IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Algemeen Nieuw Topic Post Reply
Auteur:
Topic : Patent aanvragen op muziek/teksten/bandnaam
Kramy
Usericon van Kramy
Posted 12-07-2005 21:05 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ik kon er zo gauw geen topic van vinden, maar ik heb wel ooit eens iets gelezen hier op ZM over het patent aanvragen op teksten. Dat je het dan naar jezelf moet versturen ofzo? Kan iemand mij uitleggen hoe dat precies werkt?
En zou dat dan ook kunnen met tabs ofzo?

En nog veel belangrijker, kan je patent hebben op je bandnaam? Ik weet dat Monolith hun naam moesten veranderen en nu The Monolith Deathcult heten, maar hoe heeft die andere band Monolith dan patent op die naam gekregen?

Jenje
The power of the riff compels me
Usericon van Jenje
Posted 12-07-2005 21:25 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Daar zijn organisaties voor ... buma stemra is iig voor auteursrecht, of namen daaronder vallen weet ik niet ...

Beschemring van je teksten kun je doen door je eigen teksten aangetekend naar jezelf te versturen

Kramy
Usericon van Kramy
Posted 12-07-2005 21:28 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 12 juli 2005 21:25 schreef Jenje het volgende:
Daar zijn organisaties voor ... buma stemra is iig voor auteursrecht, of namen daaronder vallen weet ik niet ...

Beschemring van je teksten kun je doen door je eigen teksten aangetekend naar jezelf te versturen

Moet je de envelop dan niet verzegelen en ergens de datum opzetten ofzo? of is dat automatisch bij aangetekend verzenden?

En moet je je aansluiten bij de buma/stemra? Er is namelijk al een band die dezelfde naam gebruikt, terwijl ze later begonnen zijn dan wij.. kunnen wij ze nu dwingen hun naam te veranderen? Ook al is het geen Nederlandse band?

[Dit bericht is gewijzigd door Kramy op 12-07-2005 21:29]

Jenje
Usericon van Jenje
Posted 12-07-2005 21:30 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Aangetekend versturen is iig met datum, wel effe verzegelen idd

Hoe het met naam zit weet ik niet .. gewoon gasten in elkaar beuken

lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 12-07-2005 21:30 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 12 juli 2005 21:28 schreef Kramy het volgende:
En moet je je aansluiten bij de buma/stemra? Er is namelijk al een band die dezelfde naam gebruikt, terwijl ze later begonnen zijn dan wij.. kunnen wij ze nu dwingen hun naam te veranderen? Ook al is het geen Nederlandse band?

Volgens mij is het zo dat jullie, als jullie nog geen patent hebben, geen enkel recht hebben om die bandnaam te claimen. Sterker nog, als die andere band de naam registreert, zouden ze jullie zelfs kunnen dwingen om de naam te veranderen.

no text supplied

Kramy
Usericon van Kramy
Posted 12-07-2005 21:33 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 12 juli 2005 21:30 schreef lykle_wolfheart het volgende:
Volgens mij is het zo dat jullie, als jullie nog geen patent hebben, geen enkel recht hebben om die bandnaam te claimen. Sterker nog, als die andere band de naam registreert, zouden ze jullie zelfs kunnen dwingen om de naam te veranderen.

Dat dacht ik dus ook, daarom vroeg ik me af of dat iemand me kan vertellen waar ik de bandnaam kan laten registreren zodat we de naam nooit moeten veranderen.

Het maakt me namelijk op zich geen fuck uit dat er in tjechie een kutbandje rondhangt dat dezelfde naam gebruikt als mijn band, maar het zou wel minder zijn als dat we straks onze 2e demo en alles opgenomen hebben en die leipo's er dan ineens mee komen dat wij onze naam moeten gaan veranderen.

dus... waar kan ik de naam laten registreren?

Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 12-07-2005 22:05 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Merkrecht: Benelux merkenbureau. Heeft internetsite -> www.bmb-bbm.org.
Zonder merkrecht geen merkenrechtelijke actie.
Met een merkrecht heb je merkenrechtelijke bescherming; jemoet het wel als merk gebruiken binnen 5 jaar na registratie, maar gedurende die eerste 5 jaar is hij dus iig voor jou. Na ommekomst van de 5 jaar kun je evt een herhalingsdepot doen etc.etc. (kost wel geld overigens).
Je kunt op de site van het BMB ook zien of het merk dat je voor ogen hebt al gedeponeerd of geregistreerd is in de Benelux door een ander (kopje 'Het register'). Let op de klassen: een registratie in één klasse hoeft niet per definitie te betekenen dat een registratie in een andere klasse niet mogelijk is (er zijn 42 klassen).
Zoek een merkengemachtige om je te helpen. In Zeist zit er één die goed is: www.jmtc.nl of Google.

Handelsnaamrecht: geen formele handelingen nodig. Alleen als handelsnaam gebruiken, dus als ondreneming naar buiten treden onder een bepaalde naam (= de handelsnaam). Registratie bij de KvK is voor het ontstaan van een handlesnaamrecht niet nodig.

Domeinnaam: registratie bij de SIDN (Stichting Internet Domeinnaamregistraties Nederland ofzoiets)-> www.sidn.nl. Algemeen beginsel: "wie het eerst komt, die het eerst maalt." Alleen als een ander een ouder (lees: sterker) recht op (onderdelen van) jouw domeinnaam heeft (bv een oudere handelsnaam of een ouder merkrecht) kan dat tot een uitzondering leiden.

Auteursrecht: geen registratie of formele handelingen nodig. Auteursrecht ontstaat door het maken van een werk met een eigen, oorspronkelijk karakter.
Bewijstechnisch is het handig als je kunt aantonen dat jij het werk eerder hebt gemaakt dan een ander. je kunt dit doen door het muziekstuk of de teksten te laten dagtekenen bij de belastingdienst (ik dacht de Afdeling Registratie en Successie). Kosten zijn dan miniem. Andere optie is de notaris (kosten enorm...). In een envelop aan je zelf opsturen kan ook als bewijs dienen maar dan moet wel duidelijk zijn wat de dagtekening is.
De rechter is vrij in de waarde die hij aan het bewijs toekent. Het bovenstaande geeft dus geen garantie dat je ook je gelijk zult krijgen voor een rechter.
Registratie bij Buma Stemra lijkt dan een betere optie. Maar ook daar kunnen anderen (als ze menen een beter recht te hebben dan jij) je dwarsbomen.

Volgens mij was dat het wel.

Het woord 'patent' refereert trouwens aan een octrooi: dat speelt hier niet.

edit: wat linkjes toegevoegd

[Dit bericht is gewijzigd door Unholy Mary op 12-07-2005 22:12]

Hatsjikidee!

Kramy
Usericon van Kramy
Posted 13-07-2005 0:44 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Maar als band heb je dus automatisch handelsnaamrecht als je de eerste bent met die bandnaam? En geldt dat dan ook in het buitenland?

lykle_wolfheart
Usericon van lykle_wolfheart
Posted 13-07-2005 1:47 by lykle_wolfheart Wijzig reactieProfiel van lykle_wolfheartQuote dit berichthttp://www.gothtronic.com

quote:
Op 13 juli 2005 0:44 schreef Kramy het volgende:
Maar als band heb je dus automatisch handelsnaamrecht als je de eerste bent met die bandnaam? En geldt dat dan ook in het buitenland?

Ik denk dat een bandnaam als merknaam geldt, maar dat weet ik niet helemaal zeker. Misschien moet je BUMA/Stemra gewoon eens bellen?

no text supplied

Ethereal
Rawr.
Usericon van Ethereal
Posted 13-07-2005 2:08 by Ethereal Wijzig reactieProfiel van EtherealQuote dit berichthttp://www.captainalbatross.nl

quote:
Op 12 juli 2005 21:25 schreef Jenje het volgende:

Dit is een fabeltje.. Als je dit echt wil beschermen moet je dit naar een notaris brengen en het in bijzijn van een onpartijdige getuige laten verzegelen..

Hoor je vaker, ook een hoop mensen die denken dat ze zo hun muziek kunnen 'copyrighten', maar dat klopt niet!

Als je er echt zeker van wil zijn, go visit your local notaris

Hi! I'm a signature virus. Please copy me into your sig to help me spread.

Jenje
Usericon van Jenje
Posted 13-07-2005 9:06 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

Bedenk wel dat je kopje koffie daar zo'n 50 euro kost ...

irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 13-07-2005 9:19 by irritante klootzak Wijzig reactieProfiel van irritante klootzakQuote dit bericht

ik denk niet dat het nivo van de bands hier zo hoog is dat naam en teksten bescherming nodig hebben...

Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.

Illusione
Boeiend!
Usericon van Illusione
Posted 13-07-2005 9:21 by Illusione (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van IllusioneQuote dit bericht

Daar zou je wellicht nog eens verbaasd over kunnen zijn.

[Deze realiteit is gemodereerd door Illusione op 28 juni 2009] 'I'm sorry, Wendy, but I just don't trust anything that bleeds for four days and doesn't die.'

H-K
Jawel!
Usericon van H-K
Posted 13-07-2005 9:23 by H-K Wijzig reactieProfiel van H-KQuote dit berichthttp://haa-kaa.hyves.net/

quote:
Op 13 juli 2005 9:19 schreef irritante klootzak het volgende:
ik denk niet dat het nivo van de bands hier zo hoog is dat naam en teksten bescherming nodig hebben...

Tja, planet aids zal je niet zo snel een tweede van vinden nee

Life doesn't get much better than this!

irritante klootzak
Usericon van irritante klootzak
Posted 13-07-2005 9:24 by irritante klootzak Wijzig reactieProfiel van irritante klootzakQuote dit bericht

maar onze shit staat wel geregistreerd dankzij het label....

nu jij weer...

Collectively the Village People have sold 85 million albums and singles, and they regularly tour Australia.

Stefan
Usericon van Stefan
Posted 13-07-2005 10:03 by Stefan Wijzig reactieProfiel van StefanQuote dit bericht

quote:

Nee, je hebt gewoon handelsnaamrecht. Net zoals die andere band dat heeft met dezelfde naam. Als je de enige wil zijn moet je dus merkrecht aanvragen.

quote:
Hoeveel kost het deponeren van een merk?

Het basistarief inclusief het onderzoek (wordt toegestuurd na ongeveer 8 weken) bedraagt € 240.
Het basistarief inclusief het onderzoek via de versnelde procedure (binnen 10 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag en betaling): € 388.

Dit is een éénmalig te betalen bedrag voor een bescherming van 10 jaar voor de Benelux. Voor een volledig overzicht van rechten en vergoedingen klik hier.

Oh, sorry... Ik dacht dat je wél leuk was...

FRNK
Thin out the numbers!
Usericon van FRNK
Posted 13-07-2005 10:09 by FRNK Wijzig reactieProfiel van FRNKQuote dit berichthttp://myspace.com/frnk

De keren dat wij een demoopname van een te komend album hebben gemaakt, hebben we dat naar de belastingdienst gebracht alwaar ze het registreren/verzegelen en het naar je toe sturen. Kost uhm 6 euro ofzo. Misschien wil dat ook met de naam? Weet nie hoor.. maar bv. je muziek op cd knallen met de naam er bij gerefereerd aan je eigen persoontjes. *twijfelt*..

Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 15-07-2005 13:56 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:

Nee, een handelsnaamrecht ontstaat door het gebruik als handelsnaam door een onderneming. Als je band geen onderneming is (BV, VOF, stichting, eenmanszaak, e.d.) krijg je dus ook geen handelsnaamrecht.

edit: Aan het ontstaan c.q. verkrijgen van een handelsnaamrecht zijn geen kosten verbonden. Een inschrijving van de handelsnaam bij de KvK is geen vereiste voor het ontstaan van een handelsnaamrecht

Handelsnaamrecht is een bescherming van je handelsnaam in het gebied waar je actief bent en bekendheid geniet. Het is dus goed mogelijk dat als jij een onderneming voert onder naam "Bakkerij Brood" in Groningen er ook een "Bakkerij Brood" is in Maastricht, Middelburg en Leiden met andere eigenaren zonder dat deze handelsnamen over en weer verwarring met elkaar of over de eigenaar van de onderneming veroorzaken.

[Dit bericht is gewijzigd door Unholy Mary op 15-07-2005 14:56]

Hatsjikidee!

Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 15-07-2005 14:03 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 13 juli 2005 2:08 schreef Ethereal het volgende:
Dit is een fabeltje.. Als je dit echt wil beschermen moet je dit naar een notaris brengen en het in bijzijn van een onpartijdige getuige laten verzegelen..

Hoor je vaker, ook een hoop mensen die denken dat ze zo hun muziek kunnen 'copyrighten', maar dat klopt niet!

Als je er echt zeker van wil zijn, go visit your local notaris

Nogmaals, auteursrecht ontstaat door het scheppen van een werk met een eigen oorspronkelijk karakter. In Nederland zijn er geen formele handelingen nodig.

Voor wat betreft de notaris: dagtekening bij de Belastingdienst is net zo goed maar beduidend goedkoper.

Ervan uitgaande dat we inderdaad met een door het auteursrecht beschermd werkte maken hebben, strekken dergelijke handelingen enkel tot bewijs van het bestaan van het een auteursrecht op een bepaald moment. De rechter is vrij in het beoordelen van dit bewijs. Hij kan er zowel een lage of een hoge waarde aan hechten in zijn beoordeling in een claimzaak.

Hatsjikidee!

Nix
Usericon van Nix
Posted 15-07-2005 14:50 by Nix Wijzig reactieProfiel van NixQuote dit bericht

quote:

Voor internationaal recht moet je meer betalen.

I generally avoid temptation...unless I can't resist it.

Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 15-07-2005 15:03 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

Bij het lezen van alle commentaren hier krijg ik de indruk dat de woorden 'patent', 'merk' en 'handelsnaam' allemaal voor hetzelfde recht worden gebruikt.

Het probleem is dat het woord 'patent' wordt gebruikt bij een bescherming op grond van de Octrooiwet.
'Handelsnaamrecht' ziet op bescherming op basis van de Handelsnaamwet.
En een 'merkrecht' ziet op bescherming op grond van de Benelux merkenwet, of andere nationale of Europese merkwetten.

Het zijn echt allemaal verschillende dingen met verschillende regelingen.

Een merkrecht vereist bijvoorbeeld registratie. De beschermingsomvang is afhankelijk van je inschrijving (landen en klassen).
De kosten van een merkregistratie gaan omhoog naarmate je meer klassen en landen wilt toevoegen aan je merkbescherming.

Tot zover het college intellectueel eigendomsrecht

Hatsjikidee!

helmet
Smaad
Usericon van helmet
Posted 15-07-2005 15:06 by helmet Wijzig reactieProfiel van helmetQuote dit berichthttp://www.wovendarkness.com

quote:
Op 15 juli 2005 15:03 schreef Unholy Mary het volgende:
Tot zover het college intellectueel eigendomsrecht
U vergeet het auteursrecht te noemen, professor

I'm not being rude. You're just insignificant.

Unholy Mary
Anno domini MMXIII
Usericon van Unholy Mary
Posted 15-07-2005 20:02 by Unholy Mary Wijzig reactieProfiel van Unholy MaryQuote dit bericht

quote:
Op 15 juli 2005 15:06 schreef helmet het volgende:
U vergeet het auteursrecht te noemen, professor

Nee hoor, zie de 7e post in dit topic: het was een college in twee delen!! (net echt... )

Hatsjikidee!

Jenje
Usericon van Jenje
Posted 15-07-2005 21:43 by Jenje (Speciaal lid) Wijzig reactieProfiel van JenjeQuote dit bericht

hEEFT u OOK HAND OUTS?

aerodis
Usericon van aerodis
Posted 16-07-2005 1:14 by aerodis Wijzig reactieProfiel van aerodisQuote dit bericht

Als ik jullie was zou ik dit lekker uit laten lopen op een flinke rel, en zodoende veel publiciteit vergaren. Dan moet je wel zeker weten dat je beter bent dan de andere band met dezelfde naam natuurlijk

Schaep
Usericon van Schaep
Posted 16-07-2005 2:16 by Schaep Wijzig reactieProfiel van SchaepQuote dit bericht

Dat meisje dat een poosje geleden op televisie was regelde dat bij de kamer van koophandel, voor 40 euro of zo. Maar ja, weet ik veel, ik ben Schaep maar.

Index / Algemeen Active topics Nieuw topic Post reply
http://www.zwaremetalen.com