IndexProfielRegistrerenHelpActive TopicsSearch Inloggen
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Nieuw Topic Post Reply
Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Auteur:
Topic : Algemene Ontwikkeling Vorige pagina
M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 14-09-2005 22:38 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

Die Chinezen, die vegen ons straks van de kaart. Niet met bommen, maar gewoon omdat zij de produktiecapaciteit, de technologie, de vooruitgang en de vernieuwingsdrang hebben die bv. Nederland niet meer heeft.
Maar goed, gelukkig weten we dan wel heel veel van slachtofferhulp zullen we maar denken.



Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Oud Vuil
Usericon van Oud Vuil
Posted 14-09-2005 22:41 by Oud Vuil Wijzig reactieProfiel van Oud VuilQuote dit berichthttp://www.judgementday.nl

En dan krijgen we heel veel toerisme, dat is dan weer wel goed. Maar je hebt helemaal gelijk, M.



kwelgeest
en de ladyboys
Usericon van kwelgeest
Posted 14-09-2005 22:44 by kwelgeest Wijzig reactieProfiel van kwelgeestQuote dit bericht

Ik denk toch dat als de welvaart in die Aziatische landen genoeg bijtrekt dat zulk soort onzin daar ook haar intrede gaat doen.


Niet gehinderd door kennis over daklozen, alleenstaande moeders, minderheden en sociale achterstand. http://www.last.fm/user/kwellie


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 22:44 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 20:37 schreef M. het volgende:
Dat gepraat over "de jeugd" komt door het enorme kwaliteitsverlies in onderwijs van de laatste jaren.
In Utrecht zijn dit jaar 50 eerstejaars wiskunde. Er zijn 721 eerstejaars psychologie.
Er zijn 65 eerste jaars scheikunde, 200 eerstejaars algemene sociale wetenschappen. En ook nog meer dan 100 culturele antropologie (nog zo'n prutstudie).
(bron www.uu.nl)
In Azië gaat iedereen wis-, natuur- of scheikunde doen. De TU's hier kampen al jaren met teruglopende eerstejaars.

Straks leven we in een land waar iedereen op feestjes kan ouwehoeren over het aandeel Talpa-kijkers in 't Gooi maar waar niemand een brug kan bouwen of een vliegtuig kan laten vliegen. Zo maakt een land zichzelf irrelevant.
Ik zou zeggen: veel meer verplichte vakken terug op school, geen zelfwerkzaamheid tot aan de vervolgopleiding en een tegemoetkoming in de studiekosten voor exacte vakken, gekoppeld aan een bindend studieadvies om met de studie te kappen bij falen van 33% of meer van de tentamens.


*Is het wonderbaarlijk genoeg hier ´s mee eens*

Ik heb zelf overigens ook een sociale studie gedaan, welke prima bij mij paste. Niet de studie, maar wel het werk dat ik ermee ben gaan doen. Toch ben ik er inderdaad ook van overtuigd dat de exacte vakken te weinig benut worden (al op de middelbare school), waardoor Nederland in technisch opzicht zwaar achter loopt op landen als bijvoorbeeld China.
Als ik alleen al kijk hoeveel van mijn oud-klasgenoten psychologie, pedagogiek of iets cultureels zijn gaan studeren.. Zonde, als je kijkt hoeveel hoog opgeleide techneuten Nederland kan gebruiken.


..."Hate can only create more hate"...


DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 14-09-2005 22:49 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

Maar de beta studies moeten je wel liggen. Ik heb ontzettend liggen ploeteren op de B vakken op de middelbare school omdat ik graag een technische studie wilde doen. Helaas bleef ik onvoldoendes houden dus ben ik maar een a studie gaan doen. Maar ik geef mensen wel gelijk als ze zeggen dat, vooral met die nieuwe onderwijs systemen, er steeds minder aandacht wordt gegeven aan b vakken op de middelbare school. Zelfstudie is vooral bij b vakken niet altijd handig... Het is dan te gemakkelijk om het "maar niet te snappen" ipv dat je het precies uitgelegd krijgt van een (goede) docent en dat hij/zij de onduidelijkheden weghaald.

Edit: gvc, ik drukte niet op enter@ (net per ongeluk wel dus...)

[Dit bericht is gewijzigd door DecomposingBitch op 14-09-2005 22:51]


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-09-2005 22:49 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 14 september 2005 22:38 schreef M. het volgende:
Die Chinezen, die vegen ons straks van de kaart. Niet met bommen, maar gewoon omdat zij de produktiecapaciteit, de technologie, de vooruitgang en de vernieuwingsdrang hebben die bv. Nederland niet meer heeft.
Maar goed, gelukkig weten we dan wel heel veel van slachtofferhulp zullen we maar denken.




Dat de chinezen ons van de kaart vegen is toch allang bekend? Is alleen maar een kwestie van tijd. Hoe wil je 1,2 miljard mensen met veel discipline en een harde werklust ooit tegenhouden? Vooral met onze 40 urige werkweek en ons (gelukkig nog wel enigszins) sociale stelsel?
Kan je dan niet juist beter ervoor zorgen dat we een wat gezondere maatschappij krijgen met minder stress? De concurentie aangaan met China lijkt me vrij onmogelijk. We liggen sowieso al ver achter op landen als Japan en Korea op technisch gebied.

Maar goed, dit heeft eigenlijk weinig meer met het topic te maken, mijn vraag geldt echter nog steeds: Wat is er belangrijker aan scheikunde en natuurkunde in de algemene ontwikkeling volgens jou dan vakken als psychologie en geschiedenis?



Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 22:52 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 22:49 schreef DecomposingBitch het volgende:
Maar de beta studies moeten je wel liggen. Ik heb ontzettend liggen ploeteren op de B vakken op de middelbare school omdat ik graag een technische studie wilde doen. Helaas bleef ik onvoldoendes houden dus ben ik maar een a studie gaan doen. Maar ik geef mensen wel gelijk als ze zeggen dat, vooral met die nieuwe onderwijs systemen, er steeds minder aandacht wordt gegeven aan b vakken op de middelbare school.


Nou, er wordt imho erg weinig gestimuleerd wat betreft de B vakken. Ik was bijvoorbeeld erg goed in natuurkunde, maar minder goed in wis- en scheikunde. Docenten vonden dat prima, 'je bent er geen ster in, dus hoef je er ook verder niets mee'. Terwijl natuurkunde me juist wel lag. Zodra je niet vreselijk sterk in deze vakken bent, worden deze ook afgeschreven en vindt iedereen het prima. Achteraf gezien had ik de B vakken wel in mijn pakket willen hebben en met wat hulp was me dat ook zeker wel gelukt.
Ik ben het er zeker mee eens dat het je moet liggen, mij lagen de talen veel meer en vakken als geschiedenis en aardrijkskunde.
Maar er kan veel meer aandacht aan besteed worden.


..."Hate can only create more hate"...


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 14-09-2005 23:01 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 22:49 schreef Kramy het volgende:
Kan je dan niet juist beter ervoor zorgen dat we een wat gezondere maatschappij krijgen met minder stress? De concurentie aangaan met China lijkt me vrij onmogelijk. We liggen sowieso al ver achter op landen als Japan en Korea op technisch gebied.

Jaja, wonderdokter Kramy.
In New Orleans had je ook 'minder stress' (niet voor niets heet die stad 'The Big Easy'). Ook minder dijken, trouwens.
Naar mijn mening levert hard werken in een eerlijk vak geen stress op (ja: positieve stress). Een civiel ingenieur die bezig is met deltawerken is aan het eind van de week waarschijnlijk moe, en voldaan. Da's niet kut, dat hoort juist zo.
"Geen stress, daar wordt een maatschappij gezond van". Pffff... laat me niet lachen.

Je doet me denken aan al die lui bij ons bij Personeelszaken. Als er één parasitaire branche is, is dat het wel. Allemaal van die psychologie- en sociale wetenschappen-kneuzen met hun SMART-schema's en hun "Persoonlijke Ontwikkelings Plannen", hun "Kerncompetenties" en hun "Management Development Strategieën"... heel stressverlagend hoor (NOT). Heel nuttig ook (NOT). Die mensen kosten ons tonnen per jaar en voegen geen eurocent waarde toe in de produktieketen. Als ze met z'n allen een cursus boekhouden, programmeren, statistiek of verzekeringstechniek hadden gedaan hadden ze zich tenminste nog nuttig kunnen maken.

quote:
Maar goed, dit heeft eigenlijk weinig meer met het topic te maken, mijn vraag geldt echter nog steeds: Wat is er belangrijker aan scheikunde en natuurkunde in de algemene ontwikkeling volgens jou dan vakken als psychologie en geschiedenis?

Nou, mijn betoog moet je meer zien in de lijn: psychologie 722 eerstejaars, wiskunde 50 eerstejaars, in Utrecht. Je hoort mij niet zeggen dat het onnodig is. Maar de verhouding is compleet zoek.
Het gaat ook ten koste van de kwaliteit van de opleidingen. Wiskundestudenten worden bij veel colleges bij andere studies gezet, terwijl bij psychologie er nauwelijks docenten zijn. Verse doctorandi psychologie kunnen meestal ook niets, behalve dikke verslagen schrijven over andere psychologieverslagen. Overhead, allemaal overhead.

[Dit bericht is gewijzigd door M. op 14-09-2005 23:02]


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 23:03 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Je doet me denken aan al die lui bij ons bij Personeelszaken. Als er één parasitaire branche is, is dat het wel. Allemaal van die psychologie- en sociale wetenschappen-kneuzen met hun SMART-schema's en hun "Persoonlijke Ontwikkelings Plannen", hun "Kerncompetenties" en hun "Management Development Strategieën"...



*Brrrrrrr*


..."Hate can only create more hate"...


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-09-2005 23:14 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

Ik ben het grotendeels ook wel met je eens M, maar je zegt het alsof je dingen als psychologie niet belangrijk vind voor de algemene ontwikkeling.
Ik studeer nu psychologie, terwijl ik er altijd heilig van overtuigd ben geweest scheikundige technologie te gaan studeren, maar toen ik steeds meer mensen in mijn omgeving de laatste 2 a 3 jaar al hun vrije tijd zag opofferen voor een technische studie heb ik me bedacht. Ik heb geen zin om mijn bijbaan op te moeten zeggen en van een lening te moeten gaan leven om maar een technische studie af te ronden, laat staan dat ik mijn gitaar spelen/bands op zou geven daarvoor.
Ik heb het vorig jaar nog geprobeerd op het HBO om die reden, maar dat was echt te pauper voor woorden, dus nu dit maar.
Er moet inderdaad gewoon meer stufi naar technische studenten gaan of iets dergelijks, zodat het ook mogelijk wordt om voor mensen zonder 'lieve papa' en met wel een leven een technische studie te doen.

Toch onderschat jij hier denk ik gruwelijk het effect van stress op de westerse samenleving. Maar er zijn inderdaad niet zo godsgruwelijk veel psychologen nodig als dat er nu dreigen te gaan komen.

Wel ben ik van mening dat geschiedenis, psychologie en filosofie de belangrijkste vakgebieden zijn in algemene ontwikkeling. Door die vakken snapt men veel beter hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe de mens reageert op dingen enz. Ook politiek valt voor een groot deel onder geschiedenis.
Een gemiddelde mens heeft mijns inziens in ieder geval een stuk minder aan wat basis van natuur/scheikunde.



DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 14-09-2005 23:21 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

Kramy, je hebt een paar sterke punten moet ik zeggen. Ik kan niet anders zeggen dan: I agree!


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 23:23 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:14 schreef Kramy het volgende:
Ik ben het grotendeels ook wel met je eens M, maar je zegt het alsof je dingen als psychologie niet belangrijk vind voor de algemene ontwikkeling.
Ik studeer nu psychologie, terwijl ik er altijd heilig van overtuigd ben geweest scheikundige technologie te gaan studeren, maar toen ik steeds meer mensen in mijn omgeving de laatste 2 a 3 jaar al hun vrije tijd zag opofferen voor een technische studie heb ik me bedacht. Ik heb geen zin om mijn bijbaan op te moeten zeggen en van een lening te moeten gaan leven om maar een technische studie af te ronden, laat staan dat ik mijn gitaar spelen/bands op zou geven daarvoor.



Jij bent dus een andere studie gaan doen, dan degene die je eigenlijk wilde gaan doen, omdat je geen zin had je vrije tijd op te offeren, je bijbaan op te offeren, geen lening te hoeven nemen of niet meer gitaar/in bandjes te kunnen spelen?

*zucht*


..."Hate can only create more hate"...


DecomposingBitch
Schwa
Usericon van DecomposingBitch
Posted 14-09-2005 23:26 by DecomposingBitch Wijzig reactieProfiel van DecomposingBitchQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:23 schreef Immortella het volgende:
Jij bent dus een andere studie gaan doen, dan degene die je eigenlijk wilde gaan doen, omdat je geen zin had je vrije tijd op te offeren, je bijbaan op te offeren, geen lening te hoeven nemen of niet meer gitaar/in bandjes te kunnen spelen?

*zucht*


Ik vind een sociaal leven ook erg belangrijk, dus ik kan het goed begrijpen dat iemand dat niet wil opgeven voor een studie... Als je een andere studie vindt waarin je net zoveel plezier hebt en je houdt een sociaal leven over, wat maakt het dan uit dat je niet je "droomstudie' hebt gedaan of afgemaakt?


"Victimize me, vilify me. Vilipend and amend the sins you condign. You are nothing and you speak for all that never was."


Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 23:28 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:26 schreef DecomposingBitch het volgende:
Ik vind een sociaal leven ook erg belangrijk, dus ik kan het goed begrijpen dat iemand dat niet wil opgeven voor een studie... Als je een andere studie vindt waarin je net zoveel plezier hebt en je houdt een sociaal leven over, wat maakt het dan uit dat je niet je "droomstudie' hebt gedaan of afgemaakt?


Nou, dat ben ik geheel met je eens. Als dat laatste dan maar wel het geval is! Je moet er wel net zoveel plezier aan beleven en aan houden. Ik heb misschien ook niet mijn droomstudie gedaan, maar er wel de plek mee bereikt die ik wilde bereiken. Kijk, dat moet dan wel het geval zijn.


..."Hate can only create more hate"...


Kramy
Usericon van Kramy
Posted 14-09-2005 23:30 by Kramy Wijzig reactieProfiel van KramyQuote dit berichthttp://https://knekelputband.bandcamp.com/album/teloorgang

quote:
Op 14 september 2005 23:23 schreef Immortella het volgende:
Jij bent dus een andere studie gaan doen, dan degene die je eigenlijk wilde gaan doen, omdat je geen zin had je vrije tijd op te offeren, je bijbaan op te offeren, geen lening te hoeven nemen of niet meer gitaar/in bandjes te kunnen spelen?

*zucht*


Ik moet zeggen dat ik mijn huidige studie ook een stuk interessanter vind.
En vind je het zo raar dat ik de komende 6 jaar ofzo een leuk leven wil hebben?
Zonder bijbaan heb ik 400 euro in de maand minder te besteden. Die 400 euro zou ik moeten gaan lenen als dat ik toch mijn studie wil kunnen betalen en enigszins wil kunnen leven. Ik zal met een technische studie minstens 5 jaar moeten gaan studeren, wat dus neerkomt op 12*400*5=24000 euro. (En dan bestaat er natuurlijk ook bij en technische studie een zeer aanzienlijke kans dat je er nog langer over doet en je dan geen gewone prestatiebeurs meer krijgt maar alles moet gaan lenen.) Dat vind ik een behoorlijk pak geld dat ik zo maar even opoffer, om maar niet te spreken over de tijd die ik allemaal inlever door voor zo'n studie te kiezen. Terwijl je een minstens net zo'n goede baan kan vinden door psychologie te gaan studeren, wat ik interessanter vind en waarbij ik wel vrije tijd en zelfs de mogelijkheid voor een 2e studie erbij heb.



Immortella
Only the good die young!
Usericon van Immortella
Posted 14-09-2005 23:41 by Immortella Wijzig reactieProfiel van ImmortellaQuote dit bericht

Maar in beginsel heb je nooit gezegd dat je psychologie überhaupt interessanter vindt. Dat maakt het hele verhaal uiteraard al heel anders. Ik zou zelf namelijk nooit een studie (die ik héél erg graag wil doen) laten schieten omdat ik wat vrije tijd of een hobby zou moeten inleveren. Ook om het geld zou ik het niet zo snel laten (en dat is niet omdat ik zo verschrikkelijk veel geld héb).

Ik heb er wel voor gekozen om een studie te gaan doen waarin er meer op de praktijk toegespitst werd, omdat ik niet van school af wilde komen zonder enige praktijkervaring (als stages e.d.). Maar goed, ik wist dan ook in 6 VWO al wat ik wilde gaan doen, dus ik heb misschien makkelijk praten.

En nee, ik vind het niet raar dat je de komende jaren graag een leuk leven wil hebben. Maar ik ben er wel van overtuigd dat wanneer je een technische studie leuk vindt, je er niet onnodig veel langer over zal doen dan een sociale studie.


..."Hate can only create more hate"...


BARABAS
CONTRACOINTELPRO
Usericon van BARABAS
Posted 15-09-2005 2:14 by BARABAS Wijzig reactieProfiel van BARABASQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:01 schreef M. het volgende:




Nou, mijn betoog moet je meer zien in de lijn: psychologie 722 eerstejaars, wiskunde 50 eerstejaars, in Utrecht. Je hoort mij niet zeggen dat het onnodig is. Maar de verhouding is compleet zoek.
Het gaat ook ten koste van de kwaliteit van de opleidingen. Wiskundestudenten worden bij veel colleges bij andere studies gezet, terwijl bij psychologie er nauwelijks docenten zijn. Verse doctorandi psychologie kunnen meestal ook niets, behalve dikke verslagen schrijven over andere psychologieverslagen. Overhead, allemaal overhead.
*leest het stuk en hoort plots de stem van Eric Cartman*

Hippies.They're everywhere. They wanna save the earth, but all they do is smoke pot and smell bad.


Lijst van het spoor 1. "Afvlakken van emoties" Markeerde het begin van een grote stilistische verandering voor de Dood. De werkelijke geluid van het album is veel meer technisch volleerd en progressiever dan eerdere inspanningen van de Dood.


M.
Schwarzgerät
Usericon van M.
Posted 15-09-2005 7:23 by M. Wijzig reactieProfiel van M.Quote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:14 schreef Kramy het volgende:
Ik studeer nu psychologie, terwijl ik er altijd heilig van overtuigd ben geweest scheikundige technologie te gaan studeren, maar toen ik steeds meer mensen in mijn omgeving de laatste 2 a 3 jaar al hun vrije tijd zag opofferen voor een technische studie heb ik me bedacht. Ik heb geen zin om mijn bijbaan op te moeten zeggen en van een lening te moeten gaan leven om maar een technische studie af te ronden, laat staan dat ik mijn gitaar spelen/bands op zou geven daarvoor.


Feitelijk zeg je nu dus dat psychologie veel makkelijker is dan een technische studie
Tja, jammer van je argumentatie, da's niet nodig... als je nl. een bèta-studie wel echt leuk gevonden had, had je bovenstaande afweging helemaal niet hoeven maken want dan was je gewoon schei- of natuurkunde of zo gaan studeren. Maar je vindt het niet ECHT echt leuk, dus ga je het niet doen.
Jammer ook dat je psychologie bent gaan doen
Ik zie trouwens dat er ook meer dan 300 eerstejaars geschiedenis zijn in Utrecht dit jaar, best een grote studie nog. Nóg een argument om exacte te vakken te stimuleren (overigens vind ik dat je algemene ontwikkeling bij lange na niet alleen uit je studie moet halen.... ik vind het eigenlijk meer een kenmerk van wat je buiten je "professionele" leven om zoal opgedaan hebt aan kennis en vaardigheden)


Fickt nicht mit dem Raketemensch!!


slome
Usericon van slome
Posted 15-09-2005 7:24 by slome Wijzig reactieProfiel van slomeQuote dit bericht

quote:
Op 14 september 2005 23:14 schreef Kramy het volgende:
Ik ben het grotendeels ook wel met je eens M, maar je zegt het alsof je dingen als psychologie niet belangrijk vind voor de algemene ontwikkeling.
Ik studeer nu psychologie, terwijl ik er altijd heilig van overtuigd ben geweest scheikundige technologie te gaan studeren, maar toen ik steeds meer mensen in mijn omgeving de laatste 2 a 3 jaar al hun vrije tijd zag opofferen voor een technische studie heb ik me bedacht. Ik heb geen zin om mijn bijbaan op te moeten zeggen en van een lening te moeten gaan leven om maar een technische studie af te ronden, laat staan dat ik mijn gitaar spelen/bands op zou geven daarvoor.
Ik heb het vorig jaar nog geprobeerd op het HBO om die reden, maar dat was echt te pauper voor woorden, dus nu dit maar.
Er moet inderdaad gewoon meer stufi naar technische studenten gaan of iets dergelijks, zodat het ook mogelijk wordt om voor mensen zonder 'lieve papa' en met wel een leven een technische studie te doen.

Toch onderschat jij hier denk ik gruwelijk het effect van stress op de westerse samenleving. Maar er zijn inderdaad niet zo godsgruwelijk veel psychologen nodig als dat er nu dreigen te gaan komen.

Wel ben ik van mening dat geschiedenis, psychologie en filosofie de belangrijkste vakgebieden zijn in algemene ontwikkeling. Door die vakken snapt men veel beter hoe de maatschappij in elkaar zit, hoe de mens reageert op dingen enz. Ook politiek valt voor een groot deel onder geschiedenis.
Een gemiddelde mens heeft mijns inziens in ieder geval een stuk minder aan wat basis van natuur/scheikunde.



Je hebt gelijk dat als je een technische studie doet, je waarschijnlijk veel minder tijd over houdt voor je hobbies. maar goed, je vergeet er bij te melden dat dat maar tijdelijk is. Als je je diploma hebt ga je toch ook gewoon een baan beoefenen waar je net zoveel vrije tijd bij over houd als de andere mensen in dit land. Het is imho een kwestie van een paar jaartjes afzien en wat later er de vruchten van plukken.

Wat dat geld betreft. Voor sommige studies krijg je met je stage al verplicht een stagevergoeding omdat het beroep waarvoor je leert een schaarste-beroep is. Welke beroepen dat allemaal zijn weet ik niet, maar ik weet wel dat chemisch en medisch analist daar al wel onder vallen


Dit topic is 4 pagina's lang: 1 2 3 4
Index / Spiritualiteit, filosofie, levensbeschouwing en mystiek Active topics Nieuw topic Post reply Vorige pagina
http://www.zwaremetalen.com
Powered by ZwareMetalen [PHP] Forum Versie 2.15.0
Optimized for Internet Explorer 6.0 SP2+ / Opera 8+ / Firefox 1+
© 2001 - 2024 Stichting ZwareMetalen