery meegewerkt; de muziek is nog steeds stevig, bombastisch en melodieus en kan nog altijd het best vergeleken worden met Savatage. Opnieuw levert Stevens hier een prima album af.

Ik denk niet dat nog iemand ervan overtuigd moet worden dat Zak Stevens een schitterend metalzanger is. Hij klinkt zeer overtuigend in de heavy stukken, maar wat mij betreft ligt zijn grootste sterkte in de power ballads. De combinatie van emotie, kracht en drama is Stevens’ handelsmerk en weinigen doen hem dat na.

Het album neemt een sterke start met “In This Life” en “All That Remains”, twee nummers die zo op één van de Savatage albums (Stevens-tijdperk) hadden kunnen staan. Andere sterke nummers zijn “Psycho Motor” en “Faces In The Dark”. Het titelnummer is een door piano en strijkers gedragen power ballad, met schitterende, dramatische leadzang en complexe harmonieën; precies dat soort nummer waarin Savatage altijd zo sterk in is geweest. Geweldig! Een andere opmerkelijke song is het ingetogen, akoestische “Lost”. Het lijkt niet echt thuis te horen op het album, maar het is en blijft een sterk nummer, opnieuw met fantastische vocalen.

Jammer genoeg zijn niet alle nummers even overtuigend. “Open Season”, “Cynical Ride” en “Hollow” zijn middelmatige metaltracks, die ik niet zou missen. Geen nood echter; er staat voldoende moois op het album om van te genieten.

Je zou kunnen opwerpen dat Stevens zijn eigen weg nog niet gevonden heeft, na Savatage verlaten te hebben. Het is dan ook onvermijdelijk dat men gaat vergelijken met deze groep, wat eigenlijk wel jammer is; “The Middle Of Nowhere” heeft misschien niet dezelfde kwaliteit als de albums die Stevens met Savatage afleverde, maar het is op zich absoluut een zeer knap album.

Het is een goede tijd voor Savatage fans, met recente releases van Chris Caffery, Jon Oliva, Trans-Siberian Orchestra en deze Circle II Circle. Maar ik ben er nogal zeker van dat ze allemaal op het echte werk zitten te wachten. Wanneer komt dat nieuwe Savatage album eraan?

Musicians

Zak Stevens: Vocals
Andrew Lee: Guitars
Evan Christopher: Guitars
Paul Michael Stewart: Bass
Robert T. Drennan: Drums
Tracklist

In This Life
All That Remains
Open Season
Holding On
Cynical Ride
Hollow
Psycho Motor
Faces In The Dark
The Middle Of Nowhere
Lost
Watching In Silence - live (bonus track on the digibook version)

aldus http://www.prog-nose.org
ben benieuwd !

I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down

Count Usher
"The Beige Sisters of Premenstrual Agony."
Usericon van Count Usher
Posted 02-05-2005 18:31 by Count Usher (Redacteur) Wijzig reactieProfiel van Count UsherQuote dit bericht

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

DaVinz
Tod - Trauer
Usericon van DaVinz
Posted 02-05-2005 19:15 by DaVinz Wijzig reactieProfiel van DaVinzQuote dit bericht

slecht dat ik dat niet gezien heb !

I am soulless and proud, That I'm not like your kind, I delight in watching you drown, As this world drags you down

Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com