IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Heavy Metal Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Auteur:
Topic : Emocore Vorige pagina | Volgende pagina
Iscariah
Slateman
Usericon van Iscariah
Posted 16-05-2005 17:05 by Iscariah Wijzig reactieProfiel van IscariahQuote dit bericht

Bij Emo denk ik vooral aan At The Drive-In, My Chemical Romance, ...

quote:
Op 16 mei 2005 15:01 schreef Kramy het volgende:
Valt AFI hier niet onder?
HAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 16-05-2005 17:47 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

Burn is volgens mij een van de grondleggers van emo, hun fantastische debuut uit 1990 of 1991 nog niet echt, maar daarna word de zang echt zeurderig met van die friemelige riffjes die je overigens op dit debuut ook al hoort, maar dan is het nog niet irritant, maar juist vet.
Samples van hun debuut-single;
http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/B000000TB2/104-5195121-8663904?v=glance
Bij mij werkt trouwens alleen het eerste rijtje, music-sampler. Deze single staat trouwens nog steeds in mijn top 3 van beste hardcore-releases ooit.

Een Betekenisloos Bestaan in de Onmeetbare Enormiteit van Ruimte en Tijd.

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 16-05-2005 17:50 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

quote:
Op 16 mei 2005 15:29 schreef M. het volgende:
In hoeverre is 'emo' verwant aan 'indie'?

Indie is net zo'n rukterm. Dat staat voor independent. Wat dus wil zeggen dat de bands die onder de term indie vallen los staan van grote maatschappijen en het grote geld.
Maar tegenwoordig worden sommige bands op labels als Roadrunner en Victory ook indie genoemt. Dus nog zo'n term die de plank volledig mis slaat.

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

VivaHate
Ik haat Oi!
Usericon van VivaHate
Posted 16-05-2005 19:08 by VivaHate Wijzig reactieProfiel van VivaHateQuote dit bericht

Ik vind Burn echt een supercoole band, maar denk dat bands als Rites Of Spring toch meer aan de wieg stonden. Hardcore-gasten die een soort rockmuziek gingen maken en over hun gevoelens gingen zingen.
Tsja, emocore is dan al snel een term die gebruikt wordt...
En vanuit die gedachte kan ik de term nog wel begrijpen, maar vandaag de dag is het een compleet lege benaming geworden die als sticker op elke waardeloze popband geplakt wordt met geen enkele binding of roots in de underground (hardcore)-scene. Paar tattoo's, zielige bekkies met veel te lang, zwartgeverfd haar en presto...

Maar goed, Burn... coole band op Revelation Records. Heiden, wat vind je van Quicksand?

We don't take it, we just fake it...

It Dies Today
Usericon van It Dies Today
Posted 16-05-2005 20:35 by It Dies Today Wijzig reactieProfiel van It Dies TodayQuote dit bericht

is emocore niet gewoon melodischere NY hardcore? in plaats van schuiven en raggen wat meer melodisch etc. dat denk ik maargoed ik ben zoiezo niet van de hokjes. wat maakt nu death metal en wat maakt black metal en hoe heet het als je verschillende soorten nummers hebt? volgens mij kan je iets niet echt benoemen.

Audiophile
ZM Dominee
Usericon van Audiophile
Posted 16-05-2005 20:37 by Audiophile Wijzig reactieProfiel van AudiophileQuote dit berichthttp://www.last.fm/user/AudiophileXL

jawel! hokjesgeest is vet!!!

It Dies Today
Usericon van It Dies Today
Posted 16-05-2005 20:39 by It Dies Today Wijzig reactieProfiel van It Dies TodayQuote dit bericht

die "hokjes" zijn er alleen maar om dingen af te kunnen zeiken als je het mij vraagt maargoed

proost

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 17-05-2005 4:28 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 16 mei 2005 19:08 schreef VivaHate het volgende:
Ik vind Burn echt een supercoole band, maar denk dat bands als Rites Of Spring toch meer aan de wieg stonden. Hardcore-gasten die een soort rockmuziek gingen maken en over hun gevoelens gingen zingen.
Tsja, emocore is dan al snel een term die gebruikt wordt...
En vanuit die gedachte kan ik de term nog wel begrijpen, maar vandaag de dag is het een compleet lege benaming geworden die als sticker op elke waardeloze popband geplakt wordt met geen enkele binding of roots in de underground (hardcore)-scene. Paar tattoo's, zielige bekkies met veel te lang, zwartgeverfd haar en presto...

Maar goed, Burn... coole band op Revelation Records. Heiden, wat vind je van Quicksand?

Quiksand ken ik niet, ik heb er wel eens wat van gehoord, ik heb echt een hekel aan emo-muziek. Burn is iets wat ik vind heerschen, voor de rest heb ik geen interesse in emo-core.

VivaHate
Ik haat Oi!
Usericon van VivaHate
Posted 17-05-2005 11:31 by VivaHate Wijzig reactieProfiel van VivaHateQuote dit bericht

quicksand is dan ook geen 'emo'-band, maar als je Burn al cool vindt, lijkt me Quicksand ook geen brug te ver...

anyway, wat zijn die andere 2 hardcore-platen in je top 3 eigenlijk?

XnegativeX
Usericon van XnegativeX
Posted 17-05-2005 12:51 by XnegativeX Wijzig reactieProfiel van XnegativeXQuote dit berichthttp://https://www.facebook.com/dennis.janssen.946

Ik gok Ringworm en Integrity.

I know it’s cold, but I will keep us warm with all the hate I radiate. We’ll be walking hand in hand in hell.

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 19-05-2005 0:13 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2005 12:51 schreef XnegativeX het volgende:
Ik gok Ringworm en Integrity.

Precies.

innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 19-05-2005 15:25 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

Hmmm, hoe ongemakkelijk ook, die hokjes zijn er om een globale aanduiding te geven van een genre. Indie en emo zijn intussen ingeburgerde termen voor mensen die meer dan gemiddeld met muziek bezig zijn en hoewel een genre nooit een defeinitieve afbakening heeft weet de gemiddelde deathmetal liefhebber dat als hij een recensie ziet staan met daarboven de term indie dat het waarschijnlijk voor hem niets is.

Mijn stelregel: als er core achter staat is het een hardcore substroming. Zo heb je emo-, indie-, hate- en metalcore, allemaal in principe op hardcore basis en allemaal even verschillend. Korte songs, hoekige riffs, geen moeilijkdoenerij in de arrangementen, dat zijn wel de overeenkomsten voor alle core varianten (en natuurlijk zijn er evenveel uitzonderingen op de regel te vinden).

Sinds Water And Solutions van Far uit 1998 heb ik een zwak voor emocore, omdat het in mijn optiek the best of both worlds is van mijn favoriete genres, namelijk hardcore en indierock (of alternative, hoe smakeloos uitgemolken ik die term ook vind). Ik ben daarin toen verder ingedoken en ontdekte al snel Quicksand, Refused en ook Sunny Day Real Estate. Alledrie enorm verschillend maar toch met een zekere overeenkomst: hoge, af en toe wat onvaste zang, ruimte voor grote dynamische sprongen (hard-zacht) en persoonlijke teksten.

En zo verder: At The Drive-In, Mock Orange, Texas Is The Reason, Thursday en mijn huidige favorieten Pretty Girls Make Graves. Allemaal emo en toch ook weer niet.

Fuck, en ik wilde het kort houden...

[Dit bericht is gewijzigd door innerlogicmarty op 19-05-2005 15:26]

NecRobert
Krek wat!
Usericon van NecRobert
Posted 19-05-2005 17:13 by NecRobert (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van NecRobertQuote dit bericht

quote:
Op 19 mei 2005 15:25 schreef innerlogicmarty het volgende:
Mijn stelregel: als er core achter staat is het een hardcore substroming. Zo heb je emo-, indie-, hate- en metalcore, allemaal in principe op hardcore basis en allemaal even verschillend. Korte songs, hoekige riffs, geen moeilijkdoenerij in de arrangementen, dat zijn wel de overeenkomsten voor alle core varianten (en natuurlijk zijn er evenveel uitzonderingen op de regel te vinden).

Uitzonderingen zoals bijvoorbeeld Coheed and Cambria. Progressieve emorock/-core (?). Leuk bandje iig

Zelfmoord plegen is wel het laatste wat ik zou doen.

Cainam Ladicius
Usericon van Cainam Ladicius
Posted 20-05-2005 1:38 by Cainam Ladicius Wijzig reactieProfiel van Cainam LadiciusQuote dit bericht

quote:

Mijn stelregel: .... Korte songs, hoekige riffs, geen moeilijkdoenerij in de arrangementen, dat zijn wel de overeenkomsten voor alle core varianten ..

Hehe, en postcore dan? Dingen als Cult of Luna hebben bepaald geen korte songs, wel eenvoudig opgezet dat wel, net zoals isis, neurosis, pelican etc. Zijn uitzonderingen, maar zijn er belachelijk veel. Ook belachelijk veel ***-core substromingen. Moet maar eens een lijstje gaan maken, zijn er zo 20 denk ik.....

Heiden
Postheiden
Usericon van Heiden
Posted 20-05-2005 2:23 by Heiden Wijzig reactieProfiel van HeidenQuote dit bericht

quote:
Op 17 mei 2005 11:31 schreef VivaHate het volgende:
quicksand is dan ook geen 'emo'-band, maar als je Burn al cool vindt, lijkt me Quicksand ook geen brug te ver...

anyway, wat zijn die andere 2 hardcore-platen in je top 3 eigenlijk?

Ik heb niet gezegd dat ik Burn cool vond, alleen hun debuut EP vind ik één van de bruutste dingen die er ooit op hardcoregebied zijn gebeurd, wat ik voor de rest van Burn gehoord heb vind ik om te kotsen.

Burn - Drown
This depression is haunting me
I can't break free and I can not be me
I don't know what to do
Cause there is no escape from your grasp
And you'll squeeze 'till you use up the cracks
But I come back for more
So strange magnetism drawing me to your core
I'm not capable of hate so it seems
But I'm getting closer, closer and closer!
Close enough to realise
They caused
It seems to me that I'm not to blame
Though my tears
They fall like rain....

I'm drowning in a sea of emotion
I'm drowning
And I'm trapped by my actions
And I can't break free
I'm falling
Prey to my emotions....

Geniaal nummer met een heerschende tekst. Misschien dat ik wat foutjes erin heb zitten, de teksten staan niet op de single en op het internet hoef je al helemaal niet te zoeken. Wat is hier nu niet emo aan? In mijn tijd was dit gewoon emocore, emotionele hardcore die voortkwam uit de straight-edge scene, waarom worden tegenwoordig middelmatige rockbandjes emocore genoemd? Ik word echt oud geloof ik.

Nog iets heel frappants, deze EP komt uit 1990 en op het CD-tje staat het WTC, of in ieder geval een wolkenkrabber, met een vliegtuig dat er zo tegenaan gaat knallen. Profetie of een samenzwering?

[Dit bericht is gewijzigd door Heiden op 20-05-2005 2:47]

VivaHate
Ik haat Oi!
Usericon van VivaHate
Posted 22-05-2005 15:14 by VivaHate Wijzig reactieProfiel van VivaHateQuote dit bericht

quote:
Hmmm, hoe ongemakkelijk ook, die hokjes zijn er om een globale aanduiding te geven van een genre. Indie en emo zijn intussen ingeburgerde termen voor mensen die meer dan gemiddeld met muziek bezig zijn en hoewel een genre nooit een defeinitieve afbakening heeft weet de gemiddelde deathmetal liefhebber dat als hij een recensie ziet staan met daarboven de term indie dat het waarschijnlijk voor hem niets is.

Een globale aanduiding, ok, maar een genre? Nou nee. Ik ben al jaren 'meer dan gemiddeld' met muziek bezig. Ergens ben ik gefascineerd door de term 'emo' die vandaag de dag op elke lul-met-een-gitaar-band met gevoelige teksten wordt geplakt.
Veel van die bands die door mensen als zodanig betiteld worden, heb ik ooit wel eens geinterviewd en wanneer het gesprek op 'emo' uitkwam, was het altijd lachen. Grappige reacties van oa. Walter Schreiffels (Quicksand, Rival Schools), Stephen Brodsky (Cave In) en die jongen van PGMG/Murder City Devils. Bruce Springsteen schrijft ook rocksongs met persoonlijke teksten. Zullen we die ook emo noemen?

quote:

Volgens die criteria is The Boss geen emo, maar Thursday ook niet. En Pretty Girls Make Graves ook niet (die drummer doet in vergelijking met je gemiddelde hardcore-band toch echt wel wat 'moeilijke' dingen, om maar iets te noemen). Je zegt 't zelf al; veel uitzonderingen op die regel. Teveel, naar mijn idee. Zeker de criteria die jij hanteert. Luister eens een cd van Between The Buried And Me en dan één van Dead Stop; ik hoor weinig overeenkomsten, eerlijk gezegd.
Dat bands als Quicksand of Thursday hun roots in de hardcore of undergroundscene hebben en hun platen uitbrengen op van origine hardcore-labels vind ik persoonlijk geen basis om een zogenaamd muziekgenre op te baseren. Of is Tom Waits ook opeens punk omdat die op Epitaph zit?

quote:
Sinds Water And Solutions van Far uit 1998 heb ik een zwak voor emocore, omdat het in mijn optiek the best of both worlds is van mijn favoriete genres, namelijk hardcore en indierock (of alternative, hoe smakeloos uitgemolken ik die term ook vind). Ik ben daarin toen verder ingedoken en ontdekte al snel Quicksand, Refused en ook Sunny Day Real Estate. Alledrie enorm verschillend maar toch met een zekere overeenkomst: hoge, af en toe wat onvaste zang, ruimte voor grote dynamische sprongen (hard-zacht) en persoonlijke teksten.

Ik deel je liefde voor Far; ben ook sinds Water & Solutions idolaat van die band (heb je de heruitgave met die dvd al gechecked? ZEER de moeite waard!), maar ontdekte Far juist in een tijd dat ik heel veel hardcore luisterde. Dit was juist een aangename afwisseling en ik hoorde er weinig tot geen overeenkomsten in. Tuurlijk, de band is af en toe hard, maar dat zijn de Deftones ook. Refused en Quicksand zijn beide absoluut avontuurlijke bands waarvan die laatste louter bestaat uit core-boegbeelden en op revelation records zit/zat. Refused experimenteerde er lusitig op los op de laatste cd, maar 'emo?' Sunny Day Real Estate? Geweldige band, maar 'gewoon' Sub Pop gitaarrock. En dan het verhaal over die 'persoonlijke' teksten... Sheer Terror had ook teksten over liefde en gebroken harten, maar was dat een emo-band? Nee. Terwijl die toch wel degelijk met 2 benen in de hardcore stonden.

quote:
En zo verder: At The Drive-In, Mock Orange, Texas Is The Reason, Thursday en mijn huidige favorieten Pretty Girls Make Graves. Allemaal emo en toch ook weer niet.

Fuck, en ik wilde het kort houden...

At The Drive-In; meest explosieve rockband van de laatste jaren. Laat PGMG aan de gemiddelde liefhebber van independent pop met een twist horen en ik weet zeker: die vindt 't geweldig. Zelfde geldt voor Texas Is The Reason; dat die bands leden hebben die vroeger in hardcore-bands hebben gezeten, is dan verder ook hun enige link naar die scene, aangezien ze muzikaal geen fluit ermee van doen hebben. Dat maakt ze overigens niet tot slechte bands hoor. Integendeel...

Volgens mij delen we dezelfde smaak (Thursday op Pukkelpop 2002... wát een geniale show!!!), maar kwa definities duidelijk niet.

innerlogicmarty
Map Ref. 41ºN 93ºW
Usericon van innerlogicmarty
Posted 23-05-2005 15:04 by innerlogicmarty (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van innerlogicmartyQuote dit bericht

En juist het plaatsen van afgebakende definities gaat niet lukken aangezien alle bands die we hier net noemden allemaal weer even verschillend zijn. Da's dan ook wel weer het mooie.

SDRE zou ik inderdaad ook eerder een indieband noiemen dan welke core dan ook. PGMG rules trouwens. Meer van dat soort avontuurlijke rockbands.

Hypnos
Godmadeself
Usericon van Hypnos
Posted 15-11-2010 13:29 by Hypnos (Hoofdredacteur) Wijzig reactieProfiel van HypnosQuote dit bericht

is dit zogenaamde emocore?

signature

Count Steel
Haatgospeltrol
Usericon van Count Steel
Posted 15-11-2010 13:41 by Count Steel Wijzig reactieProfiel van Count SteelQuote dit bericht

Verschrikkelijk is het.

Op 16 juli 2016 14:36 schreef Diktor het volgende: Edit: ik zie ook oprecht niet in wat jouw of mijn fysiek met welke zaak dan ook vandoen heeft.

iPim
rijdt Negatieveling approved
Usericon van iPim
Posted 15-11-2010 14:51 by iPim (Administrator) Wijzig reactieProfiel van iPimQuote dit bericht

Die cleans deden het 'm

Vladimir: That passed the time. Estragon: It would have passed in any case.

bokkie666
Usericon van bokkie666
Posted 21-08-2012 0:11 by bokkie666 Wijzig reactieProfiel van bokkie666Quote dit bericht

Quicksand ook weer bij elkaar.

https://twitter.com/QuicksandNYC

[Dit bericht is gewijzigd door bokkie666 op 21-08-2012 0:12]

BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 21-08-2012 1:32 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Vet genre, trouwens.

MetalJan
Speluh!!!
Usericon van MetalJan
Posted 21-08-2012 21:44 by MetalJan Wijzig reactieProfiel van MetalJanQuote dit bericht

quote:
Op 15 november 2010 13:41 schreef Count Steel het volgende:
Verschrikkelijk is het.

BenKnuckles
Bencore
Usericon van BenKnuckles
Posted 21-08-2012 22:58 by BenKnuckles (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van BenKnucklesQuote dit bericht

Count Steel wist toen nog niet waar hij het over had.

Count Steel
Haatgospeltrol
Usericon van Count Steel
Posted 21-08-2012 23:48 by Count Steel Wijzig reactieProfiel van Count SteelQuote dit bericht

quote:
Op 21 augustus 2012 22:58 schreef BenKnuckles het volgende:
Count Steel wist toen nog niet waar hij het over had.

Dat klopt, ik vind het nu NOG erger!

Op 16 juli 2016 14:36 schreef Diktor het volgende: Edit: ik zie ook oprecht niet in wat jouw of mijn fysiek met welke zaak dan ook vandoen heeft.

Dit topic is 3 pagina's lang: 1 2 3
Index / Heavy Metal Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina | Volgende pagina
http://www.zwaremetalen.com